Holdet 2024-reC-3t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e)
Hold 2024-reC-3t (3t-re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion og Kristendom
Titel 2 Islam
Titel 3 Hinduisme
Titel 4 Shinto

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion og Kristendom

Forløbet har fungeret som introduktion til religionsfagets centrale begreber og dets metoder.
Fokus har været på religionsdefinitioner, fænomenologi, myte, kosmologi, teologi, antropologi, soteriologi. Helligt – profant, rent – urent samt på ritualer. Tematisk har der været fokus på den kristne grundmyte, på forskellige Jesus-fremstillinger samt på apokryfe evangelier. Forløbet bevægede sig henover kristendommens mange retninger globalt, samt den danske kristendoms udvikling i nyere tid, her anvendtes begreber som sekularisering, modernisme og fundamentalisme.
Metodisk har vi arbejdet med tekstanalyse, ritualanalyse, indefra-udefra og den komparative metode. Eleverne har desuden lavet fremlæggelser af forskellige dele af Abraham-historien i GT.

Kernestof:

Bibelen, Det Danske Bibelselskab, 1992.
Det Gamle Testamente
1. Mosebog kap. 1-3
kap. 12
kap. 15-17
kap. 18,1-15
kap. 21,1-21
2. Mosebog 19,16-20,21

Det Nye Testamente
Matthæusevangeliet 5,17-48
Markusevangeliet kap. 15,16-41
Johannesevangeliet kap. 19,17-37
Galaterbrevet kap. 1,1-9 og 3,1-14

Oldkristne Tekster, De apokryfe evangelier III, ved Søren Giversen, Poul Kristensens Forlag, 2002
Mariaevangeliet s. 365-367 og 369-371 + introduktion s. 347-348 og 359-360

Martin Luther, ”Sermon om dåben (1519)” i H. Følner et.al. Kuplen, Muren, Graven – Jerusalem som helligsted for tre religioner. Gyldendal Uddannelse 2002, s. 199-200.

Grundloven om Folkekirken: https://www.ft.dk/da/dokumenter/bestil-publikationer/publikationer/mingrundlov/min-grundlov/kapitel-1/paragraf-4

Folkekirkens dåbsritual hentet hér: https://www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/daab/saadan-foregaar-daab

H. Følner et.al., ”Religionsfaglige begreber” i Kuplen, Muren, Graven – Jerusalem som helligsted for tre religioner. Gyldendal Uddannelse 2002, s. 24-28 [Teksten er lettere omarbejdet af TH]
Ninian Smart’s syv dimensioner
Esben Andreasen og Allan Pousen (red.), Religion og kultur – en grundbog (3. udgave), Systime 2014, s. 7-15; 143-172
TH’s egen Prezi om Paulus: https://prezi.com/view/VvH5GLumrMYISNwRUoCd


Supplerende stof:

• 5 skarpe om Jesus, DR-Kultur 2014
• Gennemgang af verdens forskellige kristne retninger: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=UB8GETn6O1k
• Under Præstekjolen, DR2 2007
• Monty Python, Life of Brian, Handmade Films 1979.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam

Forløbet startede med en ekskursion til Ayasofya Moskeen i Roskilde.
Fokus har været på Islams opståen, den tidlige udvikling, herunder sunni og shia, og især på den religiøse praksis og på ritualer. Vi har desuden arbejdet med sekularisering og moderne dansk Islam ud fra Jan Hjärpes analytiske kategorier, og undersøgt hvordan Islam bliver fremstillet i den komiske tv-serie ”We are Lady Parts”.
Metodisk har vi arbejdet med tekstanalyse, ritualanalyse (af pilgrimsfærden). Didaktisk har fokus været på studiekompetencer i form af et projektarbejde med gruppefremlæggelser om Islams fem søjler med dybdegående fokus på én af søjlerne.

Kernestof:

Koranen, oversat til dansk af Ellen Wullf. Forlaget Vandkunsten 2006.
Sura 1
Sura 25 v. 1-16

Hadith: Al-Sayyid Muhammad Ibn Alawi al-Maliki, ”Muhammads natte- og himmelrejse” i  Islamic Doctrines & Beliefs, As-Sunna Foundation of America 1999.

Tekster til moderne Islam (se nedenfor ved Lene Madsen et.al.)

Esben Andreasen og Allan Pousen (red.), Religion og kultur – en grundbog (3. udgave), Systime 2014, s. 173-192.
Jens Forman, Muslimernes religion, Systime 2006, s. 29-35.
Lene Madsen et.al., Grundbogen til religion c. 2. udg. Systime 2012-2015, s. 114-115 (tekst 4 og5)
Kate Østergaard, Danske Verdensreligioner. Islam. Gyldendal 2006, s. 160-167


Supplerende stof:

https://lex.dk/hadith
Sura 1 reciteret: https://www.youtube.com/watch?v=-PqP0BCiTlE
Dokumentar om Hajj: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
https://www.dr.dk/drtv/saeson/we-are-lady-parts_460657
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hinduisme

Forløbet om hinduisme har haft fokus på religionens tidlige historiske udvikling samt dens moderne udtryksform i Danmark. Fokus har været på overgangen mellem vedisk religion til Upanishad-religion og den klassiske hinduismes grundidéer om samsara, karma, moksha, atman og brahman. Et særlig tematisk fokus har været på praksis og ritualer herunder analyse af pujaritualet, observation og diskussion af Khumba Mela-festivalen, som foregik samtidigt med vores forløb.
Eleverne har arbejdet kreativt med fremstillingen af små altre til en fiktiv guddom og dyrket yoga som en del af Bhagavadgita-gennemgangen.
Eleverne har desuden lavet fremlæggelser om 10 centrale hinduistiske guder og gudinder.

Kernestof:

Rigveda X,90 ”Purusha-hymnen” (overs. K. P. Hansen). Hentet fra https://hinduismen.systime.dk/index.php?id=283&L=0
Maitrayaniya-Upanishad I,3-4, ”Krop og forgængelighed”. Allan Poulsen, Hinduismen, Systime 2012-17, s.121-122
Maitrayaniya-Upanishad IV,2, “Karma”. Allan Poulsen, Hinduismen, Systime 2012-17, s.122
Brihadaranyaka-Upanishad, II,8,8-11, “Atman”. Allan Poulsen, Hinduismen, Systime 2012-17, s.123
Bhagavadgita, ”Arjunas problem”. I uddrag, Allan Poulsen, Hinduismen, Systime 2012-17, s.126-132
Diapavali Debroy & Bibek Debroy, ”Shiva-Purana – om skabelsen”. Allan Poulsen, Hinduismen, Systime 2012-17, s. 135-136

Esben Andreasen og Allan Pousen (red.), Religion og kultur – en grundbog (3. udgave), Systime 2014, s. 39-58.


Supplerende stof:

Puja-ritual: https://www.youtube.com/watch?v=Pbxlh8oRNWU
Teenageren og gudinden, DR2 2006
5 skarpe om hinduisme DR Kultur 2014
https://www.religion.dk/leksikon/bhagavadgita
https://lex.dk/hinduisme
https://lex.dk/yoga
https://www.dr.dk/nyheder/udland/hinduer-fejrer-saerlig-religioes-festival-foerste-gang-i-144-aar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Shinto

De væsentlige sider af en valgfri religion valgte holdet skulle dreje sig om Shinto.
Fokus har været på mytologi i shinto, Kami-begrebet, helligdommes indretning og betydning, ritualer og festivaler i shinto, samt på forholdet imellem religion og politik i Japan. Til sidst har vi arbejdet med Shinto i populærkultur. Vi har primært arbejdet med religionsfænomenologi og ritualanalyse samt med kreative fremstillinger (plancher) af Kami-begrebet.

Kernestof:

Rebecca Natasha Albinus: ”Religioner lever. Grundbog til religion”, Lindhardt og Ringhof (2017), s. 244-265.
Carmen Blacker: Begrebet kami, i: Andreasen og Borup: "Japansk religion". Forlaget Univers (2013), s. 54-56.
”Kojiki”, uddrag a-h: fra Esben Andreasen og Finn Stefánsson: Japans religioner i fortid og nutid, Gyldendal (1986), s. 67-68 og s. 71-72 (uddrag).
Tekst 4: Paul D. Storri & Ron Randall: "Amaterasu: Return of the Sun", Lerner Publishing (2007), s. 42-43, fra Madsen et al: Grundbogen til religion C, (2012), s. 213.

Supplerende stof:

Dokumentar: ”Feasts: Japan” DR2, sendt d. 12/2-2012 (53 min).
Kobayashi Eitaku: Izanami og Izanagi (1885).
"Visiting a Japanese Shinto Shrine", fra: https://www.youtube.com/watch?v=RWCSOzbdNoQ&list=TLGGHO0rEUmvBYIyMTA5MjAyMw.
"Hajimete-no-Jinja – Gokito (Prayer Service)" fra: https://www.youtube.com/watch?v=dbLK9JCgIQs.
Ise Jingu, fra: https://www.youtube.com/watch?v=FHGC1FPxLwE&t=148s (set d. 2/10-23).

Hayao Miyazaki, "Chihiro og heksene", fantasy-anime film (2001).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer