Holdet 2022 id/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Caroline Sofie Orloff
Hold 2022 id/f (1f id, 2f id, 3f id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opvarmning, leg, kamp, improvisation og dans
Titel 2 Badminton og styrketræning
Titel 3 Fodbold - som ung og gammel
Titel 4 Svømning og livredning
Titel 5 Charleston & Jive
Titel 6 Grundtræning
Titel 7 Træningsprojekt og løb
Titel 8 Floorball
Titel 9 Salsa - Rueda de Casino
Titel 10 Idrætsforløb 4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opvarmning, leg, kamp, improvisation og dans

Formålet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering de nedenstående faglige mål):
Eleven har viden om:
• Udvalgte begreber inden for Labans bevægelseslære (vægt, rum, tid, flow, koreografiske principper)
• Opvarmning, herunder den fysiologiske begrundelse for opvarmning samt opbygning af et opvarmningsprogram

Eleven kan:
• Følge musikkens puls og rytme
• Starte på 1’eren
• Følge musik i forskelligt tempo
• Koordinere sammensatte bevægelser
• Udføre (og huske) og udvikle koreograferede bevægelser i samarbejde med andre og ved brug af Labans bevægelseslære
• Udføre legende og kamplignende bevægelser med høj grad af bevægelseskvalitet (begreb fra Laban)
• Kunne dele vægt og fastholde kontaktpunkt i kontaktimprovisations-øvelser
• Kunne bruge sin kreativitet til at finde på legende og kamplignende bevægelser

• Udarbejde et opvarmningsprogram i henhold til teorien, herunder øvelsesvalg og musikvalg
• Organisere, forevise og instruere opvarmningsøvelser
• Deltage hensigtsmæssigt i øvelser i undervisningen


Materiale:
• ’C – det er idræt’ s. 22-30
• ’Labans bevægelseskvaliteter’, John Friis, s. 66-69 i Focus Idræt nr. 2 2001


Kernestof (fra læreplanen):
• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
• Basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet (opvarmning)

Faglige mål (fra læreplanen):
• Kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• Beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori

Praktikindhold:
• Opvarmning
• Leg, kamp og danselignende bevægelser
• Labans bevægelseslære i relation til bevægelser, som er legende og kamplignende

Teoriindhold:
• Få forståelse for Labans bevægelseslære og opvarmning

Forløbsprøve:
Dansekoreografi i grupper af 4-6 elever, som skal rumme en blanding af leg, kamp og danselignende bevægelser. En fælles koreografi (3x8 taktslag) skal indgå (dog justeret ift. Labansbevægelsesfaktorer; rum, tid, tyngde og flow). Derudover skal indgå en rygsekvens, hvor der danses parvis, 5 positioner/forfrysninger og overgange samt en kamp-sekvens. Fokus på bevægelseskvalitet, ensartethed, musikkens rytme og puls følges, sammensætningen af koreografien (variation og kreativitet) samt at dele og fastholde vægt i kontaktpunktet i rygsekvensen samt samarbejde og timing.
Dertil afleveres en A4-side, hvor koreografien beskrives vha. Labans bevægelsesfaktorer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Badminton og styrketræning

I forløbet har eleverne arbejdet med badminton samt styrketræning relateret til badminton. Undervejs i forløbet har eleverne udarbejdet og evalueret eget styrketræningsprogram for en badmintonspiller samt lavet en agilitytest i starten og slutningen af forløbet.

Formålet med forløbet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering af de nedenstående faglige mål):

Eleven har viden om:
• Idrætsdisciplinen badminton, herunder regler, forskellige slag og benarbejde
• Teori om styrketræning relateret til badminton

Eleven kan:
• Anvende faglig viden til at udarbejde og kritisk evaluere eget styrketræningsprogram målrettet en badmintonspiller
• Anvende faglig viden til at sætte ord på badmintonteknik
• Deltage hensigtsmæssigt i øvelser i undervisningen
• Udføre eget styrketræningsprogram målrettet en badmintonspiller og reflektere kritisk over valg af øvelser, belastning, antal gentagelser og sæt, pausernes længde og programmets opbygning
• Beherske centrale færdigheder i badminton (smash, det færdige spil)
• Udføre benarbejde, grebsskifte (forhånd og baghånd) og de følgende slag (kort og lang serv, clear, netdrop) i særdeleshed (ift. de nedenfor nævnte fokuspunkter herunder)
• Opnå kropsbevidsthed i relation til benarbejde og slag

Fokuspunkter til den praktiske undervisning:
Benarbejde
- Lavt TP
- Korrekt fod fører
- Forspændingsfald
- Stemskridt

Slag
- Korrekt greb
- Centralbevægelse
- Træfpunkt
- Vinkel på ketcher og ingen kraft i slag ved netdrop

Regler og færdige spil
- Placering af boldene på banen – ved øvelser og kamp

Styrketræning
- Korrekt udførelse af øvelser
- Planlægge hensigtsmæssigt styrketræningsprogram målrettet en badmintonspiller
- Reflektere kritisk over eget styrketræningsprogram

Materiale:
• Wolf, Hammer & Hammer (2006): C – det er idræt, s. 48-54 (6,5 sider)
• Badminton Danmark, Lær badmintonreglerne at kende (2 sider)
• Diverse youtube-videoer med teknik i lang forhåndsserv, kort baghåndsserv, clear, smash og netdrop
Cirka omfang: 8,5 sider + diverse videoer

Kernestof (fra læreplanen):
• aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
• aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
• grundlæggende principper for træning
• basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet

Faglige mål (fra læreplanen):
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for klassiske og nye idrætter
• opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori

Forløbsprøve:
Eleverne skal afslutningsvis udføre agility-testen (som de også gennemførte første gang i forløbet), lave et par benarbejds-øvelser samt filme dem selv udføre to slagsekvenser. Derudover skal de spille double med fokus på at overholde reglerne samt placering af slag undervejs i kampen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fodbold - som ung og gammel

I forløbet har eleverne arbejdet med fodboldteknik (indersideafleveringer, modtagninger, lodret og halvtliggende vristspark, vendinger, driblinger og finter), taktik (spilbarhed, bredde/dybde) samt teori om unge og ældres fysiologi. Teorien er blevet koblet til konkrete pulsmålinger i undervisningen. Eleverne har undervejs spillet kampe mod fodboldholdet 60+, som består af mænd, som er over 60 år.

Formålet med forløbet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering af de nedenstående faglige mål):

Eleven har viden om:
• Maksimal iltoptagelse og kredsløbskondition samt testning af kondital
• Den fysiske aktivitets betydning for sundheden med fokus på, hvad der sker med kroppen, når man bliver ældre inkl. forebyggelse og behandling af forskellige livsstilssygdomme
• Teknik og taktik i fodbold
• Pulsmålinger ved forskellige arbejdsintensiteter

Eleven kan:
• Anvende faglig viden om kredsløbstræning til at forklare og reflektere over pulsmålinger fra undervisningen i fodbold samt målinger i fodboldkampene mod 60+ (her fokus på forskel på elevernes og 60+’ernes pulsmålinger)
• Anvende faglig viden til at få en forståelse for den fysiske aktivitets betydning for forebyggelse og behandling af livsstilsygdomme
• Deltage hensigtsmæssigt i øvelser i undervisningen, herunder samarbejde i par (erfaren og mindre erfaren)
• Beherske centrale færdigheder i fodbold (lodret og halvliggende vristspark, driblinger, Husmandsfinten og Zidanefinten)
• Udføre indersideafleveringer, modtagninger (fod og knæ) og vendinger (inderside og yderside i særdeleshed
• Opnå kropsbevidsthed i relation til løb og spark

Materiale:
• Artikel om løbefænomenet Anna Møller
• C – det er idræt: s. 20-22 (minutvolumen + overgang fra hvile til arbejde) + 33-37 (kredsløbskondition og træning af kredsløbskondition) + 61-63 (måling og vurdering af kondital + løbependultest)
• Gjerset m.fl., Idrættens Træningslære (1995): Kapitel 4.3 om ældreidræt s. 376-383 (% afsnit om nervesystem og sanserne, % afsnit om ældrepædagogik)
• Korte videoer om FC Prostata og Fodbold for Hjertet
• Boldbasis bog (spilbarhed, bredde/dybde)
• 8 mands spilleregler
• Diverse youtube-videoer med fodboldteknik
Cirka omfang: 23 sider + Youtube-videoer

Kernestof (fra læreplanen):
• aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
• aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
• aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
• grundlæggende principper for træning
• basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
• de for undervisningen relevante digitale redskaber (pulsbælter)

Faglige mål (fra læreplanen):
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for boldspil
• opnå kropsbevidsthed
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden

Forløbsprøve:
Eleverne skal afslutningsvis i grupper af 3-4 elever lave en drejebog til forløbet, som de skal afprøve.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Svømning og livredning

Formålet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering de nedenstående faglige mål):
Eleven har viden om:
• Balance på langs og på tværs i vandet
• Biomekanik om forskellige typer af modstande i vand og hvordan disse mindskes
• Forskellige livredningsteknikker i vand

Eleven kan:
• Beherske centrale færdigheder i svømning og livredning, herunder vandtilvænningsøvelser (især skoddebevægelser), crawl (fokus på balance på langs og på tværs), spring (livredderspring, hovedspring, (startspring)), vendinger, bjærgning samt lodret dyk og (skrådyk).
• Opnå kropsbevidsthed i relation til svømning, spring og dyk og livredningsaktiviteter.
• Deltage hensigtsmæssigt i øvelser i undervisningen, herunder samarbejde (især i par) og give relevant feedback til forskellige øvelser.
• Anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til at arbejde med forskellige udfordringer/fokuspunkter i crawl.

Materiale:
• Kirkegaard & Olesen (1999): Balance i crawl og rygcrawl, Focus Idræt nr. 5
• Opdrift og tyngdekraft – worddokument om vandmodstand.
• Diverse youtube-videoer med af crawl, vendinger, livredning m.m.

Kernestof (fra læreplanen):
• Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde

Faglige mål (fra læreplanen):
• Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet
• Beherske centrale færdigheder inden for nye og klassiske idrætter
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Praktikindhold:
• Vandtilvænning: skoddebevægelser, vandtrædning, balance på lang og på tværs
• Crawl: balance, rotation, vejrtrækning, armtag, bentag, kolbøttevendinger samt de 4 faser (startspring, (undervandsfase), crawl som stilart, korrekt vending)
• Spring; hovedspring og startspring fra skammel samt livredderspring.
• Livredning: Livredderspring og diverse livredningsteknikker (bjærgning med sikker aflevering til kant og lodret dyk samt evt. skrådyk)

Teoriindhold:
• Få forståelse for biomekaniske principper i svømning især med fokus på balance på tværs og på langs

Produkt:
Eleverne laver en drejebog ved at vælge et udpluk af øvelser fra undervisningen. Drejebogen gennemføres i 4-mandsgrupper til slut i forløbet. Derudover gennemføres 25 meter crawl (med startspring og vending). Udførelsen vurderes ift. de faglige mål.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Charleston & Jive

Formålet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering de nedenstående faglige mål):
Eleven har viden om:
• Labans bevægelseslære relateret til bevægelseskvalitet i charleston og jive

Eleven kan:
• Udføre de valgte trin korrekt (herunder korrekt grundtrin)
• Udføre trinene i takt til musikken
• Musikalsk udførelse af de enkelte trins (ligner det jive og charleston) bevægelseskvaliteter (jive: høje knæ, op på for-foden, lethed/tyngde, små trin)
• Evne at føre/lade sig føre
• Sammensætte trinene hensigtsmæssigt til en koreografi, herunder med hvilken grad af variation de indgår i koreografien
• Deltage hensigtsmæssigt i øvelser i undervisningen, herunder samarbejde og bidrage til udviklingen af en gruppekoreografi

Materiale:
• Friis, John (2001): Labans bevægelseskvaliteter s. 66-69
• Diverse youtube-videoer med grundtrin og variationer

Kernestof (fra læreplanen):
• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde

Faglige mål (fra læreplanen):
• Beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Praktikindhold:
• Charleston og et par variationer
• Jive grundtrin og forskellige variationer

Teoriindhold:
• Få forståelse for bevægelseskvaliteter i charleston og jive ved brug af Labans bevægelseslære

Produkt:
Charleston og jive koreografi i 4-/6-mandsgrupper. Koreografien skal indeholde mindst 6 forskellige trin/variationer og skal danses igennem flere gange i forlængelse af hinanden. Koreografien vurderes ift. de faglige mål.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Grundtræning

Formålet med dette korte forløb er at forberede eleverne til træningsprojektet i 3g.

Første gang arbejdes med kredsløbstræning og Cooper-test. Anden gang arbejdes der med stofskiftekondition i vand.

Formålet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering de nedenstående faglige mål):
Eleven har viden om:
• Centrale begreber vedrørende kredsløbskondition og stofskiftekondition samt testning af kondital
• Pulsmålinger ved forskellige arbejdsintensiteter

Eleven kan:
• Anvende faglig viden om kredsløbstræning og stofskiftetræning til at forklare og reflektere over pulsmålinger fra undervisningen
• Deltage hensigtsmæssigt i øvelser i undervisningen, herunder forskellige samarbejdsrelationer
• Opnå kropsbevidsthed i relation til løb og vand
• Opnå god fysisk kapacitet
• Gennemføre træningsprogrammer

Materiale:
• C – det er idræt: s. 32-44 (kredsløbskondition og stofskiftekondition) + s. 63 (Cooper-test)

Kernestof (fra læreplanen):
• Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
• Grundlæggende principper for træning
• Basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet

Faglige mål (fra læreplanen):
• Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Gennemføre træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
• Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
• Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Træningsprojekt og løb

I forløbet 'Træningsprojekt og løb' har eleverne individuelt skulle tilrettelægge et træningsplan i 9 uger med det mål at forbedre deres kondital.

Forløbet startede ud med en bip-test efterfulgt af teori om aerob træning. De næste træningsgange skulle hver elev individuelt planlægge en træningssession og på skift i grupper stå for ca. 20 min løb med forskelligt krav såsom intervalløb indenfor/udenfor, selfieløb, pointløb samt intervaltræning relateret til floorball. Derudover har der været fokus på refleksioner over egen træning, pulsmålinger samt erfaringsdeling i smågrupper undervejs. Forløbet blev afsluttet med en bip-test samt individuel refleksion over, hvad hver enkelt elev har fået ud af forløbet.

Formålet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering de nedenstående faglige mål):
Eleven har viden om:
• Centrale begreber vedrørende kredsløbskondition og testning af kondital
• Pulsmålinger ved forskellige arbejdsintensiteter

Eleven kan:
• Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning
• Anvende faglig viden om kredsløbstræning til at forklare og reflektere over pulsmålinger fra undervisningen
• Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
• Opnå kropsbevidsthed - især i relation til løb
• Udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
• Deltage hensigtsmæssigt i øvelser i undervisningen, herunder forskellige samarbejdsrelationer
• Koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram

Materiale:
• C – det er idræt: s. 12-22 (stofskifteprocesserne ved et givent arbejde samt lunger, hjerte og kredsløbs funktion under arbejde) + s. 32-45 (superkompensation og aerob træning) + s. 61-63 (Testning - bip-test)
• Pulsmålinger
• Træningsplanlægningsskema udfyldt med individuelle træningsdagbøger
https://illvid.dk/sundhed/eksperternes-raad-saadan-skal-du-loebe-hvis-du-vil-i-forbedre-din-sundhed-kondition-og-praestation
https://www.dgi.dk/loeb/loeb/artikler/3-sikre-veje-faa-bedre-kondition-som-ny-loeber
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/forsker-slaar-fast-saadan-dyrker-du-bedst-motion-og-oeger-dine-chancer-et

Kernestof (fra læreplanen):
• Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
• Grundlæggende principper for træning
• Basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
• De for undervisningen relevante digitale redskaber (pulsbælter)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Floorball

Forløbet startede ud sideløbende med træningsprojektet, så der var i starten af forløbet fokus på at bruge floorball som intervaltræning relateret til pulsmålinger samt teori om aerob træning. Derudover var fokus de første par gange boldkontrol, trækskud og -pasning, regler og småspil. Dernæst var fokus håndledsskud og pasninger i bevægelse. De sidste par gange var fokus individuelt forsvar, vendinger, opspil fra forsvar til angreb ved forskellige opstillinger, kædeudskiftninger og angrebsopstillinger samt powerplay for angreb (overtalsspil) og boxplay (undertalsspil) for forsvar.
Forløbet blev afsluttet med at eleverne afprøvede drejebøger til floorball samt en 6 mod 6 kamp med kædeudskiftninger.

Formålet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering af de nedenstående faglige mål):
Eleven har viden om:
• Basale regler i floorball, trækskud og håndledsskud samt forskellige angrebsopstillinger i floorball

Eleven skal:
• Kunne kontrollere og beskytte bolden
• Kunne foretage hensigtsmæssige tæmninger og pasninger
• Kunne udføre trækskud og håndledsskud
• Kunne vende med bolden
• Få erfaring med taktiske overvejelser: Opstilling, at skabe og udnytte frie rum, overtalsspil
• Kunne deltage hensigtsmæssigt i øvelser
• Kunne deltage hensigtsmæssigt i med- og modspilssituationer

Materiale:
• Kort introduktion til floorballteknik: https://www.youtube.com/watch?v=bvH05cIZKSs
• Floorball pasninger og modtagninger: https://www.youtube.com/watch?v=F3I4e81UpVg
• Floorball boldkontrol: https://www.youtube.com/watch?v=22_i-K2ZIxI
• Institut for idræt, Københavns universitet, s. 10-11 (regler)

Kernestof (fra læreplanen):
• Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
• Aktiviteter, der fremmer boldbeherskelse
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
• Grundlæggende principper for træning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Salsa - Rueda de Casino

Forløbet begyndte med et fokus på at tælle taktslag til salsamusik og udføre grundtrinene korrekt (fokus på at følge takten 1-2-3-pause, træde på forfod, bevæge hofterne). Dernæst lærte eleverne at genkende og udføre forskellige figurer samt at danse i kæde ved at følge caller og at prøve at være caller. Dernæst skulle eleverne i grupper undervise de andre elever i en tildelt figur. Slutteligt arbejdede eleverne i grupper med at sammensætte figurerne kreativt til en gruppekoreografi af cirka 2 minutters varighed med fokus på variation og kreativitet.

Formålet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering af de nedenstående faglige mål):
Eleven har viden om:
• Labans bevægelseskvaliteter relateret til salsa
• Fysiske og psykiske fordele ved at danse

Eleven skal:
• Kunne følge musikkens puls og rytme og starte på 1’eren
• Kunne følge musik i forskelligt tempo
• Kunne udføre salsagrundtrin og figurer med høj grad af bevægelseskvalitet (følge takten 1-2-3-pause, træde på forfod, bevæge hofterne)
• Kunne koordinere sammensatte bevægelser med både ben og arme i takt til musikken ved indlæring og udførelse af nye figurer
• Lære at udføre og genkende de følgende figurer:
• Vuelta
• Directo
• Fly (inkl. Floor/Floor double)
• Dame
• Enchufla
• Enchufla – double
• Enchufla – dile que no
• Laprima
• Vacilala
• Sombrero
• Besito
• Kunne følge en caller og selv være caller
• Kunne deltage hensigtsmæssigt i øvelser
• Kunne udføre (og huske) og være med til at udvikle en gruppekoreografi ved at sammensætte figurerne kreativt og varieret i samarbejde med andre

Materiale:
• Videoer med salsagrundtrin og figurer: https://www.youtube.com/playlist?list=PLcbd9nnoUdE7W6EZ7Z27Aeer_cNFVvSPx
• Britisk psykolog: Dans gør dig klogere, stærkere og gladere: https://nyhedscentrum.dk/britisk-psykolog-dans-goer-dig-klogere-staerkere-og-gladere/
• At danse hjælper med at styre angst: https://udforsksindet.dk/at-danse-styre-angst/  
• 4 gode grunde til at kaste dig ud i dans: https://www.femina.dk/sundhed/traening-og-kost/4-gode-grunde-til-kaste-dig-ud-i-dans
• Friis, J. (2001). Labans bevægelseskvaliteter. I: Focus Idræt, nr. 2, 2001, 25. årgang s. 66-69 (OBS: også læst i 1g + 2g)

Kernestof (fra læreplanen):
• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik

Faglige mål (fra læreplanen):
• Beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i danserelationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer