Holdet 2024-3g-FrfA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e)
Hold 2024-3g-FrfA (3g-FRfA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 L'identité francaise
Titel 2 L'amour impossible - EKSAMEN
Titel 3 La vie difficile - EKSAMEN
Titel 4 L'enfance - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 L'identité francaise

Kan man tale om en specifik fransk identitet, og hvis ja, hvad består den af?
Vi læser forskellige fiktive og ikke-fiktive tekster, der er med til at belyse temaet.
Omfang: 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 L'amour impossible - EKSAMEN

Hvad eller hvem stiller sig i nogle tilfælde i vejen for, at kærligheden mellem to mennesker opstår og udvikler sig? Det fokuserer vi på gennem tekster og film.
Omfang: 45 sider

Læste tekster:
Charles Baudelaire: À une passante
Alfred de Musset: Le rideau de ma voisine
(Hardy Hansen m.fl.: Passion, Systime 2001

Guillaume Oyono-Mbia: Trois prétendants, un mari
(Damskjær og Kambskard: PassePartout, Munksgaard 1990)

Marie (novelle af ukendt forfatter)
(Helle Høyrup m.fl.: Amours et cultures, Gyldendal 2006)

Marguerite Duras: L'Amant de la Chine du Nord
(uddrag: p.172-174, 181-182, 187-189)
(Nicole Andersen m.fl.: Obsessions, Gyldendal Uddannelse 2002)

Guy de Maupassant: La dot
(Carlsen og Knudstrup: Guy de Maupassant: Sept contes, Systime 1996)

Mariage pour tous
(Connie Pedersen: Le changement c'est maintenant, Gyldendal 2014)

Film:
Les amants du Pont Neuf
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La vie difficile - EKSAMEN

Igennem tekster og film fokuserer vi på forhold, der kan gøre et menneskes liv svært og på, hvordan det enkelte menneske kommer overens med disse forhold.
Omfang: 30 ns

Læste tekster:
Agota Kristof: La preuve
(uddrag: p.6-23, 27-35, 54-59, 70-76)
(Anne Mabire: Agota Kristof: La Preuve, Systime 1992)

Albert Camus: Le premier homme
(uddrag: p.32-40, 43-44)
(Louise Lund: Albert Camus: Le premier homme, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck 1994)

Kortfilm: Skin
(kan findes på Filmcentralen)

Emmerder les non-vaccinés
Les profs en grève
(Connie Pedersen: franskpolitik.dk)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 L'enfance - EKSAMEN

Vi læser tekster og ser film, der omhandler barndom i forskellige historiske perioder og frankofone områder og beskæftiger os med omstændigheder, der kan gøre  barndommen problematisk.
Omfang: 40 sider

Læste tekster:
Des enfants volés à leur île (JDE 27-02-2014)
Les enfants des mines (JDE 27-03-2014)

Jaimé
Le monde sans les enfants
(Philippe Claudel: Le monde sans les enfants et autres histoires, Le livre de poche)

Tahar Ben Jelloun: La rose des eaux
(Raconte-moi la vie, Disney Hachette Édition 1994)

Jean-Jacques Goldman: Comme toi

Édouard Louis: En finir avec Eddy Bellegueule
(uddrag: p.13-19, 28-31)
Éditions Points 2014

Jean-Denis Bredin: Un repas de famille
(Nicole Andersen m.fl.: Obsessions, Gyldendal Uddannelse 2002)

Film: Les choristes
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer