Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Michala Hammer, Sidse Christensen
|
Hold
|
2022 id/x (1x id, 2x id, 3x id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Indendørs fodbold
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning og dans
Opvarmningsteori - afsnittet fra C-deter idræt. De har trænet at lave opvarmningsprogrammer, vælge musik mv.
Vi har trænet lanciers og charleston (for at forberede til jiveforløb i 2.g). Vi har haft fokus på musikforståelse, finde 1'eren og lave chassé. Spejløvelser med forskellige bevægelseskvaliteter til musik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Charleston & Jive
Formålet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering de nedenstående faglige mål):
Eleven har viden om:
• Labans bevægelseslære relateret til bevægelseskvalitet i charleston og jive
Eleven kan:
• Udføre de valgte trin korrekt (herunder korrekt grundtrin)
• Udføre trinene i takt til musikken
• Musikalsk udførelse af de enkelte trins (ligner det jive og charlestong) bevægelseskvaliteter (jive: høje knæ, op på for-foden, lethed/tyngde, små trin)
• Evne at føre/lade sig føre
• Sammensætte trinene hensigtsmæssigt til en koreografi, herunder med hvilken grad af variation de indgår i koreografien
• Deltage hensigtsmæssigt i øvelser i undervisningen, herunder samarbejde og bidrage til udviklingen af en gruppekoreografi
Materiale:
• Friis, John (2001): Labans bevægelseskvaliteter s. 66-69
• Diverse youtube-videoer med grundtrin og variationer
Kernestof (fra læreplanen):
• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
Faglige mål (fra læreplanen):
• Beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Praktikindhold:
• Charleston og et par variationer
• Jive grundtrin og forskellige variationer
Teoriindhold:
• Få forståelse for bevægelseskvaliteter i charleston og jive ved brug af Labans bevægelseslære
Produkt:
Charleston og jive koreografi i 4-/6-mandsgrupper. Koreografien skal indeholde mindst 6 forskellige trin/variationer og skal danses igennem flere gange i forlængelse af hinanden. Koreografien vurderes ift. de faglige mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Volleyball
Fokus på boldberøringer og holde bolden i gang.
Teknisk fokus:
- serv (underhånd og overhånd)
- fingerslag (skål, ned i benene)
- backerslag (ned i benene, strakte arme og ro på armene)
- smash (stemskridt/udvikling af springkraft og armbevægelse
Færdighedsområde: boldspil
Forløbs titel: Volleyball¨
Forløbets mål:
beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil.
indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Fokus på boldberøringer og holde bolden i gang.
Kunne indgå i det færdige spil
Teknisk fokus:
- serv (underhånd og overhånd)
- fingerslag (skål, ned i benene)
- backerslag
- Ramme bolden mellem håndled og albueled
- strakte arme
- Skulder skudt fremad
- Bene bøjes, og kontroleret strækkkes
- Er kroppen placeret således at armene, brystkassen og hovedet er placeret den retning man intenderer at skyde.
- smash (stemskridt/udvikling af springkraft og armbevægels.
Rytne (backerslag, fingerslag og smach)
Praktisk indhold
Der vil indgå reglerne for kids volleyball i timerne, for at få eleverne til at øve placering og teknik
Teori:
teori fra grundforløbet om netvæg spil
forløbsplan
- intro, regler for kidsvolley og Backerslag
- backerslag teknik
- Fingerslag teknik
- Smash stæmskridt
- Rytme
- Roller og placering
- Færdig volley kamp, med pædagogiske regler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Svømning
Crawl er det primære fokus, hvor eleverne vurderes på deres evne til at udføre følgende 4 sekvenser med korrekt teknik.
1: Startspring
2: Undervandsfase
3: Crawl som stilart
4: Kendskab til korrekt vending
Følgende har været i fokus.
1: Vandtilvænning (som en del af opvarmningen)
2: Spring, herunder startspring fra skammel. Lodret spring på benene, hovedspring og livredderspring.
3: Crawl (primært fokus) - Rotation, vejrtrækning, balance i vandet, armtag og kolbøttevendinger.
4: Livredderspring og polocrawl (crawl med hovedet over vand)
Omkring balance i vandet – Lars Kirkegaard og Jesper S. Olesen; og ”Balance i crawl og rygcrawl”, Focus Idræt nr. 5, 1999
Opdrift og tyngdekraft – worddokument om vandmodstand.
Youtube, diverse videoer af korrekt teknik.
Superman glide: https://www.youtube.com/watch?v=wsL6-rAWcLw
9 armtag på 25 meter: https://www.youtube.com/watch?v=4InLAsnmKhY
Grant Hackett - optimal teknik - https://www.youtube.com/watch?v=f6qIhkuzTx0&t=5s
Flipturns: https://www.youtube.com/watch?v=sNeU1DLfklY
Pernille Blume - alle fire faser - https://www.youtube.com/watch?v=A6shAlaU_SA
Teori:
Omkring balance i vandet – Lars Kirkegaard og Jesper S. Olesen; ”Balance i crawl og rygcrawl”, Focus Idræt nr. 5, 1999
Opdrift og tyngdekraft – worddokument om vandmodstand.
Øvelseskatalog crawl:
Øvelseskatalog
Crawl (primært fokus)
Generelt:
Fokus på stilartens fire dele: Startspring, undervandsfase, svømmestilens korrekte udførelse og vending.
Vandmodstand og kroppens position i vandet
Crawl:
Superman glide
Vejrtrækning ved rotation
Høj albue ved crawl
Rotationsøvelser i crawl
Lang glidefase
Den døende arm
Pres brystkassen en smule ned mod bunden
Armtag når den anden arm har passeret øret – koordinatcrawl
Hovedspring og kølbøttevendinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ultimate
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Floorball og træningsprojekt
Floorball:
Undervisningsforløb i floorball med fokus på basale tekniske elementer som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud samt basale taktiske boldspilselementer som spilbarhed, placeringsevne m/u bold og overlap. Herudover er der fokus på teoretiske elementer som de mest basale floorballregler
Træningsprojektet er af ca. 8-12 ugers varighed og skal ses som en naturlig og praksisorienteret forlængelse af den viden, som eleverne har tilegnet sig om træning og testning i løbet af 1. og 2.g. Eleverne skal igennem Træningsprojektet gerne opleve, at de selv er i stand til at planlægge og gennemføre et relevant træningsprogram. En erfaring, som eleverne også vil kunne bruge efter tiden på gymnasiet.
Eleverne skal individuelt eller i grupper med udgangspunkt i relevant litteratur, internetsider, m.m., udformer og gennemfører et fysisk træningsprogram. Selve træningsprogrammet formuleres i overordnede træk og medbringes til idrætstimen hver gang, hvor det kan diskuteres med idrætslæreren.
I løbet af træningsprojektet fører eleverne en træningslogbog, der dels beskriver træningsmængde, intensitet og lignende, dels fortæller om oplevelsen af træningsprogrammet. Denne logbog medbringes efter aftale til idrætstimerne, hvor den kort præsenteres for idrætslæreren.
For at kunne afprøve effekten af Træningsprojektet og efterfølgende evaluere det, indledes og afsluttes forløbet med nogle tests.
Der kan være indlagt tests midt i forløbet for at give eleverne et billede af hvordan deres træningstilstand står til, og om der skal justeres i forhold til det videre forløb.
Produkt og evaluering
Eleven skal med træningsprojektet kunne
Dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram
Koble teoretisk viden til sit personlige træningsprogram
Demonstrere korrekt brug af faglige termer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Salsa
Forløbet begyndte med et fokus på at tælle taktslag til salsamusik og udføre grundtrinene korrekt (fokus på at følge takten 1-2-3-pause, træde på forfod, bevæge hofterne). Dernæst lærte eleverne at genkende og udføre forskellige figurer. Dernæst skulle eleverne i grupper arbejde med udleverede figurer. Slutteligt arbejdede eleverne i grupper med at sammensætte figurerne kreativt til en gruppekoreografi med fokus på variation og kreativitet.
Formålet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering af de nedenstående faglige mål):
Eleven har viden om:
• Labans bevægelseskvaliteter relateret til salsa
• Fysiske og psykiske fordele ved at danse
Eleven skal:
• Kunne følge musikkens puls og rytme og starte på 1’eren
• Kunne følge musik i forskelligt tempo
• Kunne udføre salsagrundtrin og figurer med høj grad af bevægelseskvalitet (følge takten 1-2-3-pause, træde på forfod, bevæge hofterne)
• Kunne koordinere sammensatte bevægelser med både ben og arme i takt til musikken ved indlæring og udførelse af nye figurer
• Kunne deltage hensigtsmæssigt i øvelser
• Kunne udføre (og huske) og være med til at udvikle en gruppekoreografi ved at sammensætte figurerne kreativt og varieret i samarbejde med andre
Kernestof (fra læreplanen):
• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Faglige mål (fra læreplanen):
• Beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i danserelationer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Salsa Beginners 1 - Single Right Turn & Single Left Turn men
-
Salsa Beginners 1 - Cross Body Lead with a Single Right Turn for the Ladies - Detailed explanation
-
Learn Salsa: Basic Left Turn or Fade Away
-
biptest_dk.exe
-
Salsa Beginners 1 - Cross Body Lead for the Absolute Beginner - Detailed explanation
-
Salsa Dancing: Right Turn for Men & Women
-
HØJSKOLE HACK: Lær grundtrinene i salsa
-
Salsa Dancing: The Shuttle Move!
-
How to Do Advanced Funky Salsa Moves | Latin Dance
-
How to Do Easy Funky Salsa Moves | Latin Dance
-
How to Do an Easy Salsa Dip | Latin Dance
-
How to Do a Split Dance Move for Ladies | Latin Dance
-
Learn Salsa Cuban Setenta for Beginners
-
Easy Salsa Dancing for beginners ❤️ Routine 1
-
Salsa Basics for Beginner - Complete Guide 2024
-
Salsa Beginners 2 - Cross Body Turn Inside - Detailed Explanation
-
6 Turn Pattern System of Salsa
-
Salsa Beginners 2 - Salsa Shouldercheck - Detailed explanation for the absolute beginner
-
Salsa Beginners 2 - The Butterfly Move - How to Make the Lady Shine on the Dancefloor
-
Andreas 36,8 Adam 33,9 caroline24,5 Christoffer 49,2 Christian 40,2 Cecilie 21,5 emilie31,7 eva36,5 dagbjört28,6 Gabriel 30,9 masoud44,5 mickey44,5 naia33,1 oscar53,4 sherak35,3 viktoria30,1 sidse 26,9
-
Skriv jeres træningsrapport færdig. udprint og medbring til timen. Kort og præcis tak.
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Badminton
Faglige mål:
Badminton-forløb
-Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
-Beherske grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen.
-Beherske benarbejde til hhv. kort forhånds- og kort baghåndshjørne
-Beherske kort baghåndsserv og lang forhåndsserv
-Have kendskab til clear slaget
-Have basal taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
-Kendskab til og praktiske refleksioner omkring indlæring af komplekse tillærte bevægelser
-Kraftoverførsle til bolden, centralbevægelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56457615431",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56457615431",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56457615431"
}