Holdet 2023 DA/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Line Florman Harder
Hold 2023 DA/q (1q DA, 2q DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kommunikation og sprogfunktioner
Titel 2 Dokumentaren - mellem fakta og fiktion (værk 1)
Titel 3 Epikkens egenskaber og Guldagers 'København' (V2)
Titel 4 Brug sproget - godt!
Titel 5 Vidnesbyrdlitteratur og HIO
Titel 6 Individ og samfund gennem tiden I
Titel 7 Nyeste tid - 'Spræng fabrikken' (værk 3)
Titel 8 Visuelle fortællinger
Titel 9 Eksistentialisme (værk 4 og 5)
Titel 10 Individ og samfund gennem tiden II (værk 6)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kommunikation og sprogfunktioner

Første forløb i dansk på hf vil starte med fokus på netop faget dansk - dels jeres erfaringer, dels hvad der kendetegner faget på hf og dels, hvad faget kan bruges til efterfølgende. Herefter introduceres begreber inden for kommunikation og kommunikationsanalyse, som vi løbende vil vende tilbage til i undervisningen fremover.

Materiale læst i forløbet (ca. 50 sider):

VÆSENTLIGE BEGREBER:
Kommunikation
Kommunikationssituation
Kommunikationsmodel

Faktorer:
- afsender
- modtager
- meddelelse
- kontekst
- kontakt
- kode

Funktioner:
- emotiv
- konativ
- poetisk
- referentiel
- fatisk
- metasproglig

BAGGRUNDSTEKST:
- Kommunikation og sprogfunktioner - begrebsark
- Kommunikation og sprogfunktioner, 1q 2023-2024

TEKSTER TIL ANALYSE:
- Rudolph Broby-Johansen: ”Bordelpige dræber ufødt”, 1922
- Tekster om krig – Kommunikations- og sprogbrugsanalyse i dokumentet ”Sprogbrugsanalyse KRIG, G3 2022”
• Tekst 1: Forsvaret – fordi noget er værd at kæmpe for (2016), https://www.youtube.com/watch?v=LuRuTrs1TVM  
• Tekst 2: Pakkeliste til første mødedag, https://soldaten.dk/pakkeliste/
• Tekst 3: Årets pressefoto 2019 (Fotograf John Moore. Billedet er taget kort tid efter at den 2årige pige Yanela og hendes mor Sandra Sanchez illegalt har krydset grænsen fra Mexico til USA)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Dokumentaren - mellem fakta og fiktion (værk 1)


PRÆSENTATION OG FORMÅL:
Det første længere forløb har været et medieforløb med fokus på dokumentarfilmen som genre med krig som gennemgående tema. Vi har arbejdet med genrekendetegn, filmiske virkemidler, dramaturgi, autenticitetsmarkører og de etiske aspekter af genren. Den faglige viden og de analytiske begreber er anvendt i såvel mundtlige som skriftlige analyser af dokumentarfilm. Den animerede dokumentarfilm ’Flugt’ udgør første værklæsning.

Formålet med forløbet er:
- at I får trænet at udtrykke jer præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
- at I får trænet at anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
- at I får trænet at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
- at I får trænet at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- at I får trænet at analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- at I får trænet at navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i medier
- at I får trænet at demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Materiale læst i forløbet (ca. 125 sider):

BAGGRUND OG BEGREBER:
- Tv-udsendelsen ”TV!TV!TV! (24) den iscenesatte tv-virkelighed” (29 min.) med studievært Ane Cortzen fra DR2 21. november 2011.
- ”Analysevejledning – dokumentar”
Dokumentargenren:
- “Definition, autenticitet & etik” fra DOX af Dorte Granild og Mette Wolfhagen, s. 14-26
- ”Subjektivitet og intersubjektivitet”, fra DIU
- ”De tre klassiske dokumentargenrer”, fra DOX af Dorte Granild og Mette Wolfhagen, s. 32-44
- ”Den poetiske, den refleksive og den performative dokumentargenre”, fra DOX af Dorte Granild og Mette Wolfhagen, s. 52-63
Dramaturgi og filmiske virkemidler:
- ”Filmiske virkemidler” fra Håndbog til dansk, https://hbdansk.systime.dk/?id=222
- ”Filmens dramaturgi” fra Håndbog til dansk, https://hbdansk.systime.dk/?id=223

TEKSTER:
- Janus Metz: ’Armadillo’, 2010 (0:00-02:10 + 24:00-29:22), https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/armadillo
- Tim Hetherington og Sebastian Junger: ’Restrepo’, 2010 (7:40-12:25), udlånt på CFU
- ”Med nattoget til Kyiv” fra DR-programmet Horisont fra den 15. marts 2022 (01:04-10:17), https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-med-nattoget-til-kyiv_304583
- Jonas Poher Rasmussen: ’Flugt’ (VÆRK 1), Danmark, 2021, 89 min.DK/DokumentarfilmAnimation, https://www.dfi.dk/viden-om-film/filmdatabasen/film/flee
- Interview med Jonas Poher Rasmussen om ’Flugt’: ”Instruktøren bag ’Flugt’: Min hovedperson flygtede hele livet – vi kan alle spejle os i ham” af Christian Monggaard, Information 17. juni 2021, https://www.information.dk/kultur/2021/06/instruktoeren-bag-flugt-hovedperson-flygtede-hele-livet-kan-spejle
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Epikkens egenskaber og Guldagers 'København' (V2)

I forløbet vil fokus være på den skønlitterære storgenre epik, og vi vil lave en værklæsning af Katrine Marie Guldagers novellesamling 'København'.  

Formål:
- at I får reflekteret over fiktion som genre, og hvorfor det giver mening at læse og arbejde med skønlitteratur
- at I stifter bekendtskab med begreber som fakta, fiktion, fordobling (denotation og konnotation) og tomme pladser
- at I får lavet en fælles værktøjskasse med analytiske begreber, som I kan bruge fremover og løbende videreudvikle
- at I får trænet det at lave litterær analyse og det at arbejde metodisk med noveller
- at I får arbejdet med et værk og dermed får mulighed for mere dybdegående at undersøge såvel de fremtrædende temaer, som forfatterens skrivemåde
- at I får kendskab til realisme- og minimalismebegrebet
- at I introduceres til Freud og hans personlighedsmodel

Materiale læst i forløbet (ca. 175 sider):

BAGGRUND OG BEGREBER:
I ”Epikkens egenskaber og Guldagers 'København', kompendium”
- Metodetrekanten – metodiske tilgange i dansk
- Fakta og fiktion – kontrakter og koder
- HVORFOR LÆSER VI EGENTLIG LITTERATUR - Brinkmanns 7 bud, UDDRAG
- Oversigt over de tre litterære hovedgenrer  
- Novelle
- Realisme
- Minimalisme
- Analysevejledning – epik
- Analytiske begreber
Teksters hvad:
- Motiver og konflikter, s. 25-26
- Tid og miljø, s. 27
- Personkarakteristik, s. 28
- Forholdet mellem personerne, s. 29
- Freuds personlighedsmodel, s. 29
Teksters hvordan:
Komposition, s. 30-32
- Fortæller, s. 33-36
- Fremstillingsformer, s. 37-39
- Tema og perspektivering, s. 40-41

TEKSTER:
- Katrine Marie Guldager: København, 2004 (værk 2).
- Lisbeth Bonde: ”København i krydsklip”, interview med Katrine Marie Guldager i Weekendavisen 9. juli 2004, Sektion 3 (3 Sektion, BØGER) Side 10.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Brug sproget - godt!

Et sprogligt forløb, der undersøger forskellige former for sprogbrug. Udgangspunktet er kendetegn ved henholdsvis talesprog og skriftsprog. Herefter bevæger vi os over til høfligheds- og effektivitetsprincippet samt undertekst, faceteori og transaktionsanalyse.

Formålet med forløbet er:
- at I får trænet at udtrykke jer præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- at I får trænet at beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- at I får trænet at demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- at I får trænet at anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- at I får trænet at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
- at I får trænet at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- at I får trænet at analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- at I får trænet at navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
- at I får trænet at demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- at I får trænet at undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.

Materiale læst i forløbet (ca. 125 sider):

BAGGRUND OG BEGREBER:
I ”Brug sproget – godt, kompendium, 1q 2023-2024”

a) Kommunikation og sprogfunktioner (repetition fra tidligere)
- Kommunikation, kommunikationssituation og kommunikationsmodel
- Begrebsforklaringer

b) Talesprog og skriftsprog
- "Talesprog og skriftsprog", fra ’Håndbog til dansk’, https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=199#c598
- Tre niveauer i mundtlig kommunikation – verbalt, ekstraverbalt, nonverbalt

c) Høflighed, effektivitet og undertekst
- Høflighedsprincippet
- Faceteorien
- Effektivitetsprincippet
- Undertekst
Kilde: Fra Ind i sproget, SystimeiBog, https://indisprogetstx.systime.dk/?id=265 og https://indisprogetstx.systime.dk/?id=266

d) Rollespil og facework – Goffman og Meyrowitz (repetition fra dokumentarforløb)
- ”Tilværelsen som et teater”, fra Håndbog til dansk https://hbdansk.systime.dk/?id=226
- ”Facework og ansigtstruende handlinger”, fra Håndbog til dansk, https://hbdansk.systime.dk/?id=210

e) Transaktionsanalyse
”Transaktionsanalyse” fra Håndbog til dansk, https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=210

f) Retorik, appelformer og argumentation (repetition fra tidligere)
- Retorik og appelformer, Kilde: Fra Håndbog til dansk, https://hbdansk.systime.dk/?id=204
- Appelformer – en oversigt
- Links samt ”Toulmins model, begrebsliste” + grundmodel og udvidede model
- ”Retorik og argumentation - Toulmins argumentationsmodel” (11:43), en præsentation af Toulmins argumentationsmodel af Søren Vrist Christensen, lagt på YouTube d. 13. apr. 2020, https://www.youtube.com/watch?v=35bqJ90khEA
- ”Retorik og argumentation – Argumenttyper” (13:01), en introduktion til argumenttyper af Søren Vrist Christensen, lagt på YouTube d. 29. okt. 2015, https://www.youtube.com/watch?v=B-El22WMr_Q
- De tre talegenrer – informativ, politisk og lejlighedstale
- Sproglige virkemidler

TEKSTER:
- Suspekt: ”Proletar”, 2007
- "Andreas og Sebastian taler om musik", uddrag af samtale den 1. august 2005, fra Peter Heller Lützen: Det sproglige i dansk. Tekster og arbejdsspørgsmål, Dansklærerforeningen 2005, s. 60-62 og s. 17-18.
- "Kommunikation på FB, Brinkmann og Gybel", Uddrag af kommentarspor på psykologiprofessor Svend Brinkmanns private Facebookside. Opslag fra 21. oktober 2021
- ”Bertel Haarder går amok”, https://www.youtube.com/watch?v=DqVi2EVHQM0
- Thomas Korsgaard: "Diskretionslinjen", 2019
- Uddrag fra Niels Malmros film, Klip fra Kærlighedens smerte (eksamensscenen 2:22 min.). 1992
- Klip med Anne-Grethe Bjarup Riis og Susanne Møller om prostitution fra Go’ Morgen Danmark på TV2,
Kilde: Lagt på YouTube 16. feb. 2011, https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI
- "Skærpet adgangskrav til gymnasiet er en dødssejler" af Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Helsingør Dagblad.dk, 31. okt. 2023
- "Hvis alle levede som i Danmark, ville Jordens ressourcer for i år være opbrugt på lørdag", Af Anne-Sofie Sadolin Henningsen, Kandidat til Europa-Parlamentet (RV) , Bragt på Information.dk, 15. marts 2024, https://www.information.dk/debat/2024/03/levede-danmark-jordens-ressourcer-aar-vaere-opbrugt-paa-loerdag
"Som psykolog er mit hovedfokus at lære unge at åbne sig over for deres venner og familie", af ungdomspsykolog Maja Vain Gilbert, bragt i Dagbladet Information, 1. marts 2023,
https://www.information.dk/debat/2023/02/psykolog-hovedfokus-laere-unge-aabne-venner-familie
- "Læserbrev fra gymnasieelev: Statistik og stratego" Af gymnasieelev Minna Vejs Simsek Gjellerup,
Herning Folkeblad,  22. november 2016
- Eksempel på (fiktiv) tale fra filmen ”Festen” fra 1998, hvor sønnen Christian holder en tale ved sin fars 60-års-fødselsdag, https://www.youtube.com/watch?v=RTIOQyjR4Ls
- Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019
- Greta Thunberg taler ved Folket klimamarch i København 25. maj 2019 (14 min.), se minuttal 2:19-16:19, lagt på YouTube af Jørgen Strøm den 26. maj 2019, https://www.youtube.com/watch?v=-IXRSOJ7Fc8
- Rasende Thunberg i FN: I har stjålet min barndom (2:00), https://www.dr.dk/nyheder/udland/rasende-thunberg-i-fn-i-har-stjalet-min-barndom
- Uddrag af samtale mellem Trump og Zelenskyj bragt på DR TV (5:10) i artiklen ”Trump og Zelenskyj skændes for åbne kameraer: 'Du gambler med tredje verdenskrig' af Emil Hobolt Mortensen, 28. februar 2025 kl. 19:21, https://www.dr.dk/nyheder/udland/trump-og-zelenskyj-skaendes-aabne-kameraer-du-gambler-med-tredje-verdenskrig (læst som repetition i 2.hf).
- Hendes Majestæt Dronningens tale om corona-situationen afholdt på Fredensborg Slot den 17. marts 2020 (læst som repetition i 2.hf)
- Norges sundhedsminister Bent Høies tale til den norske ungdom afholdt den 27. april 2020 (læst som repetition i 2.hf)

SUPPLERENDE STOF:
”Bertel Haarder raser mod journalist”, https://www.dr.dk/nyheder/indland/bertel-haarder-raser-mod-journalist
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Vidnesbyrdlitteratur og HIO

Vidnesbyrdlitteratur og HIO
Et forløb med to ben:
a) vidnesbyrdlitteratur og
b) skriftlighed – ikke mindst skriftlighed i forhold til store skriftlige opgaver og elevernes historieopgave, hvor emnet er holocaust.

De to ben i forløbet:
a) Vidnesbyrdlitteratur og kanonforfatteren Karen Blixen
Forløbet starter med fokus på vidnesbyrdlitteratur og det etiske fokus i læsning. Vi kommer først forbi et eksempel på vidnesbyrd fra kanonforfatteren Karen Blixens forfatterskab. Herefter drejes fokus mod 2. Verdenskrig og holocaust med fokus på vidnesbyrdlitteratur skrevet af Primo Levi.

b) Skriftlighed og HIO
Forløbet indeholder desuden et skriftlighedsforløb i forbindelse med historieopgaven. I danskfaget vil fokus være på proces og produkt både i forhold til det konkrete produkt, historieopgaven, og på et mere generelt niveau, der peger frem mod SSO og fremtidige store skriftlige opgaver, som eleverne måtte møde på deres uddannelsesveje. Der er løbende fokus på proces, refleksion og små skriveøvelser i forløbet. Der er desuden fokus på fagenes metodemæssige forskelle, og deres mulighed for til at samarbejde om faglige emner samt på taksonomisk forståelse og forståelse for faglig argumentation og formidling.

Formålet med forløbet er:
- at I får trænet at udtrykke jer præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og især skriftligt
- at I får trænet at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- at I får trænet at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- at I får trænet at analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- at I får trænet at demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Materiale læst i forløbet (ca. 35 sider):

a) Vidnesbyrdlitteratur og kanonforfatteren Karen Blixen
BAGGRUND OG BEGREBER:
I dokumentet ”Vidnesbyrdlitteratur og kanonforfatteren Karen Blixen”
- "Det etiske fokus", Kilde: ’At læse Karen Blixen’, Systime, https://kb.systime.dk/?id=201
- "Vidnesbyrd – beretning", Kilde: ’At læse Karen Blixen’, Systime, https://kb.systime.dk/?id=208
+
- Kort om Karen Blixen på Forfatterweb: "Karen Blixen" af cand.mag. Karina Søby Gulmann, Forfatterweb, februar 2024, https://forfatterweb.dk/oversigt/zblixen00, Afsnittene: "Karen Blixen", "Baggrund" og "Den afrikanske Farm"

TEKSTER:
I dokumentet ”Vidnesbyrdlitteratur og kanonforfatteren Karen Blixen”
- ""Kitosh' Historie" som vidnesbyrd", Kilde: ’At læse Karen Blixen’, Systime, https://kb.systime.dk/index.php?id=145#c382

Ikke i dokumentet ”Vidnesbyrdlitteratur og kanonforfatteren Karen Blixen”:
- ”Kilde: Kz-fangen Primo Levi om "Dem der går til og dem der overlever" i en kz-lejr” fra Folkedrab.dk, Kilde: Primo Levi, "Hvis dette er et menneske", Forum Bøgerne, 2. udg. 1. oplag 1992 (1. udg. 1989, orig. udg. på italiensk 1947), ss. 100-102, https://folkedrab.dk/kilder/kilde-kz-fangen-primo-levi-om-dem-gaar-til-dem-overlever-kz-lejr
- Primo Levi: ”5 ⬞ Cesare” (uddrag) fra ’Tøbruddet’, 1963, Kilde: Primo Levi: Vidnesbyrd: Hvis dette er et menneske, Tøbruddet, De druknede og de frelste, Rosinante, Bog, 1. udgave, 2009

SUPPLERENDE STOF:
- Om kanonforfatterbegrebet og kanonforfattere i grundskolen og på hf
- Kanonforfattere: Dansk litteraturs kanon - grundskolen, https://emu.dk/grundskole/dansk/kanon/dansk-litteraturs-kanon
Dansk litteraturs kanon - HF: Kilde: Læreplan i Dansk for hf.

b) Skriftlighed og HIO
BAGGRUND OG BEGREBER:
I ”Skriv, skriv, skriv - kompendium, 1q 2023-2024”
- Skriveprocessens faser – førskrivning, skrivning, efterskrivning
- Skrivemodellen ’fisken’
- Taksonomi og taksonomiske niveauer
- Metodetrekanten - Metodiske tilgange i dansk
- Den videnskabelig basismodel
- Eksempel på indledninger fra SRP og DHO
- Efterskrivefase – korrekturlæsning og formalia
+
ikke i kompendiet: "De syv snubletråde" i 'Skriv dig frem'

TEKSTER:
- Eksempel på historieopgave
- Eksempel på indledning fra SRP og DHO

SUPPLERENDE STOF:
stopplagiat.nu, En webtutorial for studerende om plagiering, https://stopplagiat.nu/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Individ og samfund gennem tiden I

I dette litteraturhistoriske forløb har det overordnede fokus været på litteraturens fremstillinger af det at være menneske før og nu. Der har i forlængelse heraf været fokus på nøgleord og begreber fra de forskellige perioder og på, hvordan de forskellige litteraturhistoriske perioder forholder sig til hinanden. Tanken med forløbet har ikke været at arbejde grundigt med hver enkelt periode, men snarere at give et overblik, et rids. Vi har arbejdet mere grundigt med middelalder og folkeviser samt den tidlige romantik og strømningerne nyplatonisme og universalromantik.

Til forløbet har knyttet sig dels et skriftligt produkt i form af en litteraturhistorisk artikel om "Elverhøj" og en mundtlig gruppefremlæggelse med en sammenlignende analyse af ”Den grimme ælling” og ”Ørneflugt”

Der har været nedslag i disse perioder:
- Vikingetid
- Middelalder
- Renæssance og reformation
- Oplysningstid
- Romantik
- Det moderne gennembrud

Formålet med forløbet er:
– at I får trænet at udtrykke jer præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– at I får trænet at anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– at I får trænet at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
– at I får trænet at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– at I får trænet at demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– at I får trænet at demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Materiale læst i forløbet (ca. 125 sider):

BAGGRUND OG BEGREBER + TEKSTER:
a) Vikingetid:
- ”Den norrøne digtning, 2q 2024-2025”, Kilde: Litteraturens huse, http://litteraturenshuse.systime.dk/index.php?id=570
- ”Vikingetid - noter og eksempler”, noteark
- Saga: ”Gunlaug Ormstunges Saga”, ganske kort uddrag som eksempel på genren.
- Kort animationsfilm: "The Saga Of Biorn", om skiftet i dødeforestillingen hos krigere fra norrøn til kristen religion), (7:05), http://www.youtube.com/watch?v=MV5w262XvCU

b) Middelalder:
- ”Folkeviser - fortællinger fra fortiden, 2q DA 2024”, PowerPoint
- Middelalder, Kilde: Litteraturens huse, Systime.dk, http://litteraturenshuse.systime.dk/index.php?id=569
- Slægtens magt, Kilde: ’Håndbog til dansk – litteraturhistorie’ af Ole Schultz Larsen, Systime  https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=150#c330
- Analysevejledning til folkeviser: + aktantmodel
- "AKTANTMODELLEN" på Filmcentralens hjemmeside: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/aktantmodellen
- ”Rather Homemade Productions: Ebbe Skammelsen - Hvad fanden skal det nu betyde?” (3:48) af Rather Homemade, lagt på YouTube 7. nov. 2010, https://www.youtube.com/watch?v=-QujVaDO8A0
- Folkevise: ”Ebbe Skammelsøn” (riddervise)
- Folkevise: ”Germand Gladenssvend” (tryllevise)
- Folkevise: ”Elverhøj” (tryllevise)

c) Renæssance
- ”Renæssance” fra ’Litteraturens huse’, https://litteraturenshuse.systime.dk/index.php?id=568
- ”Renæssance og reformation ca. 1500-1600 – noteark”
- ”Historien om Danmark: Reformation og renæssance” (0:00-13:00), SÆSON 1 EPISODE 6 | 58M, https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-reformation-og-renaessance_145570
- William Shakespeare - af 'Hamlet', 1601.docx

d) Oplysningstid
- ”Oplysningstiden ca. 1750-1800 – noteark”
- "Oplysningstid – oplysning og følsomhed" fra Litteraturens huse
- ”5 ting, du skal vide om Ludvig Holberg” (4:14), lagt på YouTube 3. mar. 2017 af
Videnskab.dk, https://www.youtube.com/watch?v=L38oioiiRbc
- Rebekka Byberg: ”Ej blot til lyst - Ludvig Holberg NIELS KLIMS UNDERJORDISKE REISE”, Lagt online 13-04 2005 på http://www.litteraturnu.dk/univers.php?action=read&id=81

e) Oplysningstid
- "Oplysningstid – oplysning og følsomhed" fra Litteraturens huse
- Rebekka Byberg: ”Ej blot til lyst - Ludvig Holberg NIELS KLIMS UNDERJORDISKE REISE”, Lagt online 13-04 2005 på http://www.litteraturnu.dk/univers.php?action=read&id=81
- Ludvig Holberg: ”Kongeriget Kokleku”, 1741

f) Romantikken
- ”Store tanker & trange tider (1)” (30:00) DR2-dokumentar, https://www.youtube.com/watch?v=qmAlzvoAM6c, kan også udlånes på CFU https://mitcfu.dk/
(i "Individ og samfund gennem tiden - romantikken, kompendium")
- Romantikken – væsentlige begreber
- Strømninger i romantikken, Kilde: uddrag af Litteraturhistorien – på langs og på tværs, https://litthist.systime.dk/index.php?id=124
- Nyplatonisme og Platons hulelignelse
- Fif til analyse af tekster fra romantikken
- Caspar David Freidrich: "Vandreren over tågehavet", 1818
- Schack Staffeldt: ”Platonisme”, 1802
- Adam Oehlenschläger: ”Simon Peder”, 1805
- N.F.S. Grundtvig: ”Danmarks Trøst”, 1820
- H.C.A: ”Hist, hvor vejen slår en bugt”, 1829, https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/h-i/hist-hvor-vejen-slaar-en-bugt/
- Steen Steensen Blicher: ”Præludium”, 1838
- H.C. Andersen: Den grimme ælling, 1844

g) Det moderne gennembrud
- "Det moderne gennembrud", Kilde: Litteraturens huse, http://litteraturenshuse.systime.dk/index.php?id=563
- "Georg Brandes", Kilde: Litteraturhistorien – på langs og på tværs, https://litthist.systime.dk/?id=139#c275
- Henrik Pontoppidan: ”Ørneflugt”, 1899
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Nyeste tid - 'Spræng fabrikken' (værk 3)

Et kort forløb med værklæsning af tekst fra nyeste tid, nemlig Malte Tellerups roman 'Spræng fabrikken' fra 2023.

Romanen er læst i forbindelse med og som optakt til et forfatterbesøg onsdag d. 23. oktober 2024, hvor alle skolens afgangselever deltog. Eleverne hørte her Malte Tellerup fortælle om hans egne tanker i forhold til såvel indhold som form samt hans arbejdsproces som forfatter. Desuden havde eleverne formuleret spørgsmål på forhånd, som de klassevis fik lejlighed til at stille ham.

Læsefokus:
- Komposition
- Person (individ/gruppe)
- Genre
- Titel og temaer (herunder kapitalismekritik, klimaaktivisme, land/by, forandring/håbløshed)

Materiale læst i forløbet (ca. 75 sider):
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Visuelle fortællinger

I forløbet har vi arbejdet med billedsproglige virkemidler og -analyse. Vi har undersøgt forskellige visuelle fortællinger: en reklame, pressefotos, portrætfotos samt en dokumentar. Til forløbet har knyttet sig dels en analyserende artikel og en mundtlig eksamenslignende gruppefremlæggelse.

Formålet med forløbet er:
- at I får trænet at udtrykke jer præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt såvel som skriftligt
- at I får trænet at anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- at I får trænet at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- at I får trænet at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- at I får trænet at demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
at I får trænet at navigere, udvælge og forholde jer kritisk og analytisk til information i alle medier
- at I får trænet at demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Materiale læst i forløbet (ca. 100 sider):

VÆSENTLIGE BEGREBER:
- Det denotative og det konnotative plan samt det tekstlige niveau (eventuel tekst, der enten forankrer eller afløser billedet)
- Kontekst og tre grader af kontekst: den tekstlige kontekst, situationskonteksten og den kulturelle kontekst
- Krop og fremtræden
- Billedsproglige virkemidler
- De fem nyhedskriterier: væsentlighed, aktualitet, konflikt, identifikation og sensation
- Kommunikation, argumentation og dokumentaranalyse (REPETITION)

BAGGRUND:
- Billeder fra 'Håndbog til dansk'
- Analysevejledning - billedanalyse
- De fem nyhedskriterier”, fra ’Håndbog til dansk’
- Portræt af Olena Zelenska i Vogue

TEKSTER:
- Bianco-reklame, bragt i fagteksten ”Billeder” fra ’Håndbog til dansk’
- “A Palestinian Woman Embraces the Body of Her Niece”, World Press Photo Winner 2024, https://www.worldpressphoto.org/collection/photo-contest/2024/Mohammed-Salem-POY/1,
- "Returning Home From War" af fotograf Vincent Haiges, 21. September 2023. Vinder fra det afrikanske kontinent i World Press Photo 2024, https://www.worldpressphoto.org/collection/photo-contest/2024/Vincent-Haiges/1
- Billeder fra Vogues portræt af Olena Zelenska, fotograferet i juli 2022, bragt i oktober 2022 – særligt fokus på billedet ”Standing strong”
- "Hjernevaskeren: Barndommens vold" (32 min.), 1. del af dokumentarserien på tre afsnit. DR2, 2023, https://www.dr.dk/drtv/se/hjernevaskeren_-barndommens-vold_352514
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 Eksistentialisme (værk 4 og 5)

Eksistentialisme - at vælge eller ikke at vælge
I forløbet vil vi komme til at arbejde med og reflektere over eksistentielle spørgsmål. I vil blive præsenteret for henholdsvis en religiøs tilgang i skikkelse af Kierkegaard og Martin A. Hansen og en areligiøs tilgang i form af Sartre, Camus og Seeberg. Vi vil desuden lave en værklæsning af den selvstændige 1. del af Jakobs Ejersbos roman ’Nordkraft’, nemlig romandelen ’Junkiehunde’ samt se filmen ’Nordkraft’, hvor fokus vil være en eksistentialistisk læsning af personerne Maria, Asger, Hossein og Steso-Thomas.

Formålet med forløbet er:
- at I får trænet at udtrykke jer præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt såvel skriftligt
- at I får trænet at anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
- at I får trænet at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- at I får trænet at demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- at I får trænet at demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Materiale læst i forløbet (ca. 200 sider):

BAGGRUND OG BEGREBER:
- Tv-udsendelsen ”5 skarpe om Kierkegaard og valget” (18:32 min.) fra DRKultur d. 15. maj 2013. Pia Søltoft, centerleder ved Søren Kierkegaard Forskningscenteret, bringer de fem skarpe i udsendelsen.

I ”Eksistentialisme - kompendium, 2q 2024-2025”
- ”'Introduktion - Hvad er eksistentialisme' fra 'Eksistentialisme i dansk'”
- ”Eksistentialisme – hovedtanker og nøglebegreber”
- ”Kierkegaard - de fire stadier”
- ”Kierkegaards stadier i stikord/små sætninger”
- ”'Den eksistentielle fortælling' fra 'Eksistentialisme i dansk'”
- ”Analysemodel til eksistentialistiske tekster” fra Litteraturhåndbogen.
- ”Martin A. Hansen – dansk forfatter”

TEKSTER:
I ”Eksistentialisme - kompendium, 2q 2024-2025”
- Helle Helle - 'Fasaner', 1996
- Martin A. Hansen - 'Agerhønen', 1947
- Albert Camus: ”Sisyfos-myten”, 1942 (på dansk 1960) + arbejdsspørgsmål
- Peter Seeberg: ”Hjulet”, 1962
- Karen Blixen: ”Ringen”, 1958
- Jakob Ejersbo: ”Junkiehunde” 1. del af ’Nordkraft’, 2002 (værk 4)
- 'Nordkraft' (120 min.), film baseret på Jakob Ejersbos bog og instrueret af Ole Christian Madsen, 2005 (værk 5)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Individ og samfund gennem tiden II (værk 6)

Forløbet har fungeret som en fortsættelse af det litteraturhistoriske forløb fra i efteråret og det overordnede fokus har derfor fortsat været på litteraturens fremstillinger af det at være menneske før og nu. Der har i forlængelse heraf været fokus på nøgleord og begreber fra de forskellige perioder og på, hvordan de forskellige litteraturhistoriske perioder forholder sig til hinanden. Tanken med forløbet har ikke været at arbejde grundigt med hver enkelt periode, men snarere at give et overblik, et rids. Vi har arbejdet mere grundigt med det moderne gennembrud og tendenser i nyere tid.

Der har været nedslag i disse perioder:
A) Det moderne gennembrud:
B) Realisme og modernisme (Det folkelige gennembrud og tidlig modernisme, ekspressionisme og 60'er-modernisme)
C) 60’er-modernisme (1960-1970)
D) Tendenser i nyere litteratur

Formålet med forløbet er:
– at I får trænet at anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– at I får trænet at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– at I får trænet at analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– at I får trænet at demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– at I får trænet at demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Materiale læst i forløbet (ca. 200 sider):

A) Det moderne gennembrud:
- "1870-1890: Det moderne gennembrud", Kilde: "1870-1890: Det moderne gennembrud", "Det moderne gennembruds samfund" og "Livssyn og syn på litteraturen" fra 'Litteraturhistorien på langs og på tværs', Systime, https://litthist.systime.dk/?id=125, https://litthist.systime.dk/?id=138 og https://litthist.systime.dk/?id=139
- "Naturalisme og impressionisme", noteark
- P.S. Krøyer: Sommerdag ved Skagens Sønderstrand. 1884, Olie på lærred. 154,5 x 212,5 cm, https://lex.dk/P.S._Kr%C3%B8yer
- Claude Monet:  Le bassin aux nymphéas, harmonie verte (The Water Lily Pond, green harmony), 1899, huile sur toile (olie på lærred), Musée d’Orsay, https://www.musee-orsay.fr/fr/oeuvres/le-bassin-aux-nympheas-harmonie-verte-1175
- "Litterære eksempler på kritisk realisme, naturalisme og impressionisme", 3 korte tekstuddrag fra Pontoppidan, Ibsen og Bang
- Henrik Pontoppidan: ”Ane-Mette”, 1887
- Herman Bang – forfatter og journalist
- Herman Bang: ”FORAN ALTERET”, 1880
- Henrik Ibsen: 'Et dukkehjem' 1879 (værk 6)

B) Realisme og modernisme
- "1900-tallets stilretninger", Kilde: Litteraturhistorien – på langs og på tværs, af Barbara Kjær-Hansen m.fl., Systime 2025, https://litthist.systime.dk/?id=170
- "Ismer illustreret som træer",  Kilde: Bo Nielsen: Billedlæsning/billedpolarisering, G.E.C. Gad, København, 1978, s. 25-28.
- "Realisme og modernisme – Johannes V. Jensen som brobygger"
- Johannes V. Jensen: af "Den gotiske renæssance", 1901
- Martin Andersen Nexø: Forord til Pelle Erobreren
- Elmer Diktonius: ”Maskinsång”, 1930
- "Ekspressionisme og forfatteren Tom Kristensen", noteark
- Tom Kristensen: ”Det blomstrende Slagsmål”

C) 60’er-modernisme (1960-1970)
- "60’er-modernisme (1960-1970)" og "Forfatteren Klaus Rifbjerg (1931-2015)", Kilde: Litteraturhistorien – på langs og på tværs, https://litthist.systime.dk/?id=174 og Kilde: Litteraturhistorien – på langs og på tværs, https://litthist.systime.dk/index.php?id=268
- Klaus Rifbjerg: ”Livet i badeværelset” (1960)

D) Tendenser i nyere litteratur
- "Tendenser i nyere litteratur – oversigt"
- Tendenser i nyere litteratur: "Postmodernisme", Kilde: Litteraturens veje, http://litteraturensveje.systime.dk/index.php?id=333&tx_systimeglossary_pi1%5Bcharacter%5D=p&cHash=eeeede6a941d9fe36c9aaa9c03f996c2
- "Tendenser i nyere litteratur: Autofiktion og performativ biografisme", Kilde: Litteraturens huse, SystimeiBog, https://litteraturenshuse.systime.dk/index.php?id=2706#c10344
- "Tendenser i nyere litteratur – kulturmøde", Kilde: ’Litteraturhistorien – på langs og på tværs’, Systime.dk, https://litthist.systime.dk/index.php?id=295#c1555
- Yahya Hassan: ”UDEN FOR DØREN" fra digtsamlingen ’Yahya Hassan’, 2013
- Alexandre Nsoni: "BEDSTEFORÆLDREDAG I ENGHAVEN" fra digtsamlingen ’I Afrika fødes der ikke drenge – kun mænd’, 2021
- Anna Juul: ’Superskurk’ (uddrag), 2023
- Om Glenn Bech på FaktaLink, https://forfatterweb.dk/glenn-bech
Set uddrag af interview med ham (0:00-13:17)
- Glenn Bech: ’Jeg anerkender ikke længere jeres eksistens’ (uddrag), 2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde