Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-reC-2w (2w-re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Introduktion til religion
Introduktionen til faget tog sigte på at belyse diverse definitioner på religion, fagets metoder, de forløb klassen kom til at arbejde med, og hvordan der arbejdes med tekstanalyse i faget.
Eleverne blev blandt andet præsenteret for en kort dokumentar om Maradonakirken med henblik på at koble fagbegreber på det sete.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Forløb#2 Senmoderne asatro
Den religion forløbet tager udgangspunkt i er den nordiske asatro, som netop i disse år sammen med andre animistiske religioner oplever en fornyet interesse og opblomstring.
Forløbet indledes med et fokus på forsat at udfolde hvad der karakteriserer religion, hvorefter der arbejdes med vikingetidens religiøse forestillinger. Her inddrages blandt andet Gylfaggining og uddrag af Vølvens spådom.
Forløbet afsluttes med et tema om asatro i det senmoderne samfund og de ritualer som praktiseres i dag, blandt andet knæsætningsritualet og vielsesritualet. I dette arbejde indgik ritualanalyse, ligesom klassen så dokumentaren "Hedning på høje hæle"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Kristendom
Det er målet med forløbet at eleverne blev fortrolige med centrale religionsfaglige begreber, at de får indsigt i den nytestamentlige tids historie, forbindelsen til jødedom og kristendommens historiske udvikling frem til i dag. Forløbets indledtes med fokus på skabelsesberetning og syndefaldsmyten og jødiske ritualer blev belyst for derigennem at skærpe forståelsen for baggrunden for de kristne ritualer og højtider som blandt andet påske og pinse. Reformationens religiøse og historiske indhold og betydning blev belyst blandt andet via filmen "Luther".
Endeligt var det vigtigt at forløbet vedblivende trænede evnen til at forholde sig til religion fagligt – ikke personligt - samt benytte religionsfaglige begreber og fagets metode og teori på tekstgennemgange og ved arbejdet med faget generelt. Der er i forløbet anvendt forskelligartet materiale og arbejdsformer, som blandt andet har inkluderet skriftligt arbejde, gruppearbejde, film, par- og individuelt arbejde.
Klassen var på ekskursion til København hvor de blandt andet deltog i morgenandagten i Vor Frue Kirke i Nørregade, med efterfølgende samtale med sognepræsten og rundvisning i kirken.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Forløb#4 Islam
Brugen af elementær religionsfaglig terminologi blev fortsat trænet i forløbet ligesom der var fokus på evnen til at kunne karakterisere, analysere og perspektivere tekster – det være sig både korantekster, hadithtekster samt andet dokumentarisk materiale vi benyttede os af i undervisningen - og fortolke og vurdere de religiøse synspunkter og problemstillinger teksterne repræsenterer. Denne fortolkning skete både ud fra en religiøs selvforståelse såvel som ud fra sekulær, herunder religionskritiske, synsvinkler. I forløbets afsluttende gruppearbejde trænedes elevernes evne til at formulere sig om væsentlige problemstillinger vedr. forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst. Dette gøres ved at arbejde med islam i en europæisk og dansk kontekst og i dette arbejde inddrage nutidige tekster.
Undervejs i forløbet så eleverne en dokumentar om haij som blev benyttet til at arbejde ritualanalytisk. Forløbet afsluttede med projektarbejde med udgangspunkt i forskellige sider af Islam.
Klassen var på ekskursion til Davids samling i København, hvor de fik rundvisning i Islams historiske baggrund og mangefacetterede religiøse udtryksformer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Forløb#5 Buddhisme
Forløbet var opbygget således at det følger den buddhistiske trosbekendelsen og derfor indledningsvist introducerede Buddha-skikkelsen - den religiøse såvel som den historiske – dernæst den buddhistiske Dharma, for afslutningsvist at fokusere på Sangha.
Undervejs blev der arbejdet med klassiske såvel som nutidige tekster, og eleverne arbejdede selvstændigt med at belyse buddhismens syn på karma, genfødsler og jeg´et. Eleverne så indledningsvist en dokumentar om Buddhalegenden der blev kommenteret af diverse eksperter inden de selvstændigt arbejdede med legenden. Dharma blev belyst ved hjælp af både indefra og udefra tekster og forløbet afsluttedes med en begrebsstafet for at træne forløbets fagbegreber og deres indbyrdes sammenhæng.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916171879",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916171879",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916171879"
}