Holdet 2024-ol-3w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Hold 2024-ol-3w (3w-ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Epos - Den antikke helt
Titel 2 Drama - Medea
Titel 3 Materiel Arv - Skulptur
Titel 4 Lyrikken i Antikken
Titel 5 Filosofi - Symposion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Epos - Den antikke helt

Gennem læsning af Homers 'Iliaden' (1., 6. og 22. sang) præsenteres eleverne for eposgenren og dennes særlige karakteristika, herunder daktylisk heksameter, epitet, homerisk lignelse, patronymikon og prooimion.

Tematisk er der fokus på det civiliserede antikke samfunds helteideal, herunder kleos, timé og aidos.

Forløbet fokuserer især på Achilleus og Hektor som repræsentanter for 'den antikke helt'. Vi kigger på forskelle og ligheder mellem de to.

Undervejs i forløbet har vi set sekvenser af 'Troy' som perspektivering og talt om, hvad der passer til tekstforlægget og hvad der er en moderne tilføjelse/omskrivning.

Perspektivtekst: Eva Hemmer Hansen - Skandale i Troja (1954)
Iliaden er læst i Otto Steen Dues oversættelse

SIDETAL!
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Drama - Medea

I dette forløb har klassen læst Euripides' 'Medea' som repræsentant for den græske tragedie.
Der er arbejdet med genretypiske træk, herunder monolog/dialog, dramaets ydre og indre komposition, tragediens énhed og stichomyti.

I arbejdet med værket har der været særlig fokus på de tematiske modsætningspar, der er repræsenteret i værket, særligt Medea vs. Jason og det, de hver især repræsenterer.
Herudover er værket også læst med brug af den social- og kulturhistoriske metode og der har således været fokus på, hvad værket kan sige om antikkens samfund og normer.

Tragedien er læst i Marcel Lysgaard Lechs oversættelse. SIDETAL?

Perspektivtekst: Sara Stridsberg - Medealand, Scene 3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Materiel Arv - Skulptur

I dette forløb undervises klassen i udviklingen i den antikke skulptur. Der arbejdes overordnet set med følgende perioder:
- Arkaisk Skulptur
- Klassisk Skulptur
- Hellenistisk Skulptur
- Romersk Skulptur

Følgende er gennemgået som primære skulpturer:
Arkaiske skulpturer: New York Kouros, Kleobis & Biton, Kroisos-kouros, Peplos-koren

Klassiske skulpturer: Spydbæreren, Såret Amazone, Artemision-bronzen, Discobolos, Diadoumenos, Hermes & Dionysos, Marathon-drengen, Apollon Belvedere, Irene & Plutos, Venus Kyrene

Hellenistiske skulpturer: Tyche fra Antiochia, Demosthenes, Galler og hans kone, Afrodite, Pan & Eros, Laokoön-gruppen, Bokseren

Romerske skulpturer: Augustus Prima Porta, Marcus Aurelius-rytterstatue

Der arbejdes med at kunne genkende tidstypiske træk for derigennem at kunne tidsbestemme skulpturen.

Som afslutning på forløbet har klassen arbejdet med perspektiv-projekter, således at der både er blevet trukket linjer til renæssancen og klassicismen.
I forbindelse med perspektivprojekterne har klassen læst afsnittene om Renæssance og Klassicisme i Johnny Thiedeckes 'Antikkens Skulptur og dens efterliv'.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Lyrikken i Antikken

I dette forløb kigger vi på og analyserer antik græsk og romersk lyrik.
Teksterne har det til fælles, at de alle handler om kærlighed.

Vi kigger overordnet på, hvilken type kærlighed, der kommer til udtryk i teksterne og på hvilken måde.

Vi arbejder med begrebsparret 'amor ludens' vs. 'amor perpetus' og anvender primært nærlæsning som metode.

Kernetekster:
- Sappho: Fragment 31 (oversat af H. Friis Johansen - udgivet af Oldportalen)
- Sappho: Hymne til Afrodite
- Theokrit: Troldkvinden (oversat af Ole Thomsen)
- Catul: 2, 2b, 3, 5, 7, 8, 13, 70, 72, 75, 85, 87 (fra Romersk Antologi)
- Ovid: Eskapader I,1 + I,5 + II,15 (de to sidstnævnte er læst, men ikke grundigt bearbejdet) (fra Romersk Antologi)
- Ovid: Elskovskunst (Håndbog i Hor), vers 1-100 + 459-524 (fra Romersk Antologi)

Perspektivmateriale: Christian Winther: O! var jeg! (brugt i sammenligning med Ovids Eskapader II,15)

I alt 23 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Filosofi - Symposion

I dette filosofi-forløb læses udvalgte dele af Platons 'Symposion'.
Det læste indbefatter: Indledningen, Pausanias' Tale, Aristofanes' Tale, Agathons Tale + Intermezzo og Sokrates' Tale. UDGAVE OG SIDETAL?

I dette forløb fokuseres på følgende filosofiske kernebegreber: fænomenernes vs. idéernes verden, doxa, aporia, episteme og det absolutte.
Derudover undersøges talerne også med et social- og kulturhistorisk udgangspunkt og således diskuteres det pæderastiske forhold og de homoerotiske forhold i antikkens Athen.

Som perspektiv har klassen læst teksten til sangen 'The origin of love' fra filmen 'Hedwig and the angry inch'.
Teksten kan læses her: https://genius.com/Hedwig-and-the-angry-inch-original-cast-the-origin-of-love-lyrics
I kombination med teksten har klassen også set det uddrag af filmen, hvor sangen optræder. Den kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=Y-in-befkB8
Perspektivtekst: vi ser The Matrix, 1999, 2,16t

Indledningsvis har klassen set en animation af Platons Hulelignelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer