Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-ol-3k ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Epos
Homerisk heltedigtning
Kvinderne i Odysseen:
Eposdigtning med fokus på Homérs Odysseen.
Med Homers Odysseen stiftes bekendtskab med den tidligste græske litteratur. Gennem arbejdet med denne lærer eleverne Homers verden at kende, både hvad angår genrens litterære kendetegn, og hvad angår de menneskelige værdier, der kommer til udtryk i værket. Der vil være særligt fokus på kvinderne hos Homér.
Dertil gennemgås den græske mytologi ud fra elevbaserede oplæg om den græske gudeverden, og vi ser på det græske alfabet.
Basistekst
- Homérs Odyssé (v. Due):
Sang 1, vers 1-10
Sang 5, vers 1-227 (Kalypso)
Sang 6, vers 1-250 (Nausikaa)
Sang 10, vers 133-495 (Kirke)
Sang 12, vers 144-200 (Sirenerne)
Sang 23, vers 1-299 (Penelope)
- Vergils: Æneiden: sang 4, vers 1-361
I alt: 1565 vers (52 sider)
....................................
Perspektiverende tekster:
Filmsekvens:
- "The Odyssey": mødet med Kirke (1:03-1:17) samt mødet med kalypso (1:44-2:09)
"O Brother, where art Thou?" (film)
Illustrerede Klassikere (tegneserie): mødet med Kirke samt mødet med Dido
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tragediedigtning
Tragediedigtning, Medea
I dramaforløbet læses Euripides' Medea som repræsentant for det klassiske drama. Ud over et alment kendskab til tragedien som genre fokuseres der også på tragedien som et billede på forholdet mellem mand og kvinde i antikken. Desuden arbejdes der med begreber så som physis/ nomos / katharsis samt Aristoteles' dramaturgi.
Basistekster:
1. Euripides: "Medea" (Lech) = 70 sider
2. Ovid: Metamorphoserne (Forvandlinger); Dues oversættelse,
sang 7, vers 1-99 = 4 sider
I alt = 74 sider
...
Perspektivtekster:
- Lord Byron: "My Soul is Dark"
- Verdens Litteraturhistorie bind 1: "Modernisten Euripides og Medea" (artikel)
- Bettany Hughes - The Ancient Worlds 6 of 7 - Athens The Truth About Democracy
(min. 1-51)
- Aristoteles om dramaets struktur (fra "Poetikken")
- Politiken: "Mor fik 14 år for at kvæle to børn" (2008)
- Encyklopædien om Medea
- An Introduction to Greek Tragedy (YouTube; 6,5 min.)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Arkitektur
Forløb: Arkitektur
Vi skal i dette forløb beskæftige os med de antikke græske og romerske arkitektoniske udtryk samt indflydelsen på senere europæisk arkitektur. Forløbet vil primært bestå af projektarbejde i grupper med opsamlende fremlæggelser.
Basistekst:
Thiedecke: Antikkens arkitektur og dens efterliv
…
Perspektivtekster:
• Ekskursion til Kbh: Byvandring, Glyptoteket, Thorvaldsens Museum, Vor Frue Kirke
• Arkitektur-videoer (YouTube):
- The Greatest Theatre (5 min.)
- The Development of Ancient Greek Architecture (11 min.)
- The Acropolis of Athens (23 min.)
- Ancient Roman Art and Architecture (18 min.)
- Understand the Classical Orders (11 min.)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Styreformer
Forløb 4: Styreformer til debat
En diskussion af styreformer, herunder demokratiet.
I dette forløb beskæftiger vi os med den diskussion af demokratiet som styreform, der foregik i antikken og stadig foregår; såvel de positive som negative aspekter ved demokratiet diskuteres, lige som det problematiseres, hvad der kræves af den ideelle statskonstruktion.
Basistekster:
1. Herodot:
Persernes statsforfatning, kap. 80-83 = 4 sider
2. Thukydid: Perikles' gravtale oversat af Holger Friis Johansen (Gyldendal, 1963) = 8 sider
3. Cicero: De re publica, I, 42-70 (udvalgte afsnit):
Den ideelle blanding = 6 sider
I alt: 18 sider
...
- Da demokratiet blev opfundet og genopfundet (side 7-15)
- Introduktion til styreformer
- Athenian Democracy (YouTube, 13 min)
- Ancient Rome 101 (YouTube, 5 min)
- How the Roman Government worked (YouTube, 8 min)
- Aristoteles’ forfatningstypologi (skema)
- Roms forfatning, delingen (Drachmann)
- Montesquieu: "Om magtens tre-deling"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi
5. søjle: Filosofi
Forløb 5: Apologien og det rette liv
Platons filosofiske betragtninger samt Sokrates' forsvar. Vi vil se på, hvorledes Sokrates argumenterer (hans samtaleteknik), holdningen til Athens demokrati samt komme ind på Platons Idélære og dennes tanker omkring ex maieutik, ontologi og epistomologi. Der perspektiveres til Senecas tanker om at følge filosofien.
Basistekster:
1. Platons Apologien: side 22-61 (Platons skrifter i udvalg) = 39 sider
2. Hulelignelsen (fra Staten) = 6 sider
3. Seneca: "Om at følge filosofiens anvisninger" (2 sider)
I alt = 47 sider
Perspektiverende tekster:
- Plato on The Allegory of the Cave (YouTube)
- The Cave: an adaptation of Plato (YouTube)
- Why Socrates Hated Democracy (YouTube)
- The Trial of Socrates (YouTube)
- The Philosophy of Stoicism (YouTube)
- Philosophy – Plato (YouTube)
- Plato on: The Forms (YouTube)
- 24 Things Nobodu Does better Than Trump (YouTube)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916002663",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916002663",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916002663"
}