Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-saC-1u (1u-sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb i samfundsfag "Ulighed og fattigdom"
Eleverne blev undervist på forskellige samfundsfagshold, men arbejdede alle med samme forløb "Ulighed og fattigdom”.
Kernestof:
Sociologi: Sociale og kulturelle forskelle
Politik: Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Økonomi: Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfundet
Kvantitativ og kvalitativ metode
Primære tekster:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op 3. udgave side 177-184, 201-208 og 4. udgave s.29-34, 91-106 110, 114-118, 167-170.
Oliver Boserup Skov m.fl.: Samf på B, Columbus side 60-64.
Sekundære tekster:
(alle grundforløbshold læste ikke nødvendigvis alle sekundære tekster)
https://drive.google.com/file/d/0BxKsHO_nc8FWTXppUEZNUUc5bDQ/view?resourcekey=0-qeEVIot6v6wPIsNCfu_vRg
https://www.dr.dk/drtv/se/den-rigeste-procent_51577
Klasse handler ikke om penge (Information, 31. marts.2006. Skrevet af Anita Brask Rasmussen)
https://www.youtube.com/watch?v=ULmsYftnHVs
https://www.dr.dk/drtv/episode/en-syg-forskel_103170
https://luksamfundetop.dk/kapitel-4/debatfilm
https://rockwoolfonden.s3.eu-central-1.amazonaws.com/wp-content/uploads/2022/08/RFF-NYT-Social-arv-i-uddannelse-er-steget-markant_februar-2021.pdf?download=true
https://forlagetcolumbus.dk/boeger/politik/politikbogen/videoer/kapitel-2
https://www.youtube.com/watch?v=zRDcS0-JvHE
https://luksamfundetop.dk/film/partifilm-om-ulighed-og-fattigdom
https://gron.luksamfundetop.dk/4/kapitel-4/partifilm/fattigdom-og-ulighed/
https://www.bt.dk/samfund/dina-har-vaeret-paa-kontanthjaelp-i-ti-aar-her-er-hendes-budget-jeg-har-ikke-et
https://www.altinget.dk/eu/artikel/eu-aftale-paa-plads-ny-saerskat-paa-energiselskaber-skal-give-penge-til-dyr-vinter
https://gron.luksamfundetop.dk/8/kapitel-8/partifilm/oekonomi/
DR-udsendelse fra 2005: Velfærd fra vugge til grav, første afsnit: En god begyndelse. (30 min.)
https://fho.dk/blog/2019/03/08/mandlige-loenmodtagere-vi-har-masser-af-ligestilling/
https://www.berlingske.dk/oekonomi/kvinder-tjener-millioner-mindre-end-maend-i-loebet-af-livet
https://luksamfundetop.dk/kapitel-1/debatfilm
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/drenge-og-maend-sakker-bagud-hvad-skal-der-goeres
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Livsformer, livsstil og levevilkår
I dette forløb præsenteres eleverne for grundlæggende samfundsfaglige begreber vedrørende social differentiering med fokus på livsformer, livsstile og levevilkår/social ulighed.
Vi arbejder også med Giddens teori om det senmoderne samfund samt aftraditionaliseringens betydning for vores identitetsdannelse.
Der bliver lagt vægt på, at eleverne lærer at anvende de sociologiske begreber på en meningsfuld måde og er i stand til at diskutere aktuelle problemstillinger ved hjælp af samfundsfaglig argumentation.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ideologier og demokrati
I forløbet fokuserer vi på de politiske ideologier og deres betydning i dag.
Vi arbejder i forlængelse heraf med vælgeradfærd og partiudvikling.
Vi ser ligeledes på, hvordan det politiske system fungerer, og hvordan magten er fordelt i Danmark.
Vi beskæftiger os desuden med demokratiet i Danmark. Hvordan fungerer det, og kan vi udvikle det?
Kernestof:
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomi og velfærd
Forløbet tager pulsen på den aktuelle økonomiske situation i Danmark.
Vi arbejder med begreberne udbud og efterspørgsel samt det økonomiske kredsløb. Eleverne skal kende til de væsentligste samfundsøkonomiske mål og have forståelse for evt. målkonflikter.
Vi fokuserer på den økonomiske politik finanspolitik, men berører også strukturpolitik (herunder stramningsstrategien og opkvalificeringsstrategien).
Eleverne arbejder med de tre velfærdsmodeller, men i forløbet som helhed lægges vægten på den danske velfærdsmodel og dens fremtidige udfordringer. Vi arbejder med både de interne og eksterne klemmer og diskuterer mulige løsninger på de forskellige udfordringer.
Kernestof:
-velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
-det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916201073",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916201073",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916201073"
}