Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Trine Brix
|
Hold
|
2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
BASIS-VÆRKTØJ I LITTERATUR, MEDIER OG SPROG
TEORI TIL LITTERATUR (med brug af indiansk.dk):
-Genre
-Fortællerteknik
-Komposition
-Personkarakteristik
Sprog:
-Erwin Goffmanns Faceteori
-Eric Bernes Transaktionsanalyse (den 8.9.23)
TEKSTER TIL ANALYSE:
Tine Høegh: ”Le freak” fra SKAM. Noveller, 2017
Glenn Bech: ”Jojo – alle kender til stress (…)” s. 105 i Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, 2022
Peter Adolphsen: ”Madeleine eller lille trist roman” fra Små Historier, 1996.
Første side af ”Død konge kæmper ikke” af Morten Aagaard, 2021:
https://radiodrama.dk/uf/110000_119999/111143/f59f59ea416a772bbacd7a1904e25dd1.pdf
________________________
TEORI TIL KORTFILM:
Genre
- Aktantmodellen brugt på film
-Raskins 7 parametre
-Filmtekniske virkemidler
Sprog:
-Erwin Goffmanns Faceteori
-Eric Bernes Transaktionsanalyse
KORTFILM TIL ANALYSE:
”Under bæltestedet” af Alexander Kølpin, 1999.
____________________________
TEORI TIL DOKUMENTARANANYSE:
-Fremstillingsformer / undergenrer
-Autenticitets-markører
-Filmiske virkemidler
-Tema og budskab
-Presseetik
DOKUMENTARFILM TIL ANALYSE
10 minutter af ”Ghettodrengen” af Kasper Bisgaard, 2012: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/ghettodrengen + sammenlignende fokus på den fiktive tv-serie "Huset" på DR 2023 af Kim Fups Aakesson
10 minutter af ”Ghettodrengen” af Kasper Bisgaard, 2012: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/ghettodrengen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
YAHYA HASSAN OG MEDIERNE
Om "Yahya Hassan: sårbar vrede" og om "Flydende identiteter" og Autofiktion og dobbeltkontrakt (fra "Brug litteraturhistorien" - år 2000 og frem (Systime, ebog))
- Digtet "Barndom" fra Yahya Hassan: YAHYA HASSAN. Gyldendal, 2013
- Yahya Hassans Facebookside ( Erwin Goffmanns Faceteori ) => https://www.facebook.com/yahyahassandk/?locale=da_DK
- VÆRK: Digtsamling: Yahya Hassan 2 af Yahya Hassan, 2019.
Perspektivering:
- Rudolf Broby-Johansen: BORDELPIGE DRÆBER UFØDT. I: Rudolf Broby-Johansen: BLOD, 1922
Leonora Christina Skov "Den der lever stille" (uddrag),
- Svenske Yassin: "Trakten min" - Lyrics og musikvideo + podcast fra Genstart om det at adskille kunst og kunstner, når kunstneren er kriminel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
ALKOHOL: Hos Holberg og i dag
FORNUFT
A) OPLYSNINGSTIDEN
1700-TALLET
https://bl.systime.dk/?id=169
LUDVIG HOLBERG: REPRÆSENTANT FOR OPLYSNINGSTIDEN i DK, INCL: Ludvig Holberg: "Epistel 91"
https://bl.systime.dk/?id=167
PERSPEKTIVERENDE MATERIALE OG REKLAME-/KAMPAGNEANALYSE:
CULT: "Party now. Apologize later!" + "Kræftens bekæmpelse: Man kan da aldrig få for meget pølse!?!" https://bl.systime.dk/?id=159
_______________________________________________________________
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
1800-tal: Romantik og romantismen (inkl. eventyr)
ROMANTIKKEN (og romantismen) i 1800-TALLET
Romantikken: (1800-1871 ca.)
EN KAOTISK TIDSALDER: https://bl.systime.dk/?id=353
Podcast på 10 minutter: Litteraturhistorie - Romantikken: Udgivet 2020-04-28 på podcast24.dk (https://podcast24.dk/episoder/litteraturhistorien/litteraturhistorie-romantikken-pDAJFPY-R8)
EMPIRI:
- GRUNDTVIGS ”MODERSMÅLET”, 1837:
https://kalliope.org/da/text/grundtvig2001122901
- H.C.Andersen: I ´Danmark er jeg født, 1850. (Kun strofe 1 og 2)
- C.W. Eckersberg, Familien Nathanson, 1818
Adam Oehlenschlaeger ”Råd til unge ægtemænd”
PERSPEKTIVERENDE, OPGAVE 2: NIK & JAY: ”VI VANDT I DAG, 2012: https://bl.systime.dk/?id=361
____
ROMANTISMEN (1830-50 ca.)
TEORI:
Biedermeier: enhedskultur og idyl – og den begyndende kritik heraf (https://bl.systime.dk/?id=182)
Romantismen og folkeeventyret (”Hyrdinden og skorstensfejeren”): https://bl.systime.dk/?id=179
EMPIRI:
St.ST.Blicher: "Marie - en erindring fra vesterhavet" 1836
Emilius Bærentzens maleri "Familiebillede" fra 1828.
”Hyrdinden og skorstensfejeren”
Emil Aarestrup og ”Angst”: https://bl.systime.dk/?id=179
PERSPEKTIVERENDE:
Jennifer Lopez: "Ain't Your Mama", 2016 SME (på vegne af Epic/Nuyorican Productions)
EKSKURTIONSFORBEREDELSE:
- Det dæmoniske hos Allan Edgar Poe: "Hjertet der sladrede", 1843
- Teori om Lars Fr. H. Svendsens 4 ondskabstyper (Side 133-143 i "Tanker om ondskab" -en temabog i filosofi af Maline Gehrt-Bendixen og Uffe Agergaard Hansen, 2018.
- Podcast om Dagmar Overby
EKSKURTION: Besøg på Politimuseet med fokus på de 4 ondskabstyper.
_____________________________________________________________
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
-
ENHED OG SPLITTELSE:Romantikken: enhed og splittelseEN KAOTISK TIDSALDER: https://bl.systime.dk/?id=353TJEKSPØRGSMÅL: https://bl.systime.dk/?id=354GRUNDTVIG: MODERSMÅLET, 1837
-
STIKORD TIL ROMANTIKKEN (podcast).docx
-
H.C. Andersens ”I Danmark er jeg født” Strofe 1+2, 1936. PERSPEKTIVERENDE, OPGAVE 2: NIK & JAY: ”VI VANDT I DAG, 2012: https://bl.systime.dk/?id=361
-
Dagens par ny.docx
-
Færdiggørelse af farveslangenOplæg.Kodeord om romantikken
-
GRUNDIG læsning af Guldalderen _ Statens Museum for Kunst PÅNÆR AFSNIT OM ECKERSBERG.Hvad har du lært?Fælles analyse af Martinus Rørbye, Udsigt fra kunstnerens vindue, 1825.PAR: Genfortæl billedanalysen for din makker fra sidste uge Oplæg ved TB: For
-
Læs: Biedermeier: enhedskultur og idyl+ tag test (vent med opgaven om "Ain't your mama".)Opsamling, hvor I er påLøsning af opgaven om "Ain't your mama".DobbelcirklerOpsamling
-
Oplæg ved TB: Forskel på 1800-1850 og 1850-1871. Inddragelse af romantismen i vores tidslinje
-
LÆS: "Verden er alt for stor!" – H.C. Andersens kunsteventyrFang en makker om H.C.Andersen.Lav, mens du læser skema over forskellene mellem et folkeeventyr og et kunsteventyrLæs H.C. Andersen Hyrdinden og skorstensfejeren og besvar spørgsmål 3-8. Fre
-
ROMANTISMEN: 1830-1850 ca. 1. Læs: https://bl.systime.dk/?id=1822. Opsamling med fokus på memorisering3. Romantismen og Emil Aarestrup: (”Angst”) https://bl.systime.dk/?id=1794. Opsamling med fokus på memorisering
-
Fortsat: ROMANTISMEN: 1830-1850 ca.
-
1. Opsamling med fokus på memorisering
-
Perspektiverende: romantismen
-
TB: Om vinkling i opgaven
-
Maleri: SAT UD af Erik Henningsen, 1892
-
Ane-MetteSat ud, 1892 | SMK Open
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
1870-1910:Moderne og folkelige gennembrud+Værk 2+3
DEBAT: DET MODERNE GENNEMBRUD
TEORI:
- DA DK BLEV MODERNE:https://bl.systime.dk/?id=197
- LITTERATURENS MODERNE GENNEMBRUD:https://bl.systime.dk/?id=195
- 1800-TALLET PÅ VRANGEN DEL 2: https://www.youtube.com/watch?v=kZFIoEXzu6U
- Ultra kort: Om Judith Butlers socialkonstruktivisme + om kønsmarkører.
- Ciceros pentagram: https://www.gymdansk.dk/ciceros-pentagram.html
- Filosoffen Aristoteles’ 3 appelformer: https://indidansk.dk/3-appelformer
EMPIRI:
HENRIK PONTOPPIDAN, "Ane-Mette", 1887
ERIK HENNINGSEN, "Sat ud", 1892
H.A. BRENNEKILDE: "Udslidt" fra 1889
PERSPEKTIVERENDE:
- SOFIE LINDES #METOO-TALE, 2020: https://bl.systime.dk/?id=187
- Lil Nas X:’ “Industry, Baby” (musikvideo) 2022.
- Otto Dix: Sylvia von Harden, 1926.
VÆRK 2: ET DUKKEHJEM analyseret med fokus på genre, dramaturgi (Berettermodel) og aktørrelation (aktantmodel)
VÆRK 3: "Pelle Erobreren" filmatisering med instruktør Bille August.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Skriftlighedsforløb
Formalia før Historieopgaven
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
1800-tallet: EVENTYR & KØN
ELEVERNE SKAL EFTER DETTE FORLØB KUNNE IDENTIFICERE:
1. Eventyret som HOVED- og UNDERGENRE
2. GENRETRÆK i det enkelte folkeeventyr (det der er karakteristisk for folkeeventyret).
3. Eventyret, når det TOLKES STRUKTURELT (aktantmodel og berettermodel)
4. Eventyret, når det TOLKES PSYKOANALYTISK (Freuds personlighedsmodel)
5. Folkeeventyrets når det TOLKES LITTERATURHISTORISK (slægtsskab med folkevisen)
6. Folkeeventyrets når det TOLKES NYKRITISK (genre, fortælleteknik (Olriks eventyrregler), tema)
7. Budskaber og symboler i to forskellige eventyr med fokus på kønstematikken i 1800-tallet.
TEORI:
INDIDANSK.DK om eventyr
”Eventyrteori og metode”: Teori i kompendium med få koper fra ”Litteraturens veje” og Håndbog til dansk”, herunder Aktantmodellen og Kontraktmodellen.
EVENTYR:
"Hyrdininden og Skorstensfejeren", 1845 (repetitiv overgang fra 1.hf))
"Kong Lindorm"
"De røde sko" af H.C.Andersen, 1847
FOLKEVISE: "Harpens kraft"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
KUNSTENS KRAFT FØR OG EFTER KRIGE
“Værdisammenbruddet i kølvandet på 1. verdenskrigs ekstreme rædsler og den voksende sociale og politiske uro skabte grobunden for modernismens
radikale brud med fortiden. Modernismen er en modsætningsrig størrelse. Revolutioner, fascisme og vold gennemsyrer modernismen (…) Men den er også mere og andet end krig og kaos. Den rummer skelsættende visioner, æstetiske og eksistentielle eksperimenter samt en rigdom af nye kunstneriske udtryk.”
Citat: Peer E. Sørensen, professor på Aarhus Universitet.
EMPIRI:
Medier:
- Restriktionsplakater fra 1918 og 2020
- Trailer til The Great Gatsby, 2012
- Ernst Ludwig Kirchner, “Selvportræt med model”; 1910.
- Otto Dix “Preger Straße”, Dresden, 1920
- Georg Grosz: "Suicide", 1916
- Georg Grosz: The survivor, 1944.
- Georg Grosz, Metropolis, 1916-17
- Magritte (Mand): Collective invention (kollektiv
opfindelse), 1934.
- Magritte: Le Viol (voldtægten), 1935.
- Film: Intet nyt fra Vestfronten
Litteratur og sprog:
- Emil Bønnelycke: Hyldestdigt til New York. Trykt i tidsskriftet Klingen, 1918.
- Tom Kristensens Nat i Berlin,1921 + uddrag fra Et blomstrende slagsmål, 1920.
- Hugo Ball, Karawane, 1917
- How to Make a Dadaist Poem (method of Tristan Tzara)
- Rudolf Broby-Johansen: BORDELPIGE DRÆBER UFØDT. I: Rudolf Broby-Johansen: BLOD, 1922
- Martin A. Hansen som Hereticaforfatter + læsning af "Agerhønen", 1947
TEORI: BRUG LITTERATURHISTORIEN:
Mellem de to verdenskrige: https://bl.systime.dk/?id=217
Det kunstneriske oprød: https://bl.systime.dk/?id=215
Det sociale oprør: https://bl.systime.dk/?id=214
Mellemkrigstidens skrivestile: https://bl.systime.dk/?id=213
Tom Kristensen: Fantasi om en kunstnerisk revolution: https://bl.systime.dk/?id=212
____
- Filmværk: Af instruktør Edvard Berger:" Intet nyt fra vestfronten"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
1990'ernes MINIMALISME
Vi arbejder med minimalismen som skrivestil med fokus på litterære og sproglige kendetegn. Perspektivering til Peter Seeberg som inspirationskilde til Helle Helle. Træningen bliver den receptionsæstetiske metode; at udfylde tomme pladser, og i almindelighed at øve selve det at forstå en tekst og karaktererne i den.
Forløbet har været afbrudt af KS eksamen og enkeltfags-eksamen + skriftlighedsforløb.
Teori:
Eget minikompendium. Kan rekvireres af censor.
Empiri:
Helle Helle: "Fasaner" fra Rester. Samleren, 1996
Helle Helle: "Mobil" fra "Rester".Samleren, 1996
Helle Helle: "En stol for lidt" fra Rester. Samleren, 1996
Hemmingway: ”For sale: Baby shoes. Never used”
Perspektiverende: Michael Kvium: "Stay blind painting", 1999.
+ Peter Seeberg: "Patienten" 1962
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Skriftlighedskursus
De lavthængende frugter:
- Tegnsætning
- Korrekturlæsning
- Den personlige stemme
- Anvendelse af studieplan for at inddrage danskfaglig viden
- Anvendelse af portefolie på lectio for at forbedre sig via feedforward
- Indeledningsarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
The Minds of 99 - Stor som en sol
Vi arbejder med lyrikken til "Solkongen" og får trænet det lyrikanalyse med fokus på genre, ydre og indre komposition, tid, sted, sproglige virkemidler og tolkning. Herunder taler vi om forskellen på hhv. lyrisk tolkning, når intensionen/konteksten er kendt, og når den er ukendt, så digtet står alene. Outcome kan variere væsentligt, selv om teksten giver argumenter for begge tolkninger.
Ligeledes ser vi dokumentaren "Stor som en sol", 2018 om pladens tilblivelse - undersøger dokumentartype (den forklarende, den observerende, den deltagende og den poetiske), fortællerforhold, vinkling, brugen af filmiske virkemidler med lille afstikker til filmens filosofiske temaer med afsæt i Nietzsche og Kierkegaard.
TEKSTER / MATERIALE:
- "Stor som en sol" (2018), Kasper Kiertzner
- "Solkongen" (2018), The Minds of 99
- En kortfilm om Søren Kierkegaard: https://www.youtube.com/results?search_query=kierkegaard
- "Nietzsche om modgang" (2004), Alain de Botton & Celia Lowenstein
- Eksempel-dokumentarklip:
2 min. af Ordet fanger Dansk dokumentarfilm fra 2012. Instruktion: Helle Hansen..
2 min. af En trailer for dokumentarfilmen Armadillo fra 2010 om danske soldater i Helmand-provinsen i Afghanistan. Instruktion: Janus Metz Pedersen
2 min. af Supersize me er den amerikanske instruktør Morgan Spurlock, 2004.
2 min. af elevfilm: One way of flying af Simon Dahl 2017
Perspektiverende arbejde til Kierkegaards stadielære:
https://www.bt.dk/kendte/karl-william-har-droppet-alkoholen-jeg-kan-ikke-finde-ud-af-det (interview med sangeren, Karl William:
"REN" Karl William på Spotify
https://www.youtube.com/watch?v=jJbwhdQD1Yo (æstetikeren)
https://www.youtube.com/watch?v=cCiYb6cle-Q&ab_channel=DanskRapChannel
https://www.timvanlaeregallery.com/fullscreen-page/comp-j50unj10/5007525a-68ac-11e7-a381-1866daeea72c/0/%3Fi%3D0%26p%3D%26s%3D
https://www.jeppehein.net/project_id.php?path=works&id=99
Øvelse til Nietzche fra https://filosofigrund.systime.dk/?id=139 'Mennesket i verden' hos Systime under kapitlet 'Mennesket - hvad vil det sige at være et menneske?'
For elever med filosofi på valgfag (de har samme forløb):
Om eksistentialismen, som Kierkegaard var ophavsmand til: https://paakant.dk/eksistentialisme
TEGNESERIEN PÅ KANT MED SØREN KIERKEGAARD:
https://paakant.dk/fileadmin/user_upload/paakant_pdf/kierkegaard_tegneserie.pdf
Medieringsopgave: Lav en photostory
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition og eksamenstræning
Repetition af danskfaglig læsning via
- Herman Bangs "Gennem Rosenborg Have"
- B.S. Ingemanns "Glasskabet"
Studieteknisk arbejde med materialer og noter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60212839567",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60212839567",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60212839567"
}