Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Tova Schødt
Hold 2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Epik & Litterær analyse
Titel 2 DHO: Grønland (VÆRK)
Titel 3 Gys, splat & Freud
Titel 4 Strunges Smerte (VÆRK)
Titel 5 Faglig Formidling
Titel 6 Den debatterende artikel Intro
Titel 7 Syndefaldet og Den kroniske uskyld (VÆRK)
Titel 8 Romantik og Romantisme
Titel 9 Den reflekterende artikel
Titel 10 Minimalisme (VÆRK)
Titel 11 Det moderne genembrud
Titel 12 SPRÆNG FABRIKKEN VÆRK
Titel 13 Fuck Normen
Titel 14 Folkeviser og ballader

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Epik & Litterær analyse

Epik og litterær analyse
Et lille forløb med fokus på litterær analyse og novellen som genre. Vi læser tekster af Johannes V. Jensen, Jan Sonnergaard og Pia Juul. Vores analysefokus er: personkarakteristik, fortællertype/synsvinkel, komposition og genre.

Tekster:
Johannes V. Jensen, “Elses bryllup” (1898)
Pia Juul, “De gales hjem” (2005)
Jan Sonnergaard, “Polterabend” (1997)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DHO: Grønland (VÆRK)

DHO: GRØNLAND

I dette tværfaglige forløb i fagene dansk og historie skal vi undersøge forholdet mellem Grønland og Danmark. Det skal vi fordi vi har en lang og kompleks fælles historie, der har præsenteret en lang række storpolitiske, kulturelle og moralske problematikker. I disse år forsøger unge grønlændere at gøre op med den (post)koloniale fortid og redefinere deres identitet og kulturelle selvforståelse.
Vi er to lande, geografisk langt fra hinanden, men vores historier er tæt forbundne.
Så hvad ved vi egentlig om Grønland?

I dette forløb skal vi arbejde med emnet inden for følgende medieområder:
- Podcast.
- Litteratur.
- Film.
Forløbet munder ud i at I skal udarbejde en tværfaglig opgave, nemlig DHO’en.



MATERIALE:
Podcast:
- Olsen, Houland og Palle: "Podcastens virkemidler" (I: “Podcast”). Dansklærerforeningen, 2020.
- Sandra Susgaard, Frederik Ludwigs og Karen Straarup (red.): Qallunaaq - hvad er jeg? (2022). VÆRK

Litteratur:
- Aqqaluk Lynge: "Se vort land", 1970.
- Kaspar Colling Nielsen: "Den Mystiske Sydamerikaner”, 2014.
- Niviaq Korneliussen: Uddrag fra "Homo Sapienne", 2014.

Film:
- Anders Walter og Pipaluk Kreutzmann Jørgensen (ins.): "Ivalu", 2023.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Gys, splat & Freud

Et forløb om gysergenren med udgangspunkt i bogen "Gys, splat & Freud", hvor de forskellige former for gys, kobles med Freuds personlighedsmodel. Vi læser tekster af bl.a. af kanonforfatteren, Tom Kristensen. Vi læser også oversat litteratur af Robert L. Stevensen og Bret Easton Ellis.

Teori:
- Gys, Splat & Fraud Indledning + teori
- Elements of horror, Elizabeth Barrette
- Hvorfor bliver vi bange, når det bare er ketchup, kamera og klipning? af Anna Daksgaard  (Mathias Clasen teori)

Robert L. Stevensen - Af Dr. Jekyll og Mr. Hyde (uddrag) (1886)
Bret Easton Ellis-  American Psycho (uddrag) (1991)
Tom Kristensen - De forsvundne ansigter (1934)
Edgar Allan Poe "Den sorte kat" (1943)




Film/TV-serie:
"Thriller", Michael Jackson (1983), kortfilm
"American Horror Story", s01e01 (2011)
"Them" S01E01, Amazon Prime (2021)
“Zombiehagen” (2014) https://www.youtube.com/watch?v=O1wwFrbm_D0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Strunges Smerte (VÆRK)

Forløb med fokus på den danske forfatter Michael Strunge. Vi starter med at se dokumentaren "Væbnet med ord og vinger" og læser værket "Vi folder drømmenes faner ud". I forløbet vil der være fokus på lyrikanalyse + diskurs.

Michael Strunge, "Vi folder drømmenes faner ud" (1981) VÆRK
Torben Skjøt Jensen, "Væbnet med ord og vinger" (2018), dokumentar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Faglig Formidling

PRÆSENTATION OG FORMÅL:
Forløbet er et sprogligt forløb, hvor fokus især vil ligge på skriftlig faglig formidling, men også slutte af med blik på mundtlig faglig formidling. Forløbet kobler samtidig til et SRO-forløb med biotek, hvor den særlige formidlingsopgave trænes.

Formålet med forløbet er:
– at I får trænet at udtrykke jer præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
– at I får trænet at kunne dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– at I får trænet at anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– at I får trænet at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– at I får trænet at demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– at I får trænet at undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.

Væsentlige begreber:
- Faglig formidling, faglig kommunikation og videnskabelig kommunikation
- Kommunikation, kommunikationssituation og kommunikationsmodel (Ciceros pentagram og Jakobsons med faktorer og funktioner – repetition)
- Asymmetrisk og symmetrisk kommunikation
- Modtager, målgruppe, segment, modtagerprofil og segmentanalyse
- Nyhedskriterier, relevanskriterier, layout
- Komposition, argumentation og appelformer, fiktionens teknikker (leg med fortællemåde, fremstillingsformer, sprogbrug, lave storytelling), retorikkens teknikker

BAGGRUND:
- ”Del din viden”, s. 9-17" fra Sune Weile og Jan Aasbjerg Petersen: ’Del din viden’, Dansklærerforeningens Forlag, 2020.
- ”Del din viden”, s. 80-83 fra Sune Weile og Jan Aasbjerg Petersen: ’Del din viden’, Dansklærerforeningens Forlag, 2020.
- ”Kommunikation og sprogfunktioner – begrebsark”
- ”Modtagerprofil” fra ’Del din viden’, fra Sune Weile og Jan Aasbjerg Petersen: ’Del din viden’, Dansklærerforeningens Forlag, 2020, s. 36-37

- "Den populærvidenskabelige artikel", fra Mads Rangvid og Mimi Sørensen: ’Perspektiver i dansk’, Dansklærerforeningens Forlag, https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=243&L=10&loopRedirect=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Syndefaldet og Den kroniske uskyld (VÆRK)

Syndefaldet og “Den kroniske uskyld”
Vi starter ud med at læse Indledningen + Kapitel 1 i“Mytemotiver i dansk litteratur - en antologi”, samt syndefaldsmyten fra 1. Mosebog.  Vi læser “Den kroniske uskyld” med fokus på syndefaldsmyten og værket som ungdomsroman. Vi fokuserer på fortælleren og de temaer som bogen behandler. Vi snakker også remediering i forbindelse med filmversionen af “Den kroniske uskyld” fra 1985.

Materiale:

Roman:
“Den kroniske uskyld” (1958) af Klaus Rifbjerg (VÆRK)

Film:
“Den kroniske uskyld” (1985)

Artikler:
Tom Kristensen, anmeldelse

Anmeldelser af “Den kroniske uskyld”:

https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/den-kroniske-uskyld-faar-daarlige-anmeldelser

https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/den-kroniske-uskyld-er-det-rifbjergs-vigtigste-bog

Teori:
“Mytemotiver i dansk litteratur - en antologi”, (Systime, 1999): Indledning, Kapitel 1 + 1. Mosebog, kapitel 2: Mennesket i Edens Have og Syndefaldet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Den reflekterende artikel

Kort intro til den 3. og sidste skrivegenre i dansk: den reflekterende artikel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Minimalisme (VÆRK)

Et kort forløb med genren minimalisme som omdrejningspunkt. Vi læser en enkel tekst af Hemingway og har ellers fokus på Helle Helles roman "De".

- Minimalismeteori
- "Bjerge som hvide elefanter" Ernest Hemingway 1927 (OVERSAT VERDENSLITTERATUR)
- "En stol for lidt", Helle Helle 1996
- "De", Helle Helle 2018 VÆRKLÆSNING
Særlige fokuspunkter:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Det moderne genembrud

Det moderne gennembrud: At sætte problemer under debat. En (hurtig) litteraturhistorisk gennemgang, med nedslag i relevante tekster. Hvad sker der, når litteratur bliver relevant og forfattere sætter problemer under debat?

Kernestof:

- George Brandes: ”Af Hovedstrøninger I det 19de århundredes litteratur”, 1872
- Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød”, 1885
- Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag”, 1900
- Henrik Ibsen: "Et Dukkehjem" - akt 3, 1879 (norsk), drama, uddrag + alternativ slutning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 SPRÆNG FABRIKKEN VÆRK

SPRÆNG FABRIKKEN: Nyere dansk litteratur (VÆRK)
Et kort forløb med værklæsning af tekst fra nyeste tid, nemlig Malte Tellerups roman 'Spræng fabrikken' fra 2023.

Romanen er læst i forbindelse med og som optakt til et forfatterbesøg onsdag d. 23. oktober 2024, hvor alle skolens afgangselever deltog. Eleverne hørte her Malte Tellerup fortælle om hans egne tanker i forhold til såvel indhold som form samt hans arbejdsproces som forfatter. Desuden havde eleverne formuleret spørgsmål på forhånd, som de klassevis fik lejlighed til at stille ham.

Læsefokus:
- Komposition
- Person (individ/gruppe)
- Genre
- Titel og temaer (herunder kapitalismekritik, klimaaktivisme, land/by, forandring/håbløshed)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Fuck Normen

I dette forløb ser vi nærmere på normen, som begreb og hvordan denne norm provokerer og inspirerer til debat og litteratur og kunst. Forløbet tager udgangspunkt i bogen "Fuck Normen" af Helle Juhl-Lassen. Fokus: Mand/kvinde Sort/hvid


"FUCK Normen - Et tema i ny litteratur", Dansklærerforeningen, 2016 Helle Juhl-Lassen. s. 7-11, 14-21, 27-34, 51-57, 85- 92

Digte/sange:

- Athena Farrokhzad Prolog (SVENSK)
- Per Vers "Blcak Power"
- White Girl, Christina Hagen

Artikel:
-  Sofia Jama, Hvis jeg var hvid for en dag https://www.information.dk/debat/2019/03/hvid-dag-nyde-frihed-laa-vaere-almindelig

Tv serie:
"Macho" afsnit 1+2 DR3 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Folkeviser og ballader

Et forløb der kobler Folkeviser og Romancer og Middelalder. Vi starter ud med at læse om folkeviser, med fokus på ridderviser og trylleviser.
Dernæst et lynhurtigt kig tilbage på romantikken, hvor viserne tages op igen, nu som romancer.

Teori:
"Genre i dansk: Folkevisen", kapitel 4+6 af Bolbo Egelund, Gyldendal 2015

Tekster:

- Jonfruen i fugleham
- Ebbe skabbelsøn
- Adam Oehlenschläger Fuglefængeren (1803)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer