Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-saC-1c (1c-sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Senmodernitet og sociale medier
Det overordnede spørgsmål:
Hvordan skabes identitet i det senmoderne og hvilken rolle spiller sociale medier.
Giver det senmoderne samfund mere eller mindre frihed?
Vi tager udgangspunkt i Giddens teori om senmoderniteten og forholder os til hvorfor aftraditionaliseringen har fundet sted samt betydningen af denne for identitetsdannelsen. I relation hertil inddrager vi Rosas beskrivelse af accelerationssamfundet og Ingleharts tanker om det postmaterielle samfund.
Vi ser på venner, institutioner og familiens rolle i socialiseringen og vi inddrager Reckwitz teori om det singulære individ i relation til sociale mediers betydning samt de Bottons begreb statusangst og Meyrowitz begreb 'middle region'.
Fra Grundforløb
Primær, sekundær og tertiær socialisation
Normer
Sanktioner
Dobbeltsocialisation
BOURDIEU
1: Hvad er
økonomisk kapital, social kapital
kulturel kapital
2: Hvad er habitus?
3: Hvad er et felt?
SOCIAL ARV
Hvad er social mobilitet?
Hvad er forskellen på generationsmobilitet og karrieremobilitet?
Hvad er social arv?
Hvad er forskellen på positiv og negativ social arv?
Hvad er deciler?
Hvilke forskellige former for ulighed kan der være i det danske samfund?
Hvad betyder signifikante forskelle?
Hvad vil det sige at være en mønsterbryder?
HOVEDFORLØB
GIDDENS
Anthony Giddens hvem er han
Hvad betyder følgende af Giddens super gode begreber.
Aftraditionalisering
Individualisering
Adskillelse af tid og rum
Udledning af sociale relationer
Ekspertsystem
Ansigtsløse relationer.
HAMMERSHØJ
Aftraditionalisering fordi?:
1: Senmoderne kapitalistisk markedsøkonomi (s2)
2: Ændrede socialiseringsvilkår(3)
3: Globalisering (4)
HARTMUT ROSA
Samfundet er en accelerationssamfund fordi:
1. Teknologisk Acceleration.(4)
2. Acceleration af social forandring(4)
3.Acceleration af livets tempo(konkurrencelogikken) (5)
Hartmut Rosa: Konsekvens: Fremmedgjorthed og Stress (5)
Løsning: Resonans(5-6)
Maslows behovspyramide: hvordan er den opbygget.(7)
INGLEHART
Ingleharts begreber:
Postmaterielt samfund (7)
Materielle behov styrer og ikke længere (8)
Selvrealisering (9)
Mediers rolle:
1. Giver mulighed for selvrealisering, gennem adgang til platforme(soc.med, blogs, ovs)(9)
2.Trang til at realisere sig selv(9)
GOFFMAN OG MEYROWITZ
Goffman: Frontstage/Backstage(10)
Deepbackstage(11)
Middle-region(11)
Forward Frontstage.(11)
ANDRE RECKWITZ
Det singulære (12)?
Individet er afhængige af andre for identitet (12) ?
Kompositorisk singularitet.(13)
Selvpræsentation og FOMO (14)
ALAIN DE BOTTEN
Botton er pessimist i forhold Giddens hvordan?
Statusangst:
Meritokrati
REFERENCEGRUPPE
Virtuelle referencegrupper
Hvilken rolle spiller referencegrupper for socialisering.
TRADITIONEL, MODERNE OG SENMODERNE SAMFUND
Hvad kende tegnede det:
Traditionelle samfund:
Det moderne samfund:
Den senmoderne samfund.
Socialkarakter ved de for skellige samfund:
Traditionelle samfund(indtil 1850): Myren- traditionsstyret(65)
Det moderne samfund(1850-160) Sneglen - Indrestyret (67)
De senmoderne samfund (1960-) Kamæleonen - Gruppestyret(81)
IDENTITETSFORMER
Lag af identiteten:
Jeg identitet (39)
Personlig identitet. (39)
Social identitet (39-40)
Kollektiv identitet(41)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
01 Identitetsdannelse og sociale medier en oversigt - Arbejdsark.
-
02 Pierre Bourdieu. Kompendium side 7-10. B-bogen side 60-64
-
01 Hvad er socialisering Kompendium Ulighed side 3-6 .docx
-
03 Social arv og mobilitet. Kompendium side 11-15_ Luk samfundet op, 3. udgave, s.91-95. Arbejdsark.
-
04 Fattigdom og ulighed
-
00 Kompendium: Ulighed og fattigdom. Samfundsfag Grundforløb; sider: 3-19
-
Nicolai Løvenholt, Video, Socialisering og dobbeltsocialisering. (7:41 min)
-
DR TV - Den rigeste procent
-
Video: Debatfilm - Luk Samfundet Op - Social arv, Mønsterbrydere og Indkomstudvikling i danmark
-
Den sociale arv i uddannelse er steget gennem de sidste 20 år, Rockwoolfonden 2021
-
Video: Historien om Jimmi (1:2) (10:34 min)
-
Video: DRTV - En syg forskel S1:01 DR.dk 2016 Første 15 min.
-
00 Kompendium: Ulighed og fattigdom. Samfundsfag Grundforløb 2022; sider: 15-18
-
Video: Peter Brøndum: Kapitel 3 Anthony Giddens (5:12 min)
-
02 Peter Brøndum, Luk Samfundet op. 3udg. Columbus: side 67-72 Giddens - Arbejsark.
-
Peter Brøndum, Luk Samfundet op. 3udg. Columbus; sider: 63-74, 81
-
Video: Stopmotion til samfundsfag - Senmodernitet (2:21 min)
-
Kompendium: Identitet og senmodernitet (sociale medier).
-
03 Hammershøj og Rosa: Acceleration og kapitalisme. Dagens arbejdsark.
-
Kompendium: Identitet og senmodernitet (sociale medier); sider: 1-21
-
04 Inglehart ny politik. Kompendium: Identitet og senmodernitet (sociale medier): side 6-9 Arbejdsarket.
-
06 Andreas Reckwitz og det singulære individ Arbejdsarik
-
Surprise.jpg
-
Sociale Eventyr by @hifipodcast457 | Suno
-
Artikel: politiken.dk-Nu skal norske influencere fortælle det hvis de retoucherer deres billeder på sociale medier.
-
Spørgeskema: Sociale medier og identitet
-
06 Statusangst og Referencegruppe (ARBEJDSARK)
-
06 Artikel: Unge er under pres: - Vi skal præstere hele tiden, der skal ikke meget til, før man vælter, Fyns Stiftstidende 18 jun
-
07 Peter Brøndum, Luk Samfundet op. 3udg. Columbus_ side 63-66 Traditionel, moderne Arbejdsark
-
07 Myren, sneglen og kamæleonen Dominique Bouchet's socialisationstyper.pptx
-
Afsnit
-
Video: Socialisationstyper. Myren, sneglen og kamæleonen (9:41 min)
-
Artikel: Frederik Kulager, Her er, hvad sociale medier gør ved unge (spoiler alert: Instagram gør dig ulykkelig). Zetland 2018
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ideologier og nye politiske skillelinjer
Overordnede spørgmål.
Ideologiernes og partiernes syn på frihed og lighed.
SVM regeringens partier (S, V og M)og deres holdninger og ideologi forklaret i forhold Molins model og adfærdstrekanten.
IDEOLOGI
Hvad er en politisk ideologi?
Hvilke tre antagelser indeholder en ideologi (uddyb)?
Er,
bør?
hvordan
Hvilke ideologier er de tre klassiske ideologier?
LIBERALISME
Hvad er liberalismens
Menneskesyn;
Samfundsopfattelse;
Syn på staten;
Hvad er socialliberalisme(115)
Hvad er neoliberalisme 116-117
Liberalismens syn på lighed
Liberalismens syn på frihed
Liberale partier i folketinget
KONSERVATISME
Hvem formulerer første gang tanker om ideologien?
Hvad er ideologien en reaktion på?
Hvad er ideologiens menneskesyn, samfundsopfattelse og syn på statens rolle?
Socialkonservatisme(115-116)
Harmoni er vigtigt
Markedet skal styres
Mere lighed for at sikre harmoni
Nationalkonservatisme(116)
Det samme som overstående, men med ekstra fokus på nationens fællesskab.
Beskyttelse af dansk kultur
Konservatismens syn på lighed
Konservatismens syn på frihed.
Konservative partier
Konservative partier
SOCIALISME
Hvem formulerer første gang tanker om ideologien?
Hvad er ideologien en reaktion på?
Hvad er ideologiens menneskesyn, samfundsopfattelse og syn på statens rolle?
Hvad er for socialister:
Lighed?
Frihed?
Socialdemokratisme?
Revolutionær socialisme.?
Hvilke socialistisk partier?
Socialismens syn på lighed
Liberalismen syn på frihed
FORDELINGSPOLITIK OG FORDELINGSPOLTIK.
Hvad er fordelingspolitik.
Nævn eksempler på fordelingspolitik:
Hvad betyder højreorienteret fordelingspolitik
Hvad betyder venstreorienteret fordelingspolitik
Hvad er værdipolitik:
Nævn eksempler på værdipolitik.
Hvad er eksempelvis højreorienteret værdipolitik
Hvad er eksempelvis venstreorienteret værdipolitik
.
Hvilken form for politik hører social ulighed under?
Hvad er forskellen på politiske partier i henholdsvis rød og blå blok?
MOLINS MODEL
Molins model:
Interesse faktor123-123
Opinionsfaktor 122
Parlamentarisk faktor 123
(Drop personfaktor)
Adfærdstrekanten: hvordan opsummerer den molins model.
Vi gennemgår grundlæggende træk ved henholdsvis socialistisk, konservativ samt liberal tankegang, herunder ideologiernes syn på frihed og lighed.
Vi ser på partiudvikling fra klasseparti til catch-all parti. Vi ser på vælgeradfærd i form af marginalvælgere og kernevælgere samt issue-voting. Vi diskuterer ideologiernes betydning i dag og ser på partiernes placering når det kommer til henholdsvis værdipolitik og fordelingspolitik.
Materiale:
Luk samfundet op!, Columbus, 2017
Supplerende materiale:
'De klassiske ideologiers syn på lighed og frihed, samt ideologiernes status i Danmark i dag' , Rune Johnsen, 2020.
Moduler fra grundforløbet (der omhandler liberalisme, konservatisme, socialisme samt værdi- og fordelingspolitik) er en del af dette forløb.
Ca. 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kompendium, De klassiske ideologiers syn på lighed og frihed, samt ideologiernes status i Danmark i dag 2020
-
01 Liberalisme Luk samfundet op si 110-112, 115-117 ARBEJDSARK
-
05 Ideologier og liberalisme Arbejdsark.
-
Video: Christian Mathiassen, Konservatisme (7:34 min.)
-
Video: Christian Mathiassen, Socialisme (8:45)
-
06 Konservatisme og Socialisme. Komp. side 23-26 fra luk Samfundet op. 4. udg. side 106-110 Arbejsark
-
Video: Henning Romme Lund, Traditionelle højre-venstre skala (8:43 min)
-
07 Fordelings og værdipolitik. Komp. side 28-31 Fra Luk samfundet op 4. udg. side 113-117 Arbejdsark.
-
Kompendium, De klassiske ideologiers syn på lighed og frihed, samt ideologiernes status i Danmark i dag 2020; sider: 1-7
-
Peter Brøndum, Luk Samfundet op. 3udg. Columbus; sider: 110-117, 119-123, 133-134, 136-137
-
Video: Ideologi : Er, bør, hvordan (4:17)
-
00 Kompendium: Ulighed og fattigdom. Samfundsfag Grundforløb; sider: 20-23
-
Video: Søren Brøndum: Hvad handler politiske ideologier om (2:01 min)
-
Video: Liberal Alliance; Alex' besked til dig: Du kan godt (2.05 min)
-
00 Kompendium: Ulighed og fattigdom. Samfundsfag Grundforløb 2022; sider: 23-30
-
Partifilm om ulighed og fattigdom - Luk Samfundet Op 2021 version
-
Test: Hvor er dine politiske placering?
-
Video: Christian Mathiassen forklarer hvad er liberalisme (6 min)
-
02 Socialisme Luk Samfundet op. 3.udg. 113-118 og 116 Arbejdsark.
-
00 Kompendium, De klassiske ideologiers syn på lighed og frihed, samt ideologiernes status i Danmark i dag 2020
-
03 lek Luk samfundet op 112-113 Konservatisme ARBEJDSARK
-
Video: Konservatisme. (7:20 min )
-
Video: Traditionelle højre-venstre skala(8:20 min)
-
04 Peter Brøndum, Luk Samfundet op. 3udg. Columbus: side 118-121, 123-124 Folketingets partier ARBEJDSARK.
-
Video: Fordelingspolitik, værdipolitik og skillelinjer (7:40 min)
-
Video: Dit Demokrati | Hvad er et politisk parti?(3:20 min)
-
Video: Henning Romme Lund,Molins model (10:30).
-
05 Luk Samfundet op. 3udg. : side 122-123 Molin og adfærdtsrekant. Arbejdsark
-
Video,Molins Model (4:30 min)
-
Eksempel på en samfundsfagseksamen.
-
Partier og ideologier flashcard
-
Kahoot om ideologier og partier
-
Eksempel på en eksamensopgave.
-
Video Ulighed: Socialdemokratiet og Venstre (Kapitel 1)(1:30 min)
-
Video: Ulighed: Enhedslisten og Konservative (Kapitel 1)4:30 min
-
06-07 Folketingets partier - projekt og grupper. Arbejdsark.
-
Lav jeres powerpoint i denne mappe.
-
Artikel: Overblik: Partierne i Danmark. Kristeligt Dagblad. (2022)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Demokrati i Danmark
Overordnede spørgsmål:
Hvad er demokrati og hvilken form for demokrati i er der i Danmark.
Hvem bestemmer i det danske demokrati.
Er demokrati en måde at vælge kandidater på eller er den en livsstil, der skal gennemsyre alt?
Hvordan kan man deltage i demokratiet?
Hvad er parlamentarisme og hvordan man laver man love i Danmark.
Vi gennemgår repræsentativt samt direkte demokrati og knytter an til demokrati-idealerne konkurrencedemokrati samt deltagelsesdemokrati.
Vi kigger på grundlæggende kendetegn ved det danske demokrati som magtens tre-deling, negativ parlamentarisme og parlamentarisk kontrol. Vi ser på lovgivningsprocessen samt måder at påvirke det politiske system på i Danmark. Vi ser på medborgerskabstanken idet vi inddrager Marshall og ser på borgernes rettigheder og pligter.
Vi forholder os til medierne som 4.statsmagt og betydningen af medialiseringen for den politiske kommunikation. I sammenhæng hermed inddrager vi de forskellige magtbegreber og vurderer hvilken magt de forskellige aktører i den politiske kommunikation,
Gennemgået
Direkte demokrati 127
Repræsentativ(indirekte)demokrati 127-128
Konkurrencedemokrati(Ross)2
Deltagelsesdemokrati (Koch) 3
Eastons definition ned af politik.
Hvad er magtens tredeling og hvordan er magten delt i danmark mellem regering, folketing og domstole?
MAGTBEGREBER:
Direkte magt
Indirekte magt
Bevidstheds-kontrollerende magt
LOVGIVNINGSFASER
Initiativfasen
lovforberedelsesfasen
Beslutningsfasen
Implementeringsfasen.
PARLAMENTARISME
Hvad er en regering.
Hvad er positiv parlamentarisme
Hvad er negativ parlamentarisme.
Hvad har vi i DK?
DELTAGELSESFORMER I ET DEMOKRATI
Deltagelsesformer i et demokrati:
Institutionsbundne: Parti eller interesseorg. 149
Situationsbestemte: Græsrod eller politisk forbruger149
Internatbaserede Blog, social medet osv. 149
Medborgerskab
Statsborger 148
Medborger(Marchal):150-151
Rettigheder og pligter i et demokrati
SOCIALE MEDIER OG TRADITIONELLE MEDIER
Habermass om demokratisk dialog: 169
Forståelse
Sandhed
Rigtighed
Oprigtighed.
Digitale bobler 169
Shitstorm 171
Ekkokamre 171
Traditionelle medier:
Mod fake news 171 og alternative facts 171.
Roller:
Vagthund 171
Jagthund 172
Hyredehund 172
Redningshund 172
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomi og velfærd
Overordnede spørgsmål:
Hvad er de tre velfærdsmodeller og hvad er deres forskelle og ligheder.
Hvilke udfordringer står den danske velfærdsstat over for.
Er den danske økonomi god og hvordan kan og vil politikere fra forskellige partier rette på økonomien med finanspolitik?
Maslows behovspyramide
MARKEDET:
Hvad menes med begrebet markedet?
Hvad er markedsmekanismen et udtryk for?
Hvad er udbud og efterspørgsel?
Hvad menes med det civile samfund?
Hvad er en velfærdsstat?
Hvad er markedsøkonomi?
Hvad er planøkonomi?
Hvad er blandingsøkonomi?
MARKEDET:
Markedsmekanismen
Udbud og efterspørgsel
Det civile samfund
Velfærdsstat
Markedsøkonomi
Planøkonomi
Blandingsøkonomi
VELFÆRDSMODELLER
Hvem har ret til velfærd i Danmark
Skønsprincippet og retsprincippet
Overførsler og serviceydelser i den danske velfærdsstat
Progressivt skattesystem
Universel velfærdsstat
Den universelle velfærdsmodel: stat, civilsamfund og marked
Den residuale velfærdsmodel: stat, civilsamfund og marked
Den korporative velfærdsmodel: stat, civilsamfund og marked
VELFÆRDSSTATENS UDFORDRINGER:
Den demografiske udfordring
Borgernes forventningspres
Økonomisk globalisering
Produktionsomkostninger
Outsourcing
Stordriftsfordele
Social dumping
Den eksterne immigrationsudfordring
LØSNINGER PÅ VELFÆRDSSTATENS UDFORDRINGER:
Nedskæringsstrategien
Udvidelsesstrategien
Udlicitering
Brugerbetaling
Indkomstbestemte sociale ydelser
Empowerment
Udvidelsesstrategien
ØKONOMISKE MÅL
Vækst i BNP*
Lav arbejdsløshed*
Lav inflation*
ARBEJDSLØSHEDSTYPER.
Konjunkturarbejdsløshed
Sæsonarbejdsløshed
Strukturarbejdsløshed
Friktionsarbejdsløshed
Opkvalificerings eller stramningsstrategi.
FINANSPOLITIK
Allokering af knappe ressourcer
Hvad er en konjunktursvingning?
Hvad er højkonjunktur
Hvad er lavkonjunktur
Hvad er recession?
Hvad er økonomisk stagnation?
Hvad er ekspansiv finanspolitik
Hvad er kontraktiv finanspolitik
DET ØKONOMISKE KREDSLØB
Relation mellem, husholdning, virksomheder, stat og udland, (lidt banker)
OVERORDNET BESKRIVELSKE
Vi ser på de tre forskellige velfærdsmodeller og overvejer betydningen af henholdsvis marked, stat og civilsamfund.
Vi ser på hvad der kendetegner god økonomi , det økonomiske kredsløb samt forskellige typer af arbejdsløshed - i sammenhæng med opkvalificerings- og stramningsstrategien. Vi fokuserer på finanspolitik og finanspolitikkens forskellige virkemåder.
Vi ser på velfærdsstatens interne samt eksterne udfordringer og ser på mulige løsninger i form af nedskæringsstrategi og udvidelsesstrategi.
Materiale:
Luk samfundet op! , 3.udgave, Brøndum, 2017, Columbus.
Der anvendes også økonomi fra grundforløbet i dette forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Video: Elevfremlæggelse. Kan den danske velfærd sikres? fremlæggelse (10:30 min)
-
10 Velfærdsstaten: Komp side 50-53:
-
Video. Henning Romme Lund, Udbud og efterspørgsel (10:45 min)
-
08 Kompendium Ulighed side 31-36 Maslow og forbrugsmønstre
-
Video: Erik Zinglersen, Maslows behovspyramide (4:47 min)
-
Peter Brøndum, Luk Samfundet op. 3udg. Columbus; sider: 184-198, 201-216
-
Video: Velfærdsstaten: Velfærdsmodeller (10:30)
-
Velfærdsstaten Quizlet. (Vendekort)
-
00 Kompendium: Ulighed og fattigdom. Samfundsfag Grundforløb 2022; sider: 31-44, 46-53
-
Christian Hansen, Dina har været på kontanthjælp i ti år – her er hendes budget. BT. 9.juni. 2021.
-
Video: Velfærdsstatens her-og-nu-finansiering (5 min)
-
03 lek Luk samfundet op 2.udg, Systime, 2010 ._ side 184-190
-
Video: Højkonjunktur og lavkonjunktur (10 min)
-
04 Det økonomiske kredsløb Luk samfundet op 3.udg, Systime, 2010 side 190-198. Opgaveark
-
Video: Det økonomiske kredsløb og økonomiske konjunkturer (3:40)
-
quizlet.com/153261422/ideologier-flash-cards/
-
Video: Højkonjunktur og lavkonjunktur (12 min)
-
Det simple økonomiske kredsløb( 10:45 min)
-
Video,Multiplikatoreffekten (10:30) min
-
Video: Ekspansiv finanspolitik - Elever fremlægger kort (2:30 minutter)
-
6: Video: Finanspolitik (5min)
-
06 Finanspolitik øvelser Arbejdsark.
-
05 Finanspolitik - overblik og konsekvenser. (3)
-
Video: Det økonomiske kredsløb (8 min)
-
07 Gammelt eksamens-spørgsmål økonomi
-
00 Kompendium: Identitet og senmodernitet (sociale medier).
-
Kompendium: Identitet og senmodernitet (sociale medier); sider: 18-21
-
00Kompendium: Ulighed og fattigdom. Samfundsfag Grundforløb 2024
-
08 Eksamensspørgsmål eksempel sociale medier.pdf
-
De tre velfærdsmodeller
-
02 Pierre Bourdieu. Kompendium side 7-10. B-bogen side 60-64
-
07 Fordelings og værdipolitik. Komp. side 28-31 Fra Luk samfundet op 4. udg. side 113-117
-
Video:De sidste gode råd til samfundsfag c-niveau eksamen (12 min)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916200662",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916200662",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916200662"
}