Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-saC-1w (1w-sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Grundforløb: Ulighed i Danmark
Forløbsbeskrivelse
Eleverne skal opnå en grundlæggende forståelse af, hvad økonomisk ulighed og fattigdom er, hvordan de måles, og hvilke konsekvenser de har for samfundet. De skal arbejde med begreber, teorier og empiri og reflektere over politiske løsninger og værdimæssige holdninger til ulighed.
Centrale begreber:
Absolut og relativ fattigdom
Gini-koefficient
Lorenzkurve
Ideologi, herunder Konservatisme, socialisme og liberalisme
Pierre Bourdieus begreber, habitus, kapital og felt
Værdipolitik og fordelingspolitik
Velfærdsstatsmodeller og viden om stat, marked og civilsamfund
Mål:
Eleverne skal kunne:
Redegøre for begreber og målinger af ulighed og fattigdom
Analysere og diskutere årsager til ulighed
Reflektere over politiske tiltag og deres konsekvenser
Anvende samfundsfaglige metoder og begreber i arbejdet med temaet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Demokrati - Hvad udfordrer demokratiet?
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb har vi arbejdet med at forstå, hvad demokrati er, hvordan det fungerer i Danmark, og hvilke udfordringer det står over for. I har fået indblik i forskellige styreformer, og I har lært om, hvordan borgere kan deltage i det politiske liv – og hvad der sker, når de vælger ikke at gøre det. Vi har også undersøgt partier, vælgertyper, mediers rolle i politik og den danske magtfordeling.
Det har vi arbejdet med:
Vi har blandt andet:
Drøftet, hvad et godt samfund er, og hvordan demokratiet er opbygget.
Lært om direkte og repræsentativt demokrati, og om hvordan Grundloven beskytter borgernes rettigheder.
Undersøgt forskellen på autokrati, teokrati og liberalt demokrati.
Arbejdet med begreber som medborgerskab, modborgerskab, og deltagelsesdemokrati vs. konkurrencedemokrati.
Lært om fordelings- og værdipolitik, og placeret danske partier politisk.
Set på vælgertyper og vælgeradfærd, herunder hvorfor nogle vælgere skifter parti.
Undersøgt, hvordan partier som Moderaterne og Liberal Alliance tiltrækker vælgere – især unge.
Gennemgået den parlamentariske styringskæde, herunder Folketinget, regeringen, medierne, interesseorganisationer og EU.
Analyseret politisk kommunikation på sociale medier og prøvet kræfter med selv at lave et post.
Arbejdet med Eastons model og forskellige former for magt.
Til sidst diskuteret seks aktuelle demokratiske udfordringer, fx lav tillid til politikere, faldende deltagelse og stigende polarisering – og hvordan vi selv kan være med til at styrke demokratiet.
Faglige mål du har arbejdet med
At kunne forklare og diskutere samfundsforhold og problemstillinger med brug af faglige begreber.
At kunne analysere politiske beslutninger og undersøge demokratiets aktører og processer.
At kunne reflektere over egne synspunkter og argumentere fagligt i skrift og tale.
At kunne arbejde med samfundsfaglige metoder og anvende forskellige kilder og materialer.
Materialer og aktiviteter.
I forløbet har vi brugt:
Bogen Vores samfund.
Artikler, videoer og satireprogrammer fra fx DR, TV2, Altinget og Kristeligt Dagblad.
Gruppearbejde, diskussioner, kreative øvelser (fx collager og casehistorier), quizzer, mindmaps og sociale medie-posts.
Undersøgelser og præsentationer om unge, medier og demokrati.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Ungdomsliv - mistrivsel eller trivsel?
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb har vi undersøgt, hvorfor mange unge oplever mistrivsel, selvom de lever i en tid præget af frihed og uendelige muligheder. Gennem diskussioner, øvelser og teoretiske perspektiver har vi arbejdet med at forstå, hvordan ungdomslivet formes af samfundsudviklingen, og hvilke udfordringer og forventninger der følger med det moderne og senmoderne samfund.
Det har vi arbejdet med
Vi har blandt andet:
Reflekteret over identitet og socialisering gennem egne genstande og fortællinger.
Arbejdet med Erving Goffmans begreber som frontstage, backstage og middle region gennem billeder og egne erfaringer.
Brugt Minervamodellen til at forstå sociale segmenter og positionering i samfundet.
Produceret små film om, hvordan det er at være ung i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.
Lært om Anthony Giddens’ begreber og Hartmut Rosas teori om accelerationssamfundet, og forsøgt at finde resonans i egne omgivelser.
Diskuteret og analyseret præstationssamfundet og perfekthedskultur, herunder spørgsmålet om vi bør afskaffe karakterer i gymnasiet.
Arbejdet med kvantitativ og kvalitativ metode og undersøgt kønsforskelle i mistrivsel.
Diskuteret sociale mediers rolle i unges trivsel gennem artikler, lytteøvelser og debat.
Afsluttet med en konference, hvor I præsenterede teoretiske forklaringer på mistrivsel og samlede dem i en fælles model.
Faglige mål du har arbejdet med
At kunne kombinere teori og empiri for at forklare samfundsmæssige problemer.
At kunne anvende faglige begreber og metoder, både kvantitativt og kvalitativt.
At kunne læse og formidle modeller, tabeller og figurer med relevans for unges trivsel.
At kunne argumentere fagligt og tage stilling til aktuelle problemstillinger i samfundet.
Materialer og aktiviteter
I forløbet har vi brugt:
Vores Samfund som grundmateriale .
Forskellige videoer, artikler og oplæg (bl.a. Lisa Storinggaards tale, Zetland-artikel om sociale medier).
Øvelser med billeder, skemaer, rollespil, diskussioner, skriveøvelser og elevproducerede film.
En afsluttende mistrivselskonference med præsentationer og modeludarbejdelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Økonomi og klimakrise
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916202040",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916202040",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916202040"
}