Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Tova Schødt
|
Hold
|
2022 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Epik & litterær analyse
Epik og litterær analyse
Et lille forløb med fokus på litterær analyse og novellen som genre. Vi læser tekster af Johannes V. Jensen, Jan Sonnergaard og Pia Juul. Vores analysefokus er: personkarakteristik, fortællertype/synsvinkel, komposition og genre.
Tekster:
Johannes V. Jensen, “Elses bryllup” (1898)
Pia Juul, “De gales hjem” (2005)
Jan Sonnergaard, “Polterabend” (1997)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
DHO: Grønland (VÆRK)
DHO: GRØNLAND
I dette tværfaglige forløb i fagene dansk og historie skal vi undersøge forholdet mellem Grønland og Danmark. Det skal vi fordi vi har en lang og kompleks fælles historie, der har præsenteret en lang række storpolitiske, kulturelle og moralske problematikker. I disse år forsøger unge grønlændere at gøre op med den (post)koloniale fortid og redefinere deres identitet og kulturelle selvforståelse.
Vi er to lande, geografisk langt fra hinanden, men vores historier er tæt forbundne.
Så hvad ved vi egentlig om Grønland?
I dette forløb skal vi arbejde med emnet inden for følgende medieområder:
- Podcast.
- Litteratur.
- Film.
Forløbet munder ud i at I skal udarbejde en tværfaglig opgave, nemlig DHO’en.
MATERIALE:
Podcast:
- Olsen, Houland og Palle: "Podcastens virkemidler" (I: “Podcast”). Dansklærerforeningen, 2020.
- Sandra Susgaard, Frederik Ludwigs og Karen Straarup (red.): Qallunaaq - hvad er jeg? (2022). VÆRK
Litteratur:
- Aqqaluk Lynge: "Se vort land", 1970.
- Kaspar Colling Nielsen: "Den Mystiske Sydamerikaner”, 2014.
- Niviaq Korneliussen: Uddrag fra "Homo Sapienne", 2014.
Film:
- Anders Walter og Pipaluk Kreutzmann Jørgensen (ins.): "Ivalu", 2023.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
55 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Gys, Splat & Freud
Et forløb om gysergenren med udgangspunkt i bogen "Gys, splat & Freud", hvor de forskellige former for gys, kobles med Freuds personlighedsmodel. Vi læser tekster af bl.a. af kanonforfatteren, Tom Kristensen. Vi læser også oversat litteratur af Robert L. Stevensen og Bret Easton Ellis.
Teori:
- Gys, Splat & Fraud Indledning + teori
- Elements of horror, Elizabeth Barrette
- Hvorfor bliver vi bange, når det bare er ketchup, kamera og klipning? af Anna Daksgaard (Mathias Clasen teori)
Robert L. Stevensen - Af Dr. Jekyll og Mr. Hyde (uddrag) (1886)
Bret Easton Ellis- American Psycho (uddrag) (1991)
Tom Kristensen - De forsvundne ansigter (1934)
Edgar Allan Poe "Den sorte kat" (1943)
Film/TV-serie:
"Thriller", Michael Jackson (1983), kortfilm
"American Horror Story", s01e01 (2011)
"Them" S01E01, Amazon Prime (2021)
“Zombiehagen” (2014) https://www.youtube.com/watch?v=O1wwFrbm_D0
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Strunges Smerte (VÆRK)
Forløb med fokus på den danske forfatter Michael Strunge. Vi starter med at se dokumentaren "Væbnet med ord og vinger" og læser værket "Vi folder drømmenes faner ud". I forløbet vil der være fokus på lyrikanalyse + diskurs.
Michael Strunge, "Vi folder drømmenes faner ud" (1981) VÆRK
Torben Skjøt Jensen, "Væbnet med ord og vinger" (2018), dokumentar
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Argumentation og Den debatterende artikel
Intro til argumentation. Toulmin, argumentationsanalyse, samt diskursanalyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Syndefaldet og Den kroniske uskyld (VÆRK)
Syndefaldet og “Den kroniske uskyld”
Vi starter ud med at læse Indledningen + Kapitel 1 i“Mytemotiver i dansk litteratur - en antologi”, samt syndefaldsmyten fra 1. Mosebog. Vi læser “Den kroniske uskyld” med fokus på syndefaldsmyten og værket som ungdomsroman. Vi fokuserer på fortælleren og de temaer som bogen behandler. Vi snakker også remediering i forbindelse med filmversionen af “Den kroniske uskyld” fra 1985.
Materiale:
Roman:
“Den kroniske uskyld” (1958) af Klaus Rifbjerg (VÆRK)
Film:
“Den kroniske uskyld” (1985)
Artikler:
Tom Kristensen, anmeldelse
Anmeldelser af “Den kroniske uskyld”:
https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/den-kroniske-uskyld-faar-daarlige-anmeldelser
https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/den-kroniske-uskyld-er-det-rifbjergs-vigtigste-bog
Teori:
“Mytemotiver i dansk litteratur - en antologi”, (Systime, 1999): Indledning, Kapitel 1 + 1. Mosebog, kapitel 2: Mennesket i Edens Have og Syndefaldet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Romatik og Romantisme
- Schack Von Staffeldt "Indvielsen" (1804)
- Adam Oehlenschläger "Morgenvandring" (1804)
- Adam Oehlenschläger "Der er et yndigt land" (1819)
- Emil AAstrup "Paa Sneen" (1838)
- Ohland "Der var et yndigt land" https://www.youtube.com/watch?v=waREZJBWvmo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Intro til den reflekterende artikel
Kort intro til den 3. og sidste skrivegenre i dansk: den reflekterende artikel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Minimalisme (VÆRK)
Et kort forløb med genren minimalisme som omdrejningspunkt. Vi læser en enkel tekst af Hemingway og har ellers fokus på Helle Helles roman "De".
- Minimalismeteori
- "Bjerge som hvide elefanter" Ernest Hemingway 1927 (OVERSAT VERDENSLITTERATUR)
- "En stol for lidt", Helle Helle 1996
- "De", Helle Helle 2018 VÆRKLÆSNING
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Det moderne genembrud
Det moderne gennembrud: At sætte problemer under debat. En (hurtig) litteraturhistorisk gennemgang, med nedslag i relevante tekster. Hvad sker der, når litteratur bliver relevant og forfattere sætter problemer under debat?
Kernestof:
- George Brandes: ”Af Hovedstrøninger I det 19de århundredes litteratur”, 1872
- Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød”, 1885
- Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag”, 1900
- Henrik Ibsen: "Et Dukkehjem" - akt 3, 1879 (norsk), drama, uddrag + alternativ slutning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
SPRÆNG FABRIKKEN - VÆRK
SPRÆNG FABRIKKEN: Nyere dansk litteratur (VÆRK)
Et kort forløb med værklæsning af tekst fra nyeste tid, nemlig Malte Tellerups roman 'Spræng fabrikken' fra 2023.
Romanen er læst i forbindelse med og som optakt til et forfatterbesøg onsdag d. 23. oktober 2024, hvor alle skolens afgangselever deltog. Eleverne hørte her Malte Tellerup fortælle om hans egne tanker i forhold til såvel indhold som form samt hans arbejdsproces som forfatter. Desuden havde eleverne formuleret spørgsmål på forhånd, som de klassevis fik lejlighed til at stille ham.
Læsefokus:
- Komposition
- Person (individ/gruppe)
- Genre
- Titel og temaer (herunder kapitalismekritik, klimaaktivisme, land/by, forandring/håbløshed)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
FUCK normen
FUCK normen: normkritik & normbrud i nyere litteratur
I dette forløb ser vi nærmere på normen, som begreb og hvordan denne norm provokerer og inspirerer til debat og litteratur og kunst. Forløbet tager udgangspunkt i bogen "Fuck Normen" af Helle Juhl-Lassen. Fokus: Mand/kvinde Sort/hvid
"FUCK Normen - Et tema i ny litteratur", Dansklærerforeningen, 2016 Helle Juhl-Lassen. s. 7-11, 14-21, 27-34
Simone De Beauvior ,“Kvinden - det andet køn” (1949), uddrag
Digte/sange:
- Athena Farrokhzad Prolog (SVENSK)
- Per Vers "Blcak Power"
- White Girl, Christina Hagen
Artikel:
- Sofia Jama, Hvis jeg var hvid for en dag https://www.information.dk/debat/2019/03/hvid-dag-nyde-frihed-laa-vaere-almindelig
Tv serie:
"Macho" afsnit 1+2 DR3 2021
Reklamer:
“Always - Like a Girl”: https://www.youtube.com/watch?v=dxrPeFKtUwQ&t=1s
“Gilette”: https://www.youtube.com/watch?v=UYaY2Kb_PKI
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Folkeviser & ballader
Et forløb der kobler Folkeviser og Romancer og Middelalder. Vi starter ud med at læse om folkeviser, med fokus på ridderviser og trylleviser.
Dernæst et lynhurtigt kig tilbage på romantikken, hvor viserne tages op igen, nu som romancer.
Teori:
"Genre i dansk: Folkevisen", kapitel 4+6 af Bolbo Egelund, Gyldendal 2015
Tekster:
- Jomfruen i fugleham
- Ebbe skabbelsøn
- Adam Oehlenschläger Fuglefængeren (1803)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56457587004",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56457587004",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56457587004"
}