Holdet 2022 SP/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Frida Thorsen
Hold 2022 SP/2 (3gSP2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#5: España Actual
Titel 2 Forløb#6: La Guerra Civil española(EXAMEN)
Titel 3 Forløb#8: La Inmigración ilegal/al otro lado(EXAM)
Titel 4 Forløb#8: Pedro Almodóvar y sus obras(Examen)
Titel 5 Forløb#9: conversacion y ejercicios orales
Titel 6 Forløb 1#: Los niños de la calle(examen)
Titel 7 Forløb#2: Narcotráfico en Colombia
Titel 8 Forløb#3: hablar hablar hablar
Titel 9 SKRIFTLIGHED TIL ÅRSPRØVE/EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#5: España Actual

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#6: La Guerra Civil española(EXAMEN)

La GC española + la época de Franco(EXAM

Dette emne har flere fokus: tiden op til borgerkrigen, tiden under borgerkrigen og tiden i borgerkrigen.
Vi arbejder med Las dos Españas, de historiske forhold i Spanien op til borgerkrigen og de to fløje i det spanske samfund. Hvem er på højrefløjen og hvem er på venstrefløjen?

Vi forholder os til La Ley de Amnestía (Loven om amnesti, 1977) - også kaldet La Ley del olvido (glemslens lov) - og/eller La Ley de Memoria Histórica (loven om historisk hukommelse, 2007).

Klip, som illustrerer hovedtrækkene i den spanske borgerkrig: https://www.youtube.com/watch?v=ZbkWGaC9LCI

Kernestof:
Galerías: kapitlet om den spanske borgerkrig.


Dokumanrfilm fra CFU (I få adgang i løbet af eksamensperioden)
Røde jord
Den spanske borgerkrig med Michael Portillo

Film:
La Lengua de las Mariposas(vi kigger på venskabet mellem drengen og læren, det spanske samfund på det tidspunkt, højre/venstre orienterede, slutningen).
El laberinto del Fauno (Vi tager udgangspunkt i de to fløje, persongalleriet, Vidal, magi versus realitet; hvilken verden er mest grum?)I kan finde filmen på Filmstriben.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#8: La Inmigración ilegal/al otro lado(EXAM)

Vi arbejder med den illegale immigration fra Latinamerika til USA.
Push and Pull faktorer.
Områder vi har haft fokus på: fattigdom, manglende demokrati, arbejdsløshed, kriminalitet, bander,  korruption, USA som modtagerland, arbejdsforhold i USA, lavlønnede job, underbetaling, udnyttelse af arbejdskraft.

Tekster: (alle fra Al Otro Lado; Helena Balslev Clausen)
Intro på dansk om pull + push faktorer
Sueños
El Paso
Al otro lado


FilM:
Sin nombre (vi kigger også på bandeproblematikken i Mellemamerikanske lande)

Dokumentar:
Børnene på dødstoget

I forbindelse med dette emne, kan eleverne også med fordel fremhæve deres viden om Spanien og vores studietur til Spanien, hvor vi mødte og talte med to illegale immigranter fra to afrikanske lande, som lever deres liv i Malaga. Som optakt til vores studietur havde vi et emne om Spanien og den illegale immigration til Spanien fra navnligt Afrika.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#8: Pedro Almodóvar y sus obras(Examen)

Almodovar, su tiempo y sus obras.
Vi kigger på flere af Almodovars film, (filmanalyse), arbejder med karakeristiske træk ved Almodovars værker, og vi arbejder med samtiden, La movida Madrileña, Franco tiden og tendenser i det spanske samfund.
Film:
Volver (kvindernes rolle, relation, relation mand og kvinde, incest, temaer, kvindens rolle i det spanske samfund gennem Francotiden og hvordan rollen fremstår i filmen)
Hable con Ella (Kvindens rolle, tema, mandens rolle)
Vi arbejder med udvalgte scener, hvor eleverne laver billedbeskrivelse og grammatiske tider.
Vi tager udgangspunkt i forholdet mellem mor/søn, mand og kvinde, kvindens status i det spanske samfund og hvorledes mændenes portrætteres i Almodovars film.
Vi ser på farvesymbolik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#9: conversacion y ejercicios orales

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 1#: Los niños de la calle(examen)

Vi kigger på gadebørn og fattigdom i Latinamerika, herunder særlig fokus på Mellemamerika (Nicaragua)
Mundos: América Latina (p. 19+ 20)
Sin Prisa pero sin pausa: America Latina (p. 34-36)
Caminando: Unidad 8B
Con un vaso de pega en la mano (Silvia Sprog)
Uddrag: kapitel 2, 3, 4 (Erick)

Dokumentar:
Bubber i Honduras (I får adgang i eksamensperioden, CFU)
Her møder han den 15-årige Jolani, der bor i en papkasse på gaden. Sammen besøger de Jolanis mor, der er fattig og alene med fire børn. Der fortælles om fattiges flugt til slum i storbyerne og udnyttelsen af dem som billig arbejdskraft.


Canción: Juanes: la Historia de Juan

Documentales:
CFU: (I får adgang i eksamensperioden)
afsnit 1: Dødens gade
afsnit 2: Gud og gadedrenge
Begge afsnit handler om pigen Valeria, som vi følger på gaden. I andet afsnit er Valeria blevet ældre og gravid)
Vi har fokus på at genfortælle og snakke om forholdene i Nicaragua og de fattige børn. Vi ser på de problematikker der er omkring fattigdom, sygdom, være forældreløs, bo og leve på gaden, prostitution, sniffe lim, graviditet, uddannelse, NGO arbejde.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#2: Narcotráfico en Colombia

Vi læser indledningsvis tekster på dansk om narkokrigen; War on Drugs og DEA.
Vi ser pilotepisoden af Narco og beskriver Pablo Escobar. Vi arbejder med Plata o plomo- scenen og kigger på sproget, grammatikken og specielle udtryk for Mexico(slang).

Vi ser film:
Maria Eres Llena de Gracia og laver dertilhørende opgaver og billedbeskrivelse

Identidad contrastada: Mario de Colombia

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#3: hablar hablar hablar

Her har vi fokus på at tale om diverse emner inden for ungdomskultur i Danmark og i Spanien. Vi taler om traditioner og kultur i Spanien. ALT har fokus på tale og kun tale. Vi læser tekster fra diverse materialer, udelukkende med fokus på at lære at formulere sig, arbejde med faste udtryk på spansk. Vi har fokus på at håndtere meningsudtryk, udtrykke mening og forklare hvorfor, holde samtalen, konversere. Vi arbejder med gambitter og indledende sætninger til at tale om en tekst.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 SKRIFTLIGHED TIL ÅRSPRØVE/EKSAMEN

TILLADTE HJÆLPEMIDLER:
DELPRØVE 1: INGEN HJÆLPEMIDLER
DELPRØVE 2: ORDBOGEN.DK, NOTER, GAMLE OPGAVER, MINLÆRING
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer