Holdet 2022 SA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Anne Sofie Fuglsang-Damgaard
Hold 2022 SA/c (1cSAA, 2cSAA, 3cSAA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ungdomsliv og identitet i det senmoderne samfund 1
Titel 2 Aktuel politik del 1
Titel 3 Hvordan udfordrer globaliseringen demokratiet?
Titel 4 Aktuel økonomi del 1
Titel 5 Kan vi bevare velfærdsstaten? 1
Titel 6 Er der større risiko for en ny verdenskrig?
Titel 7 Hvordan påvirker EU Danmark?
Titel 8 Aktuel politik del 2
Titel 9 USA - et demokrati i krise?
Titel 10 Rige og fattige lande - belyst især ved klimaspm.
Titel 11 Aktuel økonomi del 2
Titel 12 Ungdomsliv og identitet i det senmoderne samfund 2
Titel 13 Kan vi bevare velfærdsstaten? 2
Titel 14 demokratiprojekt i anledning af 1. maj

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ungdomsliv og identitet i det senmoderne samfund 1

Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Fokus:
I et velstående velfærdssamfund som det danske, hvor valgmulighederne er mange, hvordan kan man så forklare, at ungdomslivet for manges vedkommende opleves som stressende og trivslen halter?

Vi har arbejdet med identitetsdannelse med særlig fokus på, hvilke træk ved  senmoderniteten der kan svække trivslen og dermed forklare oplevelsen af et øget pres. Med afsæt heri har vi diskuteret muligheder for at håndtere dette pres.



Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlagt argumentere sagligt og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk ramme og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Aktuel politik del 1

Fokus:
I et folkestyre som det danske er politik den centrale aktivitet, der fordeler fastlægger samfundets værdier. Så hvilken rolle spiller ideologierne, hvordan ser "landkortet" over dansk politik ud? Hvilke tendenser gør sig gældende? Og hvad kan forklare, hvorfor vælgere og partier opfører sig som de gør? Og der er tendenser, som udfordrer vores ideal for, hvordan demokratiet bør fungere, jf. populisme som begreb og fænomen i Danmark og andre vestlige demokratier?



Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlagt argumentere sagligt og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk ramme og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- Politisk meningsdannelse og medier
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- kvalitativ og kvantitativ metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hvordan udfordrer globaliseringen demokratiet?

NB! inkl. dansk udenrigspolitik

Fokus:
nationalt: hvad for en konflikt/debat ?

Hvilke synspunkter og argumenter har partier og organisationer? (argumentationsanalyse)
1. nedslag: Er koranafbrænding overhovedet en ytring? Hvorfor er ytringsfrihed en central civil rettighed? Og hvorfor er den vigtig ud fra et demokratisk synspunkt?

2. nedslag: Hvordan relaterer sagen sig til statsborgere og medborgeres rettigheder og pligter? Hvilke medborgerskabstyper og tilhørende modborgere findes? Og hvordan relaterer det sig til aktørerne i koranafbrændingssagen?

3. nedslag: UDENRIGSPOLITISKE DILEMMA:
Hvilke sikkerhedspolitiske begreber, samt udenrigspolitiske mål og midler /dilemmaer involverer sagen?

4. nedslag: INTERNATIONALT ASPEKT:
Er reaktioner fra Mellemøsten tegn på ny internationale magtbalance?
kan teorierne realisme, idealisme og Huntingtons teori om civilisationernes sammenstød forklare udviklingen?  

Kernestof:
IP  ̶ aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
̶ mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik

POL
-magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
((  ̶ politisk meningsdannelse og medier))

SOCIOLOGI: kulturelle mønstre i forskellige lande
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samfundsfagsopgave 1 (2g) 17-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Aktuel økonomi del 1

Fokus:
Hvilken situation står dansk økonomi i, og hvordan bør udfordringerne håndteres på kort såvel som lang sigt:

Vi har arbejdet med de økonomiske mål og det økonomiske kredsløb med henblik på at blive i stand til at beskrive økonomien, herunder de grundlæggende årsagssammenhænge.

Vi har arbejdet med økonomisk politik: hvilken økonomisk politik skal man føre i hvilken situation - hvordan påvirkes de økonomiske mål. I forbindelse med sidstnævnte har det været en pointe, at synet op dette spørgsmål kan afhænge af, hvilken politik/økonomisk-teoretisk position, man anskuer ud fra. Ligesom det også har betydning, om man primært har fokus på det korte eller det lange sigte. I et langsigtet perspektiv spiller globaliseringen og /strukturpolitikken (arbejdsmarkedspolitikken) en stor rolle med henblik på at styrke konkurrenceevnen, men de kortsigtede politiske omkostninger og mere grundlæggende forandringer af velfærdsstaten kan have betydning for reformerne.



Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlagt argumentere sagligt og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk ramme og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- Velfærdsprincipper, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf.
- Globaliseringens og EU's betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
- makroøkonomiske sammenhænge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kan vi bevare velfærdsstaten? 1

Fokus:
Hvad kendetegner den danske velfærdsstat, og hvilke udfordringer står den over for? Hvilken betydning har i denne forbindelse globaliseringen, og hvorledes forandrer globaliseringen velfærdsstaten - jf. konkurrencestatsdiskussionen? Hvilken rolle spiller ulighed og hierarki i samfundet (jf. Bourdieu og den kulturelle kapitals betydning for uddannelseschance selv i en universel velfærdsstat som den danske)?  Hvad kan teoretisk og empirisk belægge denne påstand? Og er der løsninger (individ/samfund - aktør/struktur - ideologi)?

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre (globalisering, konkurrencestat, "ny ulighed?)
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlagt argumentere sagligt og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk ramme og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- ideologier, partier og vælgere
- velfærdsprincipper, herunder forholdet mellem stat, civilsamfund og marked
- globalisering og samfundsudvikling
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samfundsfagsopgave 5 (2.g) 28-01-2024
Samfundsfagsopgave 6 (2.g) 18-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Er der større risiko for en ny verdenskrig?

Fokus:
Hvad kendetegner den amerikansk ledede verdensorden, hvordan ændrer den internationale magtbalance sig i disse år, og hvilke betydning får dette for Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitik?


Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold (NB! dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik)
- Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere præcise faglige problemstillinger
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlagt argumentere sagligt og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk ramme og indgå i en faglig dialog.

Kernestof fra læreplanen:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf.opgave 7 (2.g) 21-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Hvordan påvirker EU Danmark?

Fokus:
Hvad er EU, og hvordan påvirker EU Danmark? Betyder EU en udvidelse eller en svækkelse af dansk demokrati?

Faglig mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde materiale, herunder statistisk materiale til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- Påvise faglige sammenhænge  vha foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler (skriftlig opgave)
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlagt argumentere sagligt og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk ramme og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Politik
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

Økonomi
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark,

International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt

- statistiske mål.

Følgende er teori/begreber:
- EU's historiske udvikling - herunder integration i bredden og dybden
- Suverænitetsbegrebet - formel og reel suverænitet
- EU's institutioner - Det europæiske råd, ministerrådet, EU-kommisssionen, Europaparlamentet, EU-domstolen
- Integrationsteorier - herunder føderalisme, neofunktionalisme, liberal intergovernmentalisme og multilevel governance
- Demokratisk underskud
- Danske partiers og vælgeres syn på EU
- EU's fremtid

NB! Holdet har været på studietur til Bruxelles og besøgt Kommissionen, Parlamentet/danske parlamentarikere samt diverse danske interesseorganisationer/lobbyister.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
BRUXELLES-opgave til jer, der bliver hjemme 17-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Aktuel politik del 2

Fokus på populisme og udfordringer for demokratiet

Fokus:
I et folkestyre som det danske er politik den centrale aktivitet, der fordeler fastlægger samfundets værdier. Så hvilken rolle spiller ideologierne, hvordan ser "landkortet" over dansk politik ud? Hvilke tendenser gør sig gældende? Og hvad kan forklare, hvorfor vælgere og partier opfører sig som de gør? Og der er tendenser, som udfordrer vores ideal for, hvordan demokratiet bør fungere, jf. populisme som begreb og fænomen i Danmark og andre vestlige demokratier?


Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlagt argumentere sagligt og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk ramme og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- Politisk meningsdannelse og medier
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- kvalitativ og kvantitativ metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 USA - et demokrati i krise?

Fokus:
Med afsæt i det amerikanske præsidentvalgt har vi arbejdet med, hvad der kendetegner det amerikanske demokrati og politiske system? Og hvilke udfordringer står det amerikanske demokrati over for?


Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde materiale, herunder statistisk materiale til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer af afsendere og anvende viden om samfundsfaglig  metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlagt argumentere sagligt og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk ramme og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering, social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande.
- politisk meningsdannelse og medier, herunder sociale medier
- politiske ideologier, skillelinjer, vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser
- kvalitativ og kvantitativ metode
- komparativ metode og case
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Rige og fattige lande - belyst især ved klimaspm.

Hvad er rige og fattige lande? - BNP/BNI pr. indbygger kontra HDI?
- Hvordan skaber man udvikling? (udviklingsteori)
- hvilken rolle spiller den økonomiske globalisering/international handel? - og er den en gevinst for udviklingslandene?
- hvilken rolle spiller klimaspørgsmålet? - jf. både COP29 i Baku og klimaets betydning i udviklingsbistanden?
- hvorfor giver vi udviklingsbistand? - og hvordan? - hvilken udenrigspolitiske hensyn/mål ligger til grund?
- hvilken rolle spiller udviklingslandene/det globale syd i den aktuelle verdensorden, og hvilken betydning har denne rolle for vores syn på "rige/fattige" lande og vores udenrigspolitiske prioriteringer?

- bliver verden bedre? verdens udvikling gennem de senest 200 år belyst ved statistiske data
- udvikling i en økonomisk (BNP/BNI pr indbygger) kontra menneskelig forståelse (HDI)
- udvikling på kort/lang sigt
- udvikling som et udtryk for vestlig kolonialisme? (jf. det såkaldte postkoloniale syn på udvikling)
- FN's verdensmål og COP-forhandlingernes rolle i henseende hertil.
- i-lande og u-lande kontra en mere pluralistisk forståelse af inddelingen af verdens lande (jf. BRIKS - og Kinas status som u-land i COP-regi)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Aktuel økonomi del 2

Hvordan står det aktuelt til i dansk økonomi, hvilken betydning har udlandet, og hvilken økonomisk politik bør føres?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 14 demokratiprojekt i anledning af 1. maj

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer