Holdet 2022 HI/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Jakob Poulsen, Randi Sommer Johannesen
Hold 2022 HI/f (1f HI, 2f HI, 3f HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Forholdet mellem Danmark og Grønland
Titel 2 Forløb#2 Historiebrug
Titel 3 Demokrati - fra Athen til arabisk forår
Titel 4 Kulturmøder - fra korstog til globalisering
Titel 5 Portugal - fra stor søfartsnation til lilleput
Titel 6 Besættelsestiden -i erindringshistorisk perspektiv
Titel 7 De Olympiske Lege - i et historisk perspektiv
Titel 8 Rusland - fra Lenin til Putin
Titel 9 USA - fra slaveri til BLM
Titel 10 Kinas historie - fra dynasti til supermagt
Titel 11 Det moderne Danmark 1849-1914
Titel 12 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Forholdet mellem Danmark og Grønland

I forløbet undersøges det hvordan forholdet mellem Danmark og Grønland har ændret sig over tid. Der arbejdes med et hovedfokus på udviklingen i det grønlandske samfund under påvirkning af det danske.

Kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder

Læringsmål:
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Materiale:

Grundbog: Augustesen, Rasmus, Det moderne Grønland - fra koloni til selvstyre, 1. udgave, 1. oplag, Frydenlund, 2011 kap. 1, 2 og 5
Handout om Thulekultur

Kilder:
Instruxen af 1782
Havets Moder
Overenskomsten om forsvaret af Grønland
Augo Lynges tale til Folketinget
Kritik af G60, Nikolaj Rosing

Programmer:
Nordboerne, https://natmus.dk/historisk-viden/verden/nordatlanten/nordboerne-i-groenland/
Historien om Grønland og Danmark afsnit 2, dr, 2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Historiebrug

I dette korte forløb arbejdes der med historiebrug og erindringshistorie frem imod mundtlig DHO.

Materialer.

Tynd id - afsnit 1, tv4, 2020
div. reklamefilm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Demokrati - fra Athen til arabisk forår

Følgende kernestoffet er gennemgået:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiefaglige teorier og metoder

Følgende er gennemgået:
- Demokratiformer - konkurrence, deltagelse, direkte og repræsentativt
- Demokratiet i det gamle Grækenland - direkte demokrati
- Den amerikanske uafhængighed
- Den franske revolution og efterfølgende revolutioner i Europa
- Det arabiske forår
- En diskussion af hvorvidt demokratiet er i krise i dag

Metode:
- Kildekritik
- Scenariemetode - med udgangspunkt i historien opstillede eleverne mulige scenarier for det arabiske forår.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 29,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kulturmøder - fra korstog til globalisering

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie

Følgende teori er gennemgået:
- Hofstedes 6 kulturdimensioner ¨
- Edward Said - Orientalisme
- Huntington - Clash of civilisations

Der er arbejdet med følgende metode:
- Kildekritik
- Billedanalyse
- Spormetoden
- Diskursanalyse

Der er arbejdet med følgende historiske nedslag

1) Middelalderen og kulturmøder
- Middelaldersamfundets opbygning
- Religionens betydning i Middelalderen
- Korstogene - Hvorfor drog folk på korstog
- Arbejde med gammelt eksamenssæt med historiske kilder

2) Renæssancen og de store opdagelser
- Renæssancen som historisk periode
- Mini-projekt om en opdagelsesrejsende

3) Kulturmøder i dag
- Globalisering
- Fukuyama vs Huntington
- Kulturmøder kristne og muslimer i dag. Terrorisme
- Israel/Palæstina og krigen i Gaza
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Portugal - fra stor søfartsnation til lilleput

Forløbet er en optakt til klassens studietur til Lissabon.

Kernestoffet er:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie

Følgende nedslag er gennemgået:
Forløb – Portugal – fra førende søfartsnation til lilleputnation i en globaliseret verden
Tema 1: Portugals navn og oprindelse – spormetoden
Tema 2: Portugal som førende søfartsnation – Vasco Da Gamas opdagelsen af søvejen til Indien
Tema 3: Slaveriets afskaffelse og det store jordskælv 1755
Tema 4: Salazars diktatur
Tema 5: Portugisiske kolonier og frihedskampe
Tema 6: Nellikerevolution 1974
Tema 7: Demokratisering af Portugal og landets indtrædelse i EF
Tema 8: Den politiske og økonomiske situation i Portugal i dag
Materiale: Svend-Arne Jensen: ”En rejse igennem Portugals historie”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Besættelsestiden -i erindringshistorisk perspektiv

Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder

Følgende er gennemgået:
- Erindringshistorie - herunder erindringspolitik, erindringssted, kollektiv erindring, mundtlige kilder som erindring, fiktion som erindring.
- 9. april - Danmark besættes
- Samarbejdspolitikken - herunder Anders Foghs tale. Erindringspolitik
- Modstandsbevægelsen - Film: Hvidstengruppen og sang: Hvidsted Kro
- Augustoprøret 1943
- Flugten af de danske jøder til Sverige - herunder Matador-afsnittet "Hr. Stein".
- 5. maj 1945
- Retsopgøret
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 De Olympiske Lege - i et historisk perspektiv

Følgende kernestof er gennemgået:

demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiefaglige teorier og metoder

Følgende er gennemgået:
- Olympismen
- OL Stokholm 1912 - nationalisme og optakt til 1. VK
- OL Berlin - Hitlers propaganda, det dansk/tysk idrætssamarbejde, den danske reaktion og Leni Riefenstahls film "Olympia"
- OL 1972 - Massakren i München
- OL 1980/84 - I lyset af den kolde krig
- OL Beijing 2008 - sportswashing
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Rusland - fra Lenin til Putin

Kernestof:
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer̶
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
- Metode - kildekritik

Følgende er gennemgået:
- Den russiske revolution og Rusland under Lenin
- Stalins Rusland
- Sovjetunionen under den kolde krig
- Kommunismens begrænsninger og Sovjetunionens sammenbrud
- Fukuyama og Huntington
- Putins Rusland - annektering af Krim og krigen i Ukraine
- Putins historiebrug som et forsvar imod krigen i Ukraine
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 USA - fra slaveri til BLM

Følgende er Gennemgået:
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder - herunder kildekritik, Hayden White metahistory, diskursanalyse, historiebrug og erindringshistorie.

Følgende er gennemgået:
- Forløbet har været centreret om kampen for sortes rettigheder over tid.
1)Uafhængighedserklæringen og amerikanske værdier
2) Den amerikanske borgerkrig - herunder slaveri, opløsning af unionen, Lincolns tiltrædelsestale og emancipationserklæringen.
3) Borgerrettighedsbevægelsen - Martin Luther King "I have a dream"
4) Black lives Matter
5) Historiebrug og erindringshistorie i lyset af BLM - film, nedrivning af statuer mm
6) Sammenligning af BLM og De gule Veste.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Kinas historie - fra dynasti til supermagt

Følgende kernestof er gennemgået:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder

Følgende er gennemgået:
- Kinesiske begreber til forståelse af den kinesiske selvforståelse - daoisme, yin og yang, konfutsianisme, det himmelske mandat og riget i midten, occidentialisme
- Kinas dynastier - fokus på Han og Ming-dynestierne
- Kinas ydmygende århundrede
- Maos magtovertagelse, det store spring fremad og kulturrevolutionen
- Deng Xiaopeng reformering af Kina
- Kina som supermagt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Det moderne Danmark 1849-1914

Følgende kernestof er gennemgået:
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer.
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiefaglige teorier og metoder

følgende er gennemgået:
- Grundloven og demokrati
- Tabet af Sønderjylland 1864
- Politiske partier
- Livet på landet - herunder højskolebevægelse og andelsbevægelsen
- Industrialisering og arbejderbevægelse
- Kampen for kvinders rettigheder - herunder sædelighedsfejden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Kronologiforløb

Følgende er gennemgået:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder

Kronologiforløbet – store imperier – 3f
Forløb gennemgået:
1) Demokrati – fra Athen til arabisk forår – (Hovedvægt antikken)
2) Kulturmøder – fra korstog til globalisering (Hovedvægt i middelalderen)
3) Portugal – fra stor søfartsnation til lilleputstat (Hovedvægt i renæssancen)
4) Besættelsestiden i Danmark– i et erindringshistorisk perspektiv (Hovedvægt i 1900-tallet)
5) De Olympiske lege – i historisk perspektiv
6) Rusland – fra Lenin til Putin (Hovedvægt efter 1900)
7) USA – fra slaveri til Black lives Matter (Hovedvægt 1800)
8) Kina – fra dynasti til supermagt (Hovedvægt efter 1950)
9) Det moderne Danmark 1849-1915 (Hovedvægt i 1800-tallet)
10) Kronologiforløb – Store imperier/kulturmøder – Spaniens og de store opdagelser (Hovedvægt 1500-1600-tallet)

Krav:
- Lav powerpointpræsentation på 10-12
- Lav egne problemstillinger – 3 stk
- Inddrag det udleverede materiale og 2 selvfundne kilder
- Inddrag relevant metode
- Struktur oplæg: 1) Indledning 2) Redegørelse 3) Analyse 4) Diskussion 5) Konklusion 6) Perspektivering til forløb

Intro til forløb:
Materiale: Teori – ”Imperier fra Oldtid til nutid”, s. 14-20
1) Lav en tidslinje over de gennemgåede forløb – nogle forløb har flere nedslag. Overvej hvad omdrejningspunktet i forløbet har været.
2) Definer kolonialisme, imperialisme og imperium
3) Definer magt – herunder hård magt og blød magt
4) Machiavelli – redegør for Machiavellis syn på magt og imperier
5) Redegør for Lenins syn på imperialisme
6) Redegør for Kennedys teori om imperial overstretch





Plan for forløb:
1. modul – Tirsdag den 22. april – Intro til forløb og forberedelse
2. modul – Onsdag den 30. april – Forberedelse
3.-4. modul – Torsdag den 1. maj – Forberedelse
5. modul – Tirsdag den 6. maj – Forberedelse og fremlæggelse
6. modul  – Torsdag den 14. maj – Fremlæggelser og opsummering

Imperier:
Tema 1: Romerriget
Gruppe:
Materiale:
- Grundbog: Imperier – fra oldtid til nutid, s. 37-52
- Kilder: Imperier – fra oldtid til nutid, s. 59-62
Perspektivering: Demokrati i det gamle Grækenland

Tema 2: Osmannerriget
Gruppe:
Materiale:
- Grundbog: Imperier – fra oldtid til nutid, s. 68-81
- Kilder: Imperier – fra oldtid til nutid, s. 87-90
Perspektivering: Kulturmøder i Middelalderen


Tema 3: Det spanske imperium
Gruppe:
Materiale:
- Grundbog: Imperier – fra oldtid til nutid, s. 91-112
- Kilder: Imperier – fra oldtid til nutid, s. 113-116
Perspektivering: Kulturmøder – de store opdagelser og Portugal – fra stor søfartsnation til lilleputstat

Tema 4: Det britiske imperium
Gruppe:
Materiale:
- Grundbog: Imperier – fra oldtid til nutid, s. 147-171
- Kilder: Imperier – fra oldtid til nutid, s. 180-182
Perspektivering: Det moderne Danmark 1849-1915

Tema 5: Den nazistiske imperiedrøm
Gruppe:
Materiale:
- Grundbog: Imperier – fra oldtid til nutid, s. 213-236
- Kilder: Imperier – fra oldtid til nutid, s. 237-240
Perspektivering: Danmark under besættelsen – i erindringshistorisk perspektiv og De Olympiske lege – i historisk perspektiv

Tema 6: USA som supermagt
Gruppe:
Materiale:
- Grundbog: Global politik, s. 110-117
- Kilder: Imperier – fra oldtid til nutid, s. 258-259
https://www.information.dk/moti/2019/10/faar-aldrig-mere-global-supermagt-se
USA nye verdensorden: ”Fukuyama og Huntington”
Perspektivering: USA – fra slaveri til Black lives Matter og Kulturmøder i dag.





Tema 7: Nye magter – Rusland, Kina og EU
Gruppe:
Materiale:
- Grundbog: Global politik, s. 120-138
- Kilder:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/kina-vil-vippe-usa-af-pinden-og-traekke-verden-i-en-anden-retning
https://www.information.dk/moti/2022/02/putin-bruger-historieskrivning-vaaben-ukraine-virkelige-historie
https://www.altinget.dk/eu/artikel/lykketoft-europa-har-en-vital-rolle-at-spille-som-brobygger-mellem-usa-og-kina
Perspektivering: Rusland – fra Lenin til Putin og Kina – fra dynasti til supermagt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer