Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-reC-3e (3e-re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Formålet med kristendomsforløbet er at eleverne bliver fortrolige med begreber og tankegange i kristendommen, at de får indblik i jødedommens betydning for kristendommens opståen, i dannelsen af de første menigheder og i kristendommen som en nutidig religion især i en dansk og europæisk sammenhæng.
Forløbet har fokus på NT, messiasforestillinger i GT og NT, Jesu virke og gerninger samt påsken og betydningen af den stedfortrædende lidelse. Begrebet næstekærlighed vises særlig opmærksomhed og diskuteres. Endvidere beskæftiger forløbet sig med kirken, ritualerne dåb og nadver og den nutidige tolkning af den evangelisk-lutherske kristendom og i den forbindelse Luther. Desuden arbejdes med forskellige kirkelige positioner, bl.a. i forhold til synet på homoseksuelle.
Følgende begreber tages op: Skabelse, syndefald, lov, pagt, messiasforventning, nåde, frelse, næstekærlighed og kristen etik. Der arbejdes særlig med den kristne grundmyte (skabelsesmyte, problemmyte og løsningsmyte) og dåb og nadver.
I forløbet pointeres desuden arbejdet med fagets teorier, terminologier og metoder. Her især begreberne myte, ritual, kosmos/kaos, antropogoni og eskatologi.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
BIBELOPSLAGSØVELSER_elevark.docx
-
Bibelen_oversigt_elevark.docx
-
Kristendomsforløb_KI_elevark.docx
-
Medbring en Bibel - også meget gerne en meget gammel én af slagsen.
-
Jødedom_gruppearbejde_KI (6).docx
-
Leksikon
-
Læs side 143-150 i bogen "Religion og kultur". Hav fokus på at forstå begreberne pagt, lov, tempel og jødisk påske.
-
Alle er forberedt til fremlæggelser ved modulets start. Hvis man ikke var til sidste modul, orienterer man sig i materialet (dvs. kildeteksterne), der bruges som udgangspunkt for fremlæggelserne.
-
Arbejdsspørgsmål_messiasforventninger.docx
-
Yom Kippur: Dagen hvor jøderne beder om tilgivelse for det forgangne års synder
-
Poulsen og Madsen: "Kristendom i nutid", Munksgaard, 2000; sider: 44-46, 70-73
-
Medbring bogen
-
Kristendom i nutid side 70 71 72 Messiasforventninger.pdf
-
Helligt og profant
-
Hvad er feltarbejde? - fokus.ku.dk
-
Google Drev: Login
-
Jesu forkyndelse elevopgave(1).docx
-
Markusevangeliet Kapitel 2
-
Religion og Kultur; sider: 147-150, 158-161, 168-170
-
Lukasevangeliet Kapitel 1
-
analyseark_elev(1).docx
-
Læs Lukas 10, 25-37 og Lukas 15, 11-32 (Den fortabte søn og Den barmhjertige samaritaner)
-
Arbejdsspørgsmål til Bjergprædikenen 2024.docx
-
Opsamling Jesu forkyndelse BP.docx
-
Bjergprædiken i uddrag.pdf
-
Næstekærlighed tekster til matrix.pdf
-
Læs din egen tekst grundigt - orienter dig i resten. Testerne fordeles således:
-
I modulet læser vi Lukas 22,1-23,56.
-
Paulus og Luther ifølge 3e
-
Ingen lektier - nyd det!
-
Elevspørgsmål Lutherfilmen(1).doc
-
Se de første 30 minutter af Luther-filmen, som Ki har lånt til jer på CFU. Vær opmærksom på at notere til de spørgsmål, der er vedhæftet her.
-
Matthæusevangeliet Kapitel 3
-
Da gud slog i bordet.pdf
-
Læs to kildetekster i det vedhæftede (der skal bladres lidt, men teksterne er der):
-
Under præstekjolen fokus til elever kopi-2.pdf
-
ISLAMFORLØB_forside.docx
-
Læs undervisningsbeskrivelsen. Få overblik over dine kristendomsnoter. Overvej, om der er noget, du vil spørge om.
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Det er hensigten med forløbet at eleverne i de indledende moduler skal opnå indsigt i væsentlige sider af Islam, og kunne anvende elementær religionsfaglig terminologi på teksterne. Der arbejdes med islams opståen, teologien, Muhammed som profet og med Koranen og dens status i islam.
Der vil især blive arbejdet med den femte søjle: hajj gennem fx ritualanalyse ud fra Van Genneps trefasede model, og klassen ser BBCdokumentar om hajj.
Derudover undersøges især begrebet sharia, som forsøges defineret så nuanceret som muligt i forhold de forskellige positioner: traditionalisme, modernisme, fundamentalisme og sekularisme, jf. Formans bog. De forskellige positioner eksemplicificeres bl.a. gennem læsning af tekster der relaterer til islam i en dansk kontekst.
Derudover beskæftiger forløbet sig med divergerende syn på kønsroller i islam, og dokumentarfilmen "Reformisten" inddrages.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hinduisme
Det er formålet med hinduisme-forløbet, at eleverne stifter bekendtskab med hinduismens ophav i traditionelle indiske religioner, Vedareligionen og med de hellige skrifter. Desuden skal eleverne opnå et indgående kendskab til det hinduistiske verdensbillede og menneskets grundproblem ifølge hinduismen. Hinduisme defineres som frelsesreligion, og eleverne opnår kendskab til de tre frelsesveje. De skal bliver fortrolige med de centrale begreber brahman, atman, samsara og moksha og opnå kendskab til gudebegrebet i hinduisme og de tre vigtigste guder: Vishnu, Shiva og Brahma. Forløbet beskæftiger sig kort med ritualet puja, der defineres som kommunikation med det guddommelige.
Desuden opnår eleverne viden om samspil mellem religion og kultur i en nutidig kontekst i Indien, og kan formulere sig om forholdet mellem religion og kultur især i forhold til kastesystemet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Asetro
Præmissen for forløbet er, at den asetro, der dyrkes i Danmark i dag, ikke ligger i direkte forlængelse af vikingernes tro og den oprindelige asetro. Der er tale om en religiøs genoplivning med udgangspunkt i en genfortolkning af oldnordiske tekster.
Det er målet med forløbet, at eleverne kan
- Definere teologien i asetro
- Definere kosmologien og antropologien i asetro
- Forklare den rituelle praksis, blót og analysere et blót ved hjælp af Van Genneps trefasede model.
- Forklare, hvordan asetro praktiseres i Danmark i dag.
- Gøre rede for karakteristika ved det senmoderne (især Giddens’ begreber om det refleksive og individualisering) og religion i det senmoderne (fx eklekticisme, erfaringsforankring, autonomi, og autenticitet) og bruge dem i analyse af religionsfaglige tekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916176149",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916176149",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916176149"
}