Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Caroline Sofie Orloff
|
Hold
|
2022 id/f (1f id, 2f id, 3f id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmning, leg, kamp, improvisation og dans
Formålet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering de nedenstående faglige mål):
Eleven har viden om:
• Udvalgte begreber inden for Labans bevægelseslære (vægt, rum, tid, flow, koreografiske principper)
• Opvarmning, herunder den fysiologiske begrundelse for opvarmning samt opbygning af et opvarmningsprogram
Eleven kan:
• Følge musikkens puls og rytme
• Starte på 1’eren
• Følge musik i forskelligt tempo
• Koordinere sammensatte bevægelser
• Udføre (og huske) og udvikle koreograferede bevægelser i samarbejde med andre og ved brug af Labans bevægelseslære
• Udføre legende og kamplignende bevægelser med høj grad af bevægelseskvalitet (begreb fra Laban)
• Kunne dele vægt og fastholde kontaktpunkt i kontaktimprovisations-øvelser
• Kunne bruge sin kreativitet til at finde på legende og kamplignende bevægelser
• Udarbejde et opvarmningsprogram i henhold til teorien, herunder øvelsesvalg og musikvalg
• Organisere, forevise og instruere opvarmningsøvelser
• Deltage hensigtsmæssigt i øvelser i undervisningen
Materiale:
• ’C – det er idræt’ s. 22-30
• ’Labans bevægelseskvaliteter’, John Friis, s. 66-69 i Focus Idræt nr. 2 2001
Kernestof (fra læreplanen):
• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
• Basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet (opvarmning)
Faglige mål (fra læreplanen):
• Kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• Beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
Praktikindhold:
• Opvarmning
• Leg, kamp og danselignende bevægelser
• Labans bevægelseslære i relation til bevægelser, som er legende og kamplignende
Teoriindhold:
• Få forståelse for Labans bevægelseslære og opvarmning
Forløbsprøve:
Dansekoreografi i grupper af 4-6 elever, som skal rumme en blanding af leg, kamp og danselignende bevægelser. En fælles koreografi (3x8 taktslag) skal indgå (dog justeret ift. Labansbevægelsesfaktorer; rum, tid, tyngde og flow). Derudover skal indgå en rygsekvens, hvor der danses parvis, 5 positioner/forfrysninger og overgange samt en kamp-sekvens. Fokus på bevægelseskvalitet, ensartethed, musikkens rytme og puls følges, sammensætningen af koreografien (variation og kreativitet) samt at dele og fastholde vægt i kontaktpunktet i rygsekvensen samt samarbejde og timing.
Dertil afleveres en A4-side, hvor koreografien beskrives vha. Labans bevægelsesfaktorer.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Besvar de to spørgsmål på Elevfeedback om din idrætserfaring og ønsker for idræt i gymnasiet.
-
Wolf/Hammer: C - det er idræt, Gyldendal 2005-2006; sider: 22-29
-
Opgave - retningslinjer for opvarmningsprogram.pdf
-
Find og medbring noget musik, som kan passe til gang, løb, sving, styrke, hop og/eller udstræk, som du kan spille for din gruppe i dag.
-
Find på ideer til (evt. inspiration fra Youtube) øvelser til gang, løb, sving, styrke, hop og udstræk, som du kan præsentere for din gruppe i dag.
-
Besvar spørgeskemaet 'Ønsker til idrætsforløb', hvis du vil have indflydelse på, hvilket forløb vi starter op i idræt efter vinterferien.
-
I skal øve jer hjemme på jeres par-koreografi fra sidst.
-
Labans bevægelseskvaliteter.PDF
-
Forløbsprøve - leg, kamp, improvisation og dans.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Badminton og styrketræning
I forløbet har eleverne arbejdet med badminton samt styrketræning relateret til badminton. Undervejs i forløbet har eleverne udarbejdet og evalueret eget styrketræningsprogram for en badmintonspiller samt lavet en agilitytest i starten og slutningen af forløbet.
Formålet med forløbet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering af de nedenstående faglige mål):
Eleven har viden om:
• Idrætsdisciplinen badminton, herunder regler, forskellige slag og benarbejde
• Teori om styrketræning relateret til badminton
Eleven kan:
• Anvende faglig viden til at udarbejde og kritisk evaluere eget styrketræningsprogram målrettet en badmintonspiller
• Anvende faglig viden til at sætte ord på badmintonteknik
• Deltage hensigtsmæssigt i øvelser i undervisningen
• Udføre eget styrketræningsprogram målrettet en badmintonspiller og reflektere kritisk over valg af øvelser, belastning, antal gentagelser og sæt, pausernes længde og programmets opbygning
• Beherske centrale færdigheder i badminton (smash, det færdige spil)
• Udføre benarbejde, grebsskifte (forhånd og baghånd) og de følgende slag (kort og lang serv, clear, netdrop) i særdeleshed (ift. de nedenfor nævnte fokuspunkter herunder)
• Opnå kropsbevidsthed i relation til benarbejde og slag
Fokuspunkter til den praktiske undervisning:
Benarbejde
- Lavt TP
- Korrekt fod fører
- Forspændingsfald
- Stemskridt
Slag
- Korrekt greb
- Centralbevægelse
- Træfpunkt
- Vinkel på ketcher og ingen kraft i slag ved netdrop
Regler og færdige spil
- Placering af boldene på banen – ved øvelser og kamp
Styrketræning
- Korrekt udførelse af øvelser
- Planlægge hensigtsmæssigt styrketræningsprogram målrettet en badmintonspiller
- Reflektere kritisk over eget styrketræningsprogram
Materiale:
• Wolf, Hammer & Hammer (2006): C – det er idræt, s. 48-54 (6,5 sider)
• Badminton Danmark, Lær badmintonreglerne at kende (2 sider)
• Diverse youtube-videoer med teknik i lang forhåndsserv, kort baghåndsserv, clear, smash og netdrop
Cirka omfang: 8,5 sider + diverse videoer
Kernestof (fra læreplanen):
• aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
• aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
• grundlæggende principper for træning
• basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
Faglige mål (fra læreplanen):
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for klassiske og nye idrætter
• opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
Forløbsprøve:
Eleverne skal afslutningsvis udføre agility-testen (som de også gennemførte første gang i forløbet), lave et par benarbejds-øvelser samt filme dem selv udføre to slagsekvenser. Derudover skal de spille double med fokus på at overholde reglerne samt placering af slag undervejs i kampen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fodbold - som ung og gammel
I forløbet har eleverne arbejdet med fodboldteknik (indersideafleveringer, modtagninger, lodret og halvtliggende vristspark, vendinger, driblinger og finter), taktik (spilbarhed, bredde/dybde) samt teori om unge og ældres fysiologi. Teorien er blevet koblet til konkrete pulsmålinger i undervisningen. Eleverne har undervejs spillet kampe mod fodboldholdet 60+, som består af mænd, som er over 60 år.
Formålet med forløbet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering af de nedenstående faglige mål):
Eleven har viden om:
• Maksimal iltoptagelse og kredsløbskondition samt testning af kondital
• Den fysiske aktivitets betydning for sundheden med fokus på, hvad der sker med kroppen, når man bliver ældre inkl. forebyggelse og behandling af forskellige livsstilssygdomme
• Teknik og taktik i fodbold
• Pulsmålinger ved forskellige arbejdsintensiteter
Eleven kan:
• Anvende faglig viden om kredsløbstræning til at forklare og reflektere over pulsmålinger fra undervisningen i fodbold samt målinger i fodboldkampene mod 60+ (her fokus på forskel på elevernes og 60+’ernes pulsmålinger)
• Anvende faglig viden til at få en forståelse for den fysiske aktivitets betydning for forebyggelse og behandling af livsstilsygdomme
• Deltage hensigtsmæssigt i øvelser i undervisningen, herunder samarbejde i par (erfaren og mindre erfaren)
• Beherske centrale færdigheder i fodbold (lodret og halvliggende vristspark, driblinger, Husmandsfinten og Zidanefinten)
• Udføre indersideafleveringer, modtagninger (fod og knæ) og vendinger (inderside og yderside i særdeleshed
• Opnå kropsbevidsthed i relation til løb og spark
Materiale:
• Artikel om løbefænomenet Anna Møller
• C – det er idræt: s. 20-22 (minutvolumen + overgang fra hvile til arbejde) + 33-37 (kredsløbskondition og træning af kredsløbskondition) + 61-63 (måling og vurdering af kondital + løbependultest)
• Gjerset m.fl., Idrættens Træningslære (1995): Kapitel 4.3 om ældreidræt s. 376-383 (% afsnit om nervesystem og sanserne, % afsnit om ældrepædagogik)
• Korte videoer om FC Prostata og Fodbold for Hjertet
• Boldbasis bog (spilbarhed, bredde/dybde)
• 8 mands spilleregler
• Diverse youtube-videoer med fodboldteknik
Cirka omfang: 23 sider + Youtube-videoer
Kernestof (fra læreplanen):
• aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
• aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
• aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
• grundlæggende principper for træning
• basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
• de for undervisningen relevante digitale redskaber (pulsbælter)
Faglige mål (fra læreplanen):
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for boldspil
• opnå kropsbevidsthed
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Forløbsprøve:
Eleverne skal afslutningsvis i grupper af 3-4 elever lave en drejebog til forløbet, som de skal afprøve.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Svømning og livredning
Formålet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering de nedenstående faglige mål):
Eleven har viden om:
• Balance på langs og på tværs i vandet
• Biomekanik om forskellige typer af modstande i vand og hvordan disse mindskes
• Forskellige livredningsteknikker i vand
Eleven kan:
• Beherske centrale færdigheder i svømning og livredning, herunder vandtilvænningsøvelser (især skoddebevægelser), crawl (fokus på balance på langs og på tværs), spring (livredderspring, hovedspring, (startspring)), vendinger, bjærgning samt lodret dyk og (skrådyk).
• Opnå kropsbevidsthed i relation til svømning, spring og dyk og livredningsaktiviteter.
• Deltage hensigtsmæssigt i øvelser i undervisningen, herunder samarbejde (især i par) og give relevant feedback til forskellige øvelser.
• Anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til at arbejde med forskellige udfordringer/fokuspunkter i crawl.
Materiale:
• Kirkegaard & Olesen (1999): Balance i crawl og rygcrawl, Focus Idræt nr. 5
• Opdrift og tyngdekraft – worddokument om vandmodstand.
• Diverse youtube-videoer med af crawl, vendinger, livredning m.m.
Kernestof (fra læreplanen):
• Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
Faglige mål (fra læreplanen):
• Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet
• Beherske centrale færdigheder inden for nye og klassiske idrætter
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Praktikindhold:
• Vandtilvænning: skoddebevægelser, vandtrædning, balance på lang og på tværs
• Crawl: balance, rotation, vejrtrækning, armtag, bentag, kolbøttevendinger samt de 4 faser (startspring, (undervandsfase), crawl som stilart, korrekt vending)
• Spring; hovedspring og startspring fra skammel samt livredderspring.
• Livredning: Livredderspring og diverse livredningsteknikker (bjærgning med sikker aflevering til kant og lodret dyk samt evt. skrådyk)
Teoriindhold:
• Få forståelse for biomekaniske principper i svømning især med fokus på balance på tværs og på langs
Produkt:
Eleverne laver en drejebog ved at vælge et udpluk af øvelser fra undervisningen. Drejebogen gennemføres i 4-mandsgrupper til slut i forløbet. Derudover gennemføres 25 meter crawl (med startspring og vending). Udførelsen vurderes ift. de faglige mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Charleston & Jive
Formålet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering de nedenstående faglige mål):
Eleven har viden om:
• Labans bevægelseslære relateret til bevægelseskvalitet i charleston og jive
Eleven kan:
• Udføre de valgte trin korrekt (herunder korrekt grundtrin)
• Udføre trinene i takt til musikken
• Musikalsk udførelse af de enkelte trins (ligner det jive og charleston) bevægelseskvaliteter (jive: høje knæ, op på for-foden, lethed/tyngde, små trin)
• Evne at føre/lade sig føre
• Sammensætte trinene hensigtsmæssigt til en koreografi, herunder med hvilken grad af variation de indgår i koreografien
• Deltage hensigtsmæssigt i øvelser i undervisningen, herunder samarbejde og bidrage til udviklingen af en gruppekoreografi
Materiale:
• Friis, John (2001): Labans bevægelseskvaliteter s. 66-69
• Diverse youtube-videoer med grundtrin og variationer
Kernestof (fra læreplanen):
• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
Faglige mål (fra læreplanen):
• Beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Praktikindhold:
• Charleston og et par variationer
• Jive grundtrin og forskellige variationer
Teoriindhold:
• Få forståelse for bevægelseskvaliteter i charleston og jive ved brug af Labans bevægelseslære
Produkt:
Charleston og jive koreografi i 4-/6-mandsgrupper. Koreografien skal indeholde mindst 6 forskellige trin/variationer og skal danses igennem flere gange i forlængelse af hinanden. Koreografien vurderes ift. de faglige mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Grundtræning
Formålet med dette korte forløb er at forberede eleverne til træningsprojektet i 3g.
Første gang arbejdes med kredsløbstræning og Cooper-test. Anden gang arbejdes der med stofskiftekondition i vand.
Formålet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering de nedenstående faglige mål):
Eleven har viden om:
• Centrale begreber vedrørende kredsløbskondition og stofskiftekondition samt testning af kondital
• Pulsmålinger ved forskellige arbejdsintensiteter
Eleven kan:
• Anvende faglig viden om kredsløbstræning og stofskiftetræning til at forklare og reflektere over pulsmålinger fra undervisningen
• Deltage hensigtsmæssigt i øvelser i undervisningen, herunder forskellige samarbejdsrelationer
• Opnå kropsbevidsthed i relation til løb og vand
• Opnå god fysisk kapacitet
• Gennemføre træningsprogrammer
Materiale:
• C – det er idræt: s. 32-44 (kredsløbskondition og stofskiftekondition) + s. 63 (Cooper-test)
Kernestof (fra læreplanen):
• Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
• Grundlæggende principper for træning
• Basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
Faglige mål (fra læreplanen):
• Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Gennemføre træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
• Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
• Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt og løb
I forløbet 'Træningsprojekt og løb' har eleverne individuelt skulle tilrettelægge et træningsplan i 9 uger med det mål at forbedre deres kondital.
Forløbet startede ud med en bip-test efterfulgt af teori om aerob træning. De næste træningsgange skulle hver elev individuelt planlægge en træningssession og på skift i grupper stå for ca. 20 min løb med forskelligt krav såsom intervalløb indenfor/udenfor, selfieløb, pointløb samt intervaltræning relateret til floorball. Derudover har der været fokus på refleksioner over egen træning, pulsmålinger samt erfaringsdeling i smågrupper undervejs. Forløbet blev afsluttet med en bip-test samt individuel refleksion over, hvad hver enkelt elev har fået ud af forløbet.
Formålet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering de nedenstående faglige mål):
Eleven har viden om:
• Centrale begreber vedrørende kredsløbskondition og testning af kondital
• Pulsmålinger ved forskellige arbejdsintensiteter
Eleven kan:
• Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning
• Anvende faglig viden om kredsløbstræning til at forklare og reflektere over pulsmålinger fra undervisningen
• Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
• Opnå kropsbevidsthed - især i relation til løb
• Udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
• Deltage hensigtsmæssigt i øvelser i undervisningen, herunder forskellige samarbejdsrelationer
• Koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram
Materiale:
• C – det er idræt: s. 12-22 (stofskifteprocesserne ved et givent arbejde samt lunger, hjerte og kredsløbs funktion under arbejde) + s. 32-45 (superkompensation og aerob træning) + s. 61-63 (Testning - bip-test)
• Pulsmålinger
• Træningsplanlægningsskema udfyldt med individuelle træningsdagbøger
• https://illvid.dk/sundhed/eksperternes-raad-saadan-skal-du-loebe-hvis-du-vil-i-forbedre-din-sundhed-kondition-og-praestation
• https://www.dgi.dk/loeb/loeb/artikler/3-sikre-veje-faa-bedre-kondition-som-ny-loeber
• https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/forsker-slaar-fast-saadan-dyrker-du-bedst-motion-og-oeger-dine-chancer-et
Kernestof (fra læreplanen):
• Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
• Grundlæggende principper for træning
• Basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
• De for undervisningen relevante digitale redskaber (pulsbælter)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Træningsprojekt - Træningsplanlægningsskema 3f id.docx
-
Teori Træningsprojekt 3g.pdf
-
Wolf/Hammer: C - det er idræt, Gyldendal 2005-2006; sider: 12-22, 32-45, 61-63
-
Lav et detaljeret kredsløbskonditionstræningsprogram som vil forbedre/(vedligeholde hvis du allerede er i god form) din kredsløbskondition. Lav et skema over 9 ugers træning. Træningen kan fx indeholde kontinuerligt løb, intervalløb, cirkeltræning, c
-
Lav hjemmefra en plan for din individuelle træning af kredsløbskonditionen i dagens modul. Træningen kan fx indeholde kontinuerligt løb, intervalløb, cirkeltræning, cykeltræning, dans, øvelse med bold m.m.
-
Løbeeksperter: Her er nøglen til god kondition og forbedret sundhed
-
3 sikre veje: Få bedre kondition som ny løber
-
Øvelse med pasninger og skud i bevægelse
-
Floorballregler.docx
-
Floorball boldkontrol
-
Floorball pasninger og modtagninger
-
Kort introduktion til floorball teknik
-
Øvelse med pasninger i bevægelse og skud
-
Floorball pasninger og modtagninger
-
Forsker slår fast: Sådan dyrker du bedst motion – og øger dine chancer for et langt liv
-
Begrebsliste: Fodbold - som ung og gammel
-
Begrebsliste: Charleston og jive
-
Begrebsliste: Svømning og livredning
-
Genlæs teorien fra træningsprojekt-forløbet (både sider i 'C - det er idræt' samt artikler).
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Floorball
Forløbet startede ud sideløbende med træningsprojektet, så der var i starten af forløbet fokus på at bruge floorball som intervaltræning relateret til pulsmålinger samt teori om aerob træning. Derudover var fokus de første par gange boldkontrol, trækskud og -pasning, regler og småspil. Dernæst var fokus håndledsskud og pasninger i bevægelse. De sidste par gange var fokus individuelt forsvar, vendinger, opspil fra forsvar til angreb ved forskellige opstillinger, kædeudskiftninger og angrebsopstillinger samt powerplay for angreb (overtalsspil) og boxplay (undertalsspil) for forsvar.
Forløbet blev afsluttet med at eleverne afprøvede drejebøger til floorball samt en 6 mod 6 kamp med kædeudskiftninger.
Formålet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering af de nedenstående faglige mål):
Eleven har viden om:
• Basale regler i floorball, trækskud og håndledsskud samt forskellige angrebsopstillinger i floorball
Eleven skal:
• Kunne kontrollere og beskytte bolden
• Kunne foretage hensigtsmæssige tæmninger og pasninger
• Kunne udføre trækskud og håndledsskud
• Kunne vende med bolden
• Få erfaring med taktiske overvejelser: Opstilling, at skabe og udnytte frie rum, overtalsspil
• Kunne deltage hensigtsmæssigt i øvelser
• Kunne deltage hensigtsmæssigt i med- og modspilssituationer
Materiale:
• Kort introduktion til floorballteknik: https://www.youtube.com/watch?v=bvH05cIZKSs
• Floorball pasninger og modtagninger: https://www.youtube.com/watch?v=F3I4e81UpVg
• Floorball boldkontrol: https://www.youtube.com/watch?v=22_i-K2ZIxI
• Institut for idræt, Københavns universitet, s. 10-11 (regler)
Kernestof (fra læreplanen):
• Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
• Aktiviteter, der fremmer boldbeherskelse
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
• Grundlæggende principper for træning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Salsa - Rueda de Casino
Forløbet begyndte med et fokus på at tælle taktslag til salsamusik og udføre grundtrinene korrekt (fokus på at følge takten 1-2-3-pause, træde på forfod, bevæge hofterne). Dernæst lærte eleverne at genkende og udføre forskellige figurer samt at danse i kæde ved at følge caller og at prøve at være caller. Dernæst skulle eleverne i grupper undervise de andre elever i en tildelt figur. Slutteligt arbejdede eleverne i grupper med at sammensætte figurerne kreativt til en gruppekoreografi af cirka 2 minutters varighed med fokus på variation og kreativitet.
Formålet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering af de nedenstående faglige mål):
Eleven har viden om:
• Labans bevægelseskvaliteter relateret til salsa
• Fysiske og psykiske fordele ved at danse
Eleven skal:
• Kunne følge musikkens puls og rytme og starte på 1’eren
• Kunne følge musik i forskelligt tempo
• Kunne udføre salsagrundtrin og figurer med høj grad af bevægelseskvalitet (følge takten 1-2-3-pause, træde på forfod, bevæge hofterne)
• Kunne koordinere sammensatte bevægelser med både ben og arme i takt til musikken ved indlæring og udførelse af nye figurer
• Lære at udføre og genkende de følgende figurer:
• Vuelta
• Directo
• Fly (inkl. Floor/Floor double)
• Dame
• Enchufla
• Enchufla – double
• Enchufla – dile que no
• Laprima
• Vacilala
• Sombrero
• Besito
• Kunne følge en caller og selv være caller
• Kunne deltage hensigtsmæssigt i øvelser
• Kunne udføre (og huske) og være med til at udvikle en gruppekoreografi ved at sammensætte figurerne kreativt og varieret i samarbejde med andre
Materiale:
• Videoer med salsagrundtrin og figurer: https://www.youtube.com/playlist?list=PLcbd9nnoUdE7W6EZ7Z27Aeer_cNFVvSPx
• Britisk psykolog: Dans gør dig klogere, stærkere og gladere: https://nyhedscentrum.dk/britisk-psykolog-dans-goer-dig-klogere-staerkere-og-gladere/
• At danse hjælper med at styre angst: https://udforsksindet.dk/at-danse-styre-angst/
• 4 gode grunde til at kaste dig ud i dans: https://www.femina.dk/sundhed/traening-og-kost/4-gode-grunde-til-kaste-dig-ud-i-dans
• Friis, J. (2001). Labans bevægelseskvaliteter. I: Focus Idræt, nr. 2, 2001, 25. årgang s. 66-69 (OBS: også læst i 1g + 2g)
Kernestof (fra læreplanen):
• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Faglige mål (fra læreplanen):
• Beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i danserelationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Idrætsforløb 4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56457614421",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56457614421",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56457614421"
}