Holdet 2022 BI/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Bodil Theilade
Hold 2022 BI/u (1u BI, 1u BIø, 2u BI, 2u BIø, 3u BI, 3u BIø)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Livets byggesten, bakterier og celler
Titel 2 Insekter som mad
Titel 3 Ilt, kredsløb og kondition
Titel 4 Kost og fordøjelse
Titel 5 Økologi
Titel 6 Sanser, nervesystem og muskler
Titel 7 Innovation : Urbane miljøer
Titel 8 SRO Angst
Titel 9 Hormoner, sexologi, fosterdiagnostik og stamceller
Titel 10 Repetition og årsprøveklar
Titel 11 Biodiversitet - økologi fortsat
Titel 12 Genetik og genteknologi
Titel 13 Hvem bestemmer over naturen. Den grønne trepart
Titel 14 Immunsystemet
Titel 15 Økotoksikologi
Titel 16 Respiration og proteiner. Biokemi og opsamling
Titel 17 Insekter som mad

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Livets byggesten, bakterier og celler

MÅL:
Opnå kendskab til de mest fundamentale karakteristika for liv
Kende til  opbygning af proteiner, DNA og RNA
Kende forskel på bakterier, virus og eukaryote celler
Prøve at lave simple forsøg

Eksperimenter:
Zoo have: dissektion af slange, mus og kakkelak.
Zoo have: Respirationsforsøg med slange, mus og kakkelak
Enzymforsøg: Bromelin i Ananas.
Oprensning ad DNA fra Kiwi og spyt
Konjugation af bakterier (resistensoverførsel)
Yoghurt produktion
Overflade/rumfangsforhold
Osmose i kartofler
Mikroskopi af plante og dyreceller, samt løgceller i deling.
Respiration ved at puste i Vand med BTB
Alkohols påvirkning af cellemembranen på rødbeder (Lavet i NV)
Bakterier i omgivelserne og effekt af at vaske hænder og spritte af.(lavet i NV)
Corona antistof test.(lavet i NV
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Insekter som mad

Tværfagligt forløb med fokus på naturvidenskabelige arbejdsmetoder.
Forløbet tager udgangspunkt i bogen:
Insekter som mad. Nucleus 2019 af Jørgen Baungaard Hansen m.fl. og klassens besøg i zoo have med temaet bæredygtig madproduktion tilbage i november.

Øvelser:
Zoo have: dissektion af slange, mus og kakkelak.
Zoo have: Respirationsforsøg med slange, mus og kakkelak
Ekstraktion af fedt fra  melorm
Tørstofindhold i melorm
Stivelsesnedbrydende  enzymer i melorm
Temperatur og respiration i melorm


Opgaveformulering:
Brug pdf kopien af bogen Insekter som mad.og de links og ting I har læst undervejs til at svare på opgaven.
Opgaven skal være 3-5 sider lang
Opgaven skal indeholde:
En indledning hvor I beskriver hvad opgaven handler om og hvorfor det er relevant at beskæftige sig med emnet
Et teoriafsnit, hvor I skriver om hvorfor insekter som kost og vurderer hvor sundt det er og om det gavner klimaet
En grundig beskrivelse af et af de forsøg I har lavet. Her beskrives fremgangsmåden og resultaterne fra forsøget diskuteres. Desuden vurderes den metode I har brugt og I skal overveje, om I kunne have lavet forbedringer hvis der havde været tid og mulighed. Dvs noget med hvad der er godt og skidt ved den metode I brugte og overvejelser af om der måske findes andre måder at undersøge det samme på.
En konklusion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ilt, kredsløb og kondition

Vide hvad cellerne skal bruge ilt til
Forstå, hvorfor flercellede dyr har brug for et system der fordeler ilten
Vide hvad blod består af
Forstå hvordan hjerte, kredsløb og lunger virker
Vide hvad der sker i kroppen under et fysisk arbejde, og hvad træning gør ved kroppen
Kunne forklare baggrunden for nogle hjertesygdomme

PDF:
Læst i slutningen af 2g. Kap 10 Kroppen i bevægelse fra Nucelus Fysiologi, Fra molekyle til bevægelse

Øvelser:
Måling af vitalkapacitet
Måling af hæmatokritværdi
Mikroskopi af blodceller
Måling af puls og blodtryk
(husk respirationsforsøg fra Zoo have)
Sammenligning af metoder til at måle kondital (lavet i 2g)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Økologi

Øvelser:
Fotosyntese måling med CO2 censor og iltcensor
Fotosyntese og respiration i vandpest
Netto primærproduktion i Vandpest (fælles forsøg i klassen)
Undersøgelse af naturtyper ved Stauning Ø, Jersie Strand
Mikroskopi af alger
Rensningsanlægget som økosystem (Liv side 272-273)
Gæringsforsøg lavet på Avedøre spildevandsanlæg
Fosfatfældning lavet på Avedøre spildevandsanlæg


Mål:
Kunne definere et økosystem
Kunne beskrive fødekæder og energiomsætning i økosystem
Kende dynamiske processer som succession
Kende metoder til at undersøge økologiske spørgsmål
Forstå hvad der menes med stofkredsløb
Kende kredsløbet for vand, kulstof og nitrogen
Kende eksempler på menneskers påvirkning af kredsløbene
Kunne diskutere begrebet natur
Kende grundlæggende principper for forvaltning af økosystemer
Kunne forklare biologisk spildevandsrensning vha kendskabet til N-kredsløbet og processerne nitrifikation, denitrifikation og ammonifikation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Sanser, nervesystem og muskler

Øvelser:
Små forsøg med sanser (varme/kulde og /tryk/smerte)
Dissektion af øjne
Fødevarers påvirkning af smagssansen
Lugtesans
Supersmager
Tæthed af smagsløg
Angst og pulsmålinger (forsøg lavet i Zoo have)

Tur til hjernedag på eksperimentariet i 3g og lave små forsøg med måling af EMG nerveaktivitet i muskler under små bevægelser

Foredrag om virtuel reality briller i forbindelse med diagnostisering af depression og bipolare lidelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 73 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 SRO Angst

I biologi skrives en opgave om hvad angst er og hvordan hjernen regulerer og skelner mellem frygt og angst. Der udføres et eksperiment i Københavns Zoo med angst for edderkop og slange.

I dansk skrives en populærvidenskabelig artikel om emnet som analyseres.

Læst kopi af side 137-143, 292-320 fra Psykologi. Fra celle til Selfie. Forlaget Colombus. Af Flemming Ravn og Troels Wolff

SRP-Faglige mål:
– besvare en stillet opgaveformulering, således at der er overensstemmelse mellem opgaveformuleringen og opgavebesvarelsen
– demonstrere faglig indsigt og fordybelse ved at beherske relevante faglige mål i indgående fag og ved at sætte sig ind i relevante nye faglige områder
– udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder
– udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale
– gøre sig metodiske og basale videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med behandling af en kompleks faglig problemstilling
– skriftligt formidle et fagligt område og beherske fremstillingsformen i en faglig opgave, herunder citatteknik, noter, kildefortegnelse, omfang og layout
– mundtligt formidle et fagligt arbejde og de væsentligste konklusioner samt indgå i en faglig dialog herom.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 11 Biodiversitet - økologi fortsat

Mål: fokus er på økologiske metoder og at hæve økologien fra CB til A

Øvelser:
Fangst-genfangst af insekter
Adskillelse af bladfarvestoffer
Klorofyls absorptionsspektrum
Naturundersøgelse af Solrød bæk
Gødnings effekt på karsefrø
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Genetik og genteknologi

Øvelser:

Mikroskopi af løgceller
Klippe klistre PCR
Klippe klistre gensplejsning af insulingen i plasmid
Kønsbunden nedarvning - modelforsøg
Fang morderen (gelelektroforese)
Transformation med pGLO plasmid
Har Valerie kræftgenet (gelelektroforese)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Hvem bestemmer over naturen. Den grønne trepart

Hvem bestemmer over naturen?
flerfaglighedsforløb 3u 2024-2025

Problemformulering:
OBS: FORMULERES AF JER. Jeres overordnede problemformulering (undersøgende spørgsmål) skal I selv formulere på baggrund af den vej, I vælger i problemstillingerne.

Mulige problemstillinger:
Hvilke effekter har vores meget intensive landbrug på den omkringliggende natur
Hvad forstår man ved biodiversitet?
Hvorfor er biodiversitet så vigtigt?
Hvad har iltsvindsproblemerne i vores fjorde og have med landbruget at gøre?
Hvad er lavbundsjorde og hvorfor skal især de udtages fra dyrkning?
Hvordan påvirker landbruget CO2 regnskabet?
Hvorfor vil man gerne have langt mindre husdyrproduktion i landbruget?

Materialer:
Økologibogen
Politiken torsdag den 31/10:
- Nu viser regeringens egne tal det: Den grønne trepart er et skridt tilbage for vandmiljøet.
- Se ind i trepartens fremtidslandskab. Vi har visualiseret det Danmark, som naturen får lov at tage tilbage
Fra Biodiversitetsbogen, Nucelua 2022. Beskyttelse via lovgivninge. Side 128-147

2.1. Faglige mål (SRP)
Eleverne skal kunne:   
– afgrænse, formulere og begrunde en problemformulering på baggrund af en kompleks faglig problemstilling   
– planlægge og gennemføre en undersøgelse af en problemstilling med anvendelse af viden, kundskaber og metoder fra indgående fag   
– demonstrere faglig indsigt og fordybelse ved at beherske relevante faglige mål i indgående fag og ved at sætte sig ind i relevante nye faglige områder   
– udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder   
– udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale   
– gøre sig metodiske og basale videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med behandling af en kompleks faglig problemstilling   
– mundtligt formidle et fagligt arbejde og de væsentligste konklusioner samt indgå i en faglig dialog herom.   

2.1. Faglige mål (biologi)
Eleverne skal kunne:   
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶  anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
̶  behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

2.1. Faglige mål (religion)
Eleverne skal kunne:   
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver   
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

MATERIALER TIL RELIGION:
De tre fakulteter, videnskabsteori og religionsfagets metoder
- De tre fakulteter - skematisk oversigt.docx
- Videnskabsteori og religionsfagets metoder, 3u 2024-2025.docx
- Analysemodel til tekster i religion - med eksempler.pdf
- Input til analyse af etiktekster.docx

Projektkøreplan + at problemformulere
- Den Videnskabelige Basismodel - en projektkøreplan.docx
- Sådan kommer du fra problemstilling til problemformulering.pdf
- Opgave- og problemformulering i SRP med religion på STX - Religion - STX | Emu.dk,
- Opgave- og problemformulering i SRP med religion på STX, https://emu.dk/stx/religion/srp-og-fagligt-samspil/opgave-og-problemformulering-i-srp-med-religion-paa-stx

Etik og klima:
Hvad er etik?", "Hvorfor opstår der etiske dilemmaer?"
- Kilde: Etik i det senmoderne samfund, https://etikidetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=135&L=10
- Samfundstyper og etik, Kilde: Etik i det senmoderne samfund, https://etikidetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=140&L=10
- Om nytteetik, pligtetik og tabuetik i "Etiske traditioner"
Kilde: Poul Storgaard Mikkelsen: ’Klimaetik & religion’, Forlaget Univers, 2020, s. 77-85.
- "Natursyn", fra Liv bogen, Høgslund, Lindhardt og Ringhof 2018, s.
- "Verdensbilleder", Kilde: Poul Storgaard Mikkelsen: ’Klimaetik & religion’, Forlaget Univers, 2020, s. 27-31.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 17 Insekter som mad

Tværfagligt studieretningsforløb forløb med kemi
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer