Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025-idC-1h2 (1h2-idh)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
2
|
Pickleball
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og
karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og
taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne
beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob
Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på
banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet,
så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Teori:
- Videoer af slag og slagserier.
- Pdf: "Pickleball – et velegnet ketsjerspil til gymnasiet - Gymnasieskolernes Idrætslærerforening"
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Hiphop
I forløbet er der arbejdet med dansegenren hiphop. Eleverne har I forløbet lavet øvelser der dels øger deres kropslige forståelse for genren hiphop samt deres forståelse for Labans bevægelseskvaliteter.
Formål:
At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til.
At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
At eleverne får konstrueret en ”bevægelses bank”.
At eleverne efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.
At eleverne kan forholde sig til sammenhæng mellem musikken og dansens udtryk.
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop;
At eleverne kan fremvise de hiphopkoreografier de har lært i forløbet, hvor der lægges vægt på rytme og udtryk.
At eleverne kan følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget.
At eleverne kan tælle højt til musik.
At eleverne kan udarbejde og sammensætte koreografier med mange gentagelser. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Parkour
Parkour og ekstremsport
- Parkours historie, idé og organisering.
- Øvelser inddelt i Jumps, rails, balance og vaults i Yubio:
Balance og Jump:
- Gå på line
- Catcrawl (på gulv, bar eller rail)
- Precision jump
o Mellem to linjer
o Til rail, bar eller plint.
- Hop op på rail/bar
- Roll
- Jump to roll
- Catleap
Vaults:
- Safety
- Lazy
- Speed
- Dash
- Side
- Turn
- Reverse
- Monkey
Rail:
- Underbar
- Turn+underbar
- Landing på rail
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Rytmisk opvarmning
Faglige mål:
● at kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram
● at vide hvad der sker med kroppen under opvarmning
● at beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse
● at opnå kropsbevidsthed og kropsbeherskelse
Teori: Opvarmningsteori og musikteori
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72085688492",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72085688492",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72085688492"
}