Holdet 2022 SP/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Dorthe Klingenberg
Hold 2022 SP/1 (1gSP1, 2gSP1, 3gSP1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Empezamos
Titel 2 Cuba
Titel 3 Mi querida familia
Titel 4 Las condiciones sociales en América Latina
Titel 5 España actual
Titel 6 SKRIFTLIGHED
Titel 7 Migración
Titel 8 Drogas
Titel 9 El universo de Pedro Almodóvar
Titel 10 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Empezamos

Forløbet opgives ikke til eksamen

Holdet har i grundforløbet haft følgende faglige fokus:

Præsentere sig selv (de har lavet dating profil)
Spørgeordene
Tal 1-100
Ugedagene
Adjektiverne- tal og køn
Genitiv
Me gusta
No me gusta
Verbernes bøjning er, ir, ar
Uregelmæssige verber tener, ser
Forskel ser/estar

I studieretningsforløbet har vi fokuseret på:
- verbernes bøjning: regelmæssig, uregelmæssige verber (-oy & -go endelse i 1. pers, ir, ser, estar, hacer, hay), dativstyrede verber (fx gustar),
- nær fremtid udtrykt med verbalperifrasen ir+a+infinitiv.
- perfektum udtrykt med hjælpeverbet hacer + participium (-ado/-ido + uregelmæssige endelser)
- diftongerende verber (o>ue, e>ie)

adjektiver, deres endelser, placering samt gradbøjning (positiv, komparativ, superlativ)
subjektspronomener (yo, tú etc)
possessive pronomener (mi, tu su etc)
muy (very) mucho (a lot)

ugedage, måneder, årstider, vejret, tøj, farver, mønstre, familiemedlemmer, klokken, stedsangivelser, udseende, fritid, hjemmet, møbler.

Film: Princesas (grundforløbet)
El mariachi
A mil kolómetros de la navidad
Undervisningsmateriale: Caminando grundbog og øvebog. Min læring
Til sprogdag i 1g: Coco & uddrag af dokumentaren  "Mexico" dokumentarserie med Stefan Gates hvor fænomenet El día de los muertos belyses.
https://www.youtube.com/watch?v=6E1Fqs6Uh4M
chévere episodio 1-5

Der er i alt læst 100 sider begyndersystem

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 122 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Cuba

Forløbet opgives ikke til eksamen

Vi læser lidt baggrundsviden om Cuba i Caminando og fra Wikipedia (tjekket af DK) og ser filmen "Havana Blues" som vi efterfølgende arbejder med

Der er læst 16 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Las condiciones sociales en América Latina

EKSAMENSEMNE

Vi kigger på sociale vilkår i Latinamerika, gadebørn, misbrug, fattigdom overfor den lille mængde enormt rige

Kernestof:
• “Världens barn” STV1 2012 5 minutter om gadebarnet María der flyttede på gaden som 7 årig efter moderens død og stedfaderens misbrug. I dag er hun 16 og får hjælp af en organisation til fremadrettet at kunne klare sig.
• ”La Zona” 97 minutter. Film der belyser forskellen på slum og rigmandskvarter i México City. Der er fokus på bestikkelse
• “Siempre hay esperanza” Caminando grundbog. Inger Margrethe Clausen mfl. Gyldendal 2007 s. 139-140
• “ A pesar de todo se pueden reír y pasarlo bien...” fra bogen Con un vaso de pega en la mano – gadebørn i Nicaragua”  Roger & Silva. Turbine 2009 s. 12-14 & 16-18

Øvrigt stof:
• “Latinoaméroca” Sverre Aass og Bodil Hellstrøm Groth. Gyldemdal 2001 s. 19-20
• ”Latinoamérica” calle 13 (sang og musikvideo)
• “La historia de Juan” Juanes (sang og musikvideo)
• “Los niños de la calle” Caminando grundbog. Inger Margrethe Clausen mfl. Gyldendal 2007 s. 41

Der er i alt læst 20 sider kernestof og 5 sider øvrigt stof
Forløbet dækker over 23 moduler a' 45 minutter
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 España actual

EKSAMENSEMNE
Som forberedelse på 3g studierejsen til Málaga, har vi arbejdet vi med undervisningssystemet "Un mes en Málaga" allerede i slutningen af 2.g
I 3g har vi suppleret med aktuelle artikler og statistikker om:

Fecundidad (fertilitet), emancipación (løsrivelse) y La vivienda (boligen - hvordan bor de unge mellem 18 og 34) alt sammen er sammenlignet med aktuelle tal fra Danmark. Vi har ligeledes snakket lidt om velfærdsmodeller i de to lande.

Kernestof:
• “Un mes en Málaga” Lærke Marie Ryge og Camilla Jürgensen. Onlinemateriale https://www.unmesenmalaga.com/
• “Perdiendo el norte”
• España encabeza la tasa de desempleo” www.elconfidencial.com 03.05.2024
• “Miles de personas se manifiestan en Málaga contra el turismo masivo” (uddrag) El País 29. Juni 2024 Miles de personas se manifiestan en Málaga contra el turismo masivo | Economía | EL PAÍS (elpais.com)
• Uddrag af forskellige artikler om unge og bolig, emancipation, reproduktion
El 80% de los jóvenes se siente desasistido por el Estado | España | EL PAÍS (elpais.com)
Jóvenes: la emancipación en España, la 4ª más tardía de la UE (newtral.es)
España - Natalidad 2023 | Datosmacro.com (expansion.com) & Det koster danskerne dyrt at føde for få børn, viser nye tal - TV 2

Supplerende stof:
• Kampen for overlevelse" Horisont DR 1 2013 - vist for at fokusere på hvad det vil sige at være "ocupa" samt andre alternative måder at overkomme de udfordringer Spanien har haft.
Forløbet strækker sig over 12 moduler a' 100 minutter (OBS. vi har ændret modullængde i 3.g) og dækker 30 sider intensivt læst pensum
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 25,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 SKRIFTLIGHED

Oversigt over tilladt materiale til skriftlig årsprøve i 2g, terminsprøve i 3g og afsluttende skriftlig eksamen i 3g

Delprøve 1: ingen hjælpemidler

Delprøve 2:

Ordbogen.com
• Minlæring.dk
• Grammatikker og ordbøger i papirform
• Egne noter både håndskrevne og downloadet på computeren
• Elevernes egne tidligere skriftlige afleveringer som eleverne har fået feedback på
• Un mes en Málaga - online undervisningsmateriale


Eleverne må ikke:
•       Skrive i google drev, men skal skrive i et off-line word dokument.
•       Anvende google translate og andre oversættelsesmaskiner
•       Anvende Chat GPT, AI og andre onlineprogrammer der kan formulere
        sætninger - herunder microsofts composer funktion

De skal huske:
•       Tydeligt at angive når der citeres fra tekstmateriale, enten med kursiv
        eller anførselstegn, samt med en kildehenvisning i parentes eller
         fodnote
•       Tekstcitater tæller ikke med i det samlede antal ord.
•       At medbringe hovedtelefoner til computeren pga lydfil
•       At medbringe blyant og viskelæder til delprøve 1
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Migración

EKSAMENSEMNE

Under besøget i Málaga mødte vi to migranter fra Afrika, der er rejst til Spanien i jagten på et bedre liv.
Vi kigger på de udfordringer der er i hjemlandet og som er årsag til at folk migrerer (push faktorer) og vi ser på hvad de håber at møde i det land de kommer til (pullfaktorer). Vi ser på hvilke udfordringer der kan være undervejs fra hjemlandet til den ønskede destination og endelig ser vi på hvilket liv de så ender med at få i USA.

Kernestof:

• Sin nombre
• Entras si quieres y sales si puedes
• “Sueños” & “El paso” fra bogen al otro lado
• “Interview med Carlos Amador” fra Retratos Latinos en California

Øvrigt stof:
• Mexicansk migration til USA | Faktalink Information på dansk om Mexicansk migration til USA
• PPT med billeder af skilte fra både Mexico og USA, likviderede ofre for menneskesmuglere eller ørkenens hede, hegnet langs USA's grænse mv
• Tv avisen DR1 21/10 -2024 kl 21.00 om migranter der krydser grænsen til USA illegalt (ca 8 minutter)
• ”Udokumenteret i USA” Uddrag af andet afsnit hvor vi følger en mand hvis gravide kone og hendes søn står til udvisning til Honduras, samt en kvinde der har boet over 20 år i USA og står til udvisning til Mexico og dermed adskillelse fra sin mand og børn. Netflixdokumentar fra 2019
• United Shades of America Latino i USA DR2 2016. Den afro-amerikanske kunstner Walter Kamao Bell rejser rundt i USA og belyser diverse minoriteters liv

Forløbet strækker sig over 13 moduler a' 100 minutter og der er læst 27 sider intensivt
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Drogas

EKSAMENSEMNE

Vi har set en dokumentar om Mexicanske narkokartellers hærgen i diverse storbyer samt om våbnenes lette rejse ind i México fra USA,
set diverse kampagnefilm fra Spanien mod brug af stoffer og lavet eget kampagnemateriale med slogan
Vi har set filmen "María llena eres de gracia" og efterfølgende lavet skriftlig aflevering om den samt læst uddrag fra drejebogen. Fokus var på narkosmuglernes vilkår: hvad driver dem til det og hvilke risici er der forbundet med arbejdet?
Endelig har vi set et afsnit af første episode af Netflixserien "Narcos" og læst en reaktion fra Escobars søn på seriens måde at præsentere hans far på.

Kernestof:
• Horisont ”Blandt engle og lejemordere” DR1 maj 2016 24 minutter
• Film: “María llena eres de gracia”
• Bogen Narcocultura af Berenice L Laursen & Frank E.Knudsen. s. 6-19
• ”Narcos” Netflix, sæson 1 episode 1
• ”Mi padre era mucho más cruel que el Pablo Escobar de netflix” http://internacional.elpais.com 23. September 2016

Øvrigt indhold:
• Campaña del ministerio de sanidad en España  
Leemos el texto de la campaña – 2 kampagnefilm fra det spanske sundhedsministerium mod indtagelse af stoffer.
https://pnsd.sanidad.gob.es/noticiasEventos/campannasPreventivasInformativas/campannas/campanas/2006_trenes.htm   
https://www.youtube.com/watch?v=7Wke5qUBeNk&rco=1
& to andre
https://www.youtube.com/watch?v=tUCkSRmYGj4 (no consumas)
https://www.youtube.com/watch?v=oHgowYCaF14 (cocaína)
• “Todo lo que pierdes por las drogas reflexión - Maniako” Musikvideo af El Cholo
• “Pablo Escobars flodheste – Colombias groteske udfordring” Horisont DR1 12. september 2023 (25 min)
• Fernando Boteros maleri af ”Pablo Escobar muerto”

Forløbet dækker 14 moduler  a' 100 minutter og der er læst 34 sider intensivt
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 El universo de Pedro Almodóvar

EKSAMENSEMNE

Baggrundstekst fra begyndersystemet Mucho Gusto s. 128-129: "Pedro Almodóvar - director de cine" om Almodóvar
Fra bogen Sin prisa pero sin pausa "La movida, tekst og sang af ALASKA
Uddrag fra KIKA (ca 30 min)
Volver, med efterfølgende arbejde. Særligt fokus på kvinde- og moderskikkelsen, de vattede mænd, tabu, by vs land, farven rød. Vi har set hele filmen og har efterfølgende arbejdet i dybden med følgende scener: 15-24, 55,7 0-71, 91, 120-121

Forløbet strækker sig over XX moduler a' 100 minutter og der er læst YY sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Repetition

I den sidste del af skoleforløbet er der mange store huller i vores skema. Vi bruger derfor de få timer vi har til at repetere og øve os i mundtlig fremstilling af tekst samt samtale om billeder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer