Holdet 2022 SA/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Flemming Lindquist Hansen
Hold 2022 SA/f (1fSA, 2fSA, 3fSA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Demokrati og politik 1 - valg '22
Titel 2 Flerfagligt forløb 1: Forbrydelser - MA & SA
Titel 3 Senmodernitet og identitet
Titel 4 Magt i IP: Ukraine og Dansk udenrigspolitik
Titel 5 DK's økonomiske situation
Titel 6 EU integration og demokrati
Titel 7 Senmodernitet og identitet 2
Titel 8 Portugal politisk, socialt og økonomisk
Titel 9 Flerfagligt forløb 3: Studietursprojekt MA - SA
Titel 10 Magt i IP2: Ukrainekrigen som eksempel
Titel 11 Ulighed og velfærd
Titel 12 Demokrati og politik 2
Titel 13 USA-valg '24
Titel 14 Mundtlig eksamen træning
Titel 15 Globalisering
Titel 16 EU integration og demokrati 2
Titel 17 DKs økonomiske situation 2
Titel 18 Demokrati og politik 3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Demokrati og politik 1 - valg '22

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår kendskab til en række af demokratiets forskellige aspekter og udfordringer, samt en større forståelse af Valg '22
Desuden skal eleverne arbejde med politiske grundholdninger, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme, politiske skillelinjer og vælgeradfærd i forbindelse med valg '22

Kernestoffet er følgende:
Politik
1. politiske grundholdninger, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme, politiske skillelinjer og vælgeradfærd
2. magt- og demokratiopfattelser nationalt, regionalt og globalt, herunder betydningen af retssystemet
3. forskellige typer politiske systemer, herunder EU.


Faglige mål Samfundsfag A niveau afsnit 2.1
Eleverne skal (delvist) kunne:
1. anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
4. undersøge processer omkring magt og politisk meningsdannelse
6. undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og diskutere løsninger
8. forklare og diskutere konsekvenser af politisk styring og markedsstyring. især forskel på kommunal og statslig styringskompetence
10. demonstrere viden om fagets identitet og metoder
13. skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
16. argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SkrSamfOg1 20-01-2023
SkrSamfOg2 03-02-2023
SkrSamfOpg17 24-10-2024
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Flerfagligt forløb 1: Forbrydelser - MA & SA

I samfundsfag har eleverne med studieretningen MA-SA analyseret lineære modeller om forbrydelser i DK med udgangspunkt i teori om kriminalitet og lineær regression (kausalitet, forklaringsgrad, punkters beliggenhed ift. tendenslinje, outliers).

I matematik har klassen behandlet data fra Statistikbanken om forbrydelser i DK ved at opstille lineære modeller vha. regression og residualbetragtninger. Eleverne har vurderet gyldigheden af de opstillede modeller og overvejet alternative matematiske modeller.
Fagene matematik og samfundsfag kobles især, når modellerne skal analyseres (residualplot, fortolkning af konstanter, skæring med akser m.m.).

Videnskabsteoretisk fokus:
• Samfundsfag:
• Matematik: Opnå forståelse for matematisk modellering, herunder modellers idealiseringer og forudsætninger samt begrænsninger og rækkevidde

Skriftligt produkt udarbejdet i grupper af 3 elever.

Faglige mål i matematik:
• Forstå matematikkens betydning for at kunne beskrive, forstå og kommunikere om naturvidenskabelige og teknologiske spørgsmål.
• Opnå viden om og kompetence til at udøve matematisk modellering og ræsonnement.
• Kunne opstille lineær funktion vha. regression som matematisk model på baggrund af autentisk datamateriale og inddrage residualbetragtninger.
• Kunne forholde sig reflekterende til modellens idealisering og rækkevidde.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Senmodernitet og identitet

Vi arbejder dels med aktør- og dels med struktur-tilgangen til identitetsdannelse i det senmoderne samfund.
Med udgangspunkt i flere af de mere individuelle teorier om udfordringerne i det senmoderne samfund over de mere generelle samfundsskabte betingelser for senmoderniteten, især på individ-niveau med betragtninger om valg og muligheder.

Kernestof:
Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
̶  adfærd på de sociale medier
̶ samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Økonomi
̶ forholdet mellem stat, civilsamfund og marked
Metode:
̶ statistiske mål, herunder lineær regression

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
1. anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
2. anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
4. forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
8. demonstrere viden om fagets identitet og metoder
9. formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
10. forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
11. påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
12. analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi ̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SkrSamfOg4 23-04-2023
SkrSamfOg6 12-05-2023
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Magt i IP: Ukraine og Dansk udenrigspolitik



Vi følger udviklingen i Ukraine via alle typer af medier.
Vores fokus er. hvordan det står til i Ukraine her lidt over et år efter invasionen. Vi ser på Danmarks udenrigspolitik som småstat, holdninger til ukrainske flygtninge, samt FN og NATO's rolle i konflikten.

Dette har fokus på sikkerhed, konflikter og samfundsudvikling i et land på et forskelligt udviklingstrin ift. DK, samt mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik


Faglige mål
Eleverne skal kunne:
1. anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
2. anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
3. undersøge og dokumentere et politikområde
6. forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
8. demonstrere viden om fagets identitet og metoder
9. formulere præcise faglige problemstillinger og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
10. forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
12. analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi ̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Sociologi
̶  kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark

International politik:
̶ aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration internationalt
̶ mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
̶  samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SkrSamfOg3 12-03-2023
SkrSamfOg5 07-05-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 DK's økonomiske situation

Danmarks økonomiske situation

Hvordan går det med den danske økonomi og hvilke faktorer er med til at bestemme udviklingen?

Kernestof:
Økonomi
̶  marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
̶  EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
̶ makroøkonomiske sammenhænge, målkonflikter og styring nationalt,

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
1. anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
2. anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
5. undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
8. demonstrere viden om fagets identitet og metoder
9. formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
10. forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
11. påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
12. analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi ̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SkrSamfOpg 7 24-09-2023
SkrSamfOpg 8 26-10-2023
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 EU integration og demokrati

Grundlæggende viden om EU's opbygning og nogle aktuelle problemer, især demokratiske aspekter

Kernestoffet er:
Politik
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
̶ magt- og demokratiopfattelser
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i EU.
Økonomi
̶̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
1. anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
2. anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
3. undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
5. undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og diskutere løsninger herpå
6. forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
9. formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
10. forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
11. påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
12. analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi ̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SkrSamfOpg 9 29-11-2023
EU prøve samf 08-12-2023
Omfang Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Senmodernitet og identitet 2

Vi arbejder dels med aktør- og dels med struktur-tilgangen til identitetsdannelse i det senmoderne samfund.
Med udgangspunkt i flere af de mere individuelle teorier om udfordringerne i det senmoderne samfund over de mere generelle samfundsskabte betingelser for senmoderniteten, især på gruppe- og samfunds-niveau til betragtninger om konkurrence-statens betydning for valg og muligheder i dagens verden.

Kernestof:
Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
̶  adfærd på de sociale medier
̶ samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Økonomi
̶ forholdet mellem stat, civilsamfund og marked
Metode:
̶ statistiske mål, herunder lineær regression

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
1. anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
2. anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
4. forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
8. demonstrere viden om fagets identitet og metoder
9. formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
10. forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
11. påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
12. analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi ̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

I forløbet indgår desuden SRO-forløb med danskfaget om fremtidens arbejdsplads, bundet sammen af Olga Ravns roman "De ansatte".
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Portugal politisk, socialt og økonomisk

Forløbet skaber forudsætninger for samt opsamling på studierejse til Lisabon.
Der arbejdes meget med fokus på det komparative og i tæt samarbejde med vores venskabsskole i Lissabon, Escola Secundária Maria Amália Vaz de Carvalho.

Kernestoffet er følgende:
Sociologi
1. identitetsdannelse og socialisation
2. politisk meningsdannelse, især i Portugal
3. social differentiering, kulturelle mønstre, social mobilitet og samfundsforandring, især i familien og hos de unge..
Politik
1. politiske grundholdninger, herunder  politiske skillelinjer og vælgeradfærd i Portugal
2. magt- og demokratiopfattelser nationalt, herunder betydningen af retssystemet
3. forskellige typer politiske systemer, sammenligning DK og Portugal
Økonomi
1. velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilt samfund - sammenligning DK og Portugal
2. økonomiske styringsprincipper,
International politik
1. En småstats (her: Portugal) suverænitet og handlemuligheder
2. aktører, magt, , konflikter mellem Europa og Portugal
Metode
1. komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode


Faglige mål - Eleverne skal kunne:
1. anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
2. forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
3. undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU
4. undersøge processer omkring magt og politisk meningsdannelse
5. sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre - sammenligning DK og Portugal
7. undersøge og sammenligne samfund på forskellige økonomiske udviklingstrin, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold - sammenligning DK og Portugal
10. demonstrere viden om fagets identitet og metoder - herunder spørgeskemaundersøgelser.
11. formulere præcise faglige problemstillinger, herunder operationaliserbare hypoteser, og indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere - sammenligning DK og Portugal
12. anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til kritisk at vurdere undersøgelser og til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser - sammenligning DK og Portugal
14. formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller - sammenligning DK og Portugal
15. formulere – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Flerfagligt forløb 3: Studietursprojekt MA - SA

Flerfagligt forløb 3: Studietursprojekt Hypotesetest - MA & SA

Eleverne skal arbejde med unge danskeres og portugiseres opfattelse af familie, uddannelse, livsstil og demokrati og/eller sociale medier vha. fagene samfundsfag og matematik. Forløbet tager udgangspunkt i studieturen til Lissabon.

Eleverne skal undersøge, om der er en sammenhæng mellem unge danskeres og portugiseres opfattelse af familie, uddannelse, livsstil og demokrati og/eller sociale medier vha. hypotesetest.

På studieturen indsamler eleverne empiri (spørgeskemaer og samtale med portugisiske elever under skolebesøg), som de skal bruge i deres undersøgelse.

Eleverne afleverer et skriftligt produkt i matematik, og MA–SA–eleverne afleverer også et skriftligt produkt i samfundsfag.

I matematik har eleverne opstillet og testet hypoteser ud fra spørgeskemaresultaterne. Eleverne har anvendt binomialtest og χ^2-test. Undervejs har eleverne gjort sig metodiske overvejelser ift. stikprøvens repræsentativitet samt fejltyper ved hypotesetest.

I samfundsfag har eleverne med studieretningen MA-SA vha. samfundsfaglig teori og empiri kommet med forklaringer til de mulige forskelle mellem unge danskeres og portugiseres opfattelse af familie, uddannelse, livsstil og demokrati og/eller sociale medier.

Videnskabsteoretisk fokus:
• Matematik: Opnå forståelse for hypotesetest i matematik, herunder stikprøvers repræsentativitet (bl.a. skjulte variable og systematiske fejl) samt fejltyper ved hypotesetest.
• Samfundsfag:

Formålet med forløbet er, at forberede eleverne til SRP. De væsentligste faglige mål har været:
• Demonstrere faglig indsigt og fordybelse ved at beherske relevante faglige mål i matematik (og samfundsfag) og ved at sætte sig ind i relevante nye faglige områder
• Kunne udvælge relevant indhold (teori og empiri) og anvende viden og metoder fra fagene
• Gøre sig metodiske og basale videnskabsteoretiske overvejelser

Faglige mål i matematik:
• Opnå viden om og kompetence til at udøve matematisk modellering og ræsonnement.
• Kunne opstille og teste hypoteser vha. binomialtest og χ^2-test på baggrund af autentisk datamateriale
• Kunne forholde sig reflekterende til stikprøvers repræsentativitet og fejltyper ved hypotesetest

Litteratur:
Brydensholt & Ebbesen, Lærebog i matematik A2 STX, 2. udgave, 2018:
-Kap. 8.7: Binomialtest s. 205-210
Brydensholt & Ebbesen, Lærebog i matematik bind 4, 2012:
-Kap. 2.3+2.4: ’χ^2-test for Goodness og Fit (GOF)’ + χ^2-test for uafhængighed s. 50-67
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Magt i IP2: Ukrainekrigen som eksempel

Kernestof:
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt

Teori og begreber:
1) Idealisme
2) Realisme
3) Konstruktivisme - Køberhavnerskolen, Wendts teori og Sikkink/Finnemore
4) Sikkerhedspolitik - herunder det smalle og brede sikkerhedsbegreb og regionale sikkerhedskomplekser
5) Aktører i international politik - stater, internationale organisationer, virksomheder, NGO'er
6) Magt i IP - ressource, institutionel og strukturel magt
- blød magt, hård magt og smart magt

Følgende cases er gennemgået:
1) Krigen i Ukraine
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SkrSamfOpg14 06-05-2024
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Ulighed og velfærd

Ulighed og velfærd

Forløbet fokuserer på uligheden i DK og forskellige gruppers mulighed for at flytte sig socialt, samt velfærdsstatens rolle nu og i fremtiden.
Udgangspunkt i "Klassesamfundet.dk" og "Ulighedens mange ansigter"

Kernestof:
Eleverne skal kunne:
Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering, samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- Velfærdsmodeller


Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
1. anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark
2. anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
4. forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
8. demonstrere viden om fagets identitet og metoder
11. påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Demokrati og politik 2

Hvordan er det danske politiske system opbygget? Hvad er demokrati? Den parlamentariske styringskæde? Medborgerskabets forskellige former??
Hvad står de forskellige ideologier for (liberalisme, konservatisme og socialisme), hvilke forgreninger af ideologer findes der?

Kernestof:
Sociologi
̶ politisk meningsdannelse og medier
Politik
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
̶ magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Metode
̶̶ komparativ metode og casestudier
̶ statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
1. anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
2. anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
3. undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
5. undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
8. demonstrere viden om fagets identitet og metoder
9. formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
10. forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
11. påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
12. analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi ̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 USA-valg '24

USAs politiske system og valgkamp

Vi arbejder med den amerikanske drøm og valget i november 2024. Herunder kommer vi omkring det politiske system, sundhedsvæsenet og velfærdsmodeller, skat, fattigdom og social hjælp, samt polariseringen i det amerikanske samfund. Desuden vil der være en del fokus på Trumps betydning for det ændrede politiske billede.

Kernestof:
Sociologi
̶ politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Politik
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
̶ magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Økonomi
̶ velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
International politik
̶ mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
̶ globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
1. anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
2. anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
4. forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
6. forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
7. behandle problemstillinger i samspil med andre fag
9. formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
10. forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
11. påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
12. analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi ̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SkrSamfOpg18 04-11-2024
Valgtips 04-11-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Mundtlig eksamen træning

Synopsen Samfundsfag A
Læreplan:
”På baggrund af det udleverede bilagsmateriale, relevant kernestof og materiale fundet i forberedelsestiden skal eksaminanden udarbejde en synopsis med en problemformulering som et overordnet spørgsmål og i forlængelse heraf opstilling, undersøgelse og diskussion af samfundsfaglige problemstillinger.”

Dette øves i dette miniforløb.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsistræning 1 18-11-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Globalisering

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SkrSamfOpg19 08-01-2025
Hjemmeelevers EU-opgave 17-01-2025
SkrSamfOpg20 26-01-2025
SkrSamfOpg21 09-03-2025
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 EU integration og demokrati 2

Studieturen til Bruxelle med diverse besøg skal udvide elevernes grundlæggende viden om EU's opbygning, funktion, institutionernes magt og de aktuelle problemer, herunder især de demokratiske aspekter,

Kernestoffet bygger videre på første forløb og er:
Politik
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
̶ magt- og demokratiopfattelser
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i EU.
Økonomi
̶̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
1. anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
2. anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
3. undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
5. undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og diskutere løsninger herpå
6. forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
9. formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
10. forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
11. påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
12. analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi ̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 DKs økonomiske situation 2

Danmarks økonomiske situation, opdatering inden eksamen.

Hvordan går det med den danske økonomi og hvilke faktorer er med til at bestemme udviklingen?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Demokrati og politik 3

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår et opdateret billede af den politiske situation, før eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer