Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Line Florman Harder
Hold 2022 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dokumentaren som genre (værk 1)
Titel 2 Sniksnak og klar tale
Titel 3 Grønland, DHO-projekt 2023 (værk 2)
Titel 4 Storytelling (værk 3)
Titel 5 Faglig formidling og SRO
Titel 6 SRO Angst
Titel 7 Verden ifølge Korsgaard (værk 4)
Titel 8 Skriv som en leg – skriftlighedsforløb
Titel 9 Visuelle fortællinger
Titel 10 Nyeste tid - 'Spræng fabrikken' (værk 5)
Titel 11 Idealisme og realisme (værk 6)
Titel 12 Eksistentialisme
Titel 13 Realisme og modernisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dokumentaren som genre (værk 1)

I dansk i grundforløbet vil vi vil have fokus på dokumentaren som genre. Desuden vil temaet "krig" fungerer som en rød tråd for forløbet. Vi vil løbende hive elementer fra AP dansk ind, så de anvendes konkret i forhold til det, vi arbejder med i de selvstændige dansktimer.

I vil undervejs i forløbet skulle opnå følgende kompetencer:
- viden om dokumentarfilm som genre
- kendskab til autenticitetsmarkører i film
- kendskab og evne til at skelne mellem forskellige undergenre inden for dokumentarfilm
- viden om dramaturgi i film med fokus på spænding, fremdrift og komposition
- træning i filmanalyse både mundtligt og skriftligt
- produktion af mindre filmøvelser.
- arbejde med “Flugt” som medieværk
- Træning i skriftlig og mundtlig formidling - I skal aflevere jeres første skriftlige opgave i dansk i uge 37

Væsentlige begreber:
- Dokumentar = kreativ bearbejdning af virkeligheden
- Iscenesættelse
- Autenticitetsmarkører
- Undergenrer

Materiale læst i forløbet (ca. 125 sider):

BAGGRUND OG BEGREBER:
- Tv-udsendelsen ”TV!TV!TV! (24) den iscenesatte tv-virkelighed” (29 min.) med studievært Ane Cortzen fra DR2 21. november 2011.
- “Definition, autenticitet & etik” fra DOX af Dorte Granild og Mette Wolfhagen, s. 14-26
- ”De tre klassiske dokumentargenrer”, fra DOX af Dorte Granild og Mette Wolfhagen, s. 32-44
- ”Den poetiske, den refleksive og den performative dokumentargenre”, fra DOX af Dorte Granild og Mette Wolfhagen, s. 52-63

TEKSTER:
- Diverse klip fra dokumentarer
- ”Med nattoget til Kyiv”, dokumentarisk indslag med korrespondent Puk Damsgård, der rejser gennem Ukraine. Fra DR-programmet 'Horisont' den 15. marts 2022, https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-med-nattoget-til-kyiv_304583
- 'Flugt' (89 min.) af Jonas Poher Rasmussen, Danmark, 2021 (værk 1)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sniksnak og klar tale

Dansk i studieretningsforløbet er startet med et mundtlighedsforløb, der bevæger sig fra den spontane samtale til den forberedte tale. Første fokus har været at bygge bro mellem grundforløbet til studieretningen, især ved hjælp af fokus på kommunikation, kommunikationssituation og sprogfunktioner. I mundtlighedsforløbet er der blevet arbejdet både med andres samtaler og taler mundtligt og skriftligt samt med egne taler. Udover det faglige fokus har forløbets hensigt også været at invitere alles stemmer ind i undervisningen fra start af.

Til orientering: I grundforløbet har fokus været på dokumentaren som genre, og eleverne har arbejdet med dokumentaren 'Flugt' (VÆRK 1), der udgør deres første værk.

Formålet med forløbet er:
- at I får trænet at udtrykke jer præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt såvel som skriftligt
- at I får kendskab til at kunne dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- at I får trænet at anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- at I får trænet at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (her med fokus på at redegøre og analysere) med formidlingsbevidsthed
- at I får trænet at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

Materiale læst/arbejdet med i forløbet (ca. 60):

Skriftlighed i forløbet:
- Skriveprocessens faser
- Kunsten at lave en god indledning
- 1. aflevering: Skrive artikel i par om klimavenlige madvaner, hvor biologifaglig viden skal kommunikeres hensigtsmæssigt til en modtager
- 2. aflevering: Skrive tale + metatekst i grupper + afholde talen for klassen – modtage og give respons

1. tema: Kommunikation
BAGGRUND OG BEGREBER:
- Kommunikation, Kommunikationssituation og sprogfunktioner + Faceteori (repetition fra grundforløbet)
- ”4.12 Kommunikationsanalyse”, s. 176-178 i Håndbog til dansk.
Fokus på begreberne:
- symmetriske roller
- komplementære roller
- symmetriske styrkeforhold
- asymmetriske styrkeforhold
- turtagning
- taletur
- gambitter
- feedback

- ”4.7 Talesprog og skriftsprog”, s. 145-146 i Håndbog til dansk
- ”Transaktionsanalyse”, s. 191-193 i ’Håndbog til dansk’.
Fokus på begreberne:
- Transaktionsanalyse
- Transaktion
- Forældrejeg
- Barnejeg
- Voksenjeg
- Simple transaktioner
- Komplementære transaktioner
- Krydsede transaktioner
- Skjulte transaktioner

TEKSTER:
- Mette Frederiksens tale til valgfesten, UDDRAG (12:45), https://www.facebook.com/watch/live/?ref=external&v=1324761098298136
- 'Andreas og Sebastian snakker om musik', autentisk samtale transskriberet
- Suspekt - 'PROLETAR', 2007
- Klip fra Kærlighedens smerte, Kirsten til eksamen (2:23 min.), https://www.youtube.com/watch?v=WqquILfMsKk

2. tema: Retorik, talegenrer, appelformer og argumentation
BAGGRUND OG BEGREBER:
- ”4.9 Retorik” i ’Håndbog til dansk’, s. 150-153.
Fokus: Hvad er retorik? Hvad hedder de tre talegenrer? Hvad er Ciceros pentagram, og hvad minder det jer om?
- Disposition – komposition i taler, s. 154 i ’Håndbog til dansk’ vises kort. Herefter fokus på 3-delt opbygning: Indledning, midterdel, afslutning (Aristoteles).
- ”Appelformer” i ’Håndbog til dansk’, s. 154-155
- De tre niveauer af mundtlig kommunikation: det verbale, nonverbale og ekstraverbale niveau
- Begrebsoversigt til sproglig analyse
- "Argumentation" i 'Håndbog til dansk', s. 157-158
- ”Retorik og argumentation - Toulmins argumentationsmodel” (11:43), en præsentation af Toulmins argumentationsmodel af Søren Vrist Christensen, lagt på YouTube d. 13. apr. 2020, https://www.youtube.com/watch?v=35bqJ90khEA
- Christian Kock, Professor: ”Sammen står vi sammen. Analyse af Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2023, Bragt på Kommunikationsforum.dk, mandag 2. januar 2023, https://www.kommunikationsforum.dk/artikler/Statsministerens-nytaarstale-2023

TEKSTER:
Klip af afholdte taler (dronningens og statsministerens nytårstale 2021/2022 + 2 x Greta Thunberg)
Fokus: Hvad kendetegner de fire taler i forhold til: talegenrer, brugen af appelformer (husk her på de tre niveauer i mundtlig kommunikation) + andet (se begrebsoversigten til sproglig analyse)?
- Hendes Majestæt Dronningens nytårstale 2021, https://www.youtube.com/watch?v=o1bk1nBQzzU&t=9s
- Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2022
https://www.stm.dk/statsministeren/taler/mette-frederiksens-nytaarstale-1-januar-2022/
- Rasende Thunberg i FN: I har stjålet min barndom (2:00), https://www.dr.dk/nyheder/udland/rasende-thunberg-i-fn-i-har-stjalet-min-barndom

Mere grundigt arbejde med:
- Greta Thunberg taler ved Folket klimamarch i København 25. maj 2019 (5:54), https://nyheder.tv2.dk/video/d2V6cjdZSDVfcWxMdGhMckNwZ1dxU2NPR0VLQVY4SnU
- Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019, på skrift
Fokus på kommunikationssituationen, talegenre, appelformer
- H.M. Dronning Margrethe II’s nytårstale 31. december 2022, på skrift + fremførelse
- Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2023, på skrift + fremførelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1 - artikel om klimavenlige madvaner 15-11-2022
2 - Tale og metatekst 13-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Grønland, DHO-projekt 2023 (værk 2)

Et forløb om forholdet mellem Grønland og Danmark, der leder op til DHO’en. Undervejs i forløbet er der blevet arbejdet med forskellige genrer - podcast, litteratur og kortfilm som eksempel på en medietekst - samt været fokus på danskfagets metoder, især nykritik og nærlæsning suppleret med postkolonialisme.

Formålet med forløbet er:
- at I får trænet at udtrykke jer præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- at I får trænet at anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- at I får trænet at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- at I får trænet at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- at I får trænet at demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- at I får trænet at undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag

Materiale læst/arbejdet med i forløbet (ca. 150):

Skriftlighed i forløbet:
- Referat og resumé
- 3. aflevering: Podcastanalyse
- 4. aflevering: Podcastproduktion
- 5. aflevering: Litterær analyse
- 6. aflevering: Genaflevering af litterær analyse
- 7. aflevering: Optakt til DHO, mundtlig del

DHO – proces og produkt
- ”Om DHO - udleveret til 1u”
- ”Opgaveeksempel - DHO
- ”Skriveprocessens faser”
- Taksonomi, PF og problemstillinger, fagligt samspil + DHO-eksemplet
- Idegenerering, indsamling, udvælgelse, organisering og disposition
- Afsnit, citatteknik og indledninger
- Korrekturlæsning, citatteknik, fodnoter.
- ”Den videnskabelige basismodel”
- ”De tre fakulteter – skematisk oversigt”

Danskfagets metoder:
- ”Metodetrekanten”
- ”Nykritik og nærlæsning”, præsentation lavet af LF
- ”POSTKOLONIALISME”, præsentation lavet af JJ
Herunder følgende teoretiske nøglebegreber:
- Dikotomi
- Eurocentrisme
- Orientalisme
- Paternalisme
- Dominansforhold
- Hybridkultur
- Latent vrede
- Mimicry
- Andethed

1. tema: Podcast
BAGGRUND OG BEGREBER:
” Præsentation om Podcasts, 1u 2023”, lavet af TS på baggrund af Mimi Olsen, Martin Houlind og Dorte Palle: 'Podcast', Dansklærerforeningens Forlag, 2020
Analyse af podcast:
- podcastformater: snakkepodcast og storytellingpodcast
- komposition og dramaturgi: episodefortælling, føljetonfortælling, flere fortællinger
- virkemidler, fx stemmer, musik, skillere, underlægsningsmusik, realallyde, effektlyde, arkivmateriale
- redigering
- fremdriftskomponenter, fx konflikt, setup/pay off, varsler, ydre og indre forhindringer, intialfremdrift/teaser, cliffhangeren
- Fortæller, synsvinkel og fortælleelementer
- Sproglig analyse, fx Sproghandlinger, sproglig variation, samtaleanalyse, argumentationsanalyse, retorik
- kommunikationsanalyse

TEKSTER:
”Qallunaaq - hvad er jeg?” (VÆRK 2)
med vært Christian Ulloriaq Jeppesen, DR-podcastserie i 3 episoder (29 + 27 + 33 min.), https://www.dr.dk/lyd/p3/qallunaaq-hvad-er-jeg

SUPPLERENDE STOF:
- ”Med en fod i to lejre: Journalist Christian Ulloriaq Jeppesen er en grønlænder, der ikke kan tale grønlandsk”. Samtale afholdt tirsdag d. 14/3 2023 i skolens kantine arrangeret af Solrød Bibliotek. På scenen: Christian Ulloriaq Jeppesen, vært i ”Qallunaq – hvad er jeg?” og Mira Brandes, der har en BSc i Internationale Studier, underviser i Decolonial studies og FN’s verdensmål og holder foredrag omkring identitet og afkolonisering. Hun arbejder desuden med Inuit-rettigheder i non-profitorganisationen Nalik.
- Anne Kirstine Hermann: "Imperiets børn" Kapitel 6 "Om eksperimentet med de danske børn 1951", 2022"
- "De skulle være de grønlandske supermennesker", artikel fra Zetland (OBS: Kan også læses/høres her: https://www.zetland.dk/historie/s8DPWPrA-aegJG0Zj-921e1)
- Helene Thiesen interview i Genstart 2. december 2021, https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2021-12-02 (06:21-09:07 + 17:11-21:02)

2. tema: Litteratur og medietekst (kortfilm)
BAGGRUND OG BEGREBER:
- Lyrik - analysevejledning fra 'Håndbog til dansk'
- Analyse af epik, kompendium
- ”SKEMA OVER FILMISKE VIRKEMIDLER”

TEKSTER:
- Tom Kristensen: ”Det er Knud som er død”, 1933 fra Politiken, KULTUR, 1. OKT. 2009
Kilde: https://politiken.dk/kultur/art5705488/Det-er-Knud-som-er-d%C3%B8d
- Minds of 99’s version fra 2014: https://www.youtube.com/watch?v=vGmvtKKF95A, eksempel på remediering
- Kaspar Colling Nielsen: ”Den mystiske sydamerikaner”, fra romanen ’Den danske borgerkrig 2018-24’ fra 2013.
- Anders Walter: "Ivalu" (16 min.), dansk Oscar-nomineret kortfilm fra 2023. Udlånes på CFU.
- Niviaq Korneliussen: uddrag af ’Homo Sapienne’, 2014, uddraget er fra 'Litteratur med udsyn', Dansklærerforeningen 2017

Desuden:
- Kaspar Colling Nielsen: fortællingen om den hemmelige inuit 'Dengang dinosaurerne var små', 2019, s. 164-168. OBS: Kun læst og arbejdet med af nogle af eleverne i forbindelse med deres DHO.
- Lasse Lau:  'Lykkelænder' (71 min.), 2018: Danmark,  https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/lykkelaender, kun læst og arbejdet med af tre af eleverne i forbindelse med deres DHO.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3 - Podcastanalyse 31-01-2023
4 - Podcastproduktion 02-03-2023
5 - Litterær analyse 13-04-2023
6 - Genaflevering af litterær analyse 17-04-2023
7 - Optakt til DHO, mundtlig del 09-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 49 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Storytelling (værk 3)

PRÆSENTATION OG FORMÅL:
Jeres første forløb i dansk på 2. år vil omhandle den gode historie – sagt med et andet begreb: storytelling.
Vi vil i forløbet have fokus på selve begrebet storytelling og undersøge forskellige eksempler på storytelling gennem litteraturhistorien. Forløbet slutter af med en værklæsning af HCA’s eventyr ”Den lille havfrue” og af Disneys nyeste filmatisering og remediering fra 2023.

I forløbet vil der desuden også være fokus på skriftlighed – dels med produktion af egen storytelling samt analyse af andres. I den forbindelse vil eksamensgenren ”den analyserende artikel” blive introduceret.

Formålet med forløbet er:
– at I får trænet at udtrykke jer præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
– at I får trænet at dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– at I får trænet at anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– at I får trænet at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– at I får trænet at analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Materiale læst i forløbet (ca. 150 sider):

METODER OG VÆSENTLIGE BEGREBER:
- Storytelling
- Kohærens (= indhold, semantiske kategorier) og kohæsion (=sprog, sætningskoblere)
- Remediering og adaption
- Metodetrekanten + særligt fokus på metoderne nykritik og nærlæsning samt den socialhistoriske metode
- Faglige begreber til analyse af litteratur og medietekst (= filmiske virkemidler)

BAGGRUND:
- ”Storytelling - intro til forløb, 2u 2023-2024”, Kilde: "Storytelling" fra E-bogen 'Dansk i tiden', Systime, https://danskitiden.systime.dk/?id=142
- Storytelling - opgaver
- “The Brain Science of Storytelling” (5:56) af Paul Zak m.fl., lagt på YouTube 30. januar 2014, https://www.youtube.com/watch?v=m1drR3oaVGc
- ”Mathilde Walter Clark - Genkendelsen ligger i marven”, Clark, Mathilde Walter: “Genkendelsen ligger i marven”, interview af Karin Hedemand fra Litteratursiden.dk, 2011.
- "Kohærens og kohæsion", Kilde: https://danskitiden.systime.dk/?id=315
- ”Dorte Futtrup – ”Begæret efter den gode historie”, Futtrup, Dorte: “Begæret efter den gode historie” fra Voksen-pædagogisk Tidsskrift, årgang 9, nr. 2, 2000, Kilde: https://danskitiden.systime.dk/index.php?id=390
- ”Storytelling - begæret efter den gode historie”, PowerPoint
- ”Analyse af epik, kompendium”

TEKSTER:
- “The Brain Science of Storytelling” (5:56) af Paul Zak m.fl., lagt på YouTube 30. januar 2014, https://www.youtube.com/watch?v=m1drR3oaVGc
- 1. mosebog kapitel 1-3 (1. Mos 1-3)

BAGGRUND (LITTERATURHISTORISK LÆSNING):
a) Vikingetid:
- ”Den norrøne digtning, 2u 2023-2024”, Kilde: Litteraturens huse, http://litteraturenshuse.systime.dk/index.php?id=570
- ”Vikingetid - noter og eksempler”

b) Middelalder:
- ”Folkeviser - fortællinger fra fortiden, 2u DA 2023”, PowerPoint
- Middelalder, Kilde: Litteraturens huse, Systime.dk, http://litteraturenshuse.systime.dk/index.php?id=569
- Slægtens magt, Kilde: ’Håndbog til dansk – litteraturhistorie’ af Ole Schultz Larsen, Systime  https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=150#c330
- Analysevejledning til folkeviser: + aktantmodel
- "AKTANTMODELLEN" på Filmcentralens hjemmeside: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/aktantmodellen
- ”Rather Homemade Productions: Ebbe Skammelsen - Hvad fanden skal det nu betyde?” (3:48) af Rather Homemade, lagt på YouTube 7. nov. 2010, https://www.youtube.com/watch?v=-QujVaDO8A0

c) Renæssance
- ”Renæssance” fra ’Litteraturens huse’, https://litteraturenshuse.systime.dk/index.php?id=568
- ”Renæssance og reformation ca. 1500-1600 – noteark”
- ”Historien om Danmark: Reformation og renæssance” (0:00-6-45), SÆSON 1 EPISODE 6 | 58M, https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-reformation-og-renaessance_145570

d) Oplysningstid
- ”Oplysningstiden ca. 1750-1800 – noteark”
- "Oplysningstid – oplysning og følsomhed" fra Litteraturens huse
- ”5 ting, du skal vide om Ludvig Holberg” (4:14), lagt på YouTube 3. mar. 2017 af
Videnskab.dk, https://www.youtube.com/watch?v=L38oioiiRbc
- Rebekka Byberg: ”Ej blot til lyst - Ludvig Holberg NIELS KLIMS UNDERJORDISKE REISE”, Lagt online 13-04 2005 på http://www.litteraturnu.dk/univers.php?action=read&id=81

e) Romantikken
- ”Læseguide til 'Den lille havfrue' af H.C. Andersen”, som også indeholder følgende:
- "Romantikken", Kilde: Litteraturens huse, http://litteraturenshuse.systime.dk/index.php?id=565
- ”Romantikken – væsentlige begreber” (begrebsliste)

TEKSTER (LITTERATURHISTORISK LÆSNING):
a) Vikingetid:
- Kort animationsfilm: "The Saga Of Biorn", om skiftet i dødeforestillingen hos krigere fra norrøn til kristen religion), (7:05), http://www.youtube.com/watch?v=MV5w262XvCU

b) Middelalder (+ perspektivering til nutiden):
- Folkevise: ”Ebbe Skammelsøn” (riddervise)
- Folkevise ”Germand Gladenssvend” (tryllevise)
- "Dennis" (18 min., kortfilm) af Mads Matthiesen, DK/Short fictionFilm school films, Denmark, 2007, https://www.dfi.dk/en/viden-om-film/filmdatabasen/film/dennis og https://www.youtube.com/watch?v=V1zFeHJzS5E (læst perspektiverende i forhold til ”Germand Gladenssvend” med fokus på tema og storytelling)

c) Renæssance
- William Shakespeare - af 'Hamlet', 1601.docx

d) Oplysningstid
- Ludvig Holberg: ”Kongeriget Kokleku”, 1741

e) Romantikken (+ perspektivering til nutiden):
- Disneys filmatisering: ’Den lille havfrue’, 1989 i uddrag (0:00-1:37 + ca. 1:13:00-1:15:00)
- H.C. Andersen: ’Den lille havfrue’, 1837

VÆRK:
- Disneys filmatisering: ’Den lille havfrue’, 2023 (værk 3)

SKRIFTLIGHED:
BAGGRUND:
- ”Den analyserende artikel” fra 'Skriftlig eksamen i dansk'
- ”den-analyserende-artikel-trin-for-trin”
- ”Refleksionsmøllen”
-'Filmiske virkemidler' fra 'Håndbog til dansk' (til analyse af kortfilm)

OPGAVER:
”1 - Storytelling på skrift + metatekst, 2u 2023” (egen storytelling)
”2 - AA, storytelling før og nu, 2u 2023” (analyse af andres storytelling)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Faglig formidling og SRO

PRÆSENTATION OG FORMÅL:
Forløbet er et sprogligt forløb, hvor fokus især vil ligge på skriftlig faglig formidling, men også slutte af med blik på mundtlig faglig formidling. Forløbet kobler samtidig til et SRO-forløb med biologi, hvor den særlige formidlingsopgave trænes.

Formålet med forløbet er:
– at I får trænet at udtrykke jer præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
– at I får trænet at kunne dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– at I får trænet at anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– at I får trænet at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– at I får trænet at demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– at I får trænet at undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.

Materiale læst i forløbet (ca. 100 sider):

Væsentlige begreber:
- Faglig formidling, faglig kommunikation og videnskabelig kommunikation
- Kommunikation, kommunikationssituation og kommunikationsmodel (Ciceros pentagram og Jakobsons med faktorer og funktioner – repetition)
- Asymmetrisk og symmetrisk kommunikation
- Modtager, målgruppe, segment, modtagerprofil og segmentanalyse
- Nyhedskriterier, relevanskriterier, layout
- Komposition, argumentation og appelformer, fiktionens teknikker (leg med fortællemåde, fremstillingsformer, sprogbrug, lave storytelling), retorikkens teknikker

BAGGRUND:
- ”Del din viden”, s. 9-17" fra Sune Weile og Jan Aasbjerg Petersen: ’Del din viden’, Dansklærerforeningens Forlag, 2020.
- ”Del din viden”, s. 80-83 fra Sune Weile og Jan Aasbjerg Petersen: ’Del din viden’, Dansklærerforeningens Forlag, 2020.
- ”Kommunikation og sprogfunktioner – begrebsark”
- ”Modtagerprofil” fra ’Del din viden’, fra Sune Weile og Jan Aasbjerg Petersen: ’Del din viden’, Dansklærerforeningens Forlag, 2020, s. 36-37
- ”Gallupkompas og Minervamodellen” fra Krydsfelt, Systime, https://krydsfelt-antologi.systime.dk/fileadmin/indhold/Dokumenter/kompasmodellen.pdf
- ”Segmenter – MinervaSnapMonitorDK”, af analysebureaet ACNielsen AIM, 2005
- "Den populærvidenskabelige artikel", fra Mads Rangvid og Mimi Sørensen: ’Perspektiver i dansk’, Dansklærerforeningens Forlag, https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=243&L=10&loopRedirect=1

TEKSTER:
- Eksempeltekst 1: De første fem minutter af "Øgendahl og de store forfattere: H.C. Andersen”
- Eksempeltekst 2: "TO TIDSALDRE" fra Mylius 2016 (Johan de Mylius: 'Livet og Skriften. En bog om H.C. Andersen'), fra ”Del din viden”, s. 16-17.
- Undersøgelser af https://www.berlingske.dk/ og https://www.alt.dk/
- ”Uhørt varme sætter rekord – hvornår er det for varmt for menneskekroppen?” af Daniel Vecellio m.fl., bragt på Videnskab.dk, 26. JUL. 2023, https://videnskab.dk/krop-sundhed/uhoert-varme-saetter-rekord-hvornaar-er-det-for-varmt-for-menneskekroppen/
Eksempler på artikler fra alt.dk (links) og Berlingske (vedhæftet):
- alt.dk om søvnproblemer, https://www.alt.dk/sundhed/sover-du-daarligt-faa-soevnlaegens-bedste-raad
- alt.dk om sukker, https://www.alt.dk/sundhed/8-myter-om-sukker
- Et langt og sundt liv, Berlingske
- Psykologens råd mod stress, Berlingske

SUPPLERENDE STOF:
- Eksempel på formidlingsopgave ifm. SRP: "SRP-om-diabetes-i-Biologi-A-og-Dansk-A-315651"
- Eksempel på klassisk form for SRP: "SRP-om-stamceller-og-etik-i-Dansk-A-og-Biologi-A-132874"
- Faktablad: Holdninger til nyhedsmedier og politik i Danmark, PEW RESEARCH CENTERNOVEMBER 30, 2018, https://www.pewresearch.org/global/fact-sheet/faktablad-holdninger-til-nyhedsmedier-og-politik-i-danmark/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 6 SRO Angst

I biologi skrives en opgave om hvad angst er og hvordan hjernen regulerer og skelner mellem frygt og angst. Der udføres et eksperiment i Københavns Zoo med angst for edderkop og slange.

I dansk skrives en populærvidenskabelig artikel om emnet som analyseres.

Læst kopi af side 137-143, 292-320 fra Psykologi. Fra celle til Selfie. Forlaget Colombus. Af Flemming Ravn og Troels Wolff

SRP-Faglige mål:
– besvare en stillet opgaveformulering, således at der er overensstemmelse mellem opgaveformuleringen og opgavebesvarelsen
– demonstrere faglig indsigt og fordybelse ved at beherske relevante faglige mål i indgående fag og ved at sætte sig ind i relevante nye faglige områder
– udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder
– udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale
– gøre sig metodiske og basale videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med behandling af en kompleks faglig problemstilling
– skriftligt formidle et fagligt område og beherske fremstillingsformen i en faglig opgave, herunder citatteknik, noter, kildefortegnelse, omfang og layout
– mundtligt formidle et fagligt arbejde og de væsentligste konklusioner samt indgå i en faglig dialog herom.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Verden ifølge Korsgaard (værk 4)

PRÆSENTATION OG FORMÅL:
I dette forløb har vi fokus på litterær analyse og forskellige metodiske tilgange. Det gør vi med en værklæsning af Thomas Korsgaards novellesamling ’Tyverier’ som omdrejningspunkt.

Formålet med forløbet er:
– at I får trænet at udtrykke jer præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt
– at I får trænet at anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– at I får trænet at analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
– at I får trænet at demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Materiale læst i forløbet (ca. 200 sider):

METODER OG VÆSENTLIGE BEGREBER:
- Metodetrekanten
- Læsning med fokus på TEKSTEN: nykritik og næranalyse
- Læsning med fokus på AFSENDER: autofiktion/litteratur med autofiktionelle træk og autofiktionel læsning
- Læsning med fokus på MODTAGER: receptionsteori/læserorienteret metode
- Læsning med fokus på OMVERDEN: queerteori og queerteoretisk læsning,
- Læsning med sproglig vinkel: Goffmans faceteori samt effektivitets- og høflighedsprincippet + fokus på begreber som sprogbrug i det offentlige rum, symmetri/asymmetri, styrkeforhold i dialogen, magtforhold/dominans
- Begreber til litterær analyse, især tid og miljø, personer og forholdet mellem personerne, komposition, fremstillingsformer og fortæller, tema og perspektivering
- Begreber til sproglig analyse: effektivitetsprincippet, høflighedsprincippet, Goffmans faceteori: backstage, middle stage, frontstage, ansigtstruende handlinger, facework + de tre niveauer i mundtlig kommunikation: det verbale, nonverbale og ekstraverbale niveau

BAGGRUND:
- ”Thomas Korsgaard” (de tre første afsnit) af stud.mag. Christine Fangel Juhl, 2018. Opdateret af cand.mag. Anne Vindum, 2019, 2021 og januar 2024, Forfatterweb,  https://forfatterweb.dk/korsgaard-thomas.
- "Snydt ud af næsen | Thomas Korsgaard | Forfatterfilm 2" (1:21), Lindhardt og Ringhof, 9. jan. 2024, https://www.youtube.com/watch?v=yxbASDoKXQM&t=2s. Indgår også i nedenstående artikel.
- ””Et landskabsmaleri af skæbnefortællinger”: Thomas Korsgaard om Snydt ud af næsen” af Søren Anker Madsen, bragt på Bog.dk, 24. JANUAR 2024, https://bog.dk/thomas-korsgaard-med-ny-novellesamling-snydt-ud-af-naesen/
- ”Webinar: Thomas Korsgaard” arrangeret af Forlaget Praxis, 14. marts 2024, kl. 14:00-15:00
Forlagets beskrivelse: Gymnasielærer og læremiddelforfatter Lisbeth Maria Hansen vil i en samtale med Thomas Korsgaard tage jer igennem Korsgaards forfatterskab og sin nyeste novellesamling Snydt ud af næsen. Under webinaret kan du se Thomas Korsgaards svar på nogle af de spørgsmål, deltagerne stillede undervejs.
- ”Fælleslæsning, Thomas Korsgaard 'Bo og hans søn'”, arbejdsseddel
- ”Faceteori, AP da 2022”
- ”Queer-teori – MHG” - PPT

I kompendiet ”Verden ifølge Korsgaard – kompendium, 2u 2023-2024”:
- Metodetrekanten, s. 3
- ”Læserorienteret læsning og nærlæsning”, s. 4, noteark
- Queer-teori, handout, s. 5
- ”Autofiktion”, s. 9 fra Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=243
- Autofiktion og Korsgaard, s. 11 (noteark + opgave og citater)
- Høflighed, effektivitet og undertekst, s. 12
- Faceteori – handout, s. 16
- Realisme, s. 24
- Minimalisme, s. 26
- Analysevejledning – epik, s. 27
- Analytiske begreber, s. 29
- Teksters hvad, s. 30
- Motiver og konflikter, s. 30
- Tid og miljøs, s. 32
- Personkarakteristik, s. 33
- Forholdet mellem personerne. s. 34
- Teksters hvordan, s. 35
- Komposition. s. 35
- Fortæller, s. 38
- Fremstillingsformer, s. 42
- Tema og perspektivering, s. 45

TEKSTER:
- Thomas Korsgaard: ”Bo og hans søn” fra ’Snydt ud af næsen’ 2024

VÆRK:
- Thomas Korsgaard: ’Tyverier’, 2019 (værk 4)
Følgende fire noveller har klassen arbejdet grundigt med i fællesskab:
"Det kolde bord”, ”Diskretionslinjen”, ”I bor da meget pænt” og ”Tyverier”.

Klassen har desuden i grupper arbejdet med følgende selvvalgte noveller, som de har fremlagt for 1-2 andre grupper:
”Hestebremser”, gruppe 1: Andrew, Fatima, Hannah, Kristine, Raihan og gruppe 6: Laura Wenger, Laura Cosmus, Sara D. og Victor.
”Du behøver ikke svare mig”, gruppe 2: Annabel, Annika, Dina og Liva
”Elsker og elsker”, gruppe 3: Anne-Sofie, Carla, Havin og Noah Ø.
”Drengeting”, gruppe 4: Caroline, Daniel, Mathilde, Marwah og Mette
”I containeren”, gruppe 5: Laura Czuba, Noah G., Sara C. og Silke
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Skriv som en leg – skriftlighedsforløb

Med udgangspunkt i klassens erfaringer med skriftlighed i 1.g og 2.g, herunder med den skriftlige årsprøve fra slutningen af 2.g, introduceres den sidste eksamensgenre, den reflekterende artikel. Der arbejdes med den personlige stemme og det at lave faglige refleksioner mundtligt såvel som skriftligt. Der hentes inspiration til såvel det indholdsmæssige som det sproglige fra fire forfattere, nemlig Rifbjerg, Bang, Turéll og Thomsen. Der er desuden arbejdet med opgave og tekster knyttet til en reflekterende artikel om litteraturlæsningens værdi

Formålet med forløbet er:
– at I får trænet at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst skriftligt
– at I får trænet at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– at I får trænet at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– at I får trænet at navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i forskellige medier

Materiale læst i forløbet (ca. 25 sider):

BAGGRUND:
- ”Fælles og særtræk ved AA, DA og RA”, oversigt
- ”Den reflekterende artikel fra 'Eksamensgenrerne dansk stx'”.
- ”Den reflekterende artikel trin for trin”
- ”De 7 råd, den reflekterende artikel”
- ”Refleksionsmøllen”
- Eksempel på en RA, "ra-eksempel-sociale-mediers-betydning-for-unges-engagement".pdf
- ”Sproglige virkemidler – inspirationsliste” (repetition)
- ”Analyse af sprogbrug – inspirationsliste” (repetition)

TEKSTER:
- Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset", 1960
- Herman Bang – ”På 'Thingvalla'” (uddrag) fra Nationaltidende, 1881
- Dan Turéll: ”Tanker ved en Tyvestyks” 1992
- Søren Ulrik Thomsen: Store Kongensgade 23, 2021, s. 9-11

Tekster knyttet til RA om emnet ’litteraturlæsningens værdi’
- ”Litteraturen taler til os som en ven uden bagtanker” af Lars Theil Münster, cand.mag. i litteraturvidenskab, bragt på Litteratursiden.dk 17. juni 2024, https://litteratursiden.dk/artikler/litteraturen-taler-til-os-som-en-ven-uden-bagtanker-husk-lytte
- Interview med Stian Hole: ”Læsning er som et laboratorium, en legeplads, et multitool eller en flysimulator” af Pernille Aisinger, journalist på Folkeskolen.dk/dansk, publiceret torsdag 08. august 2024 - 19:30 og senest opdateret fredag 09. august 2024 - 07:19, https://www.folkeskolen.dk/dansk-danskundervisning-laesning/stian-hole-laesning-er-som-et-laboratorium-en-legeplads-et-multitool-eller-en-flysimulator/4762311.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Visuelle fortællinger

I forløbet har vi arbejdet med billedsproglige virkemidler og -analyse. Vi har undersøgt forskellige visuelle fortællinger: en reklame, pressefotos, portrætfotos samt en dokumentar. I starten af forløbet har vi været på ekskursion til World Press Photo-udstillingen i Politikens Hus. Til forløbet har knyttet sig både en analyserende artikel med analyse af Vogues portræt af Zeleska og en debatterende artikel om AI-genererede billeder.

Formålet med forløbet er:
- at I får trænet at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt såvel som skriftligt
- at I får trænet at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- at I får trænet at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- at I får trænet at demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- at I får trænet at navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
- at I får trænet at demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Materiale læst i forløbet (ca. 75 sider):

VÆSENTLIGE BEGREBER:
- Det denotative og det konnotative plan samt det tekstlige niveau (eventuel tekst, der enten forankrer eller afløser billedet)
- Kontekst og tre grader af kontekst: den tekstlige kontekst, situationskonteksten og den kulturelle kontekst
- Krop og fremtræden
- Billedsproglige virkemidler
- De fem nyhedskriterier: væsentlighed, aktualitet, konflikt, identifikation og sensation (REPETITION)
- Kommunikation, argumentation og dokumentaranalyse (REPETITION)

BAGGRUND:
- Billeder fra 'Håndbog til dansk'
- Analysevejledning - billedanalyse
- Portræt af Olena Zelenska i Vogue

TEKSTER:
- Bianco-reklame, bragt i fagteksten ”Billeder” fra ’Håndbog til dansk’
- “A Palestinian Woman Embraces the Body of Her Niece”, World Press Photo Winner 2024, https://www.worldpressphoto.org/collection/photo-contest/2024/Mohammed-Salem-POY/1,
- Billeder fra Vogues portræt af Olena Zelenska, fotograferet i juli 2022, bragt i oktober 2022 – særligt fokus på billedet ”Standing strong”
- "Hjernevaskeren: Barndommens vold" (32 min.), 1. del af dokumentarserien på tre afsnit. DR2, 2023, https://www.dr.dk/drtv/se/hjernevaskeren_-barndommens-vold_352514
- "Kunstig intelligens har lavet et af disse billeder, men hvilket?: Kampen mod AI indeholder et kæmpe paradoks" af JAKOB SORGENFRI KJÆR, Politiken.dk, DANMARK, 8. MAR. 2024 KL. 19.15,
https://politiken.dk/danmark/art9794828/kampen-mod-ai-indeholder-et-k%c3%a6mpe-paradoks
- "Amnesty får kritik for at bruge billeder af AI-skabte demonstranter" AF Thomas Prakash, DR.dk, 2. MAJ 2023,
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/amnesty-faar-kritik-bruge-billeder-af-ai-skabte-demonstranter

EKSKURSION:
- World Press Photo-udstillingen i Politikens Hus, besøgt d. 2. oktober 2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 10 Nyeste tid - 'Spræng fabrikken' (værk 5)

Et kort forløb med værklæsning af tekst fra nyeste tid, nemlig Malte Tellerups roman 'Spræng fabrikken' fra 2023.

Romanen er læst i forbindelse med og som optakt til et forfatterbesøg onsdag d. 23. oktober 2024, hvor alle skolens afgangselever deltog. Eleverne hørte her Malte Tellerup fortælle om hans egne tanker i forhold til såvel indhold som form samt hans arbejdsproces som forfatter. Desuden havde eleverne formuleret spørgsmål på forhånd, som de klassevis fik lejlighed til at stille ham.

Læsefokus:
- Komposition
- Person (individ/gruppe)
- Genre
- Titel og temaer (herunder kapitalismekritik, klimaaktivisme, land/by, forandring/håbløshed)

Materiale læst i forløbet (ca. 75 sider):
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 11 Idealisme og realisme (værk 6)

Et forløb litteraturhistorisk læsning med fokus på perioderne romantikken og det moderne gennembrud og ismerne idealisme versus realisme. Det er især den tidligere romantik med den nyplatonistiske og universalromantiske strømning, vi har fokuseret på. Derudover har vi kastet et hurtigt blik på nationalromantikken og sammenlignet biedermeier og romantisme, hvorefter vi rettet fokus mod DMG. Efter at have beskæftiget os med Pontoppidan og Bang, har vi lavet en værklæsning af Ibsens drama 'Et dukkehjem' ud fra en socialhistorisk tilgang. Vi sluttede værklæsningen af med også at anvende en sproglig tilgang i form af transaktionsanalyse.

Formålet med forløbet er:
- at I træner at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- at I træner at kunne dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- at I træner at kunne demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- at I træner at kunne demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Materiale læst i forløbet (ca. 175 sider):

VÆSENTLIGE BEGREBER:
- Idealisme
- Dualisme og monisme
- Panteisme
- Natur – kultur
- Kunstnersynet
- Strømninger: nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, Biedermeier og poetisk realisme, romantisme
- At sætte problemer under debat
- Realisme, kritisk realisme
- Naturalisme og impressionisme
- De tre k'er: Klasse, køn og kirke

BAGGRUND OG BEGREBER:
- ”Store tanker & trange tider (1)” (30:00) DR2-dokumentar, https://www.youtube.com/watch?v=qmAlzvoAM6c, kan også udlånes på CFU https://mitcfu.dk/

ROMANTIKKEN (i "Idealisme og realisme, kompendium")
- Romantikken – væsentlige begreber
- Strømninger i romantikken, Kilde: uddrag af Litteraturhistorien – på langs og på tværs, https://litthist.systime.dk/index.php?id=124
- Nyplatonisme og Platons hulelignelse
- Fif til analyse af tekster fra romantikken
- Caspar David Freidrich: "Vandreren over tågehavet", 1818
- Schack Staffeldt: ”Platonisme”, 1802
- Adam Oehlenschläger: ”Simon Peder”, 1805
- N.F.S. Grundtvig: ”Danmarks Trøst”, 1820
- H.C.A: ”Hist, hvor vejen slår en bugt”, 1829
- Steen Steensen Blicher: ”Præludium”, 1838

DMG/Det moderne gennembrud (i "Idealisme og realisme, kompendium")
- "1870-1890: Det moderne gennembrud", Kilde: 'Litteraturhistorien på langs og på tværs', Systime, https://litthist.systime.dk/?id=125, https://litthist.systime.dk/?id=138 og https://litthist.systime.dk/?id=139
- "Naturalisme og impressionisme", noteark
- "Litterære eksempler på kritisk realisme, naturalisme og impressionisme"
- "Impressionisme og Herman Bang - dansk litteratur" (12:55) af Søren Vrist Christensen, lagt på YouTube, 24. maj 2023, https://www.youtube.com/watch?v=G6Ulq2u4iIc
- Herman Bang – forfatter og journalist
- Pontoppidan: ”Ane-Mette”, 1887
- Herman Bang: ”FORAN ALTERET”, 1880
- "Om dramagenren", handout
- Henrik Ibsen: 'Et dukkehjem' 1879 (værk 6)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Eksistentialisme

Eksistentialisme - at vælge eller ikke at vælge
I forløbet vil vi komme til at arbejde med og reflektere over eksistentielle spørgsmål. I vil blive præsenteret for henholdsvis en religiøs tilgang i skikkelse af Kierkegaard og Martin A. Hansen og en areligiøs tilgang i form af Sartre, Camus og Seeberg.

Formålet med forløbet er:
- at I får trænet at udtrykke jer præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt såvel skriftligt
- at I får trænet at anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
- at I får trænet at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- at I får trænet at demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- at I får trænet at demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Materiale læst i forløbet (ca. 125 sider):

BAGGRUND OG BEGREBER:
- Tv-udsendelsen ”5 skarpe om Kierkegaard og valget” (18:32 min.) fra DRKultur d. 15. maj 2013. Pia Søltoft, centerleder ved Søren Kierkegaard Forskningscenteret, bringer de fem skarpe i udsendelsen.

I ”Eksistentialisme - kompendium, 3u 2024-2025”
- ”'Introduktion - Hvad er eksistentialisme' fra 'Eksistentialisme i dansk'”
- ”Eksistentialisme – hovedtanker og nøglebegreber”
- ”Kierkegaard - de fire stadier”
- ”Kierkegaards stadier i stikord/små sætninger”
- ”'Den eksistentielle fortælling' fra 'Eksistentialisme i dansk'”
- ”Analysemodel til eksistentialistiske tekster” fra Litteraturhåndbogen.
- ”Martin A. Hansen – dansk forfatter”

TEKSTER:
I ”Eksistentialisme - kompendium, 3u 2024-2025”
- Helle Helle - 'Fasaner', 1996
- Martin A. Hansen - 'Agerhønen', 1947
- Albert Camus: ”Sisyfos-myten”, 1942 (på dansk 1960) + arbejdsspørgsmål
- Peter Seeberg: ”Hjulet”, 1962
- Karen Blixen: ”Ringen”, 1958
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Realisme og modernisme

Et kort forløb med fokus på realisme og modernisme. Der har været nedslag i starten af 1900-tallet og i nyere tid. I forbindelse med nyere tid har der været fokus på tendenser som postmodernisme, autofiktion og kulturmøde + senmodernitet og postkolonialisme.

Formålet med forløbet er:
- at I træner at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- at I træner at kunne dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- at I træner at kunne demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- at I træner at kunne demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Materiale læst i forløbet (ca. 25 sider):

Realisme og modernisme
- "1900-tallets stilretninger", Kilde: Litteraturhistorien – på langs og på tværs, af Barbara Kjær-Hansen m.fl., Systime 2025, https://litthist.systime.dk/?id=170
- "Ismer illustreret som træer",  Kilde: Bo Nielsen: Billedlæsning/billedpolarisering, G.E.C. Gad, København, 1978, s. 25-28.
- "Realisme og modernisme – Johannes V. Jensen som brobygger"
- Johannes V. Jensen: af "Den gotiske renæssance", 1901
- Martin Andersen Nexø: Forord til Pelle Erobreren
- Elmer Diktonius: ”Maskinsång”, 1930
- "Ekspressionisme og forfatteren Tom Kristensen", noteark
- Tom Kristensen: ”Det blomstrende Slagsmål”

Tendenser i nyere litteratur
- "Tendenser i nyere litteratur – oversigt"
- Tendenser i nyere litteratur: "Postmodernisme", Kilde: Litteraturens veje, http://litteraturensveje.systime.dk/index.php?id=333&tx_systimeglossary_pi1%5Bcharacter%5D=p&cHash=eeeede6a941d9fe36c9aaa9c03f996c2
- "Tendenser i nyere litteratur: Autofiktion og performativ biografisme", Kilde: Litteraturens huse, SystimeiBog, https://litteraturenshuse.systime.dk/index.php?id=2706#c10344
- "Tendenser i nyere litteratur – kulturmøde", Kilde: ’Litteraturhistorien – på langs og på tværs’, Systime.dk, https://litthist.systime.dk/index.php?id=295#c1555
- Yahya Hassan: ”UDEN FOR DØREN" fra digtsamlingen ’Yahya Hassan’, 2013
- Alexandre Nsoni: "BEDSTEFORÆLDREDAG I ENGHAVEN" fra digtsamlingen ’I Afrika fødes der ikke drenge – kun mænd’, 2021
- Anna Juul: ’Superskurk’ (uddrag), 2023
- Glenn Bech: ’Jeg anerkender ikke længere jeres eksistens’ (uddrag), 2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer