Titel
7
|
Verden ifølge Korsgaard (værk 4)
PRÆSENTATION OG FORMÅL:
I dette forløb har vi fokus på litterær analyse og forskellige metodiske tilgange. Det gør vi med en værklæsning af Thomas Korsgaards novellesamling ’Tyverier’ som omdrejningspunkt.
Formålet med forløbet er:
– at I får trænet at udtrykke jer præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt
– at I får trænet at anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– at I får trænet at analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
– at I får trænet at demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Materiale læst i forløbet (ca. 200 sider):
METODER OG VÆSENTLIGE BEGREBER:
- Metodetrekanten
- Læsning med fokus på TEKSTEN: nykritik og næranalyse
- Læsning med fokus på AFSENDER: autofiktion/litteratur med autofiktionelle træk og autofiktionel læsning
- Læsning med fokus på MODTAGER: receptionsteori/læserorienteret metode
- Læsning med fokus på OMVERDEN: queerteori og queerteoretisk læsning,
- Læsning med sproglig vinkel: Goffmans faceteori samt effektivitets- og høflighedsprincippet + fokus på begreber som sprogbrug i det offentlige rum, symmetri/asymmetri, styrkeforhold i dialogen, magtforhold/dominans
- Begreber til litterær analyse, især tid og miljø, personer og forholdet mellem personerne, komposition, fremstillingsformer og fortæller, tema og perspektivering
- Begreber til sproglig analyse: effektivitetsprincippet, høflighedsprincippet, Goffmans faceteori: backstage, middle stage, frontstage, ansigtstruende handlinger, facework + de tre niveauer i mundtlig kommunikation: det verbale, nonverbale og ekstraverbale niveau
BAGGRUND:
- ”Thomas Korsgaard” (de tre første afsnit) af stud.mag. Christine Fangel Juhl, 2018. Opdateret af cand.mag. Anne Vindum, 2019, 2021 og januar 2024, Forfatterweb, https://forfatterweb.dk/korsgaard-thomas.
- "Snydt ud af næsen | Thomas Korsgaard | Forfatterfilm 2" (1:21), Lindhardt og Ringhof, 9. jan. 2024, https://www.youtube.com/watch?v=yxbASDoKXQM&t=2s. Indgår også i nedenstående artikel.
- ””Et landskabsmaleri af skæbnefortællinger”: Thomas Korsgaard om Snydt ud af næsen” af Søren Anker Madsen, bragt på Bog.dk, 24. JANUAR 2024, https://bog.dk/thomas-korsgaard-med-ny-novellesamling-snydt-ud-af-naesen/
- ”Webinar: Thomas Korsgaard” arrangeret af Forlaget Praxis, 14. marts 2024, kl. 14:00-15:00
Forlagets beskrivelse: Gymnasielærer og læremiddelforfatter Lisbeth Maria Hansen vil i en samtale med Thomas Korsgaard tage jer igennem Korsgaards forfatterskab og sin nyeste novellesamling Snydt ud af næsen. Under webinaret kan du se Thomas Korsgaards svar på nogle af de spørgsmål, deltagerne stillede undervejs.
- ”Fælleslæsning, Thomas Korsgaard 'Bo og hans søn'”, arbejdsseddel
- ”Faceteori, AP da 2022”
- ”Queer-teori – MHG” - PPT
I kompendiet ”Verden ifølge Korsgaard – kompendium, 2u 2023-2024”:
- Metodetrekanten, s. 3
- ”Læserorienteret læsning og nærlæsning”, s. 4, noteark
- Queer-teori, handout, s. 5
- ”Autofiktion”, s. 9 fra Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=243
- Autofiktion og Korsgaard, s. 11 (noteark + opgave og citater)
- Høflighed, effektivitet og undertekst, s. 12
- Faceteori – handout, s. 16
- Realisme, s. 24
- Minimalisme, s. 26
- Analysevejledning – epik, s. 27
- Analytiske begreber, s. 29
- Teksters hvad, s. 30
- Motiver og konflikter, s. 30
- Tid og miljøs, s. 32
- Personkarakteristik, s. 33
- Forholdet mellem personerne. s. 34
- Teksters hvordan, s. 35
- Komposition. s. 35
- Fortæller, s. 38
- Fremstillingsformer, s. 42
- Tema og perspektivering, s. 45
TEKSTER:
- Thomas Korsgaard: ”Bo og hans søn” fra ’Snydt ud af næsen’ 2024
VÆRK:
- Thomas Korsgaard: ’Tyverier’, 2019 (værk 4)
Følgende fire noveller har klassen arbejdet grundigt med i fællesskab:
"Det kolde bord”, ”Diskretionslinjen”, ”I bor da meget pænt” og ”Tyverier”.
Klassen har desuden i grupper arbejdet med følgende selvvalgte noveller, som de har fremlagt for 1-2 andre grupper:
”Hestebremser”, gruppe 1: Andrew, Fatima, Hannah, Kristine, Raihan og gruppe 6: Laura Wenger, Laura Cosmus, Sara D. og Victor.
”Du behøver ikke svare mig”, gruppe 2: Annabel, Annika, Dina og Liva
”Elsker og elsker”, gruppe 3: Anne-Sofie, Carla, Havin og Noah Ø.
”Drengeting”, gruppe 4: Caroline, Daniel, Mathilde, Marwah og Mette
”I containeren”, gruppe 5: Laura Czuba, Noah G., Sara C. og Silke
|