Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Frida Thorsen
|
Hold
|
2022 SP/2 (3gSP2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#5: España Actual
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#6: La Guerra Civil española(EXAMEN)
La GC española + la época de Franco(EXAM
Dette emne har flere fokus: tiden op til borgerkrigen, tiden under borgerkrigen og tiden i borgerkrigen.
Vi arbejder med Las dos Españas, de historiske forhold i Spanien op til borgerkrigen og de to fløje i det spanske samfund. Hvem er på højrefløjen og hvem er på venstrefløjen?
Vi forholder os til La Ley de Amnestía (Loven om amnesti, 1977) - også kaldet La Ley del olvido (glemslens lov) - og/eller La Ley de Memoria Histórica (loven om historisk hukommelse, 2007).
Klip, som illustrerer hovedtrækkene i den spanske borgerkrig: https://www.youtube.com/watch?v=ZbkWGaC9LCI
Kernestof:
Galerías: kapitlet om den spanske borgerkrig.
Dokumanrfilm fra CFU (I få adgang i løbet af eksamensperioden)
Røde jord
Den spanske borgerkrig med Michael Portillo
Film:
La Lengua de las Mariposas(vi kigger på venskabet mellem drengen og læren, det spanske samfund på det tidspunkt, højre/venstre orienterede, slutningen).
El laberinto del Fauno (Vi tager udgangspunkt i de to fløje, persongalleriet, Vidal, magi versus realitet; hvilken verden er mest grum?)I kan finde filmen på Filmstriben.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#8: La Inmigración ilegal/al otro lado(EXAM)
Vi arbejder med den illegale immigration fra Latinamerika til USA.
Push and Pull faktorer.
Områder vi har haft fokus på: fattigdom, manglende demokrati, arbejdsløshed, kriminalitet, bander, korruption, USA som modtagerland, arbejdsforhold i USA, lavlønnede job, underbetaling, udnyttelse af arbejdskraft.
Tekster: (alle fra Al Otro Lado; Helena Balslev Clausen)
Intro på dansk om pull + push faktorer
Sueños
El Paso
Al otro lado
FilM:
Sin nombre (vi kigger også på bandeproblematikken i Mellemamerikanske lande)
Dokumentar:
Børnene på dødstoget
I forbindelse med dette emne, kan eleverne også med fordel fremhæve deres viden om Spanien og vores studietur til Spanien, hvor vi mødte og talte med to illegale immigranter fra to afrikanske lande, som lever deres liv i Malaga. Som optakt til vores studietur havde vi et emne om Spanien og den illegale immigration til Spanien fra navnligt Afrika.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#8: Pedro Almodóvar y sus obras(Examen)
Almodovar, su tiempo y sus obras.
Vi kigger på flere af Almodovars film, (filmanalyse), arbejder med karakeristiske træk ved Almodovars værker, og vi arbejder med samtiden, La movida Madrileña, Franco tiden og tendenser i det spanske samfund.
Film:
Volver (kvindernes rolle, relation, relation mand og kvinde, incest, temaer, kvindens rolle i det spanske samfund gennem Francotiden og hvordan rollen fremstår i filmen)
Hable con Ella (Kvindens rolle, tema, mandens rolle)
Vi arbejder med udvalgte scener, hvor eleverne laver billedbeskrivelse og grammatiske tider.
Vi tager udgangspunkt i forholdet mellem mor/søn, mand og kvinde, kvindens status i det spanske samfund og hvorledes mændenes portrætteres i Almodovars film.
Vi ser på farvesymbolik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#9: conversacion y ejercicios orales
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi arbejder INTENSIVT med jeres terminsprøver. I skal rette dem og forstå jeres fejl. Vi retter også opgaven "hable con ella". + samtaleøvelser: https://wordwall.net/es/resource/33496747/espa%c3%b1ol/comunicaci%c3%b3n-oral-unidades-7-9-estudiantesele
-
Vi øver mundtlighed, diverse mundtlige øvelser, og billedbeskrivelser både mundtligt og skriftligt. LEKTIE: forberede en lille præsentation af dig selv, dit liv med interesser, skolegang, familie, arbejde, venner og fritid. Du skal tale foran en mind
-
Comunicación oral: Unidades 7-9 Estudiantes.ELE A2
-
Oraciones finales
-
Diverse øvelsers, som du skal bruge din computer til:
-
Vi øver mundtlighed, diverse mundtlige øvelser. LEKTIE: forberede en lille præsentation af dig selv, dit liv med interesser, skolegang, familie, arbejde, venner og fritid. Du skal tale foran en mindre gruppe i undervisningen. Inden i gruppen bliver
-
I SKAL LAVE ORDBOGEN FÆRDIG MED FØLGENDE EMNER: MI TIEMPO LIBRE, MI TRABAJO, MI FAMILIA, MI ESCUELA, MI FUTURO, MIS AMIGOS, VACACIONES. Vi øver billedbeskrivelse.
-
I skal beskrive de 4 billeder, I fik i timen. Husk at at jeres arbejdsgang derhjemme skal være realistisk. Hvor meget tid har jeg egentlig til eksamen til at kunne beskrive et billede?? Prøv at begrænse dine ordbogsopslag, brug dine ord, som du lave
-
TextØveEksamen.pdf
-
Vi laver i dag, hvad vi skulle have lavet i torsdags.
-
Vi arbejder med jeres skriftlige opgave. Vi leger eksamen med teksten Sombras Nocturnas. Hvis der er en frivillig blandt jer, er det jo en rigtig god øvelse at prøve inden en mulig eksamen.
-
retteEgneFejlTrabajoEscrito10.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 1#: Los niños de la calle(examen)
Vi kigger på gadebørn og fattigdom i Latinamerika, herunder særlig fokus på Mellemamerika (Nicaragua)
Mundos: América Latina (p. 19+ 20)
Sin Prisa pero sin pausa: America Latina (p. 34-36)
Caminando: Unidad 8B
Con un vaso de pega en la mano (Silvia Sprog)
Uddrag: kapitel 2, 3, 4 (Erick)
Dokumentar:
Bubber i Honduras (I får adgang i eksamensperioden, CFU)
Her møder han den 15-årige Jolani, der bor i en papkasse på gaden. Sammen besøger de Jolanis mor, der er fattig og alene med fire børn. Der fortælles om fattiges flugt til slum i storbyerne og udnyttelsen af dem som billig arbejdskraft.
Canción: Juanes: la Historia de Juan
Documentales:
CFU: (I får adgang i eksamensperioden)
afsnit 1: Dødens gade
afsnit 2: Gud og gadedrenge
Begge afsnit handler om pigen Valeria, som vi følger på gaden. I andet afsnit er Valeria blevet ældre og gravid)
Vi har fokus på at genfortælle og snakke om forholdene i Nicaragua og de fattige børn. Vi ser på de problematikker der er omkring fattigdom, sygdom, være forældreløs, bo og leve på gaden, prostitution, sniffe lim, graviditet, uddannelse, NGO arbejde.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#2: Narcotráfico en Colombia
Vi læser indledningsvis tekster på dansk om narkokrigen; War on Drugs og DEA.
Vi ser pilotepisoden af Narco og beskriver Pablo Escobar. Vi arbejder med Plata o plomo- scenen og kigger på sproget, grammatikken og specielle udtryk for Mexico(slang).
Vi ser film:
Maria Eres Llena de Gracia og laver dertilhørende opgaver og billedbeskrivelse
Identidad contrastada: Mario de Colombia
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#3: hablar hablar hablar
Her har vi fokus på at tale om diverse emner inden for ungdomskultur i Danmark og i Spanien. Vi taler om traditioner og kultur i Spanien. ALT har fokus på tale og kun tale. Vi læser tekster fra diverse materialer, udelukkende med fokus på at lære at formulere sig, arbejde med faste udtryk på spansk. Vi har fokus på at håndtere meningsudtryk, udtrykke mening og forklare hvorfor, holde samtalen, konversere. Vi arbejder med gambitter og indledende sætninger til at tale om en tekst.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
SKRIFTLIGHED TIL ÅRSPRØVE/EKSAMEN
TILLADTE HJÆLPEMIDLER:
DELPRØVE 1: INGEN HJÆLPEMIDLER
DELPRØVE 2: ORDBOGEN.DK, NOTER, GAMLE OPGAVER, MINLÆRING
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56439031573",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56439031573",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56439031573"
}