Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Andreas Schantz Kirkebjerg, Jens Lyck Larsen, Sidse Christensen
|
Hold
|
2022 id/c (1c id, 2c id, 3c id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmning - teori og praksis
Forløbet søger at svare på: Hvorfor varmer vi op og hvordan kan vi udnytte denne viden til at skabe et optimalt opvarmninsprogram?
Lektie: C - det er idræt side 22-26
Formål:
eleverne får indsigt i, hvordan opvarmningsprogrammer kan udarbejdes og udføres, og indsigt i teorien bag hensigtsmæssig, skadesforebyggende opvarmning.
Indhold:
-teori omkring hensigtsmæssig opvarmning, herunder programplanlægning og fysiologi
Mål:
at eleverne udarbejder selvstændige, progressive og strukturerede opvarmningsprogrammer, der passer i takt til musik.
Hvorfor skal vi varme op?
Hvad sker der fysiologisk når vi varmer op?
Eleverne skal udvikle rytmeforståelse til at udvælge musik til opvarmningen.
Fokus på følgende sekvenser: Løb, sving, styrke, hop og stræk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksotiske danse og opvarmning
Eleverne kan tælle takter 1-8 og ved hvilket tempo der passer til hvilke øvelser.
Eleverne kan overfører tempo til forskellige opvarmningøvelser.
Eleverne har kendskab, til forskellige opvarmning øvelser.
Løb:
Hop:
Styrke:
Udstrækning:
Sving:
eleverne har kendskab til grundtrinene i Salsa.
Eleverne har kendskab til back break og side break i salsa.
Eleverne kan danse:
El Uno
Kentucky
The Titanic
Vacilo
Sombreo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Badminton og danskenes idrætsvaner eksamensforløb
De faglige mål for forløbet omfatter, at eleverne:
- kender grundlæggende regler i badminton
- behersker grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen (fokus på, at højrehåndede har højre ben forrest frem til nettet og højre ben bagerst tilbage til baglinje. Venstre ben for venstrehåndede)
- behersker grundlæggende benarbejde til kort forhånds- og kort baghåndshjørne, bl.a. stemskridtet
- behersker netdrop og lob fra forhånd og baghånd
- behersker drop, smash, kort baghåndsserv og lang forhåndsserv, samt clear (fokus ligger på kropsrotation frem for stødebevægelse i albue)
- bevæger sig til spillecentrum efter hvert slag
- udfører forspændingsfald/hop når modstander slår til bold
- har taktisk forståelse af boldens og egen placering på banen
Danskernes idrætsvaner og skadesteori - Troels Wolf et al; ”C – det er idræt”, Gyldendal, side 68-78 og 141-146
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Jive eksamensforløb
Formålet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering de nedenstående faglige mål):
Eleven har viden om:
• Labans bevægelseslære relateret til bevægelseskvalitet i charleston og jive
Eleven kan:
• Udføre de valgte trin korrekt (herunder korrekt grundtrin)
• Udføre trinene i takt til musikken
• Musikalsk udførelse af de enkelte trins (ligner det jive) bevægelseskvaliteter (jive: høje knæ, op på for-foden, lethed/tyngde, små trin, hofte modsat danse retning)
• Evne at føre/lade sig føre
• Sammensætte trinene hensigtsmæssigt til en koreografi, herunder med hvilken grad af variation de indgår i koreografien
• Deltage hensigtsmæssigt i øvelser i undervisningen, herunder samarbejde og bidrage til udviklingen af en gruppekoreografi
Materiale:
• Friis, John (2001): Labans bevægelseskvaliteter s. 66-69
• Diverse youtube-videoer med grundtrin og variationer
Kernestof (fra læreplanen):
• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
Faglige mål (fra læreplanen):
• Beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Praktikindhold:
• Charleston gruntrin og et par variationer
• Jive grundtrin og forskellige variationer (damen under armen, Jive walk, sliding doors, moods trin, jive spark)
udover dette har elever selv valgt trin fra video materiale og selv arbejdet kreativt og udviklet trin
Teoriindhold:
• Få forståelse for bevægelseskvaliteter i charleston og jive ved brug af Labans bevægelseslære
Produkt:
Charleston og jive koreografi i 4-/6-mandsgrupper. Koreografien skal indeholde mindst 6 forskellige trin/variationer og skal danses igennem flere gange i forlængelse af hinanden. Koreografien vurderes ift. de faglige mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Volleyball eksamensforløb
Færdighedsområde: boldspil
Forløbs titel: Volleyball¨
Forløbets mål:
beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil.
indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer. Være en god teamplayer.
Fokus på boldberøringer og holde bolden i gang.
Kunne indgå i det færdige spil
Teknisk fokus:
- serv (underhånd og overhånd)
- fingerslag (skål, ned i benene)
- backerslag
- Ramme bolden mellem håndled og albueled
- strakte arme
- Skulder skudt fremad
- Bene bøjes, og kontroleret strækkkes
- Er kroppen placeret således at armene, brystkassen og hovedet er placeret den retning man intenderer at skyde.
Rytme (modtagning, hævning og overspil)
Løbe i position i forhold til bolden
Sammenspil og kommunikation på banen
Praktisk indhold
Der vil indgå reglerne for kids volleyball i timerne, for at få eleverne til at øve placering og teknik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Svømning og livredning
Formålet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering de nedenstående faglige mål):
Eleven har viden om:
• Balance på langs og på tværs i vandet
• Biomekanik om forskellige typer af modstande i vand og hvordan disse mindskes
• Forskellige livredningsteknikker i vand
Eleven kan:
• Beherske centrale færdigheder i svømning og livredning, herunder vandtilvænningsøvelser (især skoddebevægelser), crawl (fokus på balance på langs og på tværs), spring (livredderspring, hovedspring, (startspring)), vendinger, bjærgning samt lodret dyk og (skrådyk).
• Opnå kropsbevidsthed i relation til svømning, spring og dyk og livredningsaktiviteter.
• Deltage hensigtsmæssigt i øvelser i undervisningen, herunder samarbejde (især i par) og give relevant feedback til forskellige øvelser.
• Anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til at arbejde med forskellige udfordringer/fokuspunkter i crawl.
Materiale:
• Kirkegaard & Olesen (1999): Balance i crawl og rygcrawl, Focus Idræt nr. 5
• Opdrift og tyngdekraft – worddokument om vandmodstand.
• Diverse youtube-videoer med af crawl, vendinger, livredning m.m.
Kernestof (fra læreplanen):
• Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
Faglige mål (fra læreplanen):
• Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet
• Beherske centrale færdigheder inden for nye og klassiske idrætter
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Crawl er det primære fokus, hvor eleverne vurderes på deres evne til at udføre følgende 4 sekvenser med korrekt teknik:
1: Startspring
2: Undervandsfase
3: Crawl som stilart
4: Korrekt vending
Følgende har været i fokus:
1: Vandtilvænning (som en del af opvarmningen): skoddebevægelser, vandtrædning, balance på langs og på tværs
2: Spring, herunder startspring fra skammel. Hovedspring og livredderspring.
3: Crawl (primært fokus) - Rotation, vejrtrækning, balance i vandet, armtag og kolbøttevendinger.
4: Livredderspring og diverse livredningsteknikker (bjærgning med sikker aflevering til kant og lodret dyk samt evt. skrådyk)
Øvelseskatalog
Crawl (primært fokus) livredning (sekundært fokus)
Generelt:
Fokus på stilartens fire dele: Startspring, undervandsfase, svømmestilens korrekte udførelse og vending.
Vandmodstand og kroppens position i vandet
Crawl:
Superman glide + Superman glide udvidet med et armtag og balance på siden
Vejrtrækning ved rotation
Benøvelser: efter Superman glide, på siden
Høj albue ved crawl (Jesus-crawl)
Rotationsøvelser i crawl
Lang glidefase
Den døende arm
Pres brystkassen en smule ned mod bunden
Armtag når den anden arm har passeret øret – koordinatcrawl
Hovedspring og kølbøttevendinger.
Produkt:
Eleverne laver en drejebog ved at vælge et udpluk af øvelser fra undervisningen. Drejebogen gennemføres i 4-mandsgrupper til slut i forløbet. Derudover gennemføres 25 meter crawl (med startspring og vending). Udførelsen vurderes ift. de faglige mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Ultimate
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5,7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Floorball og træningsprojekt Eksamensforløb
Floorball:
Undervisningsforløb i floorball med fokus på basale tekniske elementer som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud samt basale taktiske boldspilselementer som spilbarhed, placeringsevne m/u bold. Herudover er der fokus på teoretiske elementer som de mest basale floorballregler
Træningsprojektet er af ca. 8-12 ugers varighed og skal ses som en naturlig og praksisorienteret forlængelse af den viden, som eleverne har tilegnet sig om træning og testning i løbet af 1. og 2.g. Eleverne skal igennem Træningsprojektet gerne opleve, at de selv er i stand til at planlægge og gennemføre et relevant træningsprogram. En erfaring, som eleverne også vil kunne bruge efter tiden på gymnasiet.
Eleverne skal individuelt eller i grupper med udgangspunkt i relevant litteratur, internetsider, m.m., udformer og gennemfører et fysisk træningsprogram. Selve træningsprogrammet formuleres i overordnede træk og medbringes til idrætstimen hver gang, hvor det kan diskuteres med idrætslæreren.
I løbet af træningsprojektet fører eleverne en træningslogbog, der dels beskriver træningsmængde, intensitet og lignende, dels fortæller om oplevelsen af træningsprogrammet. Denne logbog medbringes efter aftale til idrætstimerne, hvor den kort præsenteres for idrætslæreren.
For at kunne afprøve effekten af Træningsprojektet og efterfølgende evaluere det, indledes og afsluttes forløbet med nogle tests.
Der kan være indlagt tests midt i forløbet for at give eleverne et billede af hvordan deres træningstilstand står til, og om der skal justeres i forhold til det videre forløb.
Produkt og evaluering
Eleven skal med træningsprojektet kunne
Dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram
Koble teoretisk viden til sit personlige træningsprogram
Demonstrere korrekt brug af faglige termer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
yoga og afspænding eksamens forløb
Yoga
Pensum
Astangayoga:
Solhilsen A og B : Eleven skal kunne binde øvelserne sammen i et flow, med korrekt vejrtrækning. Eleven skal vise styrke og smidighed til at udfører øvelserne kontrolleret og vise hvordan der arbejdes frem mod de perfekte stillinger
Enkelte øvelser som er pensum:
Hunden nedad kiggende. fokus på korrekt håndstilling, rulle arme udad, trække center ind mod midten, vejrtrækning.
Trekant øvelser. Korrekt fodstilling og bruge bagerste fods yderside som anker. Arbejde krop ind over ben ved hjælp af vejrtrækning
arme strakte og i korrekt position
Selvvalgte stående øvelser
Selvvalgte Siddende øvelser
udarbejdelse af personligt yogaprogram: Eleven skal vise evne til at udvælge stillinger som træner hele kroppen
Eleven skal kunne bruge vejrtrækningen korrekt i forhold til øvelserne
Eleven skal kunne sammenbinde øvelser i solhilsen
Eleven skal kunne hjælpe og guide klassekammerater i stillingerne vha. både ord og med blide hænder.
Afspænding afsluttende. Overgive sig til stilstand og være alene med sig selv. give slip på tanker og mærke kroppen og vejrtrækning. slappe af i muskler i hele kroppen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Hip Hop - Eksamensforløb
I dette forløb er der fokus på hip hop og breackdance. Vi sætter ord på bevægelseskvaliterterne ud fra, bl.a., Labans bevægelseskvaliteter og fra selvvalgte tillægsord.
En teoretisk introduktion til hip hop som kulturelt, historisk og i udgangspunktet amerikansk fænomen. Dernæst arbejdes der både i plenum og i grupper med at lave koreografier, der inkorporerer trin, vi arbejder med i timerne/som har været lektie, samt selvvalgte trin.
Fokuspunkter:
-Holde rytme og kunne finde et slaget i musikken
-kropsholdning
-bounce i hele kroppen
-toprock: diverse hip hop trin
- Down rock: kunne udføre simple trin, fokus på overkrops styrke og balance, samt at kunne beherske ned/op-gange ( ex six-step, 2-step, basis freezes
Power moves: Valgfrit om man kaster sig ud i dette, fokus på sikkerhed.
Fælles koreografi med fokus på at danse synkront.
udarbejde små koreografier i teams, som skal bruges i et afsluttende dance-battle. Fokus på at være provokerende. Labans teori bruges også her.
Matriale:
Labans bevægelseskvaliteter
samt diverse danse videoer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56457613665",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56457613665",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56457613665"
}