Titel
8
|
Danmark i 1800-tallet - nation og demokrati - EKSA
Fokus:
Dk. som demokrati og nation - fokus på baggrunden for demokratiets indførelse med grundloven i 1848, herunder nationalismens betydning i denne henseende som katalysator i 1830'erne og 1840'erne. Også fokus på, hvordan grundloven blev det gennembrud, der satte gang i en langvarig og bred demokratiseringsproces, der peger frem mod det samfund, vi har i dag.
Historieteori: historiebrug, erindringshistorie, erindringssteder, struktur/aktør, det funktionelle kildebegreb, forskellige grundfortælling om danskhed (hvad er danskhed, hvornår opstår danskhed?), teori om nationer/nationalisme (Hobsbawn, Anderson, Gellner)
Kilder:
- "Kong Kristian stod ved højen mast" (kongen er omdrejningspunkt)
- "Der er et yndigt land" (folket er omdrejningspunkt)
- Kongeloven 1665 (Kongen = "det ypperste hoved", står til regnskab kun over for Gud)
- Locke (oplysningstid - nye tanker om stat og folk)
- Montesquieu (oplysningstid)
- Uafhængighedserklæringen
- kort over helstaten
- Falstertalen
- Dk. til Ejderen
- Junigrundloven
- Flagdag for Danmarks udsendte (kilde til erindringshistorie/erindringssteder - hvilken grundfortælling om Dk's krigsindsats kommer til udtryk og hvordan?)
- "Forbilledlig krigsserie fra DR", Kristeligt Dagblad d. 23/9-2024 (kilde til erindringshistorie)
- "Han gemte den sidste kugle til sig selv", Berlingske d. 23/9-2024 (kilde til erindringshistorie)
- "Det koster at gå i krig. Den historie bliver nu fortalt", Politiken d. 23/9-2024
- Gimleprogrammet 1876 (Socialdemokratiets krav til demokrati og nation på vegne af arbejderklassen/underklassen)
- Danske kvinders adresse til regering og rigsdag 5. juni 1915
- "When Denmark held the first ever same-sex civil unions"
Dokumentar:
- "Danskhed" (hvad er danskhed og hvornår opstod danskheden? - præsten Søren Krarup kontra historikeren Søren Mørch) (vi har set de første 14 minutter)
- "Grundloven, folket og magten" (Historien om Danmark, afsnit 8, DR) (vi har set indtil 32:41)
- "Det svære demokrati" (DR: Historien om Danmark, afsnit 9)
Problemstillinger:
Hvordan fik vi demokrati i Danmark? Hvor demokratisk var grundloven? Hvordan udviklede demokratiet sig i kølvandet på grundloven?
Hvilken rolle spillede forestillingen om det nationale, herunder fra slutningen af 1700-tallet tanken om nationen bestående af et folk med et fælles sprog, historie og kultur? Hvad er det nationale – nation – nationalisme mv?
Hvad er karakteristisk for nationalistisk historiebrug? Eks. de fortællinger om Danmark, man møder i guldalderdigtning og -malerkunst? Hvorfor og hvordan forandrer den nationale historieskrivning og -fortælling sig i disse år? – hvem skal mere med?
Hvilken rolle spillede det liberale i form af ideer om, at statens styre skulle have e folkelig forankring, borgerne skulle have rettigheder, og man skulle have uafhængige domstole?
Hvilken problemstilling var knyttet til, at den danske enevoldskonge var hertug af Slesvig og Holsten?
Hvor demokratisk var grundloven?
Hvordan satte grundloven gang i en demokratisering af samfundet? Hvad var den strukturelle basis for denne udvikling (industrialisering, urbanisering, demografi befolkningsvækst, økonomisk fremgang for bønderne mv.)?
Hvordan udviklede det politiske system sig? Hvilke klasser/partier/krav/ideologier opstod? Og hvilke syn på spørgsmålet om demokratiske rettigheder var karakteristiske for dem?
OBS! Skolen har fået ændret modullængde, så vi fra og med dette skoleår kører med moduler af 100 min. varighed.
Faglige mål fra læringsplanen:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
|