Holdet 2024-reC-2b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e)
Hold 2024-reC-2b (2b-re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er religion?
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Konversion, deprivation og radikalisering
Titel 5 Hinduisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er religion?

Forløbet indleder med grundlæggende spørgsmål om, hvad religion er, og hvordan det kan defineres og kategoriseres. Eleverne introduceres til forskellige perspektiver: funktionelle og substantielle religionsdefinitioner, Durkheims begreber helligt og profant, Geertz’ begreb om religion som kulturelt symbolsystem og Bellah teori om religionernes evolution.

Dernæst arbejdes med nyere religionsfaglige teorier:
Religion som adaptation
Religiøs evolution
Sakralisering
Intuitive og mod-intuitive elementer

Eleverne træner deres religionsfaglige begrebsapparat gennem case-baseret analyse med Ninian Smarts syv dimensioner.

Afslutningsvis diskuteres religionens samfundsmæssige betydning i et moderne perspektiv – med fokus på Zuckermans sammenligning mellem Danmark og USA.

I forløbet er læst:
M. Brixtofte Pedersen og N. Dalby Mikkelsen: Religion til tiden - i evolutionært perspektiv, kap. 1-3, Praxis, 2024
Myten om Solen og Månen
Når Mennesker Fødes
Den Apostolske Trosbekendelse

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Forløbet indledes med en introduktion til den kristne grundmyte. Eleverne arbejder med, hvordan kristendommen bygger videre på og omfortolker pagtstanken fra Det Gamle Testamente.
Herefter arbejdes med påskens fortællinger og lidelseshistorien: Jesus’ rolle som Guds søn, syndebuk og opfyldelsen af messiasforventninger. Her kobles både den mytiske og den rituelle dimension, fx gennem nadveren og påskens betydning.

Den etiske dimension belyses gennem Jesu lignelser, Bjergprædikenen, herunder Jesu radikalisering af Moseloven/De Ti Bud.
Mod slutningen af forløbet arbejdes med kristen fundamentalisme, og vi ser Louis Theroux' dokumentar om Westboro Baptist Church.

I forløbet er læst:
Religion og kultur s. 157-160
T1: Den apostolske trosbekendelse
Religion og kultur s. 144-147
T2: Lydighedspagten med Adam og Eva
T3: Livspagten med Noa
T4: Pagten med Abraham
T5: Lovens pagt/Sinaj-pagten med israelitterne (DEN GAMLE
PAGT)
T6: Jesus-pagten med hele menneskeheden (DEN NYE PAGT)
Religion og kultur s. 147-150
T7: Påske og usyrede brød
T8: Nadveren
T9: Begrebsnøglen: Syndebuksteori
T10: Forsoningsdagen
T11: Indtoget i Jerusalem
T12: Jesus for Rådet
T13: Jesus for Pilatus, Tornekroningen
T14: Herrens lidende tjener
Religion og kultur s. 169-170
T15: Lignelsen om farisæeren og tolderen
T16: Lignelsen om den fortabte søn
T17: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
T18: De ti bud
T19: af: Bjergprædikenen
Andreassen et al: Religion og kultur: side 150-164
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Forløbet indledes med en teologisk indføring i de seks trosartikler. Eleverne arbejder med koranvers og hadith og introduceres til begrebet ortodoksi.

Herefter behandles islamisk praksis med fokus på de fem søjler. Begrebet ortopraksi uddybes, og praksis sættes i relation til samtidige kulturdebatter i Danmark.

I tredje del fokuseres på sharia og islams fire moderne positioner. Eleverne analyserer tekster og cases med udgangspunkt i samfundsdebatten.

Afslutningsvis arbejdes tematisk og tværfagligt med konversion og radikalisering, hvor både teoretiske modeller og aktuelle eksempler inddrages.

Religion og kultur s. 175-178
Religion og kultur s. 182-183
Religion og kultur s. 183-184
Religion og kultur s. 186-187
Religion og kultur s. 189-192

TEOLOGI OG ORTODOKSI (DE SEKS TROSARTIKLER):
T1: Hadith om Muhammeds første åbenbaring
T2: Koranen om Guds væsen
T3: Koranen om Iblis (djævelen)
T4: Hadith om troens hovedpunkter (de seks trosartikler)
T5: Hadith om Muhammeds himmelfart

RITUALISTIK OG ORTOPRAKSI (DE FEM SØJLER):
T6: Konvertitten Anders fremsiger trosbekendelsen (shahada) hos Islamisk Trossamfund
T7: Koranen om bønnen (salat)
T8: Koranen om almissen (zakat)
T9: Koranen om fasten (sawm)
T10: Inger Støjberg: ”Nu er det ramadan, og jeg vil gerne slå tre ting fast”
T11: Abir Al-kalemji: ”Støjbergs ramadan-opfordring er ren chikane”
T12: Koranen om valfarten (hajj)
T13: Michael Wolfe: ”Valfartens idé”

SHARIA OG DE FIRE POSITIONER (TRADITIONALISME, MODERNISME, SEKULARISME, FUNDAMENTALISME):
T14: Hizb-ut-Tahrir: ”Demokrati”  
T15: Sharia-zone i Tingbjerg
T16: Intact Denmark interview med Naser Khader
T17: Kategorisering af religiøse udøvere
T18: Rational choice – det rationelle valg
T19: Konversion
T20: Deprivation
T21: Radikaliseringsprocessens fire faser
T22: Nettets krigere i cyber-jihad

KONVERSION OG (ONLINE)RADIKALISERING:
T23: TV2 Nyheder: ”Kundby-pigen blev radikaliseret på bare en måned”
T24: Dabiq Magazine #15: “Break the cross” (udleveres særskilt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Konversion, deprivation og radikalisering

Forløbet undersøger, hvordan religiøse bevægelser tiltrækker nye medlemmer, og hvorfor nogle individer vælger at konvertere eller bliver radikaliseret. I forløbet arbejder vi med Robert Dams konversion til Scientology og analyserer bevæggrunde og mekanismer bag. Desuden arbejder vi med Kundby-pigens radikaliseringsproces. I denne forbindelse inddrager vi IS' propagandamagasin Dabiq og ser på, hvordan der appelleres til potentielle konvertitter som Kundby-pigen. Der arbejdes med teorier om deprivation, søgen efter mening og identitet i moderne samfund, og eleverne reflekterer over religionens rolle i marginaliserede gruppers liv.

I forløbet indgår:
Robert Dam: Det første møde med Scientology
DR2: Kundbypigen - hvorfor ville min lillesøster være terrorist? (2018)
TV2 Nyheder: ”Kundby-pigen blev radikaliseret på bare en måned”
Dabiq Magazine #15: “Break the cross”
"Nettets krigere i cyber-jihad"
Radikaliseringsprocessens fire faser
Rational choice - det rationelle valg
Konversionsteori
Deprivationsteori
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hinduisme

Forløbet er en indføring i hinduismen fra den tidlige vediske periode med vedaerne og upanishaderne til den klassiske periode med Mahabharata og Bhagavadgita og endelig hinduismens forskellige udtryksformer i det moderne Indien. Undervejs i forløbet anlægger vi en evolutionær tilgang til hinduismen og ser på dens forløb fra det tribale og arkaiske til det aksiale og post-aksiale. Vores fokus lægges især på det aksiale frelsesbudskab om atmans frelse fra verden og forening med brahman. Vores omdrejningspunkt i læsningen af Bhagavadgita-tekster er desuden de forskellige frelsesformer karma-, bhakti- og jnana-yoga som frelsesveje, der appellerer til forskellige temperamenter og befolkningsgrupper. Mod slutningen af forløbet zoomer vi ind på de hinduistiske guder og de forskellige retninger, som knytter sig til dyrkelsen af hovedguderne Vishnu, Shiva og Brahma.

I forløbet indgår:
Rigveda: Purusha-hymnen
Manus Lovbog: Kasteregler
Maitrayania-Upanishad: Krop og forgængelighed
Maitrayaniya-Upanishad: Karma
Maitrayaniya-Upanishad: Atman
Brihadaranyaha-Upanishad: Karma, samsara, moksha
Bhagavadgita (uddrag)
Billede af trimurti
Shiva Purana: Om skabelsen
A. Poulsen: Hinduismen; sider: 18-20, 22-50, 121-124, 128-132, 135-136, 174-176
DR2: 5 skarpe om hinduismen (2014)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer