Holdet 1h2-idh (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2025-idC-1h2 (1h2-idh)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate
Titel 2 Pickleball
Titel 3 Hiphop
Titel 4 Parkour
Titel 5 Rytmisk opvarmning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate

Ultimate
Faglige mål fra læreplanen:
• Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• Beherske centrale færdigheder inden for færdighedsområde boldspil
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Fokuspunkter/Bedømmelseskriterier (efter forløbet skal eleven kunne):
• Beherske et baghåndskast og have kendskab til forhåndskastet
• Beherske en pandekagegribning og tohåndsgribning (lav og høj)
• Udføre et cut og modtage discen i løb
• Pivotere og aflevere discen under pres
• Placere sig og bevæge sig på banen og således kunne gøre sig spilbar i kampsituationer
• Udvise forståelse for og brug af mand-mand forsvar.
• Reflektere over roller og fairplays betydning for spillet
• Kunne indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet

Teoretisk indhold:
Om Ultimate: https://ultimate.dfsu.dk/ultimate-i-undervisningen-og-ungdom/gymnasiet/hvad-er-ultimate/
Om Ultimate: https://ultimate.dfsu.dk/ultimate-i-undervisningen-og-ungdom/gymnasiet/teori/1-introduktion-til-ultimate/
Baghåndskast: https://www.youtube.com/watch?v=YhNhm3-Aqrk
Forhåndskast: https://www.youtube.com/watch?v=420hBh7BdFg
Regler: https://ultimate.dfsu.dk/ultimate-i-undervisningen-og-ungdom/gymnasiet/teori/2-regler/
Spirit of the game: https://ultimate.dfsu.dk/ultimate-i-undervisningen-og-ungdom/gymnasiet/teori/3-spirit-of-the-game/

Øvelsesbank med forklaringer til alle øvelser og links til videoklip: https://ultimate.dfsu.dk/oevelsesbank/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Pickleball

Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og
karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og
taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne
beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob
Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på
banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet,
så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.

Teori:
- Videoer af slag og slagserier.
- Pdf: "Pickleball – et velegnet ketsjerspil til gymnasiet - Gymnasieskolernes   Idrætslærerforening"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hiphop



I forløbet er der arbejdet med dansegenren hiphop. Eleverne har I forløbet lavet øvelser der dels øger deres kropslige forståelse for genren hiphop samt deres forståelse for Labans bevægelseskvaliteter.

Formål:

At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til.
At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
At eleverne får konstrueret en ”bevægelses bank”.
At eleverne efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.
At eleverne kan forholde sig til sammenhæng mellem musikken og dansens udtryk.
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop;
At eleverne kan fremvise de hiphopkoreografier de har lært i forløbet, hvor der lægges vægt på rytme og udtryk.
At eleverne kan følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget.
At eleverne kan tælle højt til musik.
At eleverne kan udarbejde og sammensætte koreografier med mange gentagelser. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Parkour

Parkour og ekstremsport
- Parkours historie, idé og organisering.
- Øvelser inddelt i Jumps, rails, balance og vaults i Yubio:
     Balance og Jump:
- Gå på line
- Catcrawl (på gulv, bar eller rail)
- Precision jump
    o    Mellem to linjer
    o    Til rail, bar eller plint.
- Hop op på rail/bar
- Roll
- Jump to roll
- Catleap

Vaults:
- Safety
- Lazy
- Speed
- Dash
- Side
- Turn
- Reverse
- Monkey

Rail:
- Underbar
- Turn+underbar
- Landing på rail





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Rytmisk opvarmning

Faglige mål:
● at kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram
● at vide hvad der sker med kroppen under opvarmning
● at beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse
● at opnå kropsbevidsthed og kropsbeherskelse

Teori: Opvarmningsteori og musikteori
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer