Holdet 2022 BT/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Bioteknologi A
Lærer(e) Henrik Birkedal, Henrik Brinkmann Olsen
Hold 2022 BT/x (1x BT, 1x BT/Bi, 1x BT/Ke, 1x BTø, 2x BT, 2x BT/Bi, 2x BT/Ke, 2x BTø, 3x BT, 3x BT/Bi, 3x BT/Ke, 3x BTø)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Livets byggesten
Titel 2 Basiskemi - atomer, ioner og molekyler
Titel 3 Stofmængdeberegninger og titrering
Titel 4 Flerfaglighedsforløb: Gærvækst
Titel 5 Projekt: Bioethanol
Titel 6 Er vi vores gener?
Titel 7 Spektroskopi og proteinintro
Titel 8 Ligevægte
Titel 9 Forplantning - med og uden teknologi
Titel 10 Syrer og baser
Titel 11 Organisk kemi og intermolekylære bindinger
Titel 12 Lægemidler og chromatografi
Titel 13 Kommunikation i kroppen + opsamling på 1. og 2.g
Titel 14 Redox
Titel 15 Lipider og mikrobølger
Titel 16 Udfordringer ved brug af opioider?
Titel 17 Stof og energi i økosystemet
Titel 18 Enzymer
Titel 19 Kulhydrater og biokemi
Titel 20 Stamceller, genregulering og cancer
Titel 21 Anvendt bioinformatik
Titel 22 Repetition af vigtige begreber
Titel 23 Immunologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)


Titel 3 Stofmængdeberegninger og titrering

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Flerfaglighedsforløb: Gærvækst

I Biotek har klassen lavet eksperiment med gærceller. De har undersøgt gærcellers evne til gæring ved forskellige forhold: Temperatur, sukkermængde, gærmængde, alkohol osv.

Derudover har klassen lavet vækstforsøg med E. coli. En kultur blev fulgt spektrofotometrisk med OD-målinger hvert 15. minut over 4 timer. Derudover blev der 6 gange udtaget kultur til fortyndingsrække og efterfølgende pladespredning

I matematik har klassen behandlet data fra Biotek. I den forbindelse har eleverne ud fra data skulle opstille eksponentielle modeller vha. regression.

Videnskabsteoretisk fokus:
• Biotek: Sterilteknik, spektrofotometri og pladespredning som metode, variabelkontrol, fejlkilder og usikkerheder.
• Matematik: Opnå forståelse for matematisk modellering (beskrevet vha. de 6 faser i modelleringscirklen), herunder modellers begrænsninger og rækkevidde.


Faglige mål:
• Forstå matematikkens betydning for at kunne beskrive, forstå og kommunikere om naturvidenskabelige spørgsmål.
• Opnå viden om og kompetence til at udøve matematisk modellering og ræsonnement.
• Kunne opstille eksponentielle funktioner vha. regression som matematisk model på baggrund af autentisk datamateriale.
• Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for biotek.
• Demonstrere evne til at koble teorier i biotek med modeller, som er opstillet på baggrund af matematisk analyse af empiri.
• Kunne forholde sig reflekteret til modellers idealisering og rækkevidde.

Skriftligt produkt udarbejdet i grupper på 4 elever.
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Er vi vores gener?

DNA opbygning og funktion
Arvelighedslære
Kønsbunden nedarvning
mutationer
blodtyper
2-gensnedarvning
Arv og miljø


Øvelse:
Blodtypebestemmelse

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Titrering af husholdningseddike 31-03-2023
Bioethanol 09-04-2023
Biotek 1 03-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 9 Forplantning - med og uden teknologi

Kønsorganer
Kønshormonregulering
Prævention
Forsterdiagnostik
Gensplejsning
CRISPR
PCR
Elektroforese

Øvelser:
Out of the blue (CRISPR)
pGLO
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ligevægte 29-09-2023
Bio 2 15-10-2023
Opgave 2 05-11-2023
Bio 3 17-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 80 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 Organisk kemi og intermolekylære bindinger

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Lægemidler og chromatografi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Kommunikation i kroppen + opsamling på 1. og 2.g

Nervesystemets opbygning og funktion
Nervecellen
Synapsen
Aktionspotentiale
Rusmiddelprojekt

Øvelse:
Nerveledningshastighed
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 4 25-02-2024
Bio 4 07-04-2024
Prøve 11-04-2024
Bio 5 21-04-2024
Opgave 6 22-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 94 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 16 Udfordringer ved brug af opioider?

I bioteknologi og religion arbejdes med udfordringer ved brug af opioider.

Ud over det fagfaglige er der fokus på fagenes metoder og mundtlig præsentation

2.1. Faglige mål (SRP)
Eleverne skal kunne:  
– afgrænse, formulere og begrunde en problemformulering på baggrund af en kompleks faglig problemstilling  
– planlægge og gennemføre en undersøgelse af en problemstilling med anvendelse af viden, kundskaber og metoder fra indgående fag  
– demonstrere faglig indsigt og fordybelse ved at beherske relevante faglige mål i indgående fag og ved at sætte sig ind i relevante nye faglige områder  
– udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder  
– udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale  
– gøre sig metodiske og basale videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med behandling af en kompleks faglig problemstilling  
– mundtligt formidle et fagligt arbejde og de væsentligste konklusioner samt indgå i en faglig dialog herom.  

2.1. Faglige mål (religion)
Eleverne skal kunne:
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver  
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

2.1 Faglige mål (bioteknologi)
Eleverne skal kunne:
̶ analysere og diskutere eksperimentelle data med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
̶ indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om bioteknologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige og etiske problemstillinger med bioteknologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Materiale i religion (ca. 30 sider):
BAGGRUND:
- Intro + om tre etiske positioner: nytteetik, pligtetik og ansvarsetik i afsnittet "Fire etiske positioner" fra Nissen og Gjerris: Liv og magt, Systime, 2012, s. 28-38

I kompendiet: "Etik, Kompendium, 2x 2023-2024":
- "Hvad er etik?" og "Hvorfor opstår der etiske dilemmaer?", kilde: Etik i det senmoderne samfund, https://etikidetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=135&L=10
- "Samfundstyper og etik", Kilde: Etik i det senmoderne samfund, https://etikidetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=140&L=10
- Tre etiske positioner – nytteetik, pligtetik og ansvarsetik (noteark) bsereet på 'Fire etiske positioner' fra Nissen og Gjerris: 'Liv og magt', s. 28-38
- "Paternalisme og autonomi", Kilde: Når død giver liv - Organdonation, https://naardodgiverliv.ibog.organdonor.dk/?id=313

TEKSTER:
- "Sundhedsloven" (uddrag fra Afsnit I, Kapitel 1 og Afsnit III, Kapitel 4 og 5), Kilde: Bekendtgørelse af sundhedsloven, https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/247
- "Lægeløftet", kilde: Læger.dk, https://laeger.dk/foreninger/laegeforeningen/etik/laegeloeftet
- "Genèvedeklarationen", kilde: Læger.dk, https://laeger.dk/foreninger/laegeforeningen/etik/laegeloeftet/genevedeklarationen og Kilde: World Medical Association, https://www.wma.net/policies-post/wma-declaration-of-geneva/

ETIK OG ORGANDONATION
Udover det flerfaglige forløb med biokemi, hvor emnet har været opioider har holdet også haft et særskilt religionsfagligt fokus på organdonation, hvor følgende er læst:

BAGGRUND:
- "QUIZ Hvor meget ved du om organdonation?", AF Kasper Duncan Gram (video), DR.dk. 30. APR 2019, OPDATERET 8. NOV 2019, https://www.dr.dk/nyheder/indland/quiz-hvor-meget-ved-du-om-organdonation
- "Regeringen vil gøre organdonation automatisk" AF Simon Andersen Nielsen, DR.dk, 10. FEB 2024, https://www.dr.dk/nyheder/indland/regeringen-vil-goere-organdonation-automatisk
- Om Det Etiske Råd, https://etiskraad.dk/om-det-etiske-raad

TEKSTER:
- "Lasse fra Aalborg vil aflive myte om organdonation - og ændre livsfarlig model", af Lasse Heidelbach, Stifter & adm. direktør, Organdonation - ja tak!, lasse@organdonation-ja-tak.dk, Nordjyske.dk, 08. februar 2024 kl. 12:05, Opdateret 12. februar 2024 kl. 12:01, https://nordjyske.dk/nyheder/laeserbrev/lasses-datter-fik-ny-lever-nu-vil-han-have-ny-model-for-organdonation/4784655
- "LA om organdonation: Staten ejer ikke vores kroppe", RITZAU 11.02.24, bragt på Kristeligt Dagblad.dk, https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/la-om-organdonation-staten-ejer-ikke-vores-kroppe
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 18 Enzymer

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Enzymkinetik forsinket 20-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Kulhydrater og biokemi

Fotosyntese (Lys og mørkeprocesser)
Glycolyse
Krebs cyklus
Elektrontransportkæde
Kulhydraternes opbygning
Insulin

Øvelser:
Identifikation af kulhydrater
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Enzymkinetik forsinket 20-09-2024
BT/Bi 1 03-11-2024
Cancer præsentation 22-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Stamceller, genregulering og cancer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer