Titel
1
|
Historieskrivning
Historieskrivning.
Faget introduceres ved to forskellige historieskrivere: Herodot og ("Herodot i udvalg" V. Hastrup og Hjortsø, s. 7-27 og s. 38-42 tom. stk. 83) ( 24,5 s.) og Livius: "Voldtægten af Lucretia", oversat at Susanne Høeg i "Latinserien IV", s. 24-26 (3 s.).
Fokuspunkter er:
Styreform og demokrati, skæbne (moira), hybris/nemesis (introduktion af até), lykke-opfattelse, genren historieskrivning og Herodot som forfatter og historiker.
Dertil romerske værdier (moral, moralsk habitus, dyd - så som: Flid, loyalitet modsat drifter, grådighed og for egen vindings skyld)
Antik perspektivtekst:
Thykydid 1.22 (1 s.)
Perspektiv-tekst:
"Den engelske patient" (1996, 0:18-0:29). (3ns).
Supplerende materiale:
"Det atheniensiske demokrati" (1:2, BBC, 2013),
"Hvordan romerne" ændrede verden" (50 min).
Grundbogen Paideia - om Romersk historieskrivning (2½ s.)
Udvalgte elevoplæg a 5 min om: Oraklet i Delfi, Apollon, Thukydid, Sport i Antikken, Livius
Faglige mål:
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Arbejdsformer:
Nærlæsning, pararbejde, gruppearbejde, elevoplæg, diskussion, kreative arbejdsformer og skriveøvelser, skriftlighed, læreroplæg, elev- og læreropsamling
I alt 31,5 s.
|