Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Flemming Lindquist Hansen
|
Hold
|
2022 SA/f (1fSA, 2fSA, 3fSA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Demokrati og politik 1 - valg '22
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår kendskab til en række af demokratiets forskellige aspekter og udfordringer, samt en større forståelse af Valg '22
Desuden skal eleverne arbejde med politiske grundholdninger, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme, politiske skillelinjer og vælgeradfærd i forbindelse med valg '22
Kernestoffet er følgende:
Politik
1. politiske grundholdninger, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme, politiske skillelinjer og vælgeradfærd
2. magt- og demokratiopfattelser nationalt, regionalt og globalt, herunder betydningen af retssystemet
3. forskellige typer politiske systemer, herunder EU.
Faglige mål Samfundsfag A niveau afsnit 2.1
Eleverne skal (delvist) kunne:
1. anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
4. undersøge processer omkring magt og politisk meningsdannelse
6. undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og diskutere løsninger
8. forklare og diskutere konsekvenser af politisk styring og markedsstyring. især forskel på kommunal og statslig styringskompetence
10. demonstrere viden om fagets identitet og metoder
13. skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
16. argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SkrSamfOg1
|
20-01-2023
|
SkrSamfOg2
|
03-02-2023
|
SkrSamfOpg17
|
24-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Flerfagligt forløb 1: Forbrydelser - MA & SA
I samfundsfag har eleverne med studieretningen MA-SA analyseret lineære modeller om forbrydelser i DK med udgangspunkt i teori om kriminalitet og lineær regression (kausalitet, forklaringsgrad, punkters beliggenhed ift. tendenslinje, outliers).
I matematik har klassen behandlet data fra Statistikbanken om forbrydelser i DK ved at opstille lineære modeller vha. regression og residualbetragtninger. Eleverne har vurderet gyldigheden af de opstillede modeller og overvejet alternative matematiske modeller.
Fagene matematik og samfundsfag kobles især, når modellerne skal analyseres (residualplot, fortolkning af konstanter, skæring med akser m.m.).
Videnskabsteoretisk fokus:
• Samfundsfag:
• Matematik: Opnå forståelse for matematisk modellering, herunder modellers idealiseringer og forudsætninger samt begrænsninger og rækkevidde
Skriftligt produkt udarbejdet i grupper af 3 elever.
Faglige mål i matematik:
• Forstå matematikkens betydning for at kunne beskrive, forstå og kommunikere om naturvidenskabelige og teknologiske spørgsmål.
• Opnå viden om og kompetence til at udøve matematisk modellering og ræsonnement.
• Kunne opstille lineær funktion vha. regression som matematisk model på baggrund af autentisk datamateriale og inddrage residualbetragtninger.
• Kunne forholde sig reflekterende til modellens idealisering og rækkevidde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Senmodernitet og identitet
Vi arbejder dels med aktør- og dels med struktur-tilgangen til identitetsdannelse i det senmoderne samfund.
Med udgangspunkt i flere af de mere individuelle teorier om udfordringerne i det senmoderne samfund over de mere generelle samfundsskabte betingelser for senmoderniteten, især på individ-niveau med betragtninger om valg og muligheder.
Kernestof:
Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
̶ adfærd på de sociale medier
̶ samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Økonomi
̶ forholdet mellem stat, civilsamfund og marked
Metode:
̶ statistiske mål, herunder lineær regression
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
1. anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
2. anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
4. forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
8. demonstrere viden om fagets identitet og metoder
9. formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
10. forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
11. påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
12. analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi ̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SkrSamfOg4
|
23-04-2023
|
SkrSamfOg6
|
12-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Magt i IP: Ukraine og Dansk udenrigspolitik
Vi følger udviklingen i Ukraine via alle typer af medier.
Vores fokus er. hvordan det står til i Ukraine her lidt over et år efter invasionen. Vi ser på Danmarks udenrigspolitik som småstat, holdninger til ukrainske flygtninge, samt FN og NATO's rolle i konflikten.
Dette har fokus på sikkerhed, konflikter og samfundsudvikling i et land på et forskelligt udviklingstrin ift. DK, samt mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
1. anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
2. anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
3. undersøge og dokumentere et politikområde
6. forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
8. demonstrere viden om fagets identitet og metoder
9. formulere præcise faglige problemstillinger og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
10. forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
12. analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi ̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi
̶ kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
International politik:
̶ aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration internationalt
̶ mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
̶ samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SkrSamfOg3
|
12-03-2023
|
SkrSamfOg5
|
07-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DK's økonomiske situation
Danmarks økonomiske situation
Hvordan går det med den danske økonomi og hvilke faktorer er med til at bestemme udviklingen?
Kernestof:
Økonomi
̶ marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
̶ EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
̶ makroøkonomiske sammenhænge, målkonflikter og styring nationalt,
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
1. anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
2. anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
5. undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
8. demonstrere viden om fagets identitet og metoder
9. formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
10. forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
11. påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
12. analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi ̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vismands-Spillet - Startside
-
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! (4. udg) blå, Columbus, 2021; sider: 171-189
-
økonomiens kernestof side 46 55
-
økonomiens kernestof side 39 45 og 55 59
-
Politikbogen 59 64 og 69 71.docx
-
Jakob Glenstrup Jensby m.fl.: Politikbogen, Columbus, 2017; sider: 59-64, 69-71
-
Økonomiens kernestof 82 89.pdf
-
Udvikling i DKs BNP årets priser og faste priser 2010 2022.xlsx
-
Jacob Graves Sørensen: Økonomiens kernestof, Columbus, 2022; sider: 27-32, 60-68, 77-96, 120-126, 228-236
-
Notat Samfundsfag Skriftligt.pdf
-
Her er regeringens bud på en finanslov for 2024
-
Statsgæld og budget
-
Økonomiens kernestof 77 81.pdf
-
Brøndum, Peter/Hansen, Thor Banke: Luk samfundet op! (3. udg./grøn), Columbus 2017; sider: 137-140
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SkrSamfOpg 7
|
24-09-2023
|
SkrSamfOpg 8
|
26-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EU integration og demokrati
Grundlæggende viden om EU's opbygning og nogle aktuelle problemer, især demokratiske aspekter
Kernestoffet er:
Politik
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
̶ magt- og demokratiopfattelser
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i EU.
Økonomi
̶̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
1. anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
2. anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
3. undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
5. undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og diskutere løsninger herpå
6. forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
9. formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
10. forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
11. påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
12. analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi ̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SkrSamfOpg 9
|
29-11-2023
|
EU prøve samf
|
08-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
38,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Senmodernitet og identitet 2
Vi arbejder dels med aktør- og dels med struktur-tilgangen til identitetsdannelse i det senmoderne samfund.
Med udgangspunkt i flere af de mere individuelle teorier om udfordringerne i det senmoderne samfund over de mere generelle samfundsskabte betingelser for senmoderniteten, især på gruppe- og samfunds-niveau til betragtninger om konkurrence-statens betydning for valg og muligheder i dagens verden.
Kernestof:
Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
̶ adfærd på de sociale medier
̶ samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Økonomi
̶ forholdet mellem stat, civilsamfund og marked
Metode:
̶ statistiske mål, herunder lineær regression
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
1. anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
2. anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
4. forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
8. demonstrere viden om fagets identitet og metoder
9. formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
10. forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
11. påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
12. analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi ̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
I forløbet indgår desuden SRO-forløb med danskfaget om fremtidens arbejdsplads, bundet sammen af Olga Ravns roman "De ansatte".
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Portugal politisk, socialt og økonomisk
Forløbet skaber forudsætninger for samt opsamling på studierejse til Lisabon.
Der arbejdes meget med fokus på det komparative og i tæt samarbejde med vores venskabsskole i Lissabon, Escola Secundária Maria Amália Vaz de Carvalho.
Kernestoffet er følgende:
Sociologi
1. identitetsdannelse og socialisation
2. politisk meningsdannelse, især i Portugal
3. social differentiering, kulturelle mønstre, social mobilitet og samfundsforandring, især i familien og hos de unge..
Politik
1. politiske grundholdninger, herunder politiske skillelinjer og vælgeradfærd i Portugal
2. magt- og demokratiopfattelser nationalt, herunder betydningen af retssystemet
3. forskellige typer politiske systemer, sammenligning DK og Portugal
Økonomi
1. velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilt samfund - sammenligning DK og Portugal
2. økonomiske styringsprincipper,
International politik
1. En småstats (her: Portugal) suverænitet og handlemuligheder
2. aktører, magt, , konflikter mellem Europa og Portugal
Metode
1. komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode
Faglige mål - Eleverne skal kunne:
1. anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
2. forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
3. undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU
4. undersøge processer omkring magt og politisk meningsdannelse
5. sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre - sammenligning DK og Portugal
7. undersøge og sammenligne samfund på forskellige økonomiske udviklingstrin, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold - sammenligning DK og Portugal
10. demonstrere viden om fagets identitet og metoder - herunder spørgeskemaundersøgelser.
11. formulere præcise faglige problemstillinger, herunder operationaliserbare hypoteser, og indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere - sammenligning DK og Portugal
12. anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til kritisk at vurdere undersøgelser og til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser - sammenligning DK og Portugal
14. formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller - sammenligning DK og Portugal
15. formulere – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
38,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Flerfagligt forløb 3: Studietursprojekt MA - SA
Flerfagligt forløb 3: Studietursprojekt Hypotesetest - MA & SA
Eleverne skal arbejde med unge danskeres og portugiseres opfattelse af familie, uddannelse, livsstil og demokrati og/eller sociale medier vha. fagene samfundsfag og matematik. Forløbet tager udgangspunkt i studieturen til Lissabon.
Eleverne skal undersøge, om der er en sammenhæng mellem unge danskeres og portugiseres opfattelse af familie, uddannelse, livsstil og demokrati og/eller sociale medier vha. hypotesetest.
På studieturen indsamler eleverne empiri (spørgeskemaer og samtale med portugisiske elever under skolebesøg), som de skal bruge i deres undersøgelse.
Eleverne afleverer et skriftligt produkt i matematik, og MA–SA–eleverne afleverer også et skriftligt produkt i samfundsfag.
I matematik har eleverne opstillet og testet hypoteser ud fra spørgeskemaresultaterne. Eleverne har anvendt binomialtest og χ^2-test. Undervejs har eleverne gjort sig metodiske overvejelser ift. stikprøvens repræsentativitet samt fejltyper ved hypotesetest.
I samfundsfag har eleverne med studieretningen MA-SA vha. samfundsfaglig teori og empiri kommet med forklaringer til de mulige forskelle mellem unge danskeres og portugiseres opfattelse af familie, uddannelse, livsstil og demokrati og/eller sociale medier.
Videnskabsteoretisk fokus:
• Matematik: Opnå forståelse for hypotesetest i matematik, herunder stikprøvers repræsentativitet (bl.a. skjulte variable og systematiske fejl) samt fejltyper ved hypotesetest.
• Samfundsfag:
Formålet med forløbet er, at forberede eleverne til SRP. De væsentligste faglige mål har været:
• Demonstrere faglig indsigt og fordybelse ved at beherske relevante faglige mål i matematik (og samfundsfag) og ved at sætte sig ind i relevante nye faglige områder
• Kunne udvælge relevant indhold (teori og empiri) og anvende viden og metoder fra fagene
• Gøre sig metodiske og basale videnskabsteoretiske overvejelser
Faglige mål i matematik:
• Opnå viden om og kompetence til at udøve matematisk modellering og ræsonnement.
• Kunne opstille og teste hypoteser vha. binomialtest og χ^2-test på baggrund af autentisk datamateriale
• Kunne forholde sig reflekterende til stikprøvers repræsentativitet og fejltyper ved hypotesetest
Litteratur:
Brydensholt & Ebbesen, Lærebog i matematik A2 STX, 2. udgave, 2018:
-Kap. 8.7: Binomialtest s. 205-210
Brydensholt & Ebbesen, Lærebog i matematik bind 4, 2012:
-Kap. 2.3+2.4: ’χ^2-test for Goodness og Fit (GOF)’ + χ^2-test for uafhængighed s. 50-67
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Magt i IP2: Ukrainekrigen som eksempel
Kernestof:
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Teori og begreber:
1) Idealisme
2) Realisme
3) Konstruktivisme - Køberhavnerskolen, Wendts teori og Sikkink/Finnemore
4) Sikkerhedspolitik - herunder det smalle og brede sikkerhedsbegreb og regionale sikkerhedskomplekser
5) Aktører i international politik - stater, internationale organisationer, virksomheder, NGO'er
6) Magt i IP - ressource, institutionel og strukturel magt
- blød magt, hård magt og smart magt
Følgende cases er gennemgået:
1) Krigen i Ukraine
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SkrSamfOpg14
|
06-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Ulighed og velfærd
Ulighed og velfærd
Forløbet fokuserer på uligheden i DK og forskellige gruppers mulighed for at flytte sig socialt, samt velfærdsstatens rolle nu og i fremtiden.
Udgangspunkt i "Klassesamfundet.dk" og "Ulighedens mange ansigter"
Kernestof:
Eleverne skal kunne:
Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering, samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- Velfærdsmodeller
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
1. anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark
2. anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
4. forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
8. demonstrere viden om fagets identitet og metoder
11. påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Demokrati og politik 2
Hvordan er det danske politiske system opbygget? Hvad er demokrati? Den parlamentariske styringskæde? Medborgerskabets forskellige former??
Hvad står de forskellige ideologier for (liberalisme, konservatisme og socialisme), hvilke forgreninger af ideologer findes der?
Kernestof:
Sociologi
̶ politisk meningsdannelse og medier
Politik
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
̶ magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Metode
̶̶ komparativ metode og casestudier
̶ statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
1. anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
2. anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
3. undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
5. undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
8. demonstrere viden om fagets identitet og metoder
9. formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
10. forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
11. påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
12. analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi ̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
USA-valg '24
USAs politiske system og valgkamp
Vi arbejder med den amerikanske drøm og valget i november 2024. Herunder kommer vi omkring det politiske system, sundhedsvæsenet og velfærdsmodeller, skat, fattigdom og social hjælp, samt polariseringen i det amerikanske samfund. Desuden vil der være en del fokus på Trumps betydning for det ændrede politiske billede.
Kernestof:
Sociologi
̶ politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Politik
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
̶ magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Økonomi
̶ velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
International politik
̶ mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
̶ globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
1. anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
2. anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
4. forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
6. forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
7. behandle problemstillinger i samspil med andre fag
9. formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
10. forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
11. påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
12. analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi ̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SkrSamfOpg18
|
04-11-2024
|
Valgtips
|
04-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Mundtlig eksamen træning
Synopsen Samfundsfag A
Læreplan:
”På baggrund af det udleverede bilagsmateriale, relevant kernestof og materiale fundet i forberedelsestiden skal eksaminanden udarbejde en synopsis med en problemformulering som et overordnet spørgsmål og i forlængelse heraf opstilling, undersøgelse og diskussion af samfundsfaglige problemstillinger.”
Dette øves i dette miniforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Synopsistræning 1
|
18-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Globalisering
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SkrSamfOpg19
|
08-01-2025
|
Hjemmeelevers EU-opgave
|
17-01-2025
|
SkrSamfOpg20
|
26-01-2025
|
SkrSamfOpg21
|
09-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
EU integration og demokrati 2
Studieturen til Bruxelle med diverse besøg skal udvide elevernes grundlæggende viden om EU's opbygning, funktion, institutionernes magt og de aktuelle problemer, herunder især de demokratiske aspekter,
Kernestoffet bygger videre på første forløb og er:
Politik
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
̶ magt- og demokratiopfattelser
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i EU.
Økonomi
̶̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
1. anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
2. anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
3. undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
5. undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og diskutere løsninger herpå
6. forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
9. formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
10. forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
11. påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
12. analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi ̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
DKs økonomiske situation 2
Danmarks økonomiske situation, opdatering inden eksamen.
Hvordan går det med den danske økonomi og hvilke faktorer er med til at bestemme udviklingen?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Demokrati og politik 3
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår et opdateret billede af den politiske situation, før eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56458074349",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56458074349",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56458074349"
}