Holdet 2024-saC-1z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2024-saC-1z (1z-sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Ulighed
Titel 2 Sociologi: identitetsdannelse
Titel 3 Politik og demokrati
Titel 4 Økonomi og velfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Ulighed

Grundforløb i samfundsfag – Ulighed og fattigdom
I hvor høj grad er social og økonomisk ulighed et problem i dagens Danmark?

Kernestof
Sociologi
Sociale og kulturelle forskelle
Politik
Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Økonomi
Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfundet
Metode
Kvantitativ og kvalitativ metode

Primære tekster
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op 3. udgave side 177-184, 201-208 og 4. udgave s.29-34, 91-106 110, 114-118, 167-170.
Oliver Boserup Skov m.fl.: Samf på B, Columbus side 60-64.

Sekundære tekster
https://drive.google.com/file/d/0BxKsHO_nc8FWTXppUEZNUUc5bDQ/view?resourcekey=0-qeEVIot6v6wPIsNCfu_vRg
https://www.dr.dk/drtv/se/den-rigeste-procent_51577
Klasse handler ikke om penge (Information, 31. marts.2006. Skrevet af Anita Brask Rasmussen)
https://www.youtube.com/watch?v=ULmsYftnHVs   
https://www.dr.dk/drtv/episode/en-syg-forskel_103170
https://luksamfundetop.dk/kapitel-4/debatfilm
https://rockwoolfonden.s3.eu-central-1.amazonaws.com/wp-content/uploads/2022/08/RFF-NYT-Social-arv-i-uddannelse-er-steget-markant_februar-2021.pdf?download=true
https://forlagetcolumbus.dk/boeger/politik/politikbogen/videoer/kapitel-2
https://www.youtube.com/watch?v=zRDcS0-JvHE
https://luksamfundetop.dk/film/partifilm-om-ulighed-og-fattigdom
https://gron.luksamfundetop.dk/4/kapitel-4/partifilm/fattigdom-og-ulighed/
https://www.bt.dk/samfund/dina-har-vaeret-paa-kontanthjaelp-i-ti-aar-her-er-hendes-budget-jeg-har-ikke-et
https://www.altinget.dk/eu/artikel/eu-aftale-paa-plads-ny-saerskat-paa-energiselskaber-skal-give-penge-til-dyr-vinter
https://gron.luksamfundetop.dk/8/kapitel-8/partifilm/oekonomi/
DR-udsendelse fra 2005: Velfærd fra vugge til grav, første afsnit: En god begyndelse. (30 min.)
https://fho.dk/blog/2019/03/08/mandlige-loenmodtagere-vi-har-masser-af-ligestilling/
https://www.berlingske.dk/oekonomi/kvinder-tjener-millioner-mindre-end-maend-i-loebet-af-livet
https://luksamfundetop.dk/kapitel-1/debatfilm
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/drenge-og-maend-sakker-bagud-hvad-skal-der-goeres
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sociologi: identitetsdannelse

Hvordan dannes identiteten i 2024?

Identitetsdannelsen er en kompleks proces, og det er vanskeligt at svare på, hvordan vi er blevet præcis den, vi er. I forløbet vil vi se på, hvilke relevante faktorer, som påvirker os og skubber os i en bestemt retning. Hvilken betydning har familien, venner, skolen m.v.? Og hvilke faktorer har størst betydning?

Faglige mål
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle

- kvantitativ og kvalitativ metode

Nøgleord
Interview
De 4 familietyper: Teamfamilien, Svingdørsfamilien, Den patriarkalske familie og Det sociale akvarium
Formelle og uformelle normer
Internaliseret norm
Sanktioner
Social kontrol
Sociale roller
Social struktur
Rollekonflikt
Grupper: Primærgruppe, Sekundærgruppe, Formel gruppe, Uformel gruppe og Referencegruppe
Jeg-identitet, personlig, social og kollektiv identitet
George Herbert Mead
Rolleovertagelse
Imitation
Den bestemte anden
Den generaliserede anden
Me/I
Erving Goffman
Face
Setting
Frontstage og backstage
Personlig og social identitet.
Branding
Image
Socialkarakter
David Riesman
Det traditionelle og det moderne samfund
Myren, sneglen og kamæleonen
Tradition
Urbanisering
Industrialisering
Kernefamilie
Ferdinand Tönnies
Gemeinschaft
Gesellshaft
Primære, sekundære og tertiære erhverv
Det senmoderne samfund
Anthony Giddens
Aftraditionalisering
Individualisering
Adskillelse af tid og rum
Udledning af sociale relationer
Ekspertsystem
Ansigtsløse relationer
Øget refleksivitet
Ontologisk sikkerhed.
Eksistentiel angst.
Thomas Ziehe
Kulturel frisættelse
Formbarhed
Subjektivisering
Ontologisering
Potensering
De tre livsformer: Den selvstændige livsform, Lønarbejder-livsform, Den karrierebundne livsform
Livsstil
Minerva-modellen
Segmenter

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Politik og demokrati

Overordnet problemstilling for forløbet: Spiller de politiske ideologier nogen rolle i dag og kan vi udvikle det danske demokrati?
Vi har desuden haft fokus på krisen i Venstre.

Kernestof
Politik
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Faglige mål
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Centrale begreber
Politisk ideologi
Regressiv og progressiv ideologi
Menneskesyn
Statens rolle
Organisk og mekanisk samfundsopfattelse
Klassisk liberalisme
John Locke
Nattevægterstat/minimalstat
Adam Smith
Den usynlige hånd
Kapitalisme
Konservatisme
Edmund Burke
Karl Marx
Socialisme
Merværdi
Profit
Klassekamp
Fælleseje
Kommunisme
Socialliberalisme
John Stuart Mill
Socialkonservatisme
Socialdemokratisme
Revolutionær socialisme
Neoliberalisme
Robert Nozick
Venstre-højre-akse
Venstre-orienteret
Højre-orienteret
Værdipolitik
Issue-voting
Moderne og traditionelle værdier
Downs model
Molins model
Eastons model
Politiske styreformer (Demokrati, autokrati og teokrati)
Diktatur
Konkurrencedemokrati, deltagelsesdemokrati, direkte demokrati og repræsentativt demokrati.
Den parlamentariske styringskæde.
Parlamentarisk demokrati.
Præsidentialsystem.
Direkte magt
Indirekte magt (Bevidsthedskontrollerende, diskursiv og institutionel magt)
Charles Montesquieus magtdelingslære
Den lovgivende magt
Den udøvende magt
Den dømmende magt
Regeringen
Folketinget
Opposition
Lovgivningsprocessen
Positiv parlamentarisme
Negativ parlamentarisme
Ligestilling mellem kønnene i det politiske system
Kernevælgere og marginalvælgere
Forholdstalsvalg
Flertalsvalg i enkeltmandskredse.
Étpartisystem
Topartisystem
Flerpartisystem
Politiske partier
Interesseorganisationer
Græsrodsbevægelser
Klassepartier
Catch all-partier
EU
Forordninger
Direktiver
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Økonomi og velfærd

Hvordan fungerer økonomien i Danmark og hvordan bør vi indrette velfærdsstaten?

Forløbet gør eleverne i stand til at undersøge og diskutere:
- Hvordan fungerer økonomien i Danmark?
- Hvilke udfordringer står økonomien overfor i dag?
- Hvilke økonomiske mål skal og bør prioriteres?
- Hvilke udfordringer har velfærdsstaten?
- Hvordan bør vi indrette velfærdsstaten?

Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.

Nøgleord
Maslows behovspyramide
Fysiske behov
Behovet for sikkerhed
Sociale behov
Behov for påskønnelse
Behov for selvrealisering
Markedsmekanismerne:
Udbud og efterspørgsel
Stat, marked og det civile samfund
Markedsøkonomi
Planøkonomi
Blandingsøkonomi
Økonomiske mål:
-Økonomisk vækst (BNP)
-Lav arbejdsløshed
-Lav inflation
-Betalingsbalance-ligevægt
-Bæredygtig økonomi
-Balance på statens finanser
Arbejdsløshedstyper:
- Konjunkturarbejdsløshed
-Strukturarbejdsløshed
-Sæsonarbejdsløshed
-Friktionsarbejdsløshed
Det økonomiske kredsløb
Konjunktursvingninger
Opgangskonjunktur
Højkonjunktur
Nedgangskonjunktur
Lavkonjunktur
Inflation
Recession
Kontraktiv og ekspansiv finanspolitik
Kontraktiv og ekspansiv pengepolitik
Strukturpolitik: Stramningsstrategi og opkvalificeringsstrategi
Velfærdsstatens udfordringer
- Demografisk udfordring
- Forventningspres
- Outsourcing
- Social dumping
- Robottisering
- Immigration

Nedskæringsstrategi
- Udlicitering
- Brugerbetaling
- Skære i offentlige tilskud
- Indkomstbestemte offentlige ydelser
- Empowerment
Udvidelsesstrategi
- Udvide arbejdsstyrken ved øget indvandring, få unge hurtigere ud på arbejdsmarkedet, få ældre til at blive længere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer