Titel
1
|
Speeches
Hvad er en god tale? Og hvordan kan det være vi husker nogle taler, men ikke andre? Alle husker for eksempel ”Ich bin ein Berliner”, ”Mr. Gorbachev, tear down this wall!” or “Yes, we can.”
Vi læser forskellige statements and speeches for at blive klogere på selve genren ”tale”, undergenrer, men også på, hvordan man analyserer dem. Derefter inddrager vi andre mere eller mindre kendte eksempler.
Tekstanalytiske begreber, som vi arbejder med og I skal kunne mestre selvstændigt i slutningen af forløbet:
S (subject, speaker)
O (occasion)
A (audience)
P (purpose/intention: three main rhetorical purposes: to entertain, inform, persuade)
S (strategies)
Kernetekster:
1. Emma Gonzales "March for Our Lives Speech" (2018)
2.Sasha Luccioni: "AI is dangerous, but not for the reasons you think", TEDWomen 2023: https://www.ted.com/talks/sasha_luccioni_ai_is_dangerous_but_not_for_the_reasons_you_think
3. Ellen DeGeneres’ 2009 Commencement Speech at Tulane University (assignment 2)
4. Film: “The darkest hour” (2017); focus on Churchill's speeches, especially "We Shall Fight on the Beaches" (1940)
Supplerende stof:
Dokumentar: “Amerikanske taler, der ændrede verden” (DR 2020)
Faglige mål for forløbet:
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om emnet med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk om emnet
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om emnet
̶ gøre rede for indhold og synspunkter og sproglige særtræk i de læste tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler (Gyldendal, Oxford Advanced Learners, Thesaurus.com, minlaering)
̶ demonstrere viden om non-fiction analyse (SOAPS)
GRAMMATIK:
Do-omskrivning + hjælpeverber to be and to have
|