Holdet 2022 FRB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Peter Damgaard Sørensen
Hold 2022 FRB (1gFRB, 2gFRB, 3gFRB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begyndersystem
Titel 2 Les jeunes
Titel 3 Les jeunes II (2g)
Titel 4 La famille
Titel 5 La normalité
Titel 6 Paris (eksamensemne)
Titel 7 Banlieues (eksamensemne)
Titel 8 Québec (eksamensemne)
Titel 9 La lutte de la femme (eksamensemne)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begyndersystem

Introduktion til fransk. Vi arbejder med begyndersystemet "Bonjour Lyon" af Maria Hassing. Der arbejdes med udtale, gloseindlæring og grundlæggende samtalefærdigheder.
Sideløbende med begyndersystemet har eleverne set og arbejdet med serien "Rendez-vous à Nice" sæson 1. Der er læst uddrag af nogle af scenerne.
Der suppleres med grammatikøvelser på MinLæring (www.minlaering.dk).

Kernestof:
Maria Hassing: "Bonjour Lyon" kapitel 1-5, Systime
Seire: Rendez-vous à Nice, sæson 1 episode 1-10 (serien er tilgængelig på youtube.com)
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 60 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Les jeunes

I forløbet arbejder vi med unge i Frankrig. Udgangspunkt er serien "Quatre amis", hvos vi læser manuskriptet og ser de tilhørende afsnit i serien.
Der er fokus på ordforråd og samtale i forhold til almindelige hverdagssituationer.
I løbet af forløbet har eleverne en særlig "franskdag", hvor vi er i biografen og ser filmen "Saint-Omer" af Alice Diop.
Eleverne besøger også Glyptoteket og ser den franske samling af impressionistiske kunstnere, hvor vi øver billedbeskivelse.

Kernestof:
Mimi Sørensen og Mette Bering: "Quatre amis" afsnit 1-10 + scener i manuskriptet dertil. Gyldendal.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Les jeunes II (2g)

Vi arbejder videre med temaet "les jeunes" fra 1G. Vi færdiggør "Quatre amis". I forløbet kommer vi ind på det franske skolesystem og dets opbygning.

Kernestof:
Mimi Sørensen og Mette Bering: "Paroles françaises", s. 21-22

Anna Gavalda: "35 kilos d'espoir", s. 7-17
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 La famille

Forløbet tager udgangspunkt i filmen "La famille Bélier". Vi ser filmen og arbejder med de tilhørende scener i manuskriptet og øvebogen. Desuden læser vi andre tekster, der omhandler forskellige familietyper. Nogle af teksterne overlapper med det efterfølgende forløb om "la normalité".

Kernestof:
La famille Bélier (film + manuskript). Der er arbejdet intensivt med følgende scener: 1, 2, 3, 4, 7, 15, 16, 17, 18, 24, 28, 29, 30.

Jean-Denis Bredin, s. 101-104 in "Obsessions", Gyldendal.

Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 La normalité

Hvor går grænsen for det normale? Hvad afviger fra normerne? I forløbet læser vi forskellige tekster om det, der afviger fra normalitetsbegrebet. Vi kommer ind på forskellige temaer som skilsmisse, fordomme og afhængighed.

Kernestof:

Mimi Sørensen og Mette Bering: "Entrées", side 52-53, 57, 58.

Eric Toledano og Olivier Nakache: "Les intouchables". Film og manuskript. Der er arbejdet intensivt med følgende scener: 2, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 21, 24, 32.

Agota Kristof: "Hier", side 29-36 in "Obsessions", Gyldendal
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Paris (eksamensemne)

I forløbet forbereder vi en studietur til Paris. Vi arbejder med Paris' historie samt forskellige skønlitterære tekster.
På studieturen har eleverne været i teatret og set stykket "La cantatrice chauve' af Eugène Ionesco.
Fokuspunkter er:
- Paris' historie med fokus på Hausmann's Paris og anlæggelsen af de store boulevarder
- De forskellige kvarterer i Paris samt forskellige seværdigheder, som eleverne har skullet   
præsentere på turen.
- Træning af hverdagssituationer. F.eks. bestilling af mad på restaurant, indkøb o.l.

Kernestof:

Maria Hassing: "Paris - la grande ville", Systime. Følgende kapitler er læst:
1.2 Haussmann et l'urbanisme
2.2 Tatiana de Rosnay: "Rose" (del 1 og 2)
3.3 Drejac/Giraud: "Sous le ciel de Paris"
4.1 Charles Baudelaire: "À une passante"
4.2 Anna Gavalda: "Petites pratiques germanopratines (del 1)

Lars Damkjær og Ingeborg Springborg: "Ça, c'est Paris", s. 10, 15-16
Eleverne har holdt oplæg om forskellige steder i Paris:
Les Halles (Daniel, Lucas)
Le Centre Pompidou (Eva)
Place des Vosges og Rue des Rosiers (Smilla, Laura)
Sacré-Coeur og Montmartre (Hannah, Nanna)

Eugène Ionesco: "La cantatrice chauve", side 11-14

Kortfilm fra samlingen "Paris je t'aime". 2006: "Bastille"

Første afsnit af serien "Plan coeur", sæson 1, Netflix 2018

Indhold


Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Årsprøve 14-08-2024
Delprøve 1 23-08-2024
Delprøve 2 - blog 13-09-2024
Caractérstique d'une femme 29-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Banlieues (eksamensemne)

I forløbet beskæftiger vi os med franske forstæder og de problematikker, der er knyttet til dem. Vi kommer ind på de helt aktuelle begivenheder i sommeren 2023 og laver et historisk tilbageblik til optøjerne i 2005. Vi læser tekster, der belyser negative såvel som positive sider af livet i forstæderne.
Vigtige fokuspunkter er:
- Optøjerne i 2023 i forbindelse med Nahels død
- Optøjerne i 2005 i forbindelse med Zyed og Bounas død
- Drabene på Kevine og Sofiane i Échirolles (Grenoble) i 2012

Kernestof:

Artikel fra www.francetvinfo.fr 30.10.2020: "Il y a 15 ans la mort de Zyed Benna et Bouna Traoré provoque la fureur de la population".


Artikel fra "Le journal des Enfants" 30.06.2023 af Caroline Gaertner: Grande colère après le meurtre de Nahel

Klip fra TF1 om Nahel: https://www.youtube.com/watch?v=Bo0-G34nuH8

Connie Pedersen: "Écouter la colère", side 41-45, Acces

Jens-Peder Weibrecht: "La Cité. Gamal. Une deuxième cour de récré", side 10-12 in "Les gars de Villiers" samt "Mossi et Yacine", side 12-14.

Calogero : "Un jour au mauvais endroit" (sang)

Samuel Benchetritt: " "Chronieques de l'asphalte. Hall", side 8-13 in "La colère", Gyldendal

Ladj Ly: "Les Miserables", film 2019
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Québec (eksamensemne)

I dette frankofone forløb beskæftiger vi os med Québec og provinsens sprog og kultur. Vigtige nøgleord er:
- frankofoni
- canadisk fransk
- identitet
- la loi 101
- Québecs historie i hovedtræk fra fransk koloni til i dag.

Vi læser forskellige typer af tekster fra interviews til skønlitteratur.

Mette Bering og Mimi Sørensen: "Entrées", s. 106, 109-110

"Ma vie d'ado française dans un lycée de Montréal". Klip fra YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=i5NpmBQwRCg

"La Charte de la langue française". Klip fra YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=VdFl8IwPBoo

In "Amour et cultures" af Helle Høyrup m.fl.: "Du village à la grande ville", s. 78-79

Roch Carrier : "Une abominable feuille d'érable sur la glace", s. 72-75 in "Passepartout", Gyldendal

Film: "Aline", 2021

Uddrag  fra Céline Dions biografi på www.celinedion.com i forbindelse med filmen

Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 La lutte de la femme (eksamensemne)

I forløbet beskæftiger vi os med forskellige kvinders kamp for deres rettigheder. Det kan være kampen om ret til abort eller den undertrykte kvinde i ægteskabet. Vi læser uddrag fra forskellige nyere litterære værker. I forbindelse med abort læser vi uddrag af Annie Ernaux' selvbiografiske roman, der handler om hendes kamp for en abort, mens det endnu var forbudt i 60'ernes Frankrig. Desuden ser vi på Edouard Louis' skildring af moderen i hans selvbiografiske roman. Vi kommer også ind på seksuel vold i forbindelse med filmen "Les choses humaines". lDesuden har vi talt om retssagen i forbindelse med Gisèle Pelicot.

Annie Ernaux: "L'événement", s. 17-21, 76-79, Folio

Video om abortlovgivningens historie i Frankrig fra YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=3nuyr3B1cSU

Desuden har vi set uddrag fra filmen "L'événement", 2021

Édouard Louis : "Combats et métamorphoses d'une femme", 21, 23-26, 34-35, 97-98, Points

Film: "Les choses humaines", 2021 (dansk: Anklagen).
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer