Holdet 2024-reC-2w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e)
Hold 2024-reC-2w (2w-re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Introduktion til religion
Titel 2 Forløb#2 Senmoderne asatro
Titel 3 Forløb#3 Kristendom
Titel 4 Forløb#4 Islam
Titel 5 Forløb#5 Buddhisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Introduktion til religion

Introduktionen til faget tog sigte på at belyse diverse definitioner på religion, fagets metoder, de forløb klassen kom til at arbejde med, og hvordan der arbejdes med tekstanalyse i faget.

Eleverne blev blandt andet præsenteret for en kort dokumentar om Maradonakirken med henblik på at koble fagbegreber på det sete.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Forløb#2 Senmoderne asatro

Den religion forløbet tager udgangspunkt i er den nordiske asatro, som netop i disse år sammen med andre animistiske religioner oplever en fornyet interesse og opblomstring.

Forløbet indledes med et fokus på forsat at udfolde hvad der karakteriserer religion, hvorefter der arbejdes med vikingetidens religiøse forestillinger. Her inddrages blandt andet Gylfaggining og uddrag af Vølvens spådom.
Forløbet afsluttes med et tema om asatro i det senmoderne samfund og de ritualer som praktiseres i dag, blandt andet knæsætningsritualet og vielsesritualet. I dette arbejde indgik ritualanalyse, ligesom klassen så dokumentaren "Hedning på høje hæle"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Kristendom

Det er målet med forløbet at eleverne blev fortrolige med centrale religionsfaglige begreber, at de får indsigt i den nytestamentlige tids historie, forbindelsen til jødedom og kristendommens historiske udvikling frem til i dag. Forløbets indledtes med fokus på skabelsesberetning og syndefaldsmyten og jødiske ritualer blev belyst for derigennem at skærpe forståelsen for baggrunden for de kristne ritualer og højtider som blandt andet påske og pinse. Reformationens religiøse og historiske indhold og betydning blev belyst blandt andet via filmen "Luther".

Endeligt var det vigtigt at forløbet vedblivende trænede evnen til at forholde sig til religion fagligt – ikke personligt - samt benytte religionsfaglige begreber og fagets metode og teori på tekstgennemgange og ved arbejdet med faget generelt. Der er i forløbet anvendt forskelligartet materiale og arbejdsformer, som blandt andet har inkluderet skriftligt arbejde, gruppearbejde, film, par- og individuelt arbejde.

Klassen var på ekskursion til København hvor de blandt andet deltog i morgenandagten i Vor Frue Kirke i Nørregade, med efterfølgende samtale med sognepræsten og rundvisning i kirken.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Forløb#4 Islam

Brugen af elementær religionsfaglig terminologi blev fortsat trænet i forløbet ligesom der var fokus på evnen til at kunne karakterisere, analysere og perspektivere tekster – det være sig både korantekster, hadithtekster samt andet dokumentarisk materiale vi benyttede os af i undervisningen - og fortolke og vurdere de religiøse synspunkter og problemstillinger teksterne repræsenterer. Denne fortolkning skete både ud fra en religiøs selvforståelse såvel som ud fra sekulær, herunder religionskritiske, synsvinkler. I forløbets afsluttende gruppearbejde trænedes elevernes evne til at formulere sig om væsentlige problemstillinger vedr. forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst. Dette gøres ved at arbejde med islam i en europæisk og dansk kontekst og i dette arbejde inddrage nutidige tekster.

Undervejs i forløbet så eleverne en dokumentar om haij som blev benyttet til at arbejde ritualanalytisk. Forløbet afsluttede med projektarbejde med udgangspunkt i forskellige sider af Islam.

Klassen var på ekskursion til Davids samling i København, hvor de fik rundvisning i Islams historiske baggrund og mangefacetterede religiøse udtryksformer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Forløb#5 Buddhisme

Forløbet var opbygget således at det følger den buddhistiske trosbekendelsen og derfor indledningsvist introducerede Buddha-skikkelsen - den religiøse såvel som den historiske – dernæst den buddhistiske Dharma, for afslutningsvist at fokusere på Sangha.

Undervejs blev der arbejdet med klassiske såvel som nutidige tekster, og eleverne arbejdede selvstændigt med at belyse buddhismens syn på karma, genfødsler og jeg´et. Eleverne så indledningsvist en dokumentar om Buddhalegenden der blev kommenteret af diverse eksperter inden de selvstændigt arbejdede med legenden. Dharma blev belyst ved hjælp af både indefra og udefra tekster og forløbet afsluttedes med en begrebsstafet for at træne forløbets fagbegreber og deres indbyrdes sammenhæng.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer