Holdet 2022 DA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Magnus Hedegaard Grimar, Maline Gehrt-Bendixen
Hold 2022 DA/e (1e DA, 2e DA, 3e DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Solkongen (værk 1 og 2)
Titel 2 DHO-forløb: Grønland
Titel 3 Nyeste tendenser (værk 3)
Titel 4 Transaktionsanalyse og Face-teori (værk 4)
Titel 5 Unges trivsel
Titel 6 Metodisk læsning
Titel 7 Normale mennesker (værk 5)
Titel 8 SKRIV!
Titel 9 Sprog og magt (værk 6)
Titel 10 Seks litteraturhistoriske nedslag
Titel 11 Mord, medier og medansvar
Titel 12 Modernisme - Realisme: mellemkrigstid til 80'erne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Solkongen (værk 1 og 2)

Indledningsvist arbejder vi med remediering af selvvalgte sangtekster fra The Minds of 99's album, SOLKONGEN (aflevering #1).

Vi arbejder dernæst med dokumentaren "Stor som en sol", 2018 (værk 1) om pladens tilblivelse - undersøger dokumentartype, fortællerforhold, vinkling, brugen af filmiske virkemidler samt filmens filosofiske temaer med afsæt i Nietzsches filosofi (vi ser dok. "Nietzsche om modgang")

Endelig arbejder vi med pladen SOLKONGEN (værk 2) med fokus på fortolkningshypoteser, karakteristik af digterstemme, sproglige virkemidler, billedsprog og temaer. Metodisk med afsæt i Nietzsches filosofi og Kirkegaards stadielære: altså fokus på pladens eksistentielle temaer.

TEKSTER / MATERIALE:
- "Stor som en sol" (2018), Kasper Kiertzner
- "Solkongen" (2018), The Minds of 99
- En kortfilm om Søren Kierkegaard: https://www.youtube.com/results?search_query=kierkegaard
- "Nietzsche om modgang" (2004), Alain de Botton & Celia Lowenstein
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DHO-forløb: Grønland

I dette tværfaglige forløb i fagene dansk og historie undersøger vi forholdet mellem Grønland og Danmark. Det gør vi, fordi vi har en lang og kompleks fælles historie, der har præsenteret en lang række storpolitiske, kulturelle og moralske problematikker. I disse år forsøger unge grønlændere at gøre op med den (post)koloniale fortid og redefinere deres identitet og kulturelle selvforståelse.
Vi er to lande, geografisk langt fra hinanden, men vores historier er tæt forbundne.
Så hvad ved vi egentlig om Grønland?

I forløbet arbejder vi med emnet inden for følgende medieområder:
- Podcast
- Litteratur
- Film
- Sprog

Forløbet munder ud i - og afsluttes med - at eleverne udarbejder en tværfaglig opgave, nemlig DHO’en.

MATERIALE:

PODCAST
- Olsen, Houland og Palle: "Podcastens virkemidler" (I: “Podcast”). Dansklærerforeningen, 2020
- Sandra Susgaard, Frederik Ludwigs og Karen Straarup (red.): Qallunaaq - hvad er jeg? (2022). Læst som værk

LITTERATUR

Tom Kristensen: "Det er Knud som er død", 1933. Persp. til The Minds of 99. Undersøgelse af fremstillingen af Grønland med fokus på:
- tekstens 'hvad', 'hvordan' og 'hvorfor'

Henrik Pontoppidan: uddrag fra "Isbjørnen", 1887. Undersøgelse af fremstillingen af Grønland med fokus på:
- genre
- troper
- sætningsopbygning
- den postkoloniale metode i anvendelse

Kaspar Colling Nielsen: "Den Mystiske Sydamerikaner”, uddrag fra Den Danske Borgerkrig 2018-24, 2013. Undersøgelse af fremstillingen af grønlændere med fokus på:
- fordomme
- den postkoloniale metode i anvendelse

Niviaq Korneliussen: Uddrag fra "Homo Sapienne", 2013. Undersøgelse af skildringen af Grønland og grønlandsk identitet med fokus på:
- queer-teorien.
- persp. til den postkoloniale metode.

SPROG

Niviaq Korneliussens takketale ved modtagelsen Nordisk Råds litteraturpris i 2021. Fokus på:
- talegenre(r)
- kommunikationssituation.

Qaluunaaq - hvad er jeg? (podcast). Fokus på:
- kommunikationssituationen (Roman Jakobson)

FILM:

Anders Walter og Pipaluk Kreutzmann Jørgensen (ins.): "Ivalu", 2023. Fokus på:
- kortfilmens kendetegn
- næranalyse af filmcitater med fokus på indstillinger, farver og lys, beskæringer, perspektiver, bevægelser og komposition samt diegetisk og ikke-diegetisk lyd

TEORI/METODE:

- Filmanalyse.
- Kommunikationsanalyse (Roman Jakobson og Ciceros pentagram)
- Nykritisk analyse.
- Postkolonial analyse (Edward Said og Orientalismen).
- Queer-teori (Butler)

MÅLSÆTNING:

Forløb:
- En viden om skildringen af Grønland i podcast, film, litteratur og sprog
- En træning i mediespecifikke analysemetoder for podcast, film, litteratur og taler
- En introduktion til nykritikken, postkolonialismen og queer-teorien som analysemetoder.
- Et kendskab til filmiske virkemidler og deres effekt.
- Udarbejdelse af egne podcast om "Børneeksperimentet i 1951" som kreativt projekt.
- En introduktion til og træning i at skrive en analyserende artikel.
- Kanonforfattere læst: Tom Kristensen og Henrik Pontoppidan

Skriftlighed:
- eleverne træner deres skriftlige evner og prøver kræfter med opgaveskrivningens forskellige processer, fra idéudvikling til redegørelse, analyse, diskussion og revidering af eget materiale mv. Dette gælder både ifm. udarbejdelse af DHO'en, men også i audiovisuel henseende, idet eleverne undervejs i forløbet har udarbejdet og produceret egne podcasts. Desuden træning i akadamisk formalia, kildehenvisninger og grammatik (sætningstyper- og opbygning). Der modtages løbende vejledning under skrivningen.

DHO'en:
- En grundlig introduktion til de akademiske foreskrifter for opgaveskrivning.
- En introduktion til brug af analysemetoder i dansk.  
- En erfaring med tværfagligt projektarbejde, opgaveskrivning og faglig formidling.
- En introduktion til den videnskabelige basismodel og træning i at udarbejde et talepapir.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Nyeste tendenser (værk 3)

I dette forløb læser vi tekster, hvor grænsen mellem virkelighed og fiktion udviskes - litteratur, hvor læseren inviteres ind i en 'dobbeltkontrakt' med værket (autofiktion - en genre, som har været frembrusende, siden den så dagens lys i 2010)
Kendetegnende for de tekster vi læser er endvidere, at de fremstiller livsvilkårene for mennesker i under- eller arbejderklassen og / eller skildrer det at tilhøre en minoritetsgruppe - her i forhold til køn, seksualitet eller etnicitet.

Afslutningsvis retter vi blikket mod de etiske problemstillinger, som autofiktionen rejser: Hvilket ansvar har forfatteren over for de personer, der optræder i værket? Og hvor – hvis overhovedet – bør grænsen mellem fakta og fiktion drages? Derudover:

- balancen mellem kunstnerisk frihed og respekt for privatlivet.
- Forfatterens fortælling er én blandt flere (perspektivisme) ”afhængigt af øjnene, der ser”
- Kan det forsvares at udgive delvist biografisk materiale efter familiemedlemmers død?
- Skal forfatteren have tilladelse fra de implicerede? Er mangel på samtykke ok?
- Erindring (for langt fra virkeligheden?)

TEKSTER:
Glenn Bech uddrag af "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (2022)
Haidar Ansari, INSTITUTIONALISERET (2022) - værk 3
Thomas Korsgaard "Hvis der skulle komme et menneske forbi" i uddrag
Interview med forfatteren Eduard Louis

- "Som 17-årig blev Haidar dømt for drabsforsøg. I fængslet blev han et litterært stjerneskud" (TV2)
- "Haidar Ansari Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt, men af min egen uformåenhed" (Politiken)

TEORI OG BEGREBER:
- Autofiktion
- genreforventninger
- Paratekst
- Kontraktforhold (dobbeltkontrakt)
- Autenticitetsmarkører
- Introduktion til arbejdet med lyrik: metrik (rim og rytme) og stilistik (sproglige virkemidler og billedsprog), semantiske skemaer
- Sociale markører
- Realismen som skrivestil (socialrealisme i arbejdet med Korsgaard og Ansari)
- Roman Jacobsens sprogfunktioner



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Transaktionsanalyse og Face-teori (værk 4)

Vi undersøger konflikter i kommunikation under inddragelse af transaktionsanalyse og FACE-teori.
I arbejdet med "Ku' godt, må godt ..." undersøges også dokumentargenren som iscenesat virkelighed. Fokus vil her være på forholdet mellem fakta og fiktion samt vinkling i dokumentaren. I arbejdet med episke tekster arbejdes også med fortælletekniske greb samt minimalismen.

Metoder:
-Transaktionsanalyse
-Faceteori
-Dokumentaranalyse
-Litterær analyse

BEGREBER:
- jeg-tilstande: forældre (kritisk, omsorgsfuld), voksen og barnejeg (tilpasset og frit)
- krydsede og komplementære transaktioner
- skjulte transaktioner
- samarbejdsprincipper
- høflighedsprincipper
- verbalt og non-verbalt sprog
- undertekst
- Facework: facetrusler, facetab, genoprettelse af face.
- Minimalisme (ref. Hemmingway, tomme pladser, isbjergsteknikken)
- novellegenren

MATERIALE:
- 'Må i have et lorteliv' (klip fra Luksusfælden https://www.youtube.com/watch?v=FxXU-ivOnE8)
- Ku' godt, må godt - fortælling fra et åbent forhold" (DR3) - VÆRK 4
- Thomas Korsgaard "Diskretionslinjen"
- Thomas Korsgaard "Lasagne"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Unges trivsel

Vi arbejder med tekster, der alle forholder sig til unges trivsel. I forløbet repeteres dokumentargenren, kort, i arbejdet med dokumentaren, Presset ungdom. Dernæst indføring i Toulmins udvidede argumentationsmodel og argumenttyper. Der introduceres til og vi arbejder med retorisk analyse. Fokus er her på lejlighedstalen, stilistik, talens opbygning - og igen: argumentation og argumenttyper. Afslutningsvis læses Bodelsens 'Rama Sama som perspektiv.

Materiale:
- Presset ungdom, episode 1, TV2, 2023
- 6 dage til zen, offline eller helt ude i skoven, episode 1, DR, 2023
- Debat: Som psykolog er mit hovedfokus at lære unge at åbne sig over for deres venner og familie i Information
- Debat: Læserbrev fra gymnasieelev: Statistik og stratego, Herning Folkeblad.
- H.K.H. Prins Christians tale ved gallataffel på Christiansborg Slot den 15. oktober 2023 i anledning af Prinsens 18-års fødselsdag
- perspektivtekst: Anders Bodelsen "Rama Sama"

Teori og metode:
- litteræranalyse
- dokumentaranalyse
- argumentationsanalyse
- stilistisk analyse
- retorisk analyse; talens opbygning, ciceros pentagram, appelformer, stilistik, argumentation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Metodisk læsning

Vi læser og arbejder med tekster fra hhv. psykoanalytisk, eksistentialistisk og strukturalistisk vinkel. Vi diskuterer metodernes styrker og svagheder / muligheder og begrænsninger.

PSYKOANALYTISK LÆSNING:

BEGREBER:
- Freuds personlighedsmodel / menneskesyn
- dobbeltgængermotivet
- drifterne; eros og thanatos
- forsvarsmekanismer

EKSISTENTIALISTISK LÆSNING:

BEGREBER:
- Jean Paul Sartre (filosof)
- absurditet / meningsløshed
- dømt til frihed (mennesket) / et indeterministisk menneskesyn
- frihed --> angst --> valg --> ansvar
- ond tro: fremmedgørelse >< god tro: autentisk liv
- eksistentielle temaer i litteratur (boxen)

STRUKTURALISTISK LÆSNING:

BEGREBER / MODELLER:
- grundstrukturmodellen
- aktantmodellen
- kontraktmodellen

NYKRITISK LÆSNING (ikke gennemgået i dette forløb, men d. 1/5 i forbindelse med Rifbjerg)
- et opgør med den biografiske læsning
- lagmodellen
- udvælg lag eller nærlæsning (alle lag)

TEKSTER:
- Kitchen sink (kortfilm)
- Karen Blixen "Ringen"
- Johannes V. Jensen "Vinternat"
- Aidt "Kvinden i baren"
- Peter Seeberg "Hvile"





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Normale mennesker (værk 5)

I forløbet arbejder vi med Sally Rooneys roman "Normale mennesker" (2019) samt BBC's filmatisering med samme titel (2020)
Vi træner grundlæggende litterære og filmiske analytiske færdigheder. Teoretisk og metodisk arbejdes med Løgstrups menneskesyn: suveræne og kredsende livsytringer samt den etiske fordring. Derudover transaktionsanalysen.
Perspektivtekst: "De unge ved godt, at livet er dødsensfarligt, de voksne har fortrængt det" i Information

Teori og metoder
- Transaktionsanalyse
- Erving Goffman: Face-teori, front- og backstage
- Løgstrups etik / menneskesyn: kredsende og spontane livsytringer, den etiske fordring
- Remediering
- Filmiske virkemidler
- Litterær analyse: fokus på fortælleteknik, fremstillingsformer, personkarakteristik, tema og budskab.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Sprog og magt (værk 6)

I forløbet arbejdes med diskursanalyse. Habermas' teori om 'den herredømmefri samtale' inddrages mhp. at forstå Habermas' ideal om magtfri kommunikation som en kontrast til de magtmekanismer, der ofte ligger skjult i sproget.
Som et led i forløbet læser og arbejder vi med Malte Tellerups roman 'Spræng fabrikken' (værklæsning) Vinklen er her sproglig, idet vi undersøger, hvordan diskurser også kan være vævet ind i skønlitterære tekster, som har til formål at sætte 'problemer til debat' (jf. Georg Brandes) / realisme.

TEORI OG METODE:
- Diskursanalysen
- Habermas om den herredømmefri samtale
- Etik og manipulation i dokumentaren

BEGREBER:

DISKURSANALYSE:
- nodalpunkt
- ækvivalenskæde
- antagonistisk diskurs
- hegemoni
- flydende betegner
- konotation (positive og negative)
- diskursanalyse af levende billeder
- Antagonismepar

ARGUMENTATIONSANALYSE:
- Toulmins argumentationsmodel
- appelformer
- argumenttyper

TEKSTER:
- "Sugardating er en form for prostitution" i Jyllandsposten.
- 'Gina Jacqueline - en sugardaters historie', episode 1, DR3.
- Anne-Grethe Bjarup Riis i Go' morgen Danmark (prostitutionsdebat)
- Malte Tellerup 'Spræng fabrikken' (værk 6) - kritisk realisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Seks litteraturhistoriske nedslag

Med nedslag i historien - fra middelalderen til Det moderne gennembrud - undersøger vi, hvordan periodernes menneskesyn og livsanskuelser afspejles i litteraturen.

MIDDELALDER
- Ebbe Skammensøn (genretypiske træk, temaer (de fire æ'er), komposition, personskildringer, fortælletekniske virkemidler)

OPLYSNINGSTID
- Holberg: Ægteskab og Tvang (sproglig analyse: argumenttyper, appelformer, sproglige virkemidler, diskursanalyse)

ROMANTIKKEN (idealisme) Her arbejdes med strømningerne Nyplatonisme (indføring i Platons hulebillede), Universalromantik, Biedermeier, Nationalromantik og Romantisme.
- A.W. Schack von Staffeldt 'Indvielsen' - nyplatonisme
- Oehlenschläger 'Morgenvandring' - universalromantik
- Grundtvig 'Det er så yndigt at følges ad' - universalromantik og biedermeier
- Biedermeier-kunst
- Alfrieda taler med træer INSTAGRAM (perspektiv til Universalromantikken)

ROMANTISMEN (periode under romantikken) : de forbudte, det tabubelagte, menneskets drifter
- St. St. Blicher "Marie - en erindring fra Vesterhavet"
- HC Andersen 'De røde sko' (eksistentialistisk, psykoanalytisk samt strukturalistisk læsning + vi undersøge eventyr- samt romantistiske træk) - perspektiv: Marie - en erindring fra Vesterhavet.

DET MODERNE GENNEMBRUD (realisme, naturalisme, Brandes: litteraturen skal sætte problemer til debat, Sædelighedsfejden)
- Amalie Skram af "Foraadt" fokus: sædelighedsfejden)
- Henrik Pontoppidan "En stor dag" - fokus: kritisk realisme og den ironiske fortællestil.
- Herman Bang "Franz Pander" - fokus: naturalismen (kunstnerisk retning under realismen: mennesket er determineret af sociale forhold, arv og miljø), impressionismen (Bangs skrivestil), de stille eksistenser, REALISME

DET FOLKELIGE GENNEMBRUD (litteratur af folket, socialrealisme)
- Martin Andersen Nexø "Lønningsdag" - realisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Mord, medier og medansvar

I forløbet undersøger vi, hvordan virkelige mord bliver præsenteret i medierne, både gennem nyhedsjournalistik og som underholdning (truecrimdokumentar og -podcasts)

Vi undersøger og diskuterer spørgsmålene:

- Hvorfor er mennesket så fascineret af virkelige forbrydelser? (vi inddrager psykoanalytisk og evolutionært perspektiv)
- Kan vi tale om etisk og uetisk formidling af virkelige forbrydelser?
- Er det uetisk at bruge virkelige forbrydelser som underholdning?
- Har mennesker bag true crime-produktioner et ansvar for, hvordan de formidler mordsager?
- Hvilke presseetiske retningslinjer er man som (krimi)journalist og formidler underlagt? (vi tager kig på de presseetiske retningslinjer)

TEORI:
- Freuds psykoanalyse: personlighedsmodellen. Særligt fokus på mennesket aggressionsdrift og erstatningstilfredsstillelser (en forsvarsmekanisme)
- Evolutionsteori (Mathias Clasen)

BAGGRUNDSSTOF:
- Videnskabs bud på, hvorfor vi mennesker tiltrækkes af det, der frastøder os: 'Trafiksyndromet', 'Playfighting', 'Søge efter mening i det meningsløse' https://videnskab.dk/kultur-samfund/true-crime-hvorfor-er-vi-saa-vilde-med-mord/
- Teori om nyheder og journalistik; avistyper, stofområder, de fem nyhedskriterier, layout og komposition, kilder, nyhedstrekanten, vinkling, avisens genrer, det journalistiske sprog og journalistiske autenticitetsmarkører
- 'Hvorfor er vi så vilde med mord?' Videnskab.dk
- 'Vores DNA elsker gyserfilm' Videnskab.dk
- 'Drop true crime – lysten til morbid underholdning skal ikke stilles med andre menneskers tragedie' i Information, 2019
- Presseetiske retningslinjer

METODER:
- sproglig analyse (argumentation og diskursanalyse)
- dokumentaranalyse / filmisk analyse
- nyhedsanalyse / analyse af journalistik:  Avistyper, Stofområder, De fem nyhedskriterier, Layout (tekst- og billedlayout), Kilder, Vinkling, Avisens genrer, Nyhedstrekanten, Det journalistiske sprog, Journalistiske autenticitetsmarkører
- analyse af podcast: fokus på formidling og virkemidler

MATERIALE, SOM ANALYSERES:

KRIMIJOURNALISTIK:
- "Portræt: Her er hovedpersonerne i ubådssagen", Jyllandsposten, d. 25. april 2018
- "Mentalundersøgelse: Madsen fremstår svært seksuelt afvigende" i Ekstra Bladet, d. 18. marts 2028

PODCASTS:
- Mørkeland, episode 51 - de første 7 minutter (podcast)
- Dobbeltmordet på Peter Bangsvej, episode 1 (podcast)

DOKUMENTAR:
- Drabet på kælkebakken, episode 1 (dokumentar) (NORSK)

HUSK den powerpoint-præsentation med opsamling på forløbet: "Hvad bør man tage hensyn til, når man dækker drab og ulykker"?, som ligger på modulet d. 17/3.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Modernisme - Realisme: mellemkrigstid til 80'erne

I forløbet læses og arbejdes med tekster mellemkrigstiden til 1980'erne og med fokus på realistiske og modernistiske strømninger.

Forløbet søger at give eleverne overblik over to spor i moderne litteratur: på den ene side den realistiske litteraturs skildring af en genkendelig verden og tendens til at fokusere på eksplicitte samfundsmæssige problemer. Og på den anden side modernismens sprogorienterede og formmæssige opgør med traditionen, hvor det moderne subjekt og dennes oplevelse af verden kommer i fokus.

I arbejdet med realismen trækkes tråde til Det folkelige og det moderne gennembrud (forløb: seks litteraturhistoriske nedslag), forfatterne Haidar Ansari of Thomas Korsgaard (forløb: nyeste tid) samt arbejdet med Spræng Fabrikken af Malthe Tellerup.

NEDSLAG

Mellemkrigstid (modernisme - herunder, ekspressionisme)
- Broby Johansen af BLOD 'BORDELPIGE DRÆBER UFØDT' og 'STRIDSMÆND FOR DET VI ELSKER'
- Tom Kristensen 'Fribytter'

1960'erne
- Klaus Rifbjerg 'Livet i badeværelset' (konfrontationsmodernisme)
- Anders Bodelsen 'Signalet' (nyrealisme)

1970'erne (realisme, knækprosa, bekendelseslitteratur, kvindeliv, hverdagen)
- Vita Andersen 'Arkitektens specialitet'

1980'erne (modernisme) - ungdomsoprør, punk, kritik af 1970'ernes litteratur (vi så udsendelsen, Bazar), en moderne verden i opløsning, Strunge: materialismekritik, byen, natten, drømme, barnet.
- Michael Strunge 'Revolution'

BEGREBER / TEORIER / METODER:
- modernitetserfaring og to reaktioner herpå: realisme og modernisme
- lyrikanalyse
- stilistisk analyse
- semantiske felter/skemaer
- modernisme (herunder ekspressionismen + konfrontationsmoderne)
- realisme - herunder: nyrealisme (middelklasse, velfærd, materialisme, fremmedgørelse, isolation)
- knækprosa (Vita Andersen - men tråd tilbage til Haidar Ansari)
- bekendelseslitteratur (hos Vita Andersen)
- Nykritisk læsning

(HUSK JERES MODERNISME-REALISME-SKEMA)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer