Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Andreas Schantz Kirkebjerg, Milan Lorenzen, Søren Baltzersen
|
Hold
|
2022 id/d (1d id, 2d id, 3d id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
eksotiske danse
Eleverne kan tælle takter 1-8 og ved hvilket tempo der passer til hvilke øvelser.
Eleverne kan overfører tempo til forskellige opvarmningøvelser.
Eleverne har kendskab, til forskellige opvarmning øvelser.
Løb:
Hop:
Styrke:
Udstrækning:
Sving:
eleverne har kendskab til grundtrinene i Salsa.
Eleverne har kendskab til back break og side break i salsa.
Eleverne kan danse:
El Uno
The Titanic
Vacilo
Sombreo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning til musik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basketball 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Le lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Basketball 2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Jive
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Volleyball
Fokus på boldberøringer og holde bolden i gang.
Teknisk fokus:
- serv (underhånd og overhånd)
- fingerslag (skål, ned i benene)
- backerslag (ned i benene, strakte arme og ro på armene)
- smash (stemskridt/udvikling af springkraft og armbevægelse
Færdighedsområde: boldspil
Forløbs titel: Volleyball¨
Forløbets mål:
beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil.
indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Fokus på boldberøringer og holde bolden i gang.
Kunne indgå i det færdige spil
Teknisk fokus:
- serv (underhånd og overhånd)
- fingerslag (skål, ned i benene)
- backerslag
- Ramme bolden mellem håndled og albueled
- strakte arme
- Skulder skudt fremad
- Bene bøjes, og kontroleret strækkkes
- Er kroppen placeret således at armene, brystkassen og hovedet er placeret den retning man intenderer at skyde.
- smash (stemskridt/udvikling af springkraft og armbevægels.
Rytne (backerslag, fingerslag og smach)
Praktisk indhold
Der vil indgå reglerne for kids volleyball i timerne, for at få eleverne til at øve placering og teknik
Teori:
teori fra grundforløbet om netvæg spil
forløbsplan
- intro, regler for kidsvolley og Backerslag
- backerslag teknik
- Fingerslag teknik
- Smash stæmskridt
- Rytme
- Roller og placering
- Færdig volley kamp, med pædagogiske regler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
floorball
Formålet er at eleverne skal:
Have kendskab til basale regler i floorball
Kunne kontrollere og beskytte bolden
Kunne foretage hensigtsmæssige tæmninger og pasninger
Kunne udføre trækskud, slagskud og håndledsskud
Kunne vende med bolden
Få erfaringer med forskellige finter
Få erfaring med taktiske overvejelser: Opstilling, at skabe og udnytte frie rum, overtalsspil
Kunne deltage hensigtsmæssigt i øvelser
Kunne deltage hensigtsmæssigt i med- og modspilssituationer
Forsvarspil - mand mod mand og presse modstanderen ud til en uhensigtsmæssig vinkel
Angrebsspil - taktik og opstilling
Teori:
Videoklip af diverse teknikker og øvelser
Aerob/anaerobt arbejde
Spilforståelse - bredde og dybde, taktiske overvejelser, overtalsspil, angrebsopbygning.
Kompendie - floorball
Wolf, Troels et al; "C - det er idræt", Gyldendal, 2007, side 32-48
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Træningsprojekt
Træningsprojektet er af ca. 8-12 ugers varighed og skal ses som en naturlig og praksisorienteret forlængelse af den viden, som eleverne har tilegnet sig om træning og testning i løbet af 1. og 2.g. Eleverne skal igennem Træningsprojektet gerne opleve, at de selv er i stand til at planlægge og gennemføre et relevant træningsprogram. En erfaring, som eleverne også vil kunne bruge efter tiden på gymnasiet.
Eleverne skal individuelt eller i grupper med udgangspunkt i relevant litteratur, internetsider, m.m., udformer og gennemfører et fysisk træningsprogram. Selve træningsprogrammet formuleres i overordnede træk og medbringes til idrætstimen hver gang, hvor det kan diskuteres med idrætslæreren.
I løbet af træningsprojektet fører eleverne en træningslogbog, der dels beskriver træningsmængde, intensitet og lignende, dels fortæller om oplevelsen af træningsprogrammet. Denne logbog medbringes efter aftale til idrætstimerne, hvor den kort præsenteres for idrætslæreren.
For at kunne afprøve effekten af Træningsprojektet og efterfølgende evaluere det, indledes og afsluttes forløbet med nogle tests.
Der kan være indlagt tests midt i forløbet for at give eleverne et billede af hvordan deres træningstilstand står til, og om der skal justeres i forhold til det videre forløb.
Produkt og evaluering
Eleven skal med træningsprojektet kunne
Dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram
Koble teoretisk viden til sit personlige træningsprogram
Demonstrere korrekt brug af faglige termer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56457532464",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56457532464",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56457532464"
}