Solrød Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Solrød Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MU/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Solrød Gymnasium
Fag og niveau
Musik A
Lærer(e)
Kirsten Koch Lægaard, Lars Olsen, Maria Vejgaard
Hold
2022 MU/c (
1cMU
,
2cMU
,
3cMU
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introducerende forløb
Titel 2
I gang med arrangement
Titel 3
Flerfaglighedsforløb
Titel 4
Musikalsk analyse, fortsat arrangement m.m.
Titel 5
Musiklære og M1
Titel 6
Analyse af rytmisk musik
Titel 7
Særligt studeret område: Soul
Titel 8
M2: Skriftlig jazz
Titel 9
Overblik over den klassiske musikhistorie
Titel 10
Sammenspil
Titel 11
Hits i 1990'erne
Titel 12
Sammenspil og Sange
Titel 13
Wienerklassik
Titel 14
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introducerende forløb
Der lægges vægt på oplevelsen af at spille og synge sammen. Endvidere arbejdes der med forståelse af rytmenotation og groove samt elementær indføring i skalaer, intervaller og akkorder.
Indhold
Kernestof:
Sammenspil: Hit the road, Jack (Percy Mayfield, Ray Charles)
Rap: Ahr der (MC Einar)
Sammenspil: Blaffersangen (Kim Larsen)
Enstemmig sang: My favourite things (Rodgers, Hammerstein)
Enstemmig sang: Perhaps love (John Denver)
Sammenspil: Taxa (Cabble, Zorde, Binderup, Salomonsen)
Grønager, Johannes: Nøgle til musikken, Systime 1999-2007; sider: 7-32
Sammenspil: Imagine (John Lennon)
Sammenspil: Merry Christmas Everyone (Bob Heatlie, Shakin' Stevens)
Kanon: Christmas is coming (traditional)
Auditiv analyse af uddrag fra "Messias" af G.F. Händel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
I gang med arrangement
Introduktion til brug af PriMus og arbejde med enkle arrangementsopgaver. Elementær musikteori fortsættes med fokus på akkorder og harmonik. Sammenspil fortsætter med mere modrytmiske grooves.
Indhold
Kernestof:
Sammenspil: Evil Ways (Sonny Henry, Santana)
Grønager, Johannes: Nøgle til musikken, Systime 1999-2007; sider: 33-37
Grønager, Johannes: Groovy! - arrangement af pop og rock, Systime 2002-2010; sider: 12-17
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 1 - Flydekor og bas
22-01-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Flerfaglighedsforløb
Med udgangspunkt i det fællles flerfaglige fokusemne "døden", analyseres udvalgte passager af Benjamin Brittens "War Requiem" med fokus på digte af Wilfred Owen, der i værket supplerer den traditionelle latinske rekviem-tekst.
Indhold
Kernestof:
Benjamin Britten: War Requiem (Britten-Pears Foundation)
Teksten til "War Requiem"
Online-partitur til "War Requiem" (Boosey & Hawkes)
Den katolske højmesse - oversigt (Orla Vinther)
Requiem - messe eller musikgenre (Den Store Danske)
War Requiem - opgaver.docx
Sammenspil: Ticket to ride (Lennon/McCartney)
Supplerende stof:
Instruments | Philharmonia
Tegn og symboler i nodeskriften (Musikipedia)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Flerfaglighedsforløb
13-02-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Musikalsk analyse, fortsat arrangement m.m.
Med udgangspunkt i en introduktion til trinanalyse og funktionsharmonisk analyse arbejdes med musikalsk analyse af udvalgte satser med henblik på at udvikle et kvalificeret begrebsapparat til musikalsk analyse. Der arbejdes videre med grundlæggende arrangementsteknikker og forskellige sammenspilsnumre.
Indhold
Kernestof:
Sammenspil: Oye como va (Tito Puente)
Grønager, Johannes: Nøgle til musikken, Systime 1999-2007; sider: 38-42, 45-52, 57-59, 62-63
Sammenspil: Californication (Red Hot Chili Peppers)
Grønager, Johannes: Groovy! - arrangement af pop og rock, Systime 2002-2010; sider: 18-27
Sammenspil: Ain't no sunshine (Bill Withers)
Analyse: Forellekvintet, 4. sats tema (Franz Schubert)
Sammenspil: Chain of fools (The Commitments)
Sammenspil: Mamma mia (Andersson, Ulvaeus)
Analyse: Heidenröslein (Franz Schubert)
Sammenspil: Tuxedo Junction (E. Hawkins/B. Feyne)
Analyse: Eine kleine Nachmusik - Menuet (W.A. Mozart)
Sammenspil: Help (Lennon/McCartney)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Søsterlil - rytmiseret flydekor
05-03-2023
Søsterlil 2: Revideret flydekor + bas
26-03-2023
Thank you for the music
16-04-2023
Retning af Thank you for the music
07-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Musiklære og M1
Musiklære og M1
Materialer: C-nøglen og Nøglen til musikken
Musikipedia:
Toner, intervaller, rytmer, akkorder, skalaer, tonearter,
funktionsharmonik, bluesharmonik, modal harmonik:
file:///C:/Users/sgkl/Downloads/Harmonik,%20Jakobmjensen.pdf
Melodisk analyse:
Kompendium af Merete Wendler, sider fra Uffe Englunds bog og sider fra Rockmusik i tid og rum.
Indhold
Kernestof:
Jeg tager imod s. 1.pdf
Jeg tager imod s. 2.pdf
Lyt til nummeret Jeg Tager Imod
Lektie er at skaffe en mappe (én med en elastik og papirerne ligger løst) til musik! I kommer til at få en del papirer udleveret, både noder og arbejdspapirer i hånden, og det skal I selv sørge for at holde styr på... Mappen må gerne ligge med navn p
Her er lidt vejledning til jer:Gisli, leadvokal: Se s. 1. Bemærk anden toneart i noderne end på den originale version. I omkvædet synger du den midterste tone.Linus, bas: Se s. 2. Spil så vidt muligt den alternative figur. Og husk at være med på Tema
Lektie i Musikipedia: Øvelser Toner: Træn G-nøgle, F-nøgle og C-nøgle. Så mange øvelser I nu har lyst til! :-)
Arbejdsark formanalyse af Billie Jean.docx
Google Drive: MUSIK mappen
Arbejdsark formanalyse af rock eller popnummer.docx
Michael Jackson - Billie Jean (Official Video)
Akkorder
I skal lave jeres oplæg med valg af rytmisk musikstykke færdige til i dag.
Lektie i Musikipedia: Øvelser Toner: Træn G-nøgle, F-nøgle og C-nøgle. Så mange øvelser I nu har lyst til! :-) Der er flere af jer, der ikke fik gjort det til i sidste uge!
Wiener Philharmoniker - Maurice Ravel - Bolero - Regente Gustavo Dudamel (HD)
Funktionsharmonik
akkorder
Medbring høretelefoner
genkendelse alle firklange.html
Harmonik, Jakobmjensen.pdf
den tonale kadence.html
Vanessa Carlton - A Thousand Miles
Tonearter | Musikipedia
Gymnasiepensum | Musikipedia
Medbring bogen 'nøglen til musikken'
Jeg har nogle nogle noder med til denne sang:
Lav alle opgaverne så godt I kan, Funktionsharmonik-1-opgaver.docx
Her kan I se en oversigt over funktioner: Gymnasiepensum | Musikipedia
Vivaldi: The Four Seasons - Anne-Sophie Mutter /Mutter Virtuosi Ensemble
Funktionsharmonik-1-opgaver.docx
Blue Bossa #AndreaHopkins @Brown Sugar Taipei Live
Jazzbas 1-af-2: TWOBEAT
Flydekor 1: Stemmeføring i UH-kor
Korsvar i jazz
Twobeat-bas 2: Tilføj gennemgangstoner
Lav resten af opgaverne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Analyse af rytmisk musik
Materiale:
Jakob Jensen: Nogle begreber/termer til analyse af rytmisk musik
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/Analyse%20af%20rytmisk%20musik/Analyse%20af%20rytmisk%20musik.pdf
Arbejdsark til formanalyse af "Billie Jean"
Arbejdsark til formanalyse af "Englishman in New York"
Udleveret papir om syngestil og sangteknik
Gennemgået Powerpoint om Forgrund og baggrund i rockmusik.
Gennemgået Powerpoint om Groove analyse.
Holdet har lavet små fremlæggelser af forskellige grooveanalyser fra hjemmesiden:
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/Analyse%20af%20rytmisk%20musik/index.html
Formanalyse, musikeksempler:
Billie Jean (popform)
Lovefool (popform)
Grillbaren (strofisk form)
Dream a little dream (AABA form)
Englishman in New York (udvidet popform)
Der har været elevoplæg med analyse af selvvalgte numre.
Indhold
Kernestof:
LYT LANGSOMT
Jazzbas 1-af-2: TWOBEAT
Flydekor 1: Stemmeføring i UH-kor
Twobeat-bas 2: Tilføj gennemgangstoner
Korsvar i jazz
Jazzvokal-kompendium, Gert Uttenthal.pdf
Jazzarrangement-the-handbook.pdf
Lav opgaverne Funktionsharmonik-1-opgaver
Ella Fitzgerald - Misty
Blue Bossa-1 Fløjte.pri
Blue Bossa-2 Klaver, cecilie.pri
Blue Bossa, klaver, Melanie.pri
Blue Bossa | FLUTE | Easy Flute Book
Husk fløjte
Husk sax og fløjte :-)
I spiller følgende numre fredag eftermiddag: Blue Bossa, Sam Smith (med 3.g), When you're around (med 3.g) og noget med SG Band, hvis I har lyst :-)
Blues | Musikipedia
Swet Home Chicago, node.pdf
Sweet Home Chicago
Blå toner , F-dur.pdf
I timen arbejder I med disse Spørgsmål til Soulmusikkens rødder
Læs s. 7-17 i Soulbogen
Lyt til Sweet Home Chicago og se om du kan finde blå toner i noden. Opstil bluesskema for nummeret (akkorder i rundgangen se s. 8 i Soulbogen)
Hvis I har tid så se på pentatone skalaer og at en bluesskala er en molpentaton med tilføjet lavt 5. trin :-)
Lave øvelser i dur-pentaton, mol-pentaton og bluesskala
Hitsville, Historien om Motown.docx
mitCFU.dk
Læs s. 82-124 i soulbogen hvis I skal så meget som muligt ud af filmen.
I Should Care - løsningsforslag.pri
Spørgsmål til soul bogen, s. 14-30, 2c MU.docx
Sydstatssoul over for Motown - Noter til Soulbogen, udfyld selv.docx
Souloplæg, 2c MU.docx
Syngestil og sangteknik.docx
Læs s. 18-40 i soulbogen
Husk at tage soul bogen med til timerne.
Analyse af rytmisk musik
Analyse af rytmisk musik, af Jacob Jensen.pdf
Last Christmas tekst.docx
Last Christmas, akkorder.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Særligt studeret område: Soul
Produktet
I skal analysere mindst 2 soulnumre, som I selv vælger, men der skal være gode noder til dem, så tjek med mig, om der er det. Desuden skal numrene være inspillet i 1960’erne. I skal minimum vælge ét sydstatssoulnummer og ét Motown nummer. Når I har valgt numre må I inddrage et nuti-digt soulnummer helt frit (og her behøver I ikke noder) til perspektivering.
I skal lave en fremlæggelse af jeres arbejde på en PPT, hvor I sætter relevante links/billeder/vigtigste pointer fra jeres analyse ind.
En problemformulering til projektet kunne være følgende:
- Hvad kendetegner soul musikken i 1960’erne i USA og hvordan er en nutidig soulsanger blevet insipreret deraf?
Eksempler på underspørgsmål kunne være:
- Hvad kendetegner sydstatssoul? Udvalgt kunstner
- Hvad kendetegner Motown? Udvalgt kunstner
- Hvad er der af ligheder og forskelle i analysen af numre fra de to retninger indenfor Soul?
- Er der specielle forhold omkring et eller flere af de udvalgte musiknumres tilblivelse i sin sam-tid, som er relevant at inddrage?
- Hvilke musikalske tråde kan man trække til en nutidig soul-kunstner? Udvalgt kunstner
Materialer
Dokumentarfilm: Hitsville: Historien om Motown (lånt på filmcentralen).
Samt filmen "Ray".
Uddrag af bogen "Soul, sort musik i 1960'erne", af Jakob Jensen & Thomas Hammer, Systime 1999.
Soul musikanalyser som indgik i soulprojektet:
Analyse af blues: Sweet Home Chicago (Blues, 1937)
Sydstatssoul:
Mustang Sally (Sydstatssoul, 1967)
Since you've been gone
Hold on, I'm coming
I take what I want
Motown:
Reach out, I'll be there
I can't help myself
Love is here and now you're gone
Ain't too proud to beg
Indhold
Kernestof:
Hitsville, Historien om Motown.docx
Morgensamling
https://www.youtube.com/watch?v=yXQViqx6GMY lyt til nummeret og jeres stemmer
Souloplæg, 2c MU.docx
Sydstatssoul over for Motown - Noter til Soulbogen, udfyld selv.docx
Soul Man, node.pdf
Its the same old song, node.pdf
Knock on Wood, Eddie Floyd (1966), node.pdf
I Heard It Through The Grapevine, Marvin Gaye (1967) (E).pdf
Læs s. 82-98 i Soulbogen
All I Want for Christmas - G dur.docx
All I Want For Christmas akkorder + melodi.pdf
Nu er det jul igen i C-dur.docx
Kig akkorderne igennem.
mitCFU.dk
Vi øver sidste gang inden juleafslutningen så sørg for at have øvet jeres stemmer hjemmefra;0)
Oplæg i soul
James Brown performs "Please Please Please" at the TAMI Show (Live)
James Brown gives you dancing lessons
All Of Me | Easy FLUTE Book
Frida, husk fløjte :-)
Footprints.pri
All of me.docx
Husk fløjte
Husk noder til Sam Smith
Sam and Dave - Hold On, I'm Coming
The four tops - I can't help myself (sugar pie, honey bunch) - Live HQ
Sam & Dave - I Take What I Want.wmv
Love is Here and Now You're Gone - The Supremes
Aretha Franklin - Live at Concertgebouw Amsterdam 1968 - Since You've Been Gone (Sweet, Sweet Baby)
Wilson Pickett - Mustang Sally
NEW * Ain't Too Proud To Beg - The Temptations {Stereo} 1966
https://www.musikipedia.dk/oevelser/intervaller
Forberede jeres soulnumre til et oplæg i næste uge.
Øvelser » Skalaer | Musikipedia
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
M2: Skriftlig jazz
Al materiale til skriftlig jazz er taget fra gert Utenthals videoer.
https://www.youtube.com/results?search_query=jazz+gert+uttenthal
Indhold
Kernestof:
Blokstemme1
Blokstemme i jazzsats 2/2
Se kapitel 6 om blokstil.
Træningsopg. Opg. B som Blokstil.pri
Blokstemme-opgaver.pri
videoer til skr. Jazzarrangement.docx
Blokstemme i jazzsats 1/2
Overblik over den klassiske musiks historie .docx
Musikkens_instrumenter.pptx
Just The Two Of Us.pri
Musikhistorie - skabelon.pptx
Sammenspil til Spring Art .docx
klassisk musik.pdf
klassisk.html
Klassisk musikhistorie.html
Musikhistorie, kort.pdf
Frida & Cecilie holder oplæg om barok :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Overblik over den klassiske musikhistorie
Gruppearbejde med kort fremlæggelse for klassen.
Periodeinddeling:
Middelalder 800 - 1400
Renæssance 1400 - 1600
Barok 1600 – 1750
Klassik/Wienerklassik 1750 - 1820
Romantik 1820 - 1900
Impressionisme 1880 - 1900
Modernisme/ekspressionisme 1900 –
Opgaven: I skal skabe sig et overblik over jeres periode og formidle jeres viden videre til os andre via et 15 minutter langt oplæg, samt en ordnet samling af stikord. Oplægget skal indholde en visuel præsentation (f.eks. powerpoint) samt lydeksempler.
Kilder: Anbefalede sites:
eBog ”10 klassikere” (kun adgang til Middelalder:
https://10klassikere.systime.dk/?id=126
)
http://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Klassisk%20musikhistorie.pdf
https://www.musikipedia.dk/barokken
Wikipedia og Den Store Danske (lex.dk) kan også bruges
Der er selvfølgelig også en masse at finde på engelsk, f.eks.:
https://www.mymusictheory.com/learn-music-theory/reference/639-the-history-of-classical-music
Derudover er der bøgerne af orla Vinther, som KL har med og PPT med instrumentoversigt.
Indhold: I skal forsøge at finde oplysninger om jeres periode vedrørende det følgende:
Samtid, samfund Hvordan så verden ud den gang, hvem bestemte, hvad var på mode, hvilke opfattelser var oppe i tiden?
Musikkens funktion Hvem brugte musikken, hvor hørtes den, hvem betalte for den?
Instrumenter/ensembler Hvad kom der til af nye instrumenter og hvad var de typiske besætninger?
Stilarter Hvad var de musikalske kendetegn for tidens musik? Brug fagbegreber.
Komponister Hvem var de vigtigste komponister i perioden?
Lydeksempel Afspil et brudstykke af et tidstypisk musikstykke.
Billedeksempel Vis mindst ét billede der kan give et indtryk af tiden.
Blandt andet analyse af Vivaldi, 'forår' og Lyt Langsomt: Bach Præludium.
Indhold
Kernestof:
Melanie og Linus holder oplæg om wienerklassik :-)
Overblik over den klassiske musiks historie .docx
Skalaer » Kirketonearter » Klaver | Musikipedia
[Solo] Isn't She Lovely - Stevie Wonder
Kirketonale skalaer
kirketonearter
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Sammenspil
Sam Smith, I'm nor the only one
Kashmir, Mom in love, daddy in space
Blue Bossa
When you're around med 3.g.
All of me
Footprints
Billy Joel, Vienna
Bill Withers, Just the two of us
Stevie Wonder, Isn't she lovely
Indhold
Kernestof:
Template til aflevering - Musescore 4.mscz
isnt she lovely, melodi og solo 2 gange, fløjte.pri
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Hits i 1990'erne
Hits i 1990’erne
I dette forløb vil eleverne blive introduceret for et forløb som handler om nogle af de genrer og strømninger som gennemsyrede de hits der kom frem i 1990’erne. Det analytiske arbejde vil tage udgangspunkt i Henrik Marstals: Hitskabelonen, musikhistorien kommer fra Rebel og Remix og så vil fokus være på hvad det var der gjorde at netop disse numre blev så store hits i 1990’erne.
Hits vi arbejder med er:
- Michael Jackson: Black or White, 1991
- Nirvana: Smells Like Teen Spirit, 1991
- Oasis: Wonderwall, 1994
- Spice Girls: Wannabe, 1996
- Backstreet Boys: I Want It That Way, 1999
Kernelitteratur:
- Henrik Marstal: Hitskabelonen, Lindhardt og Ringhof, 2003, 9. 98-117
- Martin Hamann: Popmusik og modalharmonik, Systime, 2020, p. 55-62
- Anders Aare, Joahnnes Grønager, Poul Rønnenfelt: Rockmusik i tid og rum, Systime, 2007, p. 106-117, kapitlet Sound ABC
- Per Reinholdt Nielsen: Rebel og Remix, Systime, 2011, p.
- Michael Jackson: p. 183-189
- 1990’erne generelt: p. 238-247
- Nirvana: p. 248-255
- Oasis: p. 260-261, 264-267
- Spice Girls: p. 322-326
- Backstreet Boys: p. 316-322
Indhold
Kernestof:
Håber I har haft en god sommer;0) I dag er mit fokus på at vi skal have afstemt forventninger i forhold til musikundervisningen - hvilke forløb skal vi have, hvad skal vi fokusere på i forhold til den skriftlige dimension af faget og er der nogle øns
Xtraprøvesæt 1 (lavet af Thomas Hammer, dec19).docx
Lektien til timerne i dag er at I skal: Downloade Musescore: https://musescore.org/da + lave en mappe hvor I har hentet jeres første aflevering + den template som I skal bruge til afleveringerne, så I er klar til at arbejde med det i timerne.
Vi synger Dejlig Dag på SG og starter op på forløbet om hits i 90'erne.
Lektie: lave melodianalysen af Jylland mellem tvende have fra den delprøve vi startede på i sidste uge. Xtra M1 prøvesæt 2 (lavet af Thomas Hammer, dec19).docx
Læs teksten som lektie til timerne og besvar følgende spørgsmål undervejs - tænk spørgsmålene som guidelines til hvad det vigtigste i teksten er:
Xtraprøvesæt 1 (lavet af Thomas Hammer, dec19).docx Xtra M1 prøvesæt 1 opgave D & B2.mp3 Gloser til grooveanalyse.pdf Harmonisk-analyse-Oversigt-OpgB2 - ny og forbedret version.pdf
Lyt også til vores sammenspilsnummer så i måske får lidt mere fornemmelse af jeres roller: https://www.youtube.com/watch?v=1eOoXegVF8Q
Lektie: I skal forsøge at lave bas og trommer til jeres første aflevering, så jeg har mulighed for at hjælpe jer med at blive færdige med det. Hvis I har overskud til det må I også meget gerne kigge på at lave flydekor til. Brug max 20 minutter.Vi ar
Vi starter op på analysen af et nyt hit fra 1990'erne, klapper nogle rytmer og kigger kort groove til den aflevering I skal aflevere 25/9 - så ingen lektier til i dag;0)
Nirvana-SmellsLikeTeenSpirit-groove.pdf
Smells Like Teen Spirit.pdf
Nirvana - Smells Like Teen Spirit.mp3
Læs teksten som lektie til timerne, vi arbejder videre med Smells Like Teen Spirit og runder vores sammenspil af. Grunge og Nirvana.pdf
Lektie: Lav trommer og bas til jeres kommende aflevering - vi snakker om jeres valg i timen;0)Jeg giver jer opgaver tilbage + vi snakker videre om bas og kor.
2021 20 maj (download, unzip og dobbeltklik på index-filen).zip
Grooveskema Wonderwall.pdf Oasis - Wonderwall.mp3 Wonderwall.pdf
193720_musikteori1.docx Virtuel undervisning tirsdag den 17 september.docx
Frida vælger en sang fra sangbogen. Læs teksten og forsøg at besvare spørgsmålene mens i læser, så det bliver en fokuseret læsning: Britpop and Oasis.pdf
Hvorfor blev Oasis’ musik så hurtigt populær?Lav en liste over karakteristika for henholdsvis Blur og Oasis.Hvad var Britpop og hvad var kendetegnende for den genre?Hvad karakteriserede ’Lad Culture’ og hvorfor opstod dette begreb netop i 1990’erne?H
Vi arbejder videre med funktionsharmonisk analyse og starter op på nyt sammenspil.
Læs dokumentet som lektie til timen. Vi ses på teams hvor jeg gennemgår noget teori og efterfølgende får I en opgave som vi gennemgår på torsdag;0)
Cecilie vælger en sang fra sangbogen + vi løber opgaven fra mandag igennem og spiller sammenspil.
Spice Girls.pdf
Overskrift
Læs dokumentet som lektie, vi synger Linus sang og spiller sammenspil. Fra funktionshamonik til modalharmonik.pdf
I dag arbejder vi med bas i forhold til Shape of My Heart, så læs dokumentet og husk computerne. Vi synger også Linus' sang og starter op på Jolene.
Lav bassen færdig til Shape of My Heart, brug retningslinjerne fra vores to basdokumenter.
Læs dokumentet og tag noter til hvad der er karakteristisk for Boyband kulturen og hvorfor denne opstod.
Vi laver en analyse af Backstreet Boys nummer 'I Want It That Way' og runder forløbet om Hits i 1990'erne af. Desuden synger vi Melanies sang og hvis der er tid til det begynder vi så småt at kigge på kor til Shape of My Heart.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Sammenspil og Sange
Sammenspil:
- Tøsedrengene: Et lysår en stjerne
- Dolly Parton: Jolene
- Ed Sheeran: Perfect
- Shade: Smooth Operator
- Julestjerner: On the Road to Jul
- Amy Winehouse: Valerie
Kor:
- Dejlig Dag på SG
Sange fra WH den blå:
- Det lysner over agres feld, 171
- Septembers himmel er så blå, 173
- Mørk er November, 176
- Højt fra træets grønne top, 200
- Amazing Grace, 284
- With A Litte Help From My Friends, 448
- Sensommervise, 174
- Can't Help Falling in Love, 437
- Ræven er ude med halen så lang, 100
- Der er ingenting i verden så stille som sne, 128
Indhold
Kernestof:
Håber I har haft en god sommer;0) I dag er mit fokus på at vi skal have afstemt forventninger i forhold til musikundervisningen - hvilke forløb skal vi have, hvad skal vi fokusere på i forhold til den skriftlige dimension af faget og er der nogle øns
Xtraprøvesæt 1 (lavet af Thomas Hammer, dec19).docx
Lektien til timerne i dag er at I skal: Downloade Musescore: https://musescore.org/da + lave en mappe hvor I har hentet jeres første aflevering + den template som I skal bruge til afleveringerne, så I er klar til at arbejde med det i timerne.
Vi synger Dejlig Dag på SG og starter op på forløbet om hits i 90'erne.
Lektie: lave melodianalysen af Jylland mellem tvende have fra den delprøve vi startede på i sidste uge. Xtra M1 prøvesæt 2 (lavet af Thomas Hammer, dec19).docx
Læs teksten som lektie til timerne og besvar følgende spørgsmål undervejs - tænk spørgsmålene som guidelines til hvad det vigtigste i teksten er:
Xtraprøvesæt 1 (lavet af Thomas Hammer, dec19).docx Xtra M1 prøvesæt 1 opgave D & B2.mp3 Gloser til grooveanalyse.pdf Harmonisk-analyse-Oversigt-OpgB2 - ny og forbedret version.pdf
Lyt også til vores sammenspilsnummer så i måske får lidt mere fornemmelse af jeres roller: https://www.youtube.com/watch?v=1eOoXegVF8Q
Lektie: I skal forsøge at lave bas og trommer til jeres første aflevering, så jeg har mulighed for at hjælpe jer med at blive færdige med det. Hvis I har overskud til det må I også meget gerne kigge på at lave flydekor til. Brug max 20 minutter.Vi ar
Vi starter op på analysen af et nyt hit fra 1990'erne, klapper nogle rytmer og kigger kort groove til den aflevering I skal aflevere 25/9 - så ingen lektier til i dag;0)
Nirvana-SmellsLikeTeenSpirit-groove.pdf
Smells Like Teen Spirit.pdf
Nirvana - Smells Like Teen Spirit.mp3
Læs teksten som lektie til timerne, vi arbejder videre med Smells Like Teen Spirit og runder vores sammenspil af. Grunge og Nirvana.pdf
Lektie: Lav trommer og bas til jeres kommende aflevering - vi snakker om jeres valg i timen;0)Jeg giver jer opgaver tilbage + vi snakker videre om bas og kor.
2021 20 maj (download, unzip og dobbeltklik på index-filen).zip
Grooveskema Wonderwall.pdf Oasis - Wonderwall.mp3 Wonderwall.pdf
193720_musikteori1.docx Virtuel undervisning tirsdag den 17 september.docx
Frida vælger en sang fra sangbogen. Læs teksten og forsøg at besvare spørgsmålene mens i læser, så det bliver en fokuseret læsning: Britpop and Oasis.pdf
Hvorfor blev Oasis’ musik så hurtigt populær?Lav en liste over karakteristika for henholdsvis Blur og Oasis.Hvad var Britpop og hvad var kendetegnende for den genre?Hvad karakteriserede ’Lad Culture’ og hvorfor opstod dette begreb netop i 1990’erne?H
Vi arbejder videre med funktionsharmonisk analyse og starter op på nyt sammenspil.
Læs dokumentet som lektie til timen. Vi ses på teams hvor jeg gennemgår noget teori og efterfølgende får I en opgave som vi gennemgår på torsdag;0)
Cecilie vælger en sang fra sangbogen + vi løber opgaven fra mandag igennem og spiller sammenspil.
Spice Girls.pdf
Overskrift
Læs dokumentet som lektie, vi synger Linus sang og spiller sammenspil. Fra funktionshamonik til modalharmonik.pdf
I dag arbejder vi med bas i forhold til Shape of My Heart, så læs dokumentet og husk computerne. Vi synger også Linus' sang og starter op på Jolene.
Lav bassen færdig til Shape of My Heart, brug retningslinjerne fra vores to basdokumenter.
Læs dokumentet og tag noter til hvad der er karakteristisk for Boyband kulturen og hvorfor denne opstod.
Vi laver en analyse af Backstreet Boys nummer 'I Want It That Way' og runder forløbet om Hits i 1990'erne af. Desuden synger vi Melanies sang og hvis der er tid til det begynder vi så småt at kigge på kor til Shape of My Heart.
Vi tager hul på det nye forløb om Wienerklassik, fokus vil være på Mozart og Figaros Bryllup. Lav flydekor og korsvar til verset i Shape of My Heart. Læs eventuelt om teknikkerne her:
Vi mødes på Christianshavns Torv ved Metroen kl 14.
Le Nozze Di Figaro og Mozart.pptx
[Free-scores.com]_mozart-wolfgang-amadeus-overtures-the-marriage-of-figaro-2077.pdf
Voi che sapete.pdf
Vi evaluerer vores ekskursion til Operaen og afslutter arbejdet med kor i forhold til Shape of My Heart. Afsluttende starter vi op på jeres kommende aflevering og synger den sang jeg havde valgt til sidste uge.
Retningslinjer for skriftlig eksamen i Musik 2024 Musescore.docx
Til i dag skal I have lavet kor jeres kommende aflevering, vi arbejder med kor, trommer og bas på klassen. Desuden starter vi op på Mozarts Menuet;0)
Vi synger min sang.
Læs side 49-59 i Wienerklassik bogen. Kapitlet handler om Mozart, I skal finde 3 fakta om hans liv og 5 karakteristiske ting for hans musik og karriere.
Cecilie vælger en sang.
193743_musikteori1.docx
Frida vælger en sang. Læs side 39-48 i Wienerklassik bogen om Haydn, I skal finde 3 fakta om hans liv og 5 karakteristiske ting for hans musik og karriere. Vi arbejder med en menuet af Haydn og jeg giver opgaver tilbage.
Haydn Menuet fra Sonate i Gdur.pdf Franz Joseph Haydn Piano Sonata HOB #11 in G Major.mp3
Modulet afholdes virtuelt synkront på Teams - der kommer et link til mødet;0)
Som lektie til i dag skal I have lavet så meget på analysen af Haydns menuet som muligt - brug følgende og husk at menuetten kommer ca 6:30 inde i lydfilen:
Linus vælger en sang
Lav delprøve 1 fra i mandags færdig og prøv at lave blokstemmer + korsvar til omkvæd til næste aflevering.
Vi slutter af med sammenspil;0)
Lav trommer og bas til jeres næste aflevering så vi kan snakke om det i timen. Melanie vælger en sang.
Læs teksten om Beethoven som lektie til modulet i dag, noter 3 ting du fandt interessant ved hans liv, og 4 karakteristika for hans musikalske virke. Vi afslutter arbejdet med menuetter.
Beethoven-Sonata1-1-abcplus.pdf
Lav de sidste to delopgaver i opgavesættet som lektie til i dag (grooveanalyse + modal vs funktionsharmonik).
Lyt til Smooth Operator og On the Road to Jul som lektie, så vi kan spille dem i timen i dag;0)
193878_musikteori1.docx
Læs side 29-38 i Wienerklassik bogen - noter de fem vigtigste elementer om musikken fra denne periode.
I dag skal vi overvejende arbejde med musikproduktion, men der bliver også tid til at arbejde med jeres kommende aflevering og sammenspil.Lektien til i dag er at I skal have lavet trommer og bas til jeres kommende aflevering, og så kigger vi på det I
Musikproduktion
Vi runder en masse cliffhangers af og arbejder med koret til den aflevering I skal aflevere i aften. Lektien til i dag er at I skal lave kor til jeres kommende aflevering og rette trommer + bas til.
I øver sammenspil til Åbent Hus selv sammen med Malik, Camilla og Noah - eventuelt Valdemar;0)
Lav den funktionsharmoniske analyse og melodianalysen som lektie til i dag, så vi kan få styr på vores cliffhanger. Vi spiller og snakker afleveringer.
Jeg giver en introduktion til SRP i musik, I får opgaver tilbage og så starter vi på en sonate af Haydn.
Komme med forslag til sammenspilsnumre til eksamen til sommer + hvad vil I spille solo. Vi arbejder med aflevering, rytmer og Haydns Strygekvartet i F.
Lektie: lav tommer til jeres kommende aflevering. Vi snakker om trommer og bas til jeres kommende aflevering i dag, vi afslutter Haydns strygekvartet første sats og arbejder med delprøve 1.
1stx221_MUSA_17052022.zip
Vi arbejder videre med jeres aflevering og starter op på sammenspil.
Lektie: lyt til nummeret Valerie af Amy Winehouse https://www.youtube.com/watch?v=hBc7vpffXpk&t=45s
Vi starter op på analysen af Beethovens Første Klaversonate, første sats.
Hvornår skal vi mødes i SRP-skriveperioden?
Vi afslutter analysen af Beethovens Klaversonate og forsætter sammenspil.
Vi arbejder med en delprøve 1 og starter op på analyse af Pop-Rock som repetition af forløbet om Hits i 90'erne og forberedelse til SRP.
2stx221_MUSA_20052022.zip
Sammenspil og forsætter arbejdet med opgaverne fra i mandags.
Som lektie til i dag skal I lave delprøve 1 fra i mandags færdig - kun de sidste to opgaver;0) 2stx221_MUSA_20052022.zip
Vi arbejder videre med Come As You Are - sørg for at have formanalyse og melodianalyse færdig inden timerne. Derefter spiller vi videre på Smooth Operator og Valerie.
Lav tromme og bas til den kommende aflevering som lektie. Læg også akkorder ind i vers og bro så stemmeføringen er på plads.
Vi afslutter analysen af Come As You Are - sørg for at have lavet groove og melodianalyse som lektie til timerne.
Lav melodianalysen færdig som lektie. Vi spiller sammenspil, jeg giver opgaver tilbage og arbejder med måske lidt med harmonik.
Lav trommer og bas til jeres kommende aflevering som lektie til i dag, vi arbejder med kor og bas i modulet og starter på repetition af Menuetten.
Afslutte Menuetten og Sammenspil
Lektie til i dag er at I skal have lavet trommer og bas til jeres kommende aflevering, og så arbejder vi med kor i modulet + starter op på repetition af Sonatesatsformen
Vi afslutter analysen af Beethoven, spiller sammenspil og hører jeres solonumre i plenum.
Jeg giver jeres sidste afleveringer tilbage, vi snakker om eksamen og runder af;0)
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 61
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Wienerklassik
Wienerklassik – Sonatesatsform og Menuet
Vi arbejder med Wienerklassikken som periode med fokus på komponisterne: Haydn, Mozart og den unge Beethoven. Under forløbet arbejder vi med formtyperne menuet og sonatesatsformen, samt de Wienerklassiske træk i musikken.
Kerne litteratur:
Orla Vinther: Musikhistorien 5 Wienerklassik
- p. 29-38 - overordnet introduktion til perioden
- p. 39-48 - Introduktion til Haydn
- p. 49-59 - Introduktion til Mozart
- p. 60-72 - Introduktion til Beethoven
Værker:
Sonatesatsformer:
Mozart: Eine Kleine Nachtmusik, 1. sats, 1787
Haydn: Kvartet nr 17 i F, opus 3, nr 5, 1. sats, 1765
Beethoven: Klaversonate opus 2 nr 1, 1. sats, 1795
Menuet:
Mozart: Eine Kleine Nachtmusik, 3. sats, 1787
Haydn: Divertimento i G, 3. sats, 1767
Beethoven: Klaversonate opus 2 nr 1, 3. sats, 1795
Indhold
Kernestof:
Vi tager hul på det nye forløb om Wienerklassik, fokus vil være på Mozart og Figaros Bryllup. Lav flydekor og korsvar til verset i Shape of My Heart. Læs eventuelt om teknikkerne her:
Vi mødes på Christianshavns Torv ved Metroen kl 14.
Le Nozze Di Figaro og Mozart.pptx
[Free-scores.com]_mozart-wolfgang-amadeus-overtures-the-marriage-of-figaro-2077.pdf
Voi che sapete.pdf
Vi evaluerer vores ekskursion til Operaen og afslutter arbejdet med kor i forhold til Shape of My Heart. Afsluttende starter vi op på jeres kommende aflevering og synger den sang jeg havde valgt til sidste uge.
Retningslinjer for skriftlig eksamen i Musik 2024 Musescore.docx
Til i dag skal I have lavet kor jeres kommende aflevering, vi arbejder med kor, trommer og bas på klassen. Desuden starter vi op på Mozarts Menuet;0)
Vi synger min sang.
Læs side 49-59 i Wienerklassik bogen. Kapitlet handler om Mozart, I skal finde 3 fakta om hans liv og 5 karakteristiske ting for hans musik og karriere.
Cecilie vælger en sang.
193743_musikteori1.docx
Frida vælger en sang. Læs side 39-48 i Wienerklassik bogen om Haydn, I skal finde 3 fakta om hans liv og 5 karakteristiske ting for hans musik og karriere. Vi arbejder med en menuet af Haydn og jeg giver opgaver tilbage.
Haydn Menuet fra Sonate i Gdur.pdf Franz Joseph Haydn Piano Sonata HOB #11 in G Major.mp3
Modulet afholdes virtuelt synkront på Teams - der kommer et link til mødet;0)
Som lektie til i dag skal I have lavet så meget på analysen af Haydns menuet som muligt - brug følgende og husk at menuetten kommer ca 6:30 inde i lydfilen:
Linus vælger en sang
Lav delprøve 1 fra i mandags færdig og prøv at lave blokstemmer + korsvar til omkvæd til næste aflevering.
Vi slutter af med sammenspil;0)
Lav trommer og bas til jeres næste aflevering så vi kan snakke om det i timen. Melanie vælger en sang.
Læs teksten om Beethoven som lektie til modulet i dag, noter 3 ting du fandt interessant ved hans liv, og 4 karakteristika for hans musikalske virke. Vi afslutter arbejdet med menuetter.
Beethoven-Sonata1-1-abcplus.pdf
Lav de sidste to delopgaver i opgavesættet som lektie til i dag (grooveanalyse + modal vs funktionsharmonik).
Lyt til Smooth Operator og On the Road to Jul som lektie, så vi kan spille dem i timen i dag;0)
193878_musikteori1.docx
Læs side 29-38 i Wienerklassik bogen - noter de fem vigtigste elementer om musikken fra denne periode.
I dag skal vi overvejende arbejde med musikproduktion, men der bliver også tid til at arbejde med jeres kommende aflevering og sammenspil.Lektien til i dag er at I skal have lavet trommer og bas til jeres kommende aflevering, og så kigger vi på det I
Musikproduktion
Vi runder en masse cliffhangers af og arbejder med koret til den aflevering I skal aflevere i aften. Lektien til i dag er at I skal lave kor til jeres kommende aflevering og rette trommer + bas til.
I øver sammenspil til Åbent Hus selv sammen med Malik, Camilla og Noah - eventuelt Valdemar;0)
Lav den funktionsharmoniske analyse og melodianalysen som lektie til i dag, så vi kan få styr på vores cliffhanger. Vi spiller og snakker afleveringer.
Jeg giver en introduktion til SRP i musik, I får opgaver tilbage og så starter vi på en sonate af Haydn.
Komme med forslag til sammenspilsnumre til eksamen til sommer + hvad vil I spille solo. Vi arbejder med aflevering, rytmer og Haydns Strygekvartet i F.
Lektie: lav tommer til jeres kommende aflevering. Vi snakker om trommer og bas til jeres kommende aflevering i dag, vi afslutter Haydns strygekvartet første sats og arbejder med delprøve 1.
1stx221_MUSA_17052022.zip
Vi arbejder videre med jeres aflevering og starter op på sammenspil.
Lektie: lyt til nummeret Valerie af Amy Winehouse https://www.youtube.com/watch?v=hBc7vpffXpk&t=45s
Vi starter op på analysen af Beethovens Første Klaversonate, første sats.
Hvornår skal vi mødes i SRP-skriveperioden?
Vi afslutter analysen af Beethovens Klaversonate og forsætter sammenspil.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Repetition
I dette forløb vi vi repetere og forberede til både den mundtlige og den skriftlige eksamen.
M1: Diverse dokumenter på Lectio og Musikipedia
M2: Thomas Hammer's dokument 'Groove på et ark',
https://tartelet.dk/skriftlig-musik-rockvokal.html
og diverse sider på Musikipedia til pop/rock arrangement
Hits i 90'erne:
Nirvana: Come As You are
Wienerklassik:
- Beethovens: Strygekvartet i Bb opus 18, no 6, 1. sats - sonatesatsform
- Mozart: Symfoni nr 18, KV 130, 3. sats - menuet
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med en delprøve 1 og starter op på analyse af Pop-Rock som repetition af forløbet om Hits i 90'erne og forberedelse til SRP.
2stx221_MUSA_20052022.zip
Sammenspil og forsætter arbejdet med opgaverne fra i mandags.
Som lektie til i dag skal I lave delprøve 1 fra i mandags færdig - kun de sidste to opgaver;0) 2stx221_MUSA_20052022.zip
Vi arbejder videre med Come As You Are - sørg for at have formanalyse og melodianalyse færdig inden timerne. Derefter spiller vi videre på Smooth Operator og Valerie.
Lav tromme og bas til den kommende aflevering som lektie. Læg også akkorder ind i vers og bro så stemmeføringen er på plads.
Vi afslutter analysen af Come As You Are - sørg for at have lavet groove og melodianalyse som lektie til timerne.
Lav melodianalysen færdig som lektie. Vi spiller sammenspil, jeg giver opgaver tilbage og arbejder med måske lidt med harmonik.
Lav trommer og bas til jeres kommende aflevering som lektie til i dag, vi arbejder med kor og bas i modulet og starter på repetition af Menuetten.
Afslutte Menuetten og Sammenspil
Lektie til i dag er at I skal have lavet trommer og bas til jeres kommende aflevering, og så arbejder vi med kor i modulet + starter op på repetition af Sonatesatsformen
Vi afslutter analysen af Beethoven, spiller sammenspil og hører jeres solonumre i plenum.
Jeg giver jeres sidste afleveringer tilbage, vi snakker om eksamen og runder af;0)
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56457643776", "T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56457643776", "H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56457643776" }