Holdet 2022 SP/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Frida Thorsen
Hold 2022 SP/c (1cSP, 2cSP, 3cSP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1: Mexico (basis forløb)
Titel 2 Forløb 2#: Los niños de la calle(examen)
Titel 3 Forløb#3: Narcotráfico en Colombia (examen)
Titel 4 Forløb#4: hablar hablar hablar español
Titel 5 Forløb#5: España Actual y viaje a Malaga
Titel 6 Forløb#6: La Guerra Civil española(EXAMEN)
Titel 7 Forløb#7: inmigración ilegal/al otro lado(EXAMEN)
Titel 8 Forløb#10:  Peru
Titel 9 SKRIFTLIGHED TIL ÅRSPRØVE/EKSAMEN
Titel 10 Forløb#11

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1: Mexico (basis forløb)

Vi lærer om México., fokus på De Dødes Dag og andre traditioner i México. Forløbet er stadig som en del af grundforløbet, hvor vi fokuserer på: verberne, tillægsord og ordforråd. Vi fokuserer endvidere på genfortællingen af de helt simple tekster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2#: Los niños de la calle(examen)

Vi kigger på gadebørn og fattigdom i Latinamerika, herunder særlig fokus på Mellemamerika (Nicaragua)
Mundos: América Latina (p. 19+ 20)
Sin Prisa pero sin pausa: America Latina (p. 34-36)
Caminando: Unidad 8B
Con un vaso de pega en la mano (Silvia Sprog)
Uddrag: kapitel 2, 3, 4 (Erick)

Dokumentar:
Bubber i Honduras (I får adgang i eksamensperioden, CFU)
Her møder han den 15-årige Jolani, der bor i en papkasse på gaden. Sammen besøger de Jolanis mor, der er fattig og alene med fire børn. Der fortælles om fattiges flugt til slum i storbyerne og udnyttelsen af dem som billig arbejdskraft.


Canción: Juanes: la Historia de Juan

Documentales:
CFU: (I får adgang i eksamensperioden)
afsnit 1: Dødens gade
afsnit 2: Gud og gadedrenge
Begge afsnit handler om pigen Valeria, som vi følger på gaden. I andet afsnit er Valeria blevet ældre og gravid)
Vi har fokus på at genfortælle og snakke om forholdene i Nicaragua og de fattige børn. Vi ser på de problematikker der er omkring fattigdom, sygdom, være forældreløs, bo og leve på gaden, prostitution, sniffe lim, graviditet, uddannelse, NGO arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3: Narcotráfico en Colombia (examen)

Vi læser indledningsvis tekster på dansk om narkokrigen; War on Drugs og DEA.
Vi ser pilotepisoden af Narco og beskriver Pablo Escobar. Vi ser en dokumentar om Escobars daværende kone.


Vi ser film:
Maria Eres Llena de Gracia og laver dertilhørende opgaver og billedbeskrivelse

Identidad contrastada: Mario de Colombia

Til sidst laver eleverne et mini-projekt med gruppearbejde omkring FARC, Borgerkrigen i Colombia og fattigdom. Eleverne laver et produkt og holder oplæg for hinanden og emnet, de har arbejdet med.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4: hablar hablar hablar español

Her har vi fokus på at tale om diverse emner inden for ungdomskultur i Danmark og i Spanien. Vi taler om traditioner og kultur i Spanien. ALT har fokus på tale og kun tale. Vi læser tekster fra diverse materialer, udelukkende med fokus på at lære at formulere sig, arbejde med faste udtryk på spansk. Vi har fokus på at håndtere meningsudtryk, udtrykke mening og forklare hvorfor, holde samtalen, konversere. Vi arbejder med gambitter og indledende sætninger til at tale om en tekst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Forløb#6: La Guerra Civil española(EXAMEN)

La GC española + la época de Franco(EXAM

Dette emne har flere fokus: tiden op til borgerkrigen, tiden under borgerkrigen og tiden i borgerkrigen.
Vi arbejder med Las dos Españas, de historiske forhold i Spanien op til borgerkrigen og de to fløje i det spanske samfund.

Vi forholder os til La Ley de Amnestía (Loven om amnesti, 1977) - også kaldet La Ley del olvido (glemslens lov) - og/eller La Ley de Memoria Histórica (loven om historisk hukommelse, 2007).

Klip: https://www.youtube.com/watch?v=ZbkWGaC9LCI

Kernestof:
Galerías: kapitlet om den spanske borgerkrig.

Artikel:
Más que rencor, sentimos rabia”
Marcelo Risi, BBC Mundo, Madrid, 18 de noviembre de 2005

Dokumanrfilm fra CFU (bed FT om afgang- I har kun adgang i 14 dage)
Røde jord
Den spanske borgerkrig med Michael Portillo

Film:
La Lengua de las Mariposas(vi kigger på venskabet mellem drengen og læren, det spanske samfund på det tidspunkt, højre/venstre oreienterede, slutningen). FT har filmen- den er svær at få fat på. Jeg deler den med jer på drev.
El laberinto del Fauno (Vi tager udgangspunkt i de to fløje, persongalleriet, Vidal, magi versus realitet; hvilken verden er mest grum?)I kan finde filmen på Filmstriben.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7: inmigración ilegal/al otro lado(EXAMEN)

Vi arbejder med den illegale immigration fra Latinamerika til USA.
Push and Pull faktorer.
Områder vi har haft fokus på: fattigdom, manglende demokrati, arbejdsløshed, kriminalitet, bander,  korruption, USA som modtagerland, arbejdsforhold i USA, lavlønnede job, underbetaling, udnyttelse af arbejdskraft.

Tekster: (alle fra Al Otro Lado; Helena Balslev Clausen)
Intro på dansk om pull + push faktorer
Sueños
El Paso
Al otro lado

Sang:
Manu Chao: Clandestino

FilM:
Sin nombre (vi kigger også på bandeproblematikken i Mellemamerikanske lande)

Dokumentar:
Børnene på dødstoget
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#10: Peru

Kompendiet: Vale un Perú.
Emnet bygger på bogen: Vale un Perú. Alle tekster er taget derfra.
Vi kigger på andre elementer af den latinamerikanske kultur; madkulturen, madingredienser, el superfood, som resten af verden har fået øjnene op for, og som bevæger os over i et klimatema senere. Vi læser om kendte restauranter og kokke, som opererer ud fra princippet om inkaernes oprindelige mad(el superfood), Vi ser Pachamama og snakker om den oprindelige befolkning og at leve i pagt med naturen og respektere den.

Vi lytter til en sang: Bomba Estéria: Tierra

Pachamama(Netflix)

Chef's Table

Program DR: Mikkel Beha i Peru (Vores jord - kurs mod nye eventyr, afsnit om Peru), hvor vi møder guldgravere og Machu Picchu)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 SKRIFTLIGHED TIL ÅRSPRØVE/EKSAMEN

TILLADTE HJÆLPEMIDLER:
DELPRØVE 1: INGEN HJÆLPEMIDLER
DELPRØVE 2: ORDBOGEN.DK, NOTER, GAMLE OPGAVER, MINLÆRING
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#11

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer