Solrød Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Solrød Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Solrød Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Frida Thorsen
Hold
2022 SP/c (
1cSP
,
2cSP
,
3cSP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1: Mexico (basis forløb)
Titel 2
Forløb 2#: Los niños de la calle(examen)
Titel 3
Forløb#3: Narcotráfico en Colombia (examen)
Titel 4
Forløb#4: hablar hablar hablar español
Titel 5
Forløb#5: España Actual y viaje a Malaga
Titel 6
Forløb#6: La Guerra Civil española(EXAMEN)
Titel 7
Forløb#7: inmigración ilegal/al otro lado(EXAMEN)
Titel 8
Forløb#10: Peru
Titel 9
SKRIFTLIGHED TIL ÅRSPRØVE/EKSAMEN
Titel 10
Forløb#11
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1: Mexico (basis forløb)
Vi lærer om México., fokus på De Dødes Dag og andre traditioner i México. Forløbet er stadig som en del af grundforløbet, hvor vi fokuserer på: verberne, tillægsord og ordforråd. Vi fokuserer endvidere på genfortællingen af de helt simple tekster.
Indhold
Kernestof:
SORPRESA!! I dag er det De Dødes dag i hele Central Amerika. Det fejres d. 1. og 2. november på alle kirkegårde og i alle hjem, specielt i Mexico. De Dødes Dag er en af årets vigtigste højtider i Mexico. Her er ældgamle præcolumbianske ritualer smelt
Vi arbejder med filmen ( Viser den færdig først)og starter et lille emne omkring México. Lektie: Du skal google México og læse om landet. Saml så meget info og fakta som muligt. Vi skal også have de nye elever, der ikke kender spansk endnu, med på vo
I får jeres nye grundbog, som vi skal arbejde med i 1g. Den hedder Caminando.
Husk at medbringe den nye bog Caminando
Vi arbejder med kapitel 2a og jeres skriftlige afl.
Du skal læse kapitel 2a igen. Du skal øve verbernes bøjning på verberne fra teksten: estar, ser, estudiar, vivir, tener.
øvelser2a.pdf
I arbejder med jeres skriftlige aflevering i 1. time. + du skal læse unidad 2b i Caminando + du skal øve at bøjer følgende verber: ser, estar, hablar, vivir. Du skal kunne det udenad.
Lektie: Du skal færdiggøre spørgsmålene (Tareas) side 34 i Caminando. + læse unidad 2c. side 37-38
Vi fortsætter med jeres samtale på caféen. I laver den færdig I timen i dag og optager også jeres samtale i dag og sender til mig i timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 2#: Los niños de la calle(examen)
Vi kigger på gadebørn og fattigdom i Latinamerika, herunder særlig fokus på Mellemamerika (Nicaragua)
Mundos: América Latina (p. 19+ 20)
Sin Prisa pero sin pausa: America Latina (p. 34-36)
Caminando: Unidad 8B
Con un vaso de pega en la mano (Silvia Sprog)
Uddrag: kapitel 2, 3, 4 (Erick)
Dokumentar:
Bubber i Honduras (I får adgang i eksamensperioden, CFU)
Her møder han den 15-årige Jolani, der bor i en papkasse på gaden. Sammen besøger de Jolanis mor, der er fattig og alene med fire børn. Der fortælles om fattiges flugt til slum i storbyerne og udnyttelsen af dem som billig arbejdskraft.
Canción: Juanes: la Historia de Juan
Documentales:
CFU: (I får adgang i eksamensperioden)
afsnit 1: Dødens gade
afsnit 2: Gud og gadedrenge
Begge afsnit handler om pigen Valeria, som vi følger på gaden. I andet afsnit er Valeria blevet ældre og gravid)
Vi har fokus på at genfortælle og snakke om forholdene i Nicaragua og de fattige børn. Vi ser på de problematikker der er omkring fattigdom, sygdom, være forældreløs, bo og leve på gaden, prostitution, sniffe lim, graviditet, uddannelse, NGO arbejde.
Indhold
Kernestof:
tarea en casa: Qué es un niño de la calle??
Vi laver i dag, hvad vi skulle have lavet i mandags; Qué es un niño de la calle?
Tarea en casa: en la página 4 en el compendio, buscas todas las palabras en español.
Quizlet
Ord til billedbeskrivelse.docx
Vamos a practicar las palabras españolas sobre el tema + leer un texto en español
Du skal læse tekst 2 (Siglo XX) igen om Latinamerika i kompendiet
Continuamos con el documental sobre Bubber en Honduras.
I skal læse teksten: Ninos de la calle: Centroamérica. I skal læse og forstå den.
UN PODCAST NATIONAL SOBRE LOS NIOS DE LA CALLE EN LATINOAMÈRICA.docx
LEKTIE: læs dokumentet. MinlæringNy grammatik: pronomener (objekt og indirekte objekt
Continuamos EN clase con los ejercicios de los pronombres en MinLæring. Vi kigger på Tingbjerg grammatik med øvelser også.+ vi arbejder med jeres næste aflevering
Vi fortsætter med pronomener
indirekte objekt
Du skal beskrive billedet på side 8 i dit kompendium. + læse teksten side 9. Du skal læse og forstå.
tarea en casa: terminar las preguntas 1-10 para el documental de Valeria.
I skal svare verdadero o falso til dokumentarfilmen
Fokus: gåsespil om Valeria + billedbeskrivelser. LEKTIE: du skal beskrive de to billeder til side 18+ 19. Vi laver en lille mini-eksamen. Hvilken slags samtale om billederne ville vi have til eksamen- det taler vi om.
Verbal perifraser
Erick + verbal perifraser
Minlæring: verbal perifraser
Tjek denne side ud omkring verbal perifraser: Verbalperifraser: faste vendinger med verber - Spansk grammatik
Continuamos con los "verbal perifraser" + leemos sobre Erick
Estudiar el capítulo 3 (Erick)Tienes que leer el capítulo 2 veces y entender bien el texto.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3: Narcotráfico en Colombia (examen)
Vi læser indledningsvis tekster på dansk om narkokrigen; War on Drugs og DEA.
Vi ser pilotepisoden af Narco og beskriver Pablo Escobar. Vi ser en dokumentar om Escobars daværende kone.
Vi ser film:
Maria Eres Llena de Gracia og laver dertilhørende opgaver og billedbeskrivelse
Identidad contrastada: Mario de Colombia
Til sidst laver eleverne et mini-projekt med gruppearbejde omkring FARC, Borgerkrigen i Colombia og fattigdom. Eleverne laver et produkt og holder oplæg for hinanden og emnet, de har arbejdet med.
Indhold
Kernestof:
Du skal læse sidste kapitel (4)om Erick. Vi spiller et gåsespil. Vi afslutter emnet om gadebørn.
Glosetræning til Narcotráfico-emne.docx
Narcos ep 1.docx
Hijo de puta
Trabajamos con Narcos episodio 1 (hvis du ikke var til UV sidst, skal vi i dag arbejde med pilotafsnittet på netflix og du kan derfor med fordel have set afsnittet til i dag, hvis du ikke var der sidst)
PERSONLIGE PRONOMINER, oversigt.doc
Banko! I må tage alle de gaver med I vil, men max samlet for 20 kr. Ft medbringer også gaver.
Vi laver delprøve 1 i undervisningen om Pablo Escobar
Continuamos con el trabajo (delprøver) de Escobar
Vi retter jeres delprøve 1 o g vi skal snakke spansk
Jeg vil gerne have at I ser denne udsendelse som lektie. DRTV - Horisont: Pablo Escobars flodheste - Colombias groteske udfordring
pronomener
Película española
Smilla y canción y lees el texto sobre Mario de Colombia paginas 21- 25.
Trabajamos con la película de Maria- Lektie: Du skal svare på spørgsmålene på den første side af de uddelte ark.
I skal skrive de 2 opgaver færdige til filmen om Maria (Oversættelsen og opgaven omkring Marias liv i USA). Vi gennemgår i timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4: hablar hablar hablar español
Her har vi fokus på at tale om diverse emner inden for ungdomskultur i Danmark og i Spanien. Vi taler om traditioner og kultur i Spanien. ALT har fokus på tale og kun tale. Vi læser tekster fra diverse materialer, udelukkende med fokus på at lære at formulere sig, arbejde med faste udtryk på spansk. Vi har fokus på at håndtere meningsudtryk, udtrykke mening og forklare hvorfor, holde samtalen, konversere. Vi arbejder med gambitter og indledende sætninger til at tale om en tekst.
Indhold
Kernestof:
opsamling på Colombia.
Prepare una presentación de ti misma. La presentación tiene que tratar entre otras cosas sobre:
Hablar hablar y hablar. Hoy vamos a hablar sobre nuestro viaje a Londrés. + hablamos de la vida de Mariángeles- bring teksten, vi arbejdede med inden studieturen.
Seguimos con el vodcast sobre vuestro viaje de estudios a Londrés. LEKTIER: du skal lave ser/estar øvelserne i teksten om Mariángeles ( side 17-18)
LEKTIE: I skal læse den spanske tekst, som jeg uddelte i klassen. fra side 28- 31.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5: España Actual y viaje a Malaga
Vi forbereder os til studieturen i Malaga i september. Vi læser om Inmigración ilegal, la generación de los Mileuristas, la fuga de cerebros, folkekøkkener, La economía, el trabajo, el desempleo.
Indhold
Kernestof:
Bienvenidos a 3g. Espero que hayais tenido unas buenas vacaciones y que estéis preparadas para el último año aquí en SG. Hoy empezamos con un tema sobre España actual- problemas y desafíos:-)
Minlæring: forsigtig intro til konjunktiv
Empezamos con el primer texto en el compendium. + trabajamos con el subjuntivo (konjunktiv).
La economía
Titel: la economía gloser
Por favor, lee paginas 4 y 5 + haces ejercicio 1 en la página 6
Minlæring: konjunktiv lidt sværere
Minlæring: konjunktiv - endnu mere øvelse
LEKTIER: vi læser teksten fra sidste gang, vi ikke nåede + I skal færdiggøre konjunktiv-brevet til i dag.
Lektie: por favor, lee página 26 en el compendio. Hablamos sobre los terminos; emigración e inmigración. + Test til skolen i Malaga. + gennemgang af delprøve 1
Hacemos preguntas para el Talk de inmigración
LEKTIE: du skal læse side 18 og 19 i kompendiet.
Vi arbejder med jeres skriftlige aflevering. I skal rette jeres egen opgave.
PLAN:
Visita al Mercado Central de Atarazanas.docx
Supplerende stof:
Visita al Mercado Central de Atarazanas.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6: La Guerra Civil española(EXAMEN)
La GC española + la época de Franco(EXAM
Dette emne har flere fokus: tiden op til borgerkrigen, tiden under borgerkrigen og tiden i borgerkrigen.
Vi arbejder med Las dos Españas, de historiske forhold i Spanien op til borgerkrigen og de to fløje i det spanske samfund.
Vi forholder os til La Ley de Amnestía (Loven om amnesti, 1977) - også kaldet La Ley del olvido (glemslens lov) - og/eller La Ley de Memoria Histórica (loven om historisk hukommelse, 2007).
Klip:
https://www.youtube.com/watch?v=ZbkWGaC9LCI
Kernestof:
Galerías: kapitlet om den spanske borgerkrig.
Artikel:
Más que rencor, sentimos rabia”
Marcelo Risi, BBC Mundo, Madrid, 18 de noviembre de 2005
Dokumanrfilm fra CFU (bed FT om afgang- I har kun adgang i 14 dage)
Røde jord
Den spanske borgerkrig med Michael Portillo
Film:
La Lengua de las Mariposas(vi kigger på venskabet mellem drengen og læren, det spanske samfund på det tidspunkt, højre/venstre oreienterede, slutningen). FT har filmen- den er svær at få fat på. Jeg deler den med jer på drev.
El laberinto del Fauno (Vi tager udgangspunkt i de to fløje, persongalleriet, Vidal, magi versus realitet; hvilken verden er mest grum?)I kan finde filmen på Filmstriben.
Indhold
Kernestof:
Vi laver opgaver til studieturen
Titel: La Guerra Civil
Oficina de Papá Cerdo | Peppa Pig en Español Episodios Completos
Titel: Guerra Civil
LEKTIE: læs side 44- 45 indtil La Sublevación... Kig grundigt på den blå boks- prøv at forstå hvad der er på hver side i borgerkrigen.
Vi fortsætter med dokumentarfilmen+ tekstlæsning i klassen
Vi fortsætter med dokumentaren Den Røde Jord og snakker om loven om glemsel og senere loven om historisk hukommelse.
I timen: Den Spanske Borgerkrig + vi arbejder med at stille spørgsmål til hinanden på spansk om den spanske borgerkrig.
LEKTIE: Gravfred på spansk
LEKTIE:Francos diktatur spøger stadig i Spanien
Vi arbejder skriftligt med jeres næste opgave om den spanske borgerkrig
LEKTIE: Du skal færdiggøre spørgsmålene om den spanske borgerkrig på arkene side 47 (hvis du ikke nåede at lave alle færdige i timen)
Película (ficción), Es una película brutal que trata de la época de Franco.
El resto de la película + trabajamos con la peli.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7: inmigración ilegal/al otro lado(EXAMEN)
Vi arbejder med den illegale immigration fra Latinamerika til USA.
Push and Pull faktorer.
Områder vi har haft fokus på: fattigdom, manglende demokrati, arbejdsløshed, kriminalitet, bander, korruption, USA som modtagerland, arbejdsforhold i USA, lavlønnede job, underbetaling, udnyttelse af arbejdskraft.
Tekster: (alle fra Al Otro Lado; Helena Balslev Clausen)
Intro på dansk om pull + push faktorer
Sueños
El Paso
Al otro lado
Sang:
Manu Chao: Clandestino
FilM:
Sin nombre (vi kigger også på bandeproblematikken i Mellemamerikanske lande)
Dokumentar:
Børnene på dødstoget
Indhold
Kernestof:
Vamos a hablar sobre los factores pull, leer textos en español y practicar palabras relacionadas con el tema.
Jeg kommer 8.30 i dag. Derfor mødes vi 8.30 til undervisning.
LEKTIER: I skal reflektere lidt over de spørgsmål, jeg skrev på tavlen- hvordan ville I krydse grænsen til USA, hvis I var immigranter??
teksterSpansk.pdf
Oversigt over teamsamtaler 3c.docx
BANKO
Lektier: Du skal kigge på det vedhæftede ark med sætninger, som du skal oversætte til spansk. Det handler om hensigts-bisætninger(para que) som tager konjunktiv på spansk. Vi arbejdede kort med det inden jul. Prøv at oversætte følgende sætninger til
Película - una de las mejores que os quiero mostrar:-)LEKTIE: I skal lave de to grammatikområder på MinLæring, som vi arbejdede med i timen i mandags. Opgaver rettes til i lectio opgaver.
Afsnit
I arbejder selv i dag. I skal arbejde med spørgsmålene til teksten (se 2 vedhæftede dokumenter). Det ene er forståelses-spørgsmål, det andet kræver at I diskuterer lidt mere. Næste gang samler vi op fælles på tavlen. vedhæft også dine svar på elevfee
delprøve 1
Vi gennemgår jeres svar, samler sammen på tavlen, så alle får gode noter om emnet. Vi laver delprøve 1 og I får tid til at arbejde på jeres skriftlige opgave.
Vi arbejder med grammatikområdet; præpositioner (preposiciones). Vi spiller et præpositionsspil (Al Otro Lado-bog). Afslutning på la inmigración ilegal (vi laver en skriftlig/mundtlig opsamling).
vamos a ver un documental sobre las Maras- MS. + vi retter jeres delprøve 1
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#10: Peru
Kompendiet: Vale un Perú.
Emnet bygger på bogen: Vale un Perú. Alle tekster er taget derfra.
Vi kigger på andre elementer af den latinamerikanske kultur; madkulturen, madingredienser, el superfood, som resten af verden har fået øjnene op for, og som bevæger os over i et klimatema senere. Vi læser om kendte restauranter og kokke, som opererer ud fra princippet om inkaernes oprindelige mad(el superfood), Vi ser Pachamama og snakker om den oprindelige befolkning og at leve i pagt med naturen og respektere den.
Vi lytter til en sang: Bomba Estéria: Tierra
Pachamama(Netflix)
Chef's Table
Program DR: Mikkel Beha i Peru (Vores jord - kurs mod nye eventyr, afsnit om Peru), hvor vi møder guldgravere og Machu Picchu)
Indhold
Kernestof:
Nyt emne: Peru y el medio ambiente
Tarea en casa: contesta las preguntas en el documento- son preguntas para tener una conversación con tus compañeras de clase?Preguntas para hacer a tus compañeros de clase.docx (du skal svare på spørgsmålene på arket, så du er forberedt til samtale
LEKTIE: Du skal læse side 8-9 til og med andet afsnit i kompendiet
Plan para hoyEspañol.docx
LEKTIE: du skal læse om kokken Gastón Acurio, side 13 i kompendiet. Du skal som lektie læse derhjemme side 13- 14 (til og med afsnit 3- Algunos proyectos)
Vi laver delprøve 1 (amor) i UV. Vi leger rigtig eksamen, hvor I sidder individuelt i 60 minutter. Delprøven hører sammen med den næste eksamensopgave, I skal aflevere d. 15. feb. + mundtlige øvelser; temas de conversación.
Pachamama- película + ejercicios.
Vi laver i dag, hvad vi skulle have lavet i sidste uge. Dvs I skal svare på spørgsmålene til filmen La Pachamama.
Pronomener _ Indirekte objekt (1).docx. Du skal lave øvelserne på arket.
Minlæring
Por favor, lee el texto: Hatun Pachaqa en el compendio. Es un texto cortíto.
rettenøgle Spansk A stx La escuela.docx
Hatun Phaqcha, Tierra Sana (Trailer en Español)
Hatun Phaqcha (Teaser)(video 2)
Tarea en casa: Lee por favor, las páginas 35 y 36 en casa para hoy.
Estos son los superalimentos peruanos que conquistan el mundo 🌍 🇵🇪
Du skal lave side 40+41(opgaverne 1,2,3,4) i kompendiet. Det er opgaver til teksten, I har læst om Delia Ackerman, som har lavet dokumentarfilmen. I undervisningen arbejder vi med billedbeskrivelse og ordforråd inden for emnet Superfoods. I skal udfæ
Lektie: du skal læse den indledende lille kursiverede tekst på side 45. Du starter med den grammatiske øvelse "antes de leer".
Vi starter med en masse samtaleøvelser på spansk:
Oraciones finales
hitverber: vi laver en masse opgaver i forbindelse med hitverber
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
SKRIFTLIGHED TIL ÅRSPRØVE/EKSAMEN
TILLADTE HJÆLPEMIDLER:
DELPRØVE 1: INGEN HJÆLPEMIDLER
DELPRØVE 2:
ORDBOGEN.DK
, NOTER, GAMLE OPGAVER, MINLÆRING
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#11
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56439001343", "T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56439001343", "H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56439001343" }