Holdet 2022 id/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Andreas Schantz Kirkebjerg, Milan Lorenzen, Søren Baltzersen
Hold 2022 id/d (1d id, 2d id, 3d id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 eksotiske danse
Titel 2 Opvarmning til musik
Titel 3 Basketball 1
Titel 4 Le lanciers
Titel 5 Basketball 2
Titel 6 Svømning
Titel 7 Jive
Titel 8 Volleyball
Titel 9 floorball
Titel 10 Træningsprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 eksotiske danse

Eleverne kan tælle takter 1-8 og ved hvilket tempo der passer til hvilke øvelser.

Eleverne kan overfører tempo til forskellige opvarmningøvelser.

Eleverne har kendskab, til forskellige opvarmning øvelser.
Løb:
Hop:
Styrke:
Udstrækning:
Sving:

eleverne har kendskab til grundtrinene i Salsa.
Eleverne har kendskab til back break og side break i salsa.
Eleverne kan danse:
El Uno
The Titanic
Vacilo
Sombreo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Basketball 1

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Le lanciers

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Basketball 2

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Svømning

Færdighedsområde
* Ny og klassisk

* Forløbets mål
Eleverne skal

̶  beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter

̶  opnå kropsbevidsthed

̶  kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger

̶  demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder


Praktisk indhold
Vandtilvænning (som en del af opvarmningen)
Crawl (primært fokus)
Spring, herunder startspring fra skammel.  
Rygcrawl
Vendinger
Livredning og undervandssvømning – lodret dyk og skrådyk.

Teori indhold
Omkring balance i vandet – Lars Kirkegaard og Jesper S. Olesen; og  ”Balance i crawl og rygcrawl”, Focus Idræt nr. 5, 1999
Opdrift og tyngdekraft – worddokument om vandmodstand.
Pernille Blume vinder guld: https://www.youtube.com/watch?v=A6shAlaU_SA
Superman glide:  https://www.youtube.com/watch?v=wsL6-rAWcLw  
9 armtag på 25 meter: https://www.youtube.com/watch?v=4InLAsnmKhY
Undervandsteknik: https://www.youtube.com/watch?v=o_xCP5kQGq4
Grant Hackett teknik: https://www.youtube.com/watch?v=f6qIhkuzTx0
Flipturns: https://www.youtube.com/watch?v=sNeU1DLfklY
Rygcrawl: https://www.youtube.com/watch?v=KI_suSO8sEA
Flipturns rygcrawl: https://www.youtube.com/watch?v=t1XCbNZFjug
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Jive

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Volleyball

Fokus på boldberøringer og holde bolden i gang.
Teknisk fokus:
- serv (underhånd og overhånd)
- fingerslag (skål, ned i benene)
- backerslag (ned i benene, strakte arme og ro på armene)
- smash (stemskridt/udvikling af springkraft og armbevægelse

Færdighedsområde: boldspil

Forløbs titel: Volleyball¨

Forløbets mål:
beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil.

indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Fokus på boldberøringer og holde bolden i gang.
Kunne indgå i det færdige spil
Teknisk fokus:
- serv (underhånd og overhånd)
- fingerslag (skål, ned i benene)
- backerslag
- Ramme bolden mellem håndled og albueled
- strakte arme
- Skulder skudt fremad
- Bene bøjes, og kontroleret strækkkes
- Er kroppen placeret således at armene, brystkassen og hovedet er placeret den retning man intenderer at skyde.
- smash (stemskridt/udvikling af springkraft og armbevægels.
Rytne (backerslag, fingerslag og smach)


Praktisk indhold
Der vil indgå reglerne for kids volleyball i timerne, for at få eleverne til at øve placering og teknik

Teori:
teori fra grundforløbet om netvæg spil

forløbsplan
- intro, regler for kidsvolley og Backerslag
- backerslag teknik
- Fingerslag teknik
- Smash stæmskridt
- Rytme
- Roller og placering
- Færdig volley kamp, med pædagogiske regler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 floorball

Formålet er at eleverne skal:

Have kendskab til basale regler i floorball
Kunne kontrollere og beskytte bolden
Kunne foretage hensigtsmæssige tæmninger og pasninger
Kunne udføre trækskud, slagskud og håndledsskud
Kunne vende med bolden
Få erfaringer med forskellige finter
Få erfaring med taktiske overvejelser: Opstilling, at skabe og udnytte frie rum, overtalsspil
Kunne deltage hensigtsmæssigt i øvelser
Kunne deltage hensigtsmæssigt i med- og modspilssituationer
Forsvarspil - mand mod mand og presse modstanderen ud til en uhensigtsmæssig vinkel
Angrebsspil - taktik og opstilling

Teori:

Videoklip af diverse teknikker og øvelser
Aerob/anaerobt arbejde
Spilforståelse - bredde og dybde, taktiske overvejelser, overtalsspil, angrebsopbygning.

Kompendie - floorball
Wolf, Troels et al; "C - det er idræt", Gyldendal, 2007, side 32-48
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Træningsprojekt



Træningsprojektet er af ca. 8-12 ugers varighed og skal ses som en naturlig og praksisorienteret forlængelse af den viden, som eleverne har tilegnet sig om træning og testning i løbet af 1. og 2.g. Eleverne skal igennem Træningsprojektet gerne opleve, at de selv er i stand til at planlægge og gennemføre et relevant træningsprogram. En erfaring, som eleverne også vil kunne bruge efter tiden på gymnasiet.

Eleverne skal individuelt eller i grupper med udgangspunkt i relevant litteratur, internetsider, m.m., udformer og gennemfører et fysisk træningsprogram. Selve træningsprogrammet formuleres i overordnede træk og medbringes til idrætstimen hver gang, hvor det kan diskuteres med idrætslæreren.

I løbet af træningsprojektet fører eleverne en træningslogbog, der dels beskriver træningsmængde, intensitet og lignende, dels fortæller om oplevelsen af træningsprogrammet. Denne logbog medbringes efter aftale til idrætstimerne, hvor den kort præsenteres for idrætslæreren.

For at kunne afprøve effekten af Træningsprojektet og efterfølgende evaluere det, indledes og afsluttes forløbet med nogle tests.
Der kan være indlagt tests midt i forløbet for at give eleverne et billede af hvordan deres træningstilstand står til, og om der skal justeres i forhold til det videre forløb.


Produkt og evaluering
Eleven skal med træningsprojektet kunne

Dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram
Koble teoretisk viden til sit personlige træningsprogram
Demonstrere korrekt brug af faglige termer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer