Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-saC-1y (1y-sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ideologier og nye politiske skillelinjer
Vi gennemgår grundlæggende træk ved henholdsvis socialistisk, konservativ samt liberal tankegang, herunder ideologiernes syn på frihed og lighed.
Vi ser på partiudvikling fra klasseparti til catch-all parti. Vi ser på vælgeradfærd i form af marginalvælgere og kernevælgere samt issue-voting. Vi diskuterer ideologiernes betydning i dag og ser på partiernes placering når det kommer til henholdsvis værdipolitik og fordelingspolitik.
Materiale:
Luk samfundet op!, Columbus, 2017
Supplerende:
'De klassiske ideologiers syn på lighed og frihed, samt ideologiernes status i Danmark i dag' , Rune Johnsen, 2020.
Modul 5 + 6 + 7 i grundforløbet (der omhandler liberalisme, konservatisme, socialisme samt værdi- og fordelingspolitik) er en del af dette forløb.
Ca. 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Senmodernitet og sociale medier
Vi tager udgangspunkt i Giddens teori om senmoderniteten og forholder os til hvorfor aftraditionaliseringen har fundet sted samt betydningen af denne for identitetsdannelsen. I relation hertil inddrager vi Rosas beskrivelse af accelerationssamfundet og Ingleharts tanker om det postmaterielle samfund.
Vi ser på venner, institutioner og familiens rolle i socialiseringen og vi inddrager Reckwitz teori om det singulære individ i relation til sociale mediers betydning samt de Bottons begreb statusangst og Meyrowitz begreb 'middle region'.
Materiale:
Luk samfundet op! , 3.udgave, Brøndum, 2017, Columbus
Sociologiens Kernestof, Thorndal, 2021, Columbus: s.80-81,83-86,99-100
Sociologisk Set, 3. udgave, Bundgård, 2018, Systime: s.75-76, 61-64, 54-55
Modul 1 i grundforløbet er en del af dette forløb
ca. 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi og velfærd
Vi ser på de tre forskellige velfærdsmodeller og overvejer betydningen af henholdsvis marked, stat og civilsamfund.
Vi ser på hvad der kendetegner god økonomi , det økonomiske kredsløb samt forskellige typer af arbejdsløshed - i sammenhæng med opkvalificerings- og stramningsstrategien. Vi fokuserer på finanspolitik og finanspolitikkens forskellige virkemåder.
Vi ser på velfærdsstatens interne samt eksterne udfordringer og ser på mulige løsninger i form af nedskæringsstrategi og udvidelsesstrategi.
Materiale:
Luk samfundet op! , 3.udgave, Brøndum, 2017, Columbus.
Modul 8,9 og 11 fra grundforløbet er en del af dette forløb
Ca. 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Demokrati i Danmark
Vi gennemgår repræsentativt samt direkte demokrati og knytter an til demokrati-idealerne konkurrencedemokrati samt deltagelsesdemokrati.
Vi kigger på grundlæggende kendetegn ved det danske demokrati som magtens tre-deling, negativ parlamentarisme og parlamentarisk kontrol. Vi ser på lovgivningsprocessen samt måder at påvirke det politiske system på i Danmark. Vi ser på medborgerskabstanken idet vi inddrager Marshall og ser på borgernes rettigheder og pligter.
Vi forholder os til medierne som 4.statsmagt og betydningen af medialiseringen for den politiske kommunikation. I sammenhæng hermed inddrager vi de forskellige magtbegreber og vurderer hvilken magt de forskellige aktører i den politiske kommunikation besidder samt hvorvidt spindoktoren er et demokratisk problem.
Materiale:
Luk samfundet op! , 3. udgave, Brøndum, 2017, Columbus
Supplerende materiale:
B-bogen, Skov, 2014, Columbus: s.20-24
Liv i Danmark, Jacobsen, 2013, Columbus: s. 79-83
Ca. 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Social differentiering og kulturelle mønstre
Vi ser på de forskellige sociale klasser i DK og overvejer hvorfor klassebevidstheden ikke længere er udtalt i Danmark.
Vi inddrager Bourdieus teori om habitus og forholder os til social arv og social mobilitet i DK.
Vi inddrager Honneths teori om anerkendelse og ser på forskellige typer af integration samt hvilke udfordringer integration mellem majoritet og minoritet kan medføre.
Materiale:
Luk samfundet op! , 3.udgave, Brøndum, 2017, Columbus
Supplerende materiale:
Psykologiens Veje, Larsen, 2012, Systime: s.389-92
Modul 2, 3 og 4 fra grundforløbet er en del af dette forløb.
Ca. 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Køn og ligestilling
Vi forholder os til mulige forklaringer på mænd og kvinders forskellige stilling i dag på arbejdsmarkedet i Danmark.
Materiale:
'Køn, løn og ligestilling' , Rune Johnsen, 2022
ca. 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916202537",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916202537",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916202537"
}