Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-saC-1b (1b-sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb om ulighed og fattigdom
I hvor høj grad er social og økonomisk ulighed et problem i dagens Danmark?
Kernestof
Sociologi
Sociale og kulturelle forskelle
Politik
Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Økonomi
Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfundet
Metode
Kvantitativ og kvalitativ metode
Primære tekster
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op 3. udgave side 177-184, 201-208 og 4. udgave s.29-34, 91-106 110, 114-118, 167-170.
Oliver Boserup Skov m.fl.: Samf på B, Columbus side 60-64.
Sekundære tekster
https://drive.google.com/file/d/0BxKsHO_nc8FWTXppUEZNUUc5bDQ/view?resourcekey=0-qeEVIot6v6wPIsNCfu_vRg
https://www.dr.dk/drtv/se/den-rigeste-procent_51577
Klasse handler ikke om penge (Information, 31. marts.2006. Skrevet af Anita Brask Rasmussen)
https://www.youtube.com/watch?v=ULmsYftnHVs
https://www.dr.dk/drtv/episode/en-syg-forskel_103170
https://luksamfundetop.dk/kapitel-4/debatfilm
https://rockwoolfonden.s3.eu-central-1.amazonaws.com/wp-content/uploads/2022/08/RFF-NYT-Social-arv-i-uddannelse-er-steget-markant_februar-2021.pdf?download=true
https://forlagetcolumbus.dk/boeger/politik/politikbogen/videoer/kapitel-2
https://www.youtube.com/watch?v=zRDcS0-JvHE
https://luksamfundetop.dk/film/partifilm-om-ulighed-og-fattigdom
https://gron.luksamfundetop.dk/4/kapitel-4/partifilm/fattigdom-og-ulighed/
https://www.bt.dk/samfund/dina-har-vaeret-paa-kontanthjaelp-i-ti-aar-her-er-hendes-budget-jeg-har-ikke-et
https://www.altinget.dk/eu/artikel/eu-aftale-paa-plads-ny-saerskat-paa-energiselskaber-skal-give-penge-til-dyr-vinter
https://gron.luksamfundetop.dk/8/kapitel-8/partifilm/oekonomi/
DR-udsendelse fra 2005: Velfærd fra vugge til grav, første afsnit: En god begyndelse. (30 min.)
https://fho.dk/blog/2019/03/08/mandlige-loenmodtagere-vi-har-masser-af-ligestilling/
https://www.berlingske.dk/oekonomi/kvinder-tjener-millioner-mindre-end-maend-i-loebet-af-livet
https://luksamfundetop.dk/kapitel-1/debatfilm
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/drenge-og-maend-sakker-bagud-hvad-skal-der-goeres
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politik
Forløbets overordnede problemstilling: Hvordan fungerer det politiske system, og kan vi forbedre det?
Kernestof
Politik
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Centrale begreber
Politisk ideologi
Regressiv og progressiv ideologi
Menneskesyn
Statens rolle
Organisk og mekanisk samfundsopfattelse
Klassisk liberalisme
John Locke
Nattevægterstat/minimalstat
Adam Smith
Den usynlige hånd
Kapitalisme
Konservatisme
Edmund Burke
Karl Marx
Socialisme
Merværdi
Profit
Klassekamp
Fælleseje
Kommunisme
Socialliberalisme
John Stuart Mill
Socialkonservatisme
Socialdemokratisme
Revolutionær socialisme
Neoliberalisme
Robert Nozick
Venstre-højre-akse
Venstre-orienteret
Højre-orienteret
Værdipolitik
Issue-voting
Moderne og traditionelle værdier
Downs model
Molins model
Eastons model
Politiske styreformer (Demokrati, autokrati og teokrati)
Diktatur
Konkurrencedemokrati, deltagelsesdemokrati, direkte demokrati og repræsentativt demokrati.
Den parlamentariske styringskæde.
Parlamentarisk demokrati.
Præsidentialsystem.
Direkte magt
Indirekte magt (Bevidsthedskontrollerende, diskursiv og institutionel magt)
Charles Montesquieus magtdelingslære
Den lovgivende magt
Den udøvende magt
Den dømmende magt
Regering
Folketing
Opposition
Lovgivningsproces
Positiv parlamentarisme
Negativ parlamentarisme
Ligestilling mellem kønnene i det politiske system
Kernevælgere og marginalvælgere
Forholdstalsvalg
Flertalsvalg i enkeltmandskredse.
Étpartisystem
Topartisystem
Flerpartisystem
Politiske partier
Interesseorganisationer
Græsrodsbevægelser
Klassepartier
Catch all-partier
EU
Forordninger
Direktiver
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sociologi
Hvordan dannes identiteten i 2025?
Identitetsdannelsen er en kompleks proces, og det er vanskeligt at svare på, hvordan vi er blevet præcis den, vi er. I forløbet vil vi se på, hvilke relevante faktorer, som påvirker os og skubber os i en bestemt retning. Hvilken betydning har familien, venner, skolen m.v.? Og hvilke faktorer har størst betydning?
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
Nøgleord
Fokusgruppeinterview
Solointerview
Kvalitativ metode
De 4 familietyper
- Teamfamilien
- Svingdørsfamilien
- Den patriarkalske familie
- Det sociale akvarium
Formelle og uformelle normer
Internaliseret norm
Sanktioner
Social kontrol
Sociale roller
Rollekonflikt
Jeg-identitet, personlig, social og kollektiv identitet
George Herbert Mead
- Rolleovertagelse
- Imitation
- Den bestemte anden
- Den generaliserede anden
Erving Goffman
- Face
- Setting
- Frontstage og backstage
- Personlig og social identitet.
- Branding
- Image.
Det traditionelle og det moderne samfund
David Riesman
Socialkarakter
- Myren, sneglen og kamæleonen
Primære, sekundære og tertiære erhverv
Det senmoderne samfund
Anthony Giddens
- Aftraditionalisering
- Individualisering
- Adskillelse af tid og rum
- Udledning af sociale relationer
- Ekspertsystem
- Ansigtsløse relationer
- Øget refleksivitet.
- Ontologisk sikkerhed.
- Eksistentiel angst.
Thomas Ziehe
- Kulturel frisættelse
- Formbarhed
- Subjektivisering
- Ontologisering
- Potensering
Ulrich Beck
.- Risikosamfundet
- Institutionaliseret individualisering
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomi
Forløbet gør eleverne i stand til at undersøge og diskutere:
- Hvordan fungerer økonomien i Danmark?
- Hvilke udfordringer står økonomien overfor i dag?
- Hvilke økonomiske mål skal og bør prioriteres?
- Hvilke udfordringer har velfærdsstaten?
- Hvordan bør vi indrette velfærdsstaten?
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Nøgleord
Maslows behovspyramide
Fysiske behov
Behovet for sikkerhed
Sociale behov
Behov for påskønnelse
Behov for selvrealisering
Markedsmekanismerne: Udbud og efterspørgsel
Stat, marked og det civile samfund
Markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi
Økonomiske mål:
-Økonomisk vækst (BNP)
-Lav arbejdsløshed
-Lav inflation
-Betalingsbalance-ligevægt
-Bæredygtig økonomi
-Balance på statens finanser
Arbejdsløshedstyper:
- Konjunkturarbejdsløshed
-Strukturarbejdsløshed
-Sæsonarbejdsløshed
-Friktionsarbejdsløshed
Det økonomiske kredsløb
Konjunktursvingninger
Opgangskonjunktur
Højkonjunktur
Nedgangskonjunktur
Lavkonjunktur
Inflation
Recession
Kontraktiv og ekspansiv finanspolitik
Kontraktiv og ekspansiv pengepolitik
Strukturpolitik: Stramningsstrategi og opkvalificeringsstrategi
Velfærdsstatens udfordringer
- Demografisk udfordring
- Forventningspres
- Outsourcing
- Social dumping
- Robottisering
- Immigration
Nedskæringsstrategi
- Udlicitering
- Brugerbetaling
- Skære i offentlige tilskud
- Indkomstbestemte offentlige ydelser
- Empowerment
Udvidelsesstrategi
- Udvide arbejdsstyrken ved øget indvandring, få unge hurtigere ud på arbejdsmarkedet, få ældre til at blive længere.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916197480",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916197480",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916197480"
}