Holdet 2022 MU/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Kirsten Koch Lægaard, Lars Olsen, Maria Vejgaard
Hold 2022 MU/c (1cMU, 2cMU, 3cMU)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introducerende forløb
Titel 2 I gang med arrangement
Titel 3 Flerfaglighedsforløb
Titel 4 Musikalsk analyse, fortsat arrangement m.m.
Titel 5 Musiklære og M1
Titel 6 Analyse af rytmisk musik
Titel 7 Særligt studeret område: Soul
Titel 8 M2: Skriftlig jazz
Titel 9 Overblik over den klassiske musikhistorie
Titel 10 Sammenspil
Titel 11 Hits i 1990'erne
Titel 12 Sammenspil og Sange
Titel 13 Wienerklassik
Titel 14 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 I gang med arrangement

Introduktion til brug af PriMus og arbejde med enkle arrangementsopgaver. Elementær musikteori fortsættes med fokus på akkorder og harmonik. Sammenspil fortsætter med mere modrytmiske grooves.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 - Flydekor og bas 22-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Flerfaglighedsforløb

Med udgangspunkt i det fællles flerfaglige fokusemne "døden", analyseres udvalgte passager af Benjamin Brittens "War Requiem" med fokus på digte af Wilfred Owen, der i værket supplerer den traditionelle latinske rekviem-tekst.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Flerfaglighedsforløb 13-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Musikalsk analyse, fortsat arrangement m.m.

Med udgangspunkt i en introduktion til trinanalyse og funktionsharmonisk analyse arbejdes med musikalsk analyse af udvalgte satser med henblik på at udvikle et kvalificeret begrebsapparat til musikalsk analyse. Der arbejdes videre med grundlæggende arrangementsteknikker og forskellige sammenspilsnumre.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Søsterlil - rytmiseret flydekor 05-03-2023
Søsterlil 2: Revideret flydekor + bas 26-03-2023
Thank you for the music 16-04-2023
Retning af Thank you for the music 07-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Musiklære og M1

Musiklære og M1
Materialer: C-nøglen og Nøglen til musikken

Musikipedia:
Toner, intervaller, rytmer, akkorder, skalaer, tonearter,

funktionsharmonik, bluesharmonik, modal harmonik:
file:///C:/Users/sgkl/Downloads/Harmonik,%20Jakobmjensen.pdf

Melodisk analyse:
Kompendium af Merete Wendler, sider fra Uffe Englunds bog og sider fra Rockmusik i tid og rum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Analyse af rytmisk musik

Materiale:
Jakob Jensen: Nogle begreber/termer til analyse af rytmisk musik
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/Analyse%20af%20rytmisk%20musik/Analyse%20af%20rytmisk%20musik.pdf


Arbejdsark til formanalyse af "Billie Jean"
Arbejdsark til formanalyse af "Englishman in New York"

Udleveret papir om syngestil og sangteknik

Gennemgået Powerpoint om Forgrund og baggrund i rockmusik.

Gennemgået Powerpoint om Groove analyse.

Holdet har lavet små fremlæggelser af forskellige grooveanalyser fra hjemmesiden:
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/Analyse%20af%20rytmisk%20musik/index.html

Formanalyse, musikeksempler:
Billie Jean (popform)
Lovefool (popform)
Grillbaren (strofisk form)
Dream a little dream (AABA form)
Englishman in New York (udvidet popform)

Der har været elevoplæg med analyse af selvvalgte numre.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Særligt studeret område: Soul

Produktet
I skal analysere mindst 2 soulnumre, som I selv vælger, men der skal være gode noder til dem, så tjek med mig, om der er det. Desuden skal numrene være inspillet i 1960’erne. I skal minimum vælge ét sydstatssoulnummer og ét Motown nummer. Når I har valgt numre må I inddrage et nuti-digt soulnummer helt frit (og her behøver I ikke noder) til perspektivering.
I skal lave en fremlæggelse af jeres arbejde på en PPT, hvor I sætter relevante links/billeder/vigtigste pointer fra jeres analyse ind.

En problemformulering til projektet kunne være følgende:
- Hvad kendetegner soul musikken i 1960’erne i USA og hvordan er en nutidig soulsanger blevet insipreret deraf?
Eksempler på underspørgsmål kunne være:
- Hvad kendetegner sydstatssoul? Udvalgt kunstner
- Hvad kendetegner Motown? Udvalgt kunstner
- Hvad er der af ligheder og forskelle i analysen af numre fra de to retninger indenfor Soul?
- Er der specielle forhold omkring et eller flere af de udvalgte musiknumres tilblivelse i sin sam-tid, som er relevant at inddrage?
- Hvilke musikalske tråde kan man trække til en nutidig soul-kunstner? Udvalgt kunstner

Materialer
Dokumentarfilm: Hitsville: Historien om Motown (lånt på filmcentralen).
Samt filmen "Ray".

Uddrag af bogen "Soul, sort musik i 1960'erne", af Jakob Jensen & Thomas Hammer, Systime 1999.

Soul musikanalyser som indgik i soulprojektet:
Analyse af blues: Sweet Home Chicago (Blues, 1937)

Sydstatssoul:
Mustang Sally (Sydstatssoul, 1967)
Since you've been gone
Hold on, I'm coming
I take what I want

Motown:
Reach out, I'll be there
I can't help myself
Love is here and now you're gone
Ain't too proud to beg

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Overblik over den klassiske musikhistorie

Gruppearbejde med kort fremlæggelse for klassen.

Periodeinddeling:
Middelalder 800 - 1400
Renæssance 1400 - 1600
Barok 1600 – 1750
Klassik/Wienerklassik 1750 - 1820
Romantik 1820 - 1900
Impressionisme 1880 - 1900
Modernisme/ekspressionisme 1900 –

Opgaven: I skal skabe sig et overblik over jeres periode og formidle jeres viden videre til os andre via et 15 minutter langt oplæg, samt en ordnet samling af stikord. Oplægget skal indholde en visuel præsentation (f.eks. powerpoint) samt lydeksempler.

Kilder: Anbefalede sites:
eBog ”10 klassikere” (kun adgang til Middelalder: https://10klassikere.systime.dk/?id=126)
http://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Klassisk%20musikhistorie.pdf
https://www.musikipedia.dk/barokken
Wikipedia og Den Store Danske (lex.dk) kan også bruges
Der er selvfølgelig også en masse at finde på engelsk, f.eks.:
https://www.mymusictheory.com/learn-music-theory/reference/639-the-history-of-classical-music
Derudover er der bøgerne af orla Vinther, som KL har med og PPT med instrumentoversigt.

Indhold: I skal forsøge at finde oplysninger om jeres periode vedrørende det følgende:
Samtid, samfund Hvordan så verden ud den gang, hvem bestemte, hvad var på mode, hvilke opfattelser var oppe i tiden?
Musikkens funktion Hvem brugte musikken, hvor hørtes den, hvem betalte for den?
Instrumenter/ensembler Hvad kom der til af nye instrumenter og hvad var de typiske besætninger?
Stilarter Hvad var de musikalske kendetegn for tidens musik? Brug fagbegreber.
Komponister Hvem var de vigtigste komponister i perioden?
Lydeksempel Afspil et brudstykke af et tidstypisk musikstykke.
Billedeksempel Vis mindst ét billede der kan give et indtryk af tiden.

Blandt andet analyse af Vivaldi, 'forår' og Lyt Langsomt: Bach Præludium.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Sammenspil

Sam Smith, I'm nor the only one
Kashmir, Mom in love, daddy in space
Blue Bossa
When you're around med 3.g.
All of me
Footprints
Billy Joel, Vienna
Bill Withers, Just the two of us
Stevie Wonder, Isn't she lovely
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Hits i 1990'erne

Hits i 1990’erne
I dette forløb vil eleverne blive introduceret for et forløb som handler om nogle af de genrer og strømninger som gennemsyrede de hits der kom frem i 1990’erne. Det analytiske arbejde vil tage udgangspunkt i Henrik Marstals: Hitskabelonen, musikhistorien kommer fra Rebel og Remix og så vil fokus være på hvad det var der gjorde at netop disse numre blev så store hits i 1990’erne.
Hits vi arbejder med er:
- Michael Jackson: Black or White, 1991
- Nirvana: Smells Like Teen Spirit, 1991
- Oasis: Wonderwall, 1994
- Spice Girls: Wannabe, 1996
- Backstreet Boys: I Want It That Way, 1999

Kernelitteratur:
- Henrik Marstal: Hitskabelonen, Lindhardt og Ringhof, 2003, 9. 98-117
- Martin Hamann: Popmusik og modalharmonik, Systime, 2020, p. 55-62
- Anders Aare, Joahnnes Grønager, Poul Rønnenfelt: Rockmusik i tid og rum, Systime, 2007, p. 106-117, kapitlet Sound ABC
- Per Reinholdt Nielsen: Rebel og Remix, Systime, 2011, p.
- Michael Jackson: p. 183-189
- 1990’erne generelt: p. 238-247
- Nirvana: p. 248-255
- Oasis: p. 260-261, 264-267
- Spice Girls: p. 322-326
- Backstreet Boys: p. 316-322
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Sammenspil og Sange

Sammenspil:
- Tøsedrengene: Et lysår en stjerne
- Dolly Parton: Jolene
- Ed Sheeran: Perfect
- Shade: Smooth Operator
- Julestjerner: On the Road to Jul
- Amy Winehouse: Valerie

Kor:
- Dejlig Dag på SG

Sange fra WH den blå:
- Det lysner over agres feld, 171
- Septembers himmel er så blå, 173
- Mørk er November, 176
- Højt fra træets grønne top, 200
- Amazing Grace, 284
- With A Litte Help From My Friends, 448
- Sensommervise, 174
- Can't Help Falling in Love, 437
- Ræven er ude med halen så lang, 100
- Der er ingenting i verden så stille som sne, 128
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 61 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Wienerklassik

Wienerklassik – Sonatesatsform og Menuet
Vi arbejder med Wienerklassikken som periode med fokus på komponisterne: Haydn, Mozart og den unge Beethoven. Under forløbet arbejder vi med formtyperne menuet og sonatesatsformen, samt de Wienerklassiske træk i musikken.

Kerne litteratur:
Orla Vinther: Musikhistorien 5 Wienerklassik
- p. 29-38 - overordnet introduktion til perioden
- p. 39-48 - Introduktion til Haydn
- p. 49-59 - Introduktion til Mozart
- p. 60-72 - Introduktion til Beethoven

Værker:
Sonatesatsformer:
Mozart: Eine Kleine Nachtmusik, 1. sats, 1787
Haydn: Kvartet nr 17 i F, opus 3, nr 5, 1. sats, 1765
Beethoven: Klaversonate opus 2 nr 1, 1. sats, 1795

Menuet:
Mozart: Eine Kleine Nachtmusik, 3. sats, 1787
Haydn: Divertimento i G, 3. sats, 1767
Beethoven: Klaversonate opus 2 nr 1, 3. sats, 1795
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Repetition

I dette forløb vi vi repetere og forberede til både den mundtlige og den skriftlige eksamen.

M1: Diverse dokumenter på Lectio og Musikipedia

M2: Thomas Hammer's dokument 'Groove på et ark', https://tartelet.dk/skriftlig-musik-rockvokal.html og diverse sider på Musikipedia til pop/rock arrangement

Hits i 90'erne:
Nirvana: Come As You are

Wienerklassik:
- Beethovens: Strygekvartet i Bb opus 18, no 6, 1. sats - sonatesatsform
- Mozart: Symfoni nr 18, KV 130, 3. sats - menuet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer