Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-ol-3u (3u-ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Myologi
1. Søjle: Mytologi
Forløbet har været en generel introduktion til faget, dets metoder og fagbegreber. Fokus har været på mytologi: skabelsen, gudernes karaktertræk (områder, slægtskab og antropomorfisme), ætiologiske myter, epos-genren (herunder også det didaktiske epos), det daktyliske heksameter, samt brugen af epiteter.
I forbindelse med vores læsning af Prometheusmyten havde vi en overordnet fælles refleksion over forholdet mellem menneske og teknologi.
Eleverne har arbejdet med tekstanalyse samt projektorienteret med små filmatiseringer i Lego af en scene fra Theogonien. Derudover har de arbejdet med egne fremlæggelser af de olympiske guder, hvor de også skulle inddrage moderne fremstillinger af guderne.
Kernetekster:
Hesiod, Theogonien (overs. Lene Andersen, 1973) vers. 116-198 og 453-500
Hesiod, Theogonien v. 507-616 (overs. Lene Andersen, gengivet i Anne Mette Borcher Hansen og Anne Chresteria Neutzsky-Wulff, Prometheusmyten, Systime 2011-2019, s. 15-19)
Hesiod, Værker og Dage v. 42-201 (Prometheusmyten, s. 20-25)
Ovid, Metamorfoserne 1. sang, vers 1-150 (overs. Otto Steen Due, 2005, gengivet i Prometheusmyten, s. 82-86)
Supplerende stof:
J.W. von Goethe, Prometheus (Prometheusmyten, s. 101-103)
I alt ca. 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Epos: Iliaden
2. Søjle: Epos
Det andet forløb har drejet sig om det homeriske epos, Iliaden. Fokus har været på værkets opbygning, genren, stiltræk (musepåkaldelse, epiteter, homeriske lignelser, formelvers og patronymika), personkarakteristik vha. begreber som aretē, timē, kleos, moira, samt diskussion af, hvad der karakteriserer den homeriske helt. Desuden har et af de tematiske omdrejningspunkter været forholdet mellem guder og mennesker.
Kernetekster:
Homer, Iliaden (Otto Steen Dues oversættelse, 1999)
1. sang, vers 1-611
16. sang, vers 1-101 og 684-867
18. sang, vers 1-96
22. sang, vers 1-515
Supplerende stof:
Henrik Christensen, uddrag af Homindres ild i laden (1986) (gengivet i Eva L. Kristensen og Helle V. Larsen, I guders og heltes spor, Systime 2011, s. 24-27)
Troy, Wolfgang Petersen, Warner Bros Pictures 2004.
Brian Andreasen og Jens Refslund, Paideia, Systime 2012-2016, s. 10-19 og 23-30
I alt ca. 42 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kunst
3. Søjle: Kunst
Den tredje søjle tog udgangspunkt i den moderne problemstilling: Hvilken funktion har skulpturer i det offentlige rum? Vi tog udgangspunkt i kunstnergruppen Anonyme billedkunstneres værk, hvor de smider en buste af Frederik V i havnen og diskuterede skulpturernes historiske betydning og den fælles erindring, de repræsenterer. Til analysen heraf anvendtes begreber som damnatio memoriae og ikonoklasme.
Forløbet udfoldende sig især under en ekskursion til Glyptoteket, hvor antikkens aktuelle betydning også blev belyst.
Kernestof:
Peplos-koren (Akropolismuseet, Athen)
Rayet-hovedet (Glyptoteket, København)
Kalvebæreren (Akropolismuseet, Athen)
Kritios-drengen (Akropolismuseet, Athen)
Spydbæreren (Nationalmuseet, Napoli)
Diadoumneos (Metropolitan Museum of Art, New York)
Pan (Glyptoteket, København)
Såret Amazone (Glyptoteket, København)
Vindgudinde (Glyptoteket, København)
Nike fra Samothrake (Louvre, Paris)
Apollon Belvedere (Vatikanmuseerne, Rom)
Demosthenes (Glyptoteket, København)
Portræt af Pompejus Magnus (Glyptoteket)
Apollon og Daphne af Bernini (Borghese-galleriet, Rom)
Supplerende stof:
M. Kluge og K. Holm, Kunsten at se på skulptur, Systime 2023, s. 25-43; 45-52; 60-65; 147-165.
https://vimeo.com/475559934/40bd03abb6 (Anonyme billedkunstnere smider en buste af Frederik V i havnen)
https://www.youtube.com/watch?v=ae6MPLgcC5Y (Islamisk Stat destruerer Palmyra)
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/sovjetisk-monument-revet-ned-i-kyiv
Ekskursion til Glyptoteket
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Epos: Iliaden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi
4. Søjle: Filosofi
Udgangspunktet for fjerde søjle har været en indførelse i grundstenene til europæisk tænkning, herunder grundlaget for det athenske demokrati samt forestillingen om en bevægelse fra mythos til logos, som også blev problematiseret. Fokus har været på Platon og begreberne doxa, elenkos, aporia, episteme, fainomenon, idea, samt den majeutiske metode. Forløbet afsluttedes med en kort gennemgang af stoicisme samt analyse af en enkelt Seneca-tekst. Her var nogle af de centrale begreber ratio, humanitas og apatheia.
Eleverne har arbejdet med tekstanalyse, intertekstualitet, samt med brugen af Platon i populærkultur.
Kernestof:
Platon, Staten: Hulebilledet (overs. J. Mejer og C. Gorm Tortzen, Kend dig selv, Gyldendal 2000), s. 163-170
Platon, Symposion (overs. J. Mejer og C. Gorm Tortzen, Kend dig selv, 2000), s. 112-143
Aristofanes’ tale, s. 112 linje 16 – s. 118 linje 22
Intermezzo, s. 118 linje 23 – s. 120 linje 3
Agathons tale, s. 120 linje 4 – s. 123 linje 30
Intermezzo med Sokrates’ spørgsmål til Agathon, s. 124 linje 1 – s. 128 linje 27
Sokrates’/Diotimas’ tale, s. 129 linje 1 – 143 linje 19
Seneca, Brev 47 ” Slaveri” i Breve om det rette liv (overs. H. Gregersen og K. C. Madsen), Gyldendal 2024, s. 116-119.
Supplerende stof:
J. Mejer og C. Gorm Tortzen, Kend dig selv, Gyldendal 2000, s. 9-14 og 159-162
Symposion: https://www.youtube.com/watch?v=8dLBV1K35HU (Nationalmuseets undervisningsvideo)
Hedwig and the Angry Inch, The Origin of Love Sangtekst fra: https://www.youtube.com/watch?v=_zU3U7E1Odc
The Matrix (instr. Lana og Lilly Wachowski, 1999)
Intro til stoicisme (PowerPoint fra undervisningen)
I alt ca. 44 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Drama
5. Søjle: Drama
I den femte søjle har vi beskæftiget os med dramaet som genre, Aristoteles’ begreber for både opbygning og indhold. Derudover har fokus især været på forestillingen om skæbne (moira), hybris-nemesis og temaet om blind-seende/indsigt-uvidenhed. Elevernes aktivitet har været oplæsning, analyse og dramatisering.
Kernestof:
Sofokles, Ødipus (overs. A. Garff og L. Hjortsø, 4. udg. 1991), vers 1-1531 (s. 7-95)
Supplerende stof:
• A. Garff og L. Hjortsø, Ødipus, 4. udg. 1991, s. 101-104
• “Bortførelsen af Europa" maleri af Jean François de Troy (1679–1752)
• Sigmund Freud, Drømmetydning, 1899
• Ekskursion til ”amfiteatret” i Folkeparken i Roskilde
• Intro til drama (PowerPoint fra undervisningen)
I alt ca. 88 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916003549",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916003549",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916003549"
}