Holdet 2024-ol-3z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Hold 2024-ol-3z (3z-ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. søjle: Homers Iliade
Titel 2 2. søjle: Demokrati
Titel 3 3. Søjle: Kunst
Titel 4 4. søjle: Antigone
Titel 5 5. søjle: Filosofi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. søjle: Homers Iliade

1. søjle: Epos: Homers Iliade

Vi læser udvalgte sange i Europas ældste værk, Homers "Iliade", der med udgangspunkt i Achilleus' vrede beskriver krigens skønhed og gru. I digtet møder vi store helteskikkelser heriblandt Achilleus, Odysseus, Agamemnon, Hektor og Paris, og vi møder guder og gudinder som Zeus, Apollon, Afrodite, Hera og Athene.  

Vi læser også et lille uddrag af et romersk epos: Vergils "Æneide". Til perspektivering læses Halfdan Rasmussens 'Noget om helte'.
Endelig ser vi filmen “Troy” af Wolfgang Petersen, og diskuterer forskelle og ligheder mellem Epos og den moderne filmatisering.

FOKUSPUNKTER
Læsning af antik tekst - analyse og fortolkning. Epos som genre. Sproglig og historisk nærlæsning. Den europæiske kulturs udvikling: historisk, kulturelt, mentalt. Den græsk-romerske oldtids påvirkning på europæisk kultur. Komparativ analyse.

FAGTERMER
Museanråbelse, myte, hero, epos, rapsode, daktylisk heksameter, mundtlig tradition, formelvers, homerisk lignelse, epitet, patronymikon, do ut des, antropomorfe træk.

KERNESTOF
Homers Iliade i Otto Steen Dues oversættelse:
Sang 1: Vredens udspring (ca. 20 sider)
Sang 6:  Hektor og Andromache vers. 237-529 (ca. 10 sider)
Sang 16: Patroklos død, vers 698-782 (ca. 4 sider)
Sang 22: Hektors død: vers 250-515 ( ca. 8 sider)

ROMERSK TEKST:
Vergils Æneide i Otto Steen Dues oversættelse:  
2. sang, vers 1-56 og 199-354. 2+5 = ca. 7 sider

Samlet omfang ca. 49 sider.

PERSPEKTIVERENDE TEKST:
Halfdan Rasmussen, 'Noget om helte' (1989) (ca. 1 side)

SUPPLERENDE STOF

Filmen “Troy” af Wolfgang Petersen (2004)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. søjle: Demokrati

I dette forløb vil vi beskæftige os med den diskussion af demokratiet som styreform, som foregik i antikken og stadig foregår den dag i dag. Hvad er den ideelle statskonstruktion? Hvilke ulemper og fordele er der ved demokratiet? Vi læser tekster, hvor dette er i centrum, og vi læser en forsvarstale i en retssag, da dette også er et væsentligt aspekt af demokratiet.

Herodot: Persernes Statsforfatning, s. 38-42 i Herodot i Udvalg

Thukydid: Perikles Gravtale (oversat af Adam Schwartz)

Lysias: Sagen om drabet på Erathosthenes

Gorgias: Lovtale over Helena

Polyb: Blandingsforfatningen og den romerske republik, Styreformernes kredsløb, bog 6, afsnit 4-10.

Romersk tekst: Cicero: De Re Publica, I, 42-70 Den Ideelle Blanding

Efterantik perspektivtekst:
MARTIN BURLUND,: 'Er der nogen, der vil diskutere direkte demokrati?'
(Jyllands-Posten, 10. juni 2018)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Søjle: Kunst

BESKRIVELSE
I denne søjle ser vi på antikkens skulptur og dens efterliv. Vi kigger på græsk-romerske skulpturerer samt deres historiske og kulturelle kontekst. Der vil være fokus på at beskrive stiltræk, bevægelse (eller mangel på bevægelse) samt evt. datering af udvalgte skulpturerer.


FAGTERMER
Arkaisk tid, klassisk tid (tidlig, høj og senklassisk), hellenistisk tid, romersk tid. Skulpturform (rundskulptur, relief, statuette), størrelse, materiale (marmor, sandsten, bronze), original, kopi (med en støtte), fundsted, kunstner (fx Polyklet, Praxiteles, Fidias eller Lysippos), standmotiv (frontal stilling, kontrapost, fri stilling), fremstilling (stiliseret, idealiseret, naturalistisk, realistisk, barokt, pikant, dramatisk), komposition (symmetri, harmoni, kontrast), ansigt og tøj (mandelformede øjne, perlelok frisure, arkaisk smil, drappering, peplos, khiton, skråkappe), funktion (votivgave, mindesmærke, portræt), motiv (situation).

KERNESTOF
Skulptur.

ARKAISK: Auxerre-kore 640, Sounion-kouros 590, Kalvebæreren 570, Anavysos-kouros 530-520, "Peplos"-kore 530, , Akropolis-kore 500, Kritios-drengen 490-480.

TIDLIG KLASSISK: Vognstyreren 475, Poseidon /Zeus 460, Apollon fra Olympias vestgavl 460

HØJKLASSISK: Diskoskasteren 450, Spydbæreren 440, Såret Amazone 430, Votivrelief med lægeguder 420, Karyatide 420.

SENKLASSISK Afrodite fra Knidos 350, Hermes og Dionysos-barnet 350, Portræt af Euripides 300-tallet.

HELLENISTISK Demosthenes 280 f.Kr., portræt af Alexander den store 300-tallet, Afrodite på hug 200-tallet, Gammel markedskone 200-tallet, Ludovisi-gallergruppen 200 e.Kr. Den sovende satyr 200 f.Kr., Laokoon 100 f.Kr. og Afrodite og Pan 100.

ROMERSK  Portræt af Pompeius Magnus 100-tallet., Augustus Primaporta 19 f.Kr, Rytterstatue af Marcus Aurelius 165 e.Kr., Kejser Commodus ca. 180 e.Kr.   

SUPPLERENDE STOF
Powerpoint om græsk og romersk skulptur
Anders Holm Rasmussen, "De gamle grækere" (Politikens Forlag, 2005) s. 248-255 og 259-261

Ekskursion til Glyptoteket.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. søjle: Antigone

TRAGEDIE
Vi læser Sofokles’ tragedie Antigone, som i dag to et halvt årtusind efter sin første opførelse, stadig bliver opført på teaterscener verden over. Hovedkonflikten i Antigone er kan beskrives som en konflikt mellem det politiske og det religiøse, mellem den enkeltes pligter som borger i samfundet og som medlem af en familie, mellem modernitet og tradition, mellem ung og gammel, mellem en kvinde og en mand.


FAGTERMER:
Drama, tragedie, komedie, satyrspil,  nomos, physis, mimesis, peripeti, anagnórisis, éleos, fóbos, katharsis, de store dionysier.

ANTIK GRÆSK TEKST:

Sofokles’ ”Antigone” (Otto Steen Dues oversættelse , 2004) (ca. 75 sider)

ANTIK ROMERSK TEKST:

Seneca "Thyestes" (Leo Hjortsøs oversættelse), vers. 176-335 (ca. 6 sider)

SUPPLERENDE TEKST:

Klip fra filmen "Sophie Scholl - de sidste dage" (2005):
https://www.youtube.com/watch?v=C8G5gIbSK48

Klip fra filmen Antigone (instrueret af Don Taylor, 1986):
https://www.youtube.com/watch?v=8bSnnufOx80&list=PLjAYlUiAhOZ5xJhxtxojqCKFnZs5-lzCh&index=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. søjle: Filosofi

FILOSOFI:

Platons “Symposion” er et af Platons hovedværker, som præsenterer idélæren gennem et smukt billede. I tilknytning hertil læses ‘Hulelignelsen’ fra “Staten” som supplement.
Staffeldts ’Liljen og Dugdraaben’ (1808),  hvorfra der kan drages paralleller til Platons to verdener.


LÆREPLANEN

– væsentlige sider af antikkens historie, filosofi, samfund og kultur
– antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt
– mindst én søjle skal have et filosofisk tema
– græske originaltekster fra perioden fra Homer til og med Aristoteles. Hovedvægten lægges på klassisk tid. Homer og Platon skal være repræsenteret
– centrale græske begreber inden for filosofi, politik, retorik og historie

KERNESTOF
Græsk tekst:
Platon, Staten fra "Kend dig selv - et Platon udvalg" ved Jørgen Mejer & Chr. Gorm Tortzen: Hulelignelsen side 163-170 (hele Hulebilledet).

Platon i udvalg II: 'Symposion' ved Rasmus Sevelsted og Chr. Gorm Tortzen (2021) - Indledning s. 42-48, Phaidros' take s. 49-51, Pausanias' tale side 51-56, Eryximachos' tale s. 57-60, Aristophanes tale s. 61-65, Agathons dialog med Sokrates s. 70-75, Sokrates' tale s. 75-88. Alkibiades' tale samt symposiets afslutning s. 91-101.


Romersk tekst: Seneca brev 20 - "Om at følge filosofiens anvisninger"

PERSPEKTIVTEKST
A.W. Schack von Staffeldt ’Liljen og Dugdraaben’ (1808)


FAGFAGTERMER
Den elskede (eromenos) elskeren, (erastes), rammefortælling, symposion, doxa, aporia, episteme, dialog, Eros, idélære, maieutik (jordemoderkunst), det gode/skønne. det sanselige vs. det intelligible, absolut vs. relativ, fænomenernes vs. ideernes verden, dualisme

Supplerende materiale:
Dokumentar: "Antikkens store tænkere: Sokrates" (2017)

Samlet antal sider: ca. 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer