Titel
9
|
Flerfagligt forløb 6: SRO - ENG/SAMF, Senmoderne
******** Flerfagligt forløb: SRO i 2.g (bygger videre på DHO i 1.g) ********
INDIVIDET I DET SENMODERNE SAMFUND
Engelsk og samfundsfag, december 2023-januar-marts 2024.
Emne: Identitet, narcissisme og senmodernitet. Individuel opgave.
Skriv besvarelsen på dansk – på nær engelsksprogede CITATER
og evt. engelsksprogede TAB (f.eks. setting sat i kursiv).
Spørsmålene er taksonomiske (dvs. er udtryk for stigende sværhedsgrad):
1) Redegørelse: Der ønskes en redegørelse for det senmoderne samfund med særligt fokus på identitet og narcissisme. Inddrag relevant samfundsfaglig teori. Cirka 1½ NS = ca. 3600 typeenheder.
2a) Analyse (ENG): Dernæst ønskes en engelskfaglig analyse af
FILMEN”American Psycho”, som I analyserer med henblik på at fastslå, hvorfor denne film er et udtryk for postmodernisme. I skal indbringe mindst tre screenshots fra filmen, som I kommenterer på dansk. Desuden skal I indbringe mindst tre engelsksprogede citater af dialog fra filmen, som I kommenterer på dansk. Husk at forklare, hvad I vil vise med screenshot’ene og dialogcitaterne i forhold til spørgsmålet om postmodernisme. Skriv 3½-4 NS, dvs. mellem 8400 og 9600 typeenheder.
2b) Analyse (SAMF): Vurdér, hvordan filmen ”American Psycho”
afspejler det senmoderne med inddragelse af samfundsfaglig teori og
empiri (f.eks. statistik). Skriv 2 NS, dvs. 4800 typeenheder.
3) Vurdering/diskussion: Vurdér, hvordan ensomhed er udtrykt i
FILMEN ”American Psycho” og hvilken rolle det spiller for fortolkningen af filmen. Slutteligt, diskutér i hvilket omfang narcissisme er skyld i danske unges ensomhed og mistrivsel i det senmoderne samfund. Inddrag samfundsfaglig teori og empiri. Cirka 2½ NS, dvs. 6000 typeenheder.
********** LÆRINGSMÅL,SRO 2.d ***********
1) At lære at bygge en større opgave op mht. formalia såsom forside, abstract, indledning, konklusion osv.
2) At lære at skrive en problemformulering baseret på deres opgaveformulering.
3) Eleverne lærer at strukturere en længere opgave, så er der en naturlig sammenhæng i opgaven.
4) Eleverne lærer at arbejde tværfagligt i samfundsfag og engelsk og med de to fags teori og metoder lærer at besvare en overordnet opgaveformulering.
********** PENSUM,SRO 2.d ***********
Materiale SAMFUNDSFAG, blandt andet:
1) Sociologi ABC, 142-46 (Narcissisme).
2) Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, ”Luk samfundet op”, s. 30-36, 39-56 og s. 67-81 (Identitet og senmodernitet).
3) Find selv relevante samf.faglige artikler. I skal finde mindst én artikel selv.
Materiale ENGELSK, blandt andet:
1) LÆREBOG: Flemming André Philip Ravn & Troels Wolf: Psykologi: Fra celle til selfie, pp. 91-94, 111, 115-118, 230-232 om ondskab samt i det senmoderne samfund: spornoseksualitet, Rasmus Willig (konkurrencesamfund) og øget selvoptagethed (narcissime).
2) WEBARTIKEL om "postmodernism":
http://www.literary-articles.com/2013/08/what-is-postmodernism-what-
are.html.
3) WEBARTIKEL om den franske filosof Baudrillard:
https://www.indput.dk/artikler-blog/baudrillard-bogmrket.
4) HANDOUT: Flemmings dokument om postmodernisme (kompilation).
5) ELEVARBEJDE: Elevernes eget ENGELSKSPROGEDE arbejde om postmodernismen, narcissisme, kulturnarcissisme og andet relevant elevarbejde fra timerne.
6) HANDOUT: Flemmings kompendium om humaniora/humanistisk videnskabsteori.
7) ENGELSKSPROGET SHORT STORY: The Informers af Bret Easton Ellis, 1994 (pp. 98-107).
8) ENGELSKSPROGET ROMAN: American Psycho af Bret Easton Ellis, 1991. Disse udvalgte kapitler på engelsk: April's Fool (pp. 3-9), ”Health Club” (pp. 67-69), ”Tuesday” (pp. 126-132) og ”Killing Child at Zoo” (pp. 296-300).
9) ENGELSKSPR. FILM: American Psycho af Bret Easton Ellis, 2000, varer 1 time 44 min.
|