Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-3g-FrfA (3g-FRfA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
L'identité francaise
Kan man tale om en specifik fransk identitet, og hvis ja, hvad består den af?
Vi læser forskellige fiktive og ikke-fiktive tekster, der er med til at belyse temaet.
Omfang: 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Déclaration des Droits de l"Homme et du Citoyen de 1789
-
L"Exposition Universelle de Paris 1889
-
La Tour Eiffel
-
www.larousse.fr
-
C"est quoi, le tour de France ? - 1jour1actu.com - L"actualité à hauteur d"enfants !
-
Tour de France, Politiken 11-07-21.pdf
-
Loi du 9 décembre 1905 concernant la séparation des Eglises et de l"Etat. - Légifrance
-
Laïcité : comment est-elle appliquée en France, Belgique, Suisse, Québec ?
-
Vidéo. Comprendre la laïcité en France en trois minutes
-
Le burkini.pdf
-
Les événements de Mai 68 résumés en 3 minutes
-
Mai 68 expliqué en 1 minute
-
Gloser til Mai 68 expliqué en une minute (2).docx
-
Gloser til Mai 68.docx
-
Maj 68 (Grethe Due m.fl., DR Undervisningsafd. 1988).pdf
-
Mai 68 et l'esprit de mai (Civilisation progressive du francais, CLE International).pdf
-
C'est bien francais ! (Voici la France).pdf
-
Le râleur français .PNG
-
Vi holder øveeksamen i "L'identité francaise". Sørg for at have overblik over emnet, så I er klar til den (Se undervisningsbeskrivelsen i Lectio).
-
1789 et la révolution francaise.pdf
-
De révolution en révolution.pdf
-
De l'empire colonial à la décolonisation.pdf
-
Les Francais en Amérique.pdf
-
La petite Tonkinoise (Suzanne Prou).pdf
-
Lisez p. 36 - 37 + répondez à une des questions sur chaque partie du texte / svar på et spm. efter eget valg til hhv. indledning og afsnit 1., 2. og 3. Spm. står p. 123 i teksten.
-
La petite Tonkinoise (Suzanna Prou, in: Marianne Grønbæk m.fl.: Les Terres Rouges, Gyldendal 1991); sider: 38-40
-
Besvar et spm. efter eget valg til afsnit 4 + spm. 2 og 3 til afsnit 5. Skriv kun stikord som svar.
-
Lisez la partie 6 et répondez aux deux questions sur la partie (p. 124).
-
Terrorisme et liberté d'expression (Franskportal); sider: 1
-
Franskportal: Les Gilets jaunes.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
L'amour impossible - EKSAMEN
Hvad eller hvem stiller sig i nogle tilfælde i vejen for, at kærligheden mellem to mennesker opstår og udvikler sig? Det fokuserer vi på gennem tekster og film.
Omfang: 45 sider
Læste tekster:
Charles Baudelaire: À une passante
Alfred de Musset: Le rideau de ma voisine
(Hardy Hansen m.fl.: Passion, Systime 2001
Guillaume Oyono-Mbia: Trois prétendants, un mari
(Damskjær og Kambskard: PassePartout, Munksgaard 1990)
Marie (novelle af ukendt forfatter)
(Helle Høyrup m.fl.: Amours et cultures, Gyldendal 2006)
Marguerite Duras: L'Amant de la Chine du Nord
(uddrag: p.172-174, 181-182, 187-189)
(Nicole Andersen m.fl.: Obsessions, Gyldendal Uddannelse 2002)
Guy de Maupassant: La dot
(Carlsen og Knudstrup: Guy de Maupassant: Sept contes, Systime 1996)
Mariage pour tous
(Connie Pedersen: Le changement c'est maintenant, Gyldendal 2014)
Film:
Les amants du Pont Neuf
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
La vie difficile - EKSAMEN
Igennem tekster og film fokuserer vi på forhold, der kan gøre et menneskes liv svært og på, hvordan det enkelte menneske kommer overens med disse forhold.
Omfang: 30 ns
Læste tekster:
Agota Kristof: La preuve
(uddrag: p.6-23, 27-35, 54-59, 70-76)
(Anne Mabire: Agota Kristof: La Preuve, Systime 1992)
Albert Camus: Le premier homme
(uddrag: p.32-40, 43-44)
(Louise Lund: Albert Camus: Le premier homme, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck 1994)
Kortfilm: Skin
(kan findes på Filmcentralen)
Emmerder les non-vaccinés
Les profs en grève
(Connie Pedersen: franskpolitik.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Au meeting de Zemmour - Fransk politik
-
Emmerder les non-vaccinés - Fransk politik
-
Les présidentielles - Fransk politik
-
Præsident/præsidentvalg - Fransk politik
-
Valérie Pécresse - Fransk politik
-
Les partis - Fransk politik
-
Les profs en grève - Fransk politik
-
Vi samler op på kap. 9 i La Preuve og arbejder med en kortfilm: Skin
-
Skin elevark.docx
-
Opsamling på "La vie difficile". Sørg for at have et overblik over de tekster/film, der indgår i forløbet, og overvej, hvad det er, der kan gøre livet svært for en person/persongruppe. Overvej også, om der er tekster fra vores to tidligere forløb, de
-
Øveeksamen i "La vie difficile".
-
Le premier homme (Albert Camus, tekstuddrag v/ Louise Lund); sider: 32-40, 43-44
-
Lisez p. 32, l.19 - 34, l.5 en focalisant sur la vie difficile.
-
La preuve (Agota Kristof, v/ Anne Mabire, Systime 1992); sider: 6-23, 27-35, 54-59, 70-76
-
Vérifie que tu as bien compris le texte en répondant aux questions à la page 85. Note aussi tout ce qui, à ton avis, rend la vie de Lucas et de Yasmine difficile et ce qui rendra peut-être la vie de Mathias difficile.
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
L'enfance - EKSAMEN
Vi læser tekster og ser film, der omhandler barndom i forskellige historiske perioder og frankofone områder og beskæftiger os med omstændigheder, der kan gøre barndommen problematisk.
Omfang: 40 sider
Læste tekster:
Des enfants volés à leur île (JDE 27-02-2014)
Les enfants des mines (JDE 27-03-2014)
Jaimé
Le monde sans les enfants
(Philippe Claudel: Le monde sans les enfants et autres histoires, Le livre de poche)
Tahar Ben Jelloun: La rose des eaux
(Raconte-moi la vie, Disney Hachette Édition 1994)
Jean-Jacques Goldman: Comme toi
Édouard Louis: En finir avec Eddy Bellegueule
(uddrag: p.13-19, 28-31)
Éditions Points 2014
Jean-Denis Bredin: Un repas de famille
(Nicole Andersen m.fl.: Obsessions, Gyldendal Uddannelse 2002)
Film: Les choristes
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter på vores nye forløb om "L'enfance".
-
Des enfants volés à leur île, JDE 27-02-2014.pdf
-
Les enfants des mines, JDE 27-03-2014.pdf
-
Jaimé, Phillippe Claudel.pdf
-
Le monde sans les enfants, Philippe Claudel.pdf
-
Questions Le monde sans les enfants.docx
-
La rose des eaux (Tahar ben Jelloun, in : Raconte-moi la vie, Ed. Disney Hachette); sider: 49-57
-
Opsamling på "La rose des eaux".
-
Comme toi (Jean-Jacques Goldman).pdf
-
Vi mødes i store auditorium og ser "Les choristes".
-
Ingen lektie. Vi arbejder videre med "Les choristes", og I får jeres terminsstile tilbage. Husk rettenøglen.
-
Øveeksamen i "L'enfance". Sørg for at danne jer et overblik over de tekster, der hører til emnet.
-
Øve paralleltekst 3FRFA L'enfance.pdf
-
Jaimé, in : Philippe Claudel : Le Monde sans les enfants et autres histoires, Ed. Stock 2006; sider: 103-105
-
Le monde sans les enfants,in : Philippe Claudel : Le Monde sans les enfants et autres histoires, Ed. Stock 2006; sider: 9-12
-
Un repas de famille.pdf
-
Vi ser resten af "Les choristes" og arbejder med filmen.
-
En finir avec Eddy Bellegueule, Édouard Louis (uddrag).pdf
-
Lisez p.13 - 15.
-
En finir avec Eddy Bellegueule, Édouard Louis (uddrag); sider: 16-19
-
En finir avec Eddy Bellegueule, p. 28 - 31.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71432773007",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71432773007",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71432773007"
}