Titel
13
|
Hvem bestemmer over naturen. Den grønne trepart
Hvem bestemmer over naturen?
flerfaglighedsforløb 3u 2024-2025
Problemformulering:
OBS: FORMULERES AF JER. Jeres overordnede problemformulering (undersøgende spørgsmål) skal I selv formulere på baggrund af den vej, I vælger i problemstillingerne.
Mulige problemstillinger:
Hvilke effekter har vores meget intensive landbrug på den omkringliggende natur
Hvad forstår man ved biodiversitet?
Hvorfor er biodiversitet så vigtigt?
Hvad har iltsvindsproblemerne i vores fjorde og have med landbruget at gøre?
Hvad er lavbundsjorde og hvorfor skal især de udtages fra dyrkning?
Hvordan påvirker landbruget CO2 regnskabet?
Hvorfor vil man gerne have langt mindre husdyrproduktion i landbruget?
Materialer:
Økologibogen
Politiken torsdag den 31/10:
- Nu viser regeringens egne tal det: Den grønne trepart er et skridt tilbage for vandmiljøet.
- Se ind i trepartens fremtidslandskab. Vi har visualiseret det Danmark, som naturen får lov at tage tilbage
Fra Biodiversitetsbogen, Nucelua 2022. Beskyttelse via lovgivninge. Side 128-147
2.1. Faglige mål (SRP)
Eleverne skal kunne:
– afgrænse, formulere og begrunde en problemformulering på baggrund af en kompleks faglig problemstilling
– planlægge og gennemføre en undersøgelse af en problemstilling med anvendelse af viden, kundskaber og metoder fra indgående fag
– demonstrere faglig indsigt og fordybelse ved at beherske relevante faglige mål i indgående fag og ved at sætte sig ind i relevante nye faglige områder
– udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder
– udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale
– gøre sig metodiske og basale videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med behandling af en kompleks faglig problemstilling
– mundtligt formidle et fagligt arbejde og de væsentligste konklusioner samt indgå i en faglig dialog herom.
2.1. Faglige mål (biologi)
Eleverne skal kunne:
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
2.1. Faglige mål (religion)
Eleverne skal kunne:
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
MATERIALER TIL RELIGION:
De tre fakulteter, videnskabsteori og religionsfagets metoder
- De tre fakulteter - skematisk oversigt.docx
- Videnskabsteori og religionsfagets metoder, 3u 2024-2025.docx
- Analysemodel til tekster i religion - med eksempler.pdf
- Input til analyse af etiktekster.docx
Projektkøreplan + at problemformulere
- Den Videnskabelige Basismodel - en projektkøreplan.docx
- Sådan kommer du fra problemstilling til problemformulering.pdf
- Opgave- og problemformulering i SRP med religion på STX - Religion - STX | Emu.dk,
- Opgave- og problemformulering i SRP med religion på STX, https://emu.dk/stx/religion/srp-og-fagligt-samspil/opgave-og-problemformulering-i-srp-med-religion-paa-stx
Etik og klima:
Hvad er etik?", "Hvorfor opstår der etiske dilemmaer?"
- Kilde: Etik i det senmoderne samfund, https://etikidetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=135&L=10
- Samfundstyper og etik, Kilde: Etik i det senmoderne samfund, https://etikidetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=140&L=10
- Om nytteetik, pligtetik og tabuetik i "Etiske traditioner"
Kilde: Poul Storgaard Mikkelsen: ’Klimaetik & religion’, Forlaget Univers, 2020, s. 77-85.
- "Natursyn", fra Liv bogen, Høgslund, Lindhardt og Ringhof 2018, s.
- "Verdensbilleder", Kilde: Poul Storgaard Mikkelsen: ’Klimaetik & religion’, Forlaget Univers, 2020, s. 27-31.
|