Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Cecilie Flugt, Frida Thorsen
|
Hold
|
2022 EN/e (1e EN, 2e EN, 3e EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Graphic Novel - the power of imagery
While working primarily with superhero comics, we explore how the choices we make, make us who we are.
Analytical focus: genre-specific terms, setting, character description, point of view and narrative pace, flash back, flash forward
theoretical framework: Scott mcCloud
panels, gutters, splash pages, color scheme, caption box, onomatopoiea, speech bubbles
Grammatical focus: wordclasses especially adjectives and adverbs
Texts:
Ms. Marvel: No Normal chapter 1-3 (65 pages)
Kick-Ass chapter 1 (24 pages)
Tv-series and film
Ms. Marvel ep. 1, s.1 - 45 min. (2022)
Kick-Ass (2010) 20 minutes excerpt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Retorik
Forløbet blev afviklet i samspil med samfundsfag som et tværfagligt forløb med et skriftligt produkt.
Temaet for forløbet er stormen på kongressen 6. jan. og dets efterspil i forbindelse med Bidens overtagelse af præsidentmagten fra Trump. Forløbet giver desuden en introduktion til både retorisk og diskursanalyse.
Analytical terms: connotation, nodal point, chain of equivalence, rhetorical devices (anafors, epifors, rhetorical questions, hyperbole), ethos, logos, pathos
Texts
Trump’s Farewell Remarks - Jan. 19th 2021 (excerpt, 2 pages)
Biden’s acceptance speech - Nov. 7th 2020 (excerpt, 1 page)
Remarks by President Biden on the Continued Battle for the Soul of the Nation - Sep. 1st 2022 (excerpt, 4 pages)
"Tucker Carlson Tonight - Lies about Jan. 6 have been relentless" YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=-z1KGCPMrJo
Trump's tweets on Jan. 6th 2021 https://www.presidency.ucsb.edu/documents/tweets-january-6-2021
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Fascination with murder
In our work with this theme, we have asked what role gender and race play in the perception of the perpetrator and the victim, especially in relation to the case of Adnan and Hae.
Analytical focus: fiction and non-fiction analysis
Analytical toolbox: Podcast (Dansklærerforeningens Forlag, 2020), s. 10-19 + 106-115
Grammatical focus: wordclasses especially nouns and verbs + sentence analysis
In the continued focus on wordclasses, Oxford Learner's Dictionary (online edition) was introduced and used in vocabulary exercises
Texts
Don't You Hate Having Two Heads 2006, Christine Poulson (from Crime in Fiction 2008) (10 p.)
Crime Fiction introductory chapter in Crime in Fiction 2008 (3 p.)
Rendevouz 1985, Daniel Ransom (3 p.)
Serial - Season 1 Ep. 1, 2, 6, 10 (both podcast and transcript of podcast)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Jane Austen - litteraturhistorisk læsning
We read Jane Austen's novel Emma in light of the period between Enlightenment and The Romantic period. We explore the social setting of the novel and as a Novel of Manners.
We work with different analytical methods - Biographical and Historic - in order to see what they provide as analytical methods as opposed to the approach of New Criticism.
Grammatical focus: syntactical analysis with a special focus on 'there' as a dummy/empty subject
Text
Austen, Jane: Emma 304 p.
Supplerende materiale
"Det stille livs orden og uroden: Jane Austen" i Verdenslitteraturhistorien bind 4, Gyldendal (red. Hans Hertel et al.), s. 278-79
The Wicked Wit of Jane Austen - Ted ED, YouTube https://www.youtube.com/watch?v=NSL55lOwznU
Literature - Jane Austen - School of Life, YouTube https://www.youtube.com/watch?v=LIYiThAyY8s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Addiction (EXAM)
Addiction
Dette forløb fokuserer primært på afhængighed af stoffer i USA.
Efter at have defineret 'addiction' og set på de officielle kriterier, arbejder eleverne i grupper med forskellige udvalgte stoffer, som de skal karakterisere og forklare- eleverne skiftes til at præsentere på klassen. Vi ser på, hvordan man kan arbejde sig ud af afhængighed med fokus på Johann Hari's TedTALK, og vi ser også kort på 'The War on Drugs'. Vi analyserer afsnit af TV-serier, sange, noveller, mv. alt sammen i forsøg på at undersøge hvordan stoffer repræsenteres og igennem hvilke virkemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
forløb#6: India, GB and Postcolonialism(EXAM)
Vi starter med at se filmen Slumdog Millionaire. Vi ser på Indien som land; hvordan portrætteres samfundsforholdene, børnenes situation, forskellen på rig/fattig/ samfundet/kastesystemet etc.
Vi fortsætter med at undersøge Indiens historie, særligt med fokus på det britiske imperies rolle. Eleverne laver fremlæggelser om forskellige relevante underemner, som fx Hinduism, poverty, pollution, etc.
Herefter dykker vi ned i forskellige fiktionstekster der illustrerer kolonimagtens rolle i Indien, men også kulturelle emner som fx kvindens rolle i det traditionelle Indien. Undervejs berører vi kort lingua franca, og arbejder også med billedsprog.
Filmen India's Daughter kan ses på Dr.dk.
Omfang: ca. 26 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Lectio
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Forløb#6 SRO-forløb
SRO Forløb
Identitetsdannelse og sociale mediers betydning.
Vi arbejder med følgende mål fra SRP-læreplanen:
– besvare en stillet opgaveformulering, således at der er overensstemmelse mellem opgaveformuleringen og opgavebesvarelsen
– demonstrere faglig indsigt og fordybelse ved at beherske relevante faglige mål i indgående fag og ved at sætte sig ind i relevante nye faglige områder
– anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder
– bearbejde og strukturere relevant materiale
– gøre sig metodiske og basale videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med behandling af en kompleks faglig problemstilling
– skriftligt formidle et fagligt område og beherske fremstillingsformen i en faglig opgave, herunder citatteknik, noter, kildefortegnelse, omfang og layout
– mundtligt formidle et fagligt arbejde og de væsentligste konklusioner samt indgå i en faglig dialog herom.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#7: The Roaring Twenties+TGG(EXAM)
Vi kigger på hvad der karakteriserede The Roaring Twenties politisk, historisk, samfundsmæssigt, kulturelt etc.
Værk: The Great Gatsby, som vi læser med udgangspunkt i: det amerikanske samfund på den tid, samfundsmoralen, troen, og manglen på samme, symbolikken, persongalleriet, herunder særligt Gatsby, og vi ser på begrebet; den Amerikanske Drøm. Edviderefokuserer vi på opdelingen af det amerikanske samfund; begrebet Old Rich, New Rich.
Vi kigger på billeder, herunder portrætteringer af kvinderne i 20'erne, dvs Flapperen. Vi lytter til noget jazzmusik og diskuterer hvad festerne betød, hvilke elementer, der prægede tiden.
Kernestof:
The Great Gatsby
CFU: USA i farver (om 1920'erne)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9: Hemingway and minimalism
Minimalism: writing style, iceberg technique, Man's man, reading between the lines.
Focus on: symbolism, fiction, writing a summary, analysing between the lines.
Vi arbejder med Hemingway og hans forfatterskab. Vi ser på vigtige koncepter som code hero, the concept of nada, the lost generation, iceberg teqnique.
SHORT STORY ANALYSIS
METODE: Vi bruger tekstanalytiske begreber som; Præsentation af novellen, komposition, miljø, fortæller, synsvinkel, personer, sprog, budskab, tema, perspektivering. Analyse og fortolkning.
Vi kigger på den nykritiske tekstanalyse ved at inddrage følgende spørgsmål:
Explain the title. In what way is it suitable to the story?
How does the author manage to tell the story? How does he build suspense by means of the plot?
What is the narrative perspective/point of view: 1st person narrator or omniscient narrator?
What is the predominant element in the story - plot, theme, character, setting?
Who is the single main character about. whom the story centres?
What sort of conflict confronts the leading character or characters?
external?
internal?
How is the conflict resolved?
Films: Midnight in Paris(opsamling på The Great Gatsby og Hemingway og 1920s, Hemingway and Gellhorn.
Kernestof:
Short stories:
Cat in the rain
Hills like white elephants
The end of something
A clean well-lighted place
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10: Lingua Franca + Intro to US election
Vi kigger på det amerikanske præsidentvalg med fokus på de forskellige kandidater og lytter/ser til forskellige spændende udsendelser, når disse dukker op i løbet af efteråret frem til valget.
Vi arbejder samtidig med Lingua Franca med fokus på det engelske sprogs oprindelse, forskellige accenter, forskellen på GP og AM. Via arbejder med den britiske lingvist David Crystals teorier om det engelske sprogs varianter. Eleverne skal også selv arbejde med accenter og fremstille en lille video, hvor de leger med forskellige udtale.
US Election:
-Horisont august 2024: https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-trumps-gamle-inderkreds-taler-ud_467450
- Politiken Podcast: 8.august: De kalder ham Midtvestens: Tim Walz er Kamala Harris' nye sidekick.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11: Dystopia (EXAM)
Dystopia:
I dette forløb er der fokus på, at eleverne på skift i grupper skal planlægge UV for hinanden og undervise klassen på skift. Ft finder materiale, der skal tages udgangspunkt i.
Første gruppe fremlægger essensen af den dystopiske litteratur og laver gruppearbejde omkring at finde dystopiske værker. Vi taler om dystopien som genre og hvorfor og hvad kan den.
Kernestof:
Definition af Utopia/Dystopia
Youtube:
Short story; the Pedestrian, Ray Bradbury
Handmaid's tale (HBO, chapter 1)
Uddrag af Orwell; 1984 (chapter 1 + 20)
2BR02B” by Kurt Vonnegut
The Lottery (Shirley jackson) + ser kortfilmen dertil (vi sammenligner)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Today we will play with different accents and be ready to have fun with it:-) and don't be shy:-))
-
Minlæring: præpositoner
-
NEW TOPIC: DYSTOPIA
-
pedestrian short story.pdf
-
Group 1DYSTOPIA.docx
-
NyeGrupper i emnet Dystopia.docx
-
PLAN: Groups will present their PP about the Dystopian society and dystopian literature. + FT will talk about the dystopian protagonist.
-
Australian and New Zealand Accents
-
American Accents
-
British Accents
-
Vi arbejder videre med de præsentationer om Dystopia, I har forberedt. LEKTIE: tjek op på din gruppes arbejde med Dystopia, fordel på forhånd hvem, der tager sig af hvad og vær klar til at præsentere i klassen i dag.
-
Vi starter med og afslutter med en varm op øvelse fra gruppen, der forberedte dem. Vi gennemgår The Pedestrian mundtligt i klassen i 2 hold. Så hvis du ikke har læst den, skal du læse og svare på spørgsmålene i dag.
-
TextPedestrian.pdf
-
TEAM OUTSIDE: please read, ask yourself questions and present Vonnegut2BROT2.docx
-
today's text: Vonnegut- 2BRO2B
-
The students prepare the text 2BR02B- what do I want to say about the text? -use our analytical tools; characters, mood, theme, atmosphere, time, setting, interpretation, symbols, tone of voice, message etc- prepare a 10 minutes presentation and be r
-
The Handmaids Tale lesson 1 (1).docx
-
Vi arbejder videre med analysepunkterne til Handmaid's Tale
-
LEKTIE: LÆS denne forklaring på dagens grammatik: Det foreløbige subjekt Engelsk grammatik.docx
-
Dagens adaptive grammatik: Foreløbigt subjekt Minlæring: foreløbigt subjekt
-
test: pen and paper(elevtid)
-
PLEASE READ FOR TODAY: TheHandmaidsTalech1-3.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#12: Shakespeare (EXAM)
Shakespeare/Romeo and Juliet(EXAM)
Shakespeare forløb:
Vi indleder med at kigge på følgende (elevplancher med oplæg)
Kernestof:
-Hvad er en tragedie?
-Den aristolske tragedie
-Shakespeare tragedien
-Plot struktur
-Den tragiske helt
Vi har 2 kompendier (Toolbox + Romeo and Juliet kompendiet):
Bo Høpfner Clausen og Jesper Kaalund, "Romeo & Juliet - The Complete Play, Glossary, Tasks and Toolbox", Gyldendal
Teori:
p. 22+23 (toolbox)
p.34-39 (language)
p.46-53 (tragedy):
Kernestof:
-Hvad er en tragedie?
-Den aristolske tragedie
-Shakespeare tragedien
-Plot struktur
-Den tragiske helt
Vi undersøger:
-Sonetten: versemål (Iambic Pentameter), hvad kendetegner sonetten,
- Elizabethanske sprog(Shakespeare engelsk)
-Sproglige kendetegn, vi arbejder med Shakespeare talemåder, ord. Eleverne skriver selv en sonet, der går på ABAB CDCD EFEF GG.
Kernestof:
Baz Luhrmann's film: Romeo and Juliet
Følgende uddrag af Romeo and Juliet:
Prologen (Sonnet)
Balkonscenen
Dødsscenen
Skriftlig afl med udgangspunkt i følgende artikler:
Why do we still read Shakespeare? http://answers.yahoo.com/question/indexqid=20090107184926AA0AoKv Jan. 7, 2009
+
Oishani Mitra: “Why I Read Shakespeare” , April 2020
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#13: Trump, Inauguration speech, Greenland
Et lille aktuelt kortvarigt forløb om Trumps indsættelse; vi analyserer indsættelsestalen og kigger på retoriske virkemidler og politiske påstande. Vi dykker kort ned i enkelte uddrag og ser på ideer som Manifest Destiny.
Endvidere kigger vi på Trump, Danmark og Grønlandsproblematikken og analyserer sprog, virkemidler og opbygning af argumentation(PEE/Burgermodel).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#14: Horror(EXAM)
Dette forløb tager udgangspunkt i elevernes egen frygt og opfattelse af, hvilke elementer horrorgenren typisk indeholder. Vi arbejder primært med fiktion, både i form af tekst- og video-materiale, og har især fokus på setting, mood og composition, narrative techniques, foreshowing and characterization: Showing vs. telling. Herudover arbejder vi også med forskellige teorier og 'elements of horror'..
Kernestof:
The Man who Loved Flowers (eleverne træner eksamensfremlæggelse i par)
The Boogeyman: Vi læser novellen med freudianske briller og Freud's teori om underjeg, overjeg, jeg og det ubevidste/bevidste.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56457509566",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56457509566",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56457509566"
}