Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Mika Lanzky, Peer Seehusen
|
Hold
|
2023 Ma/e (1e Ma, 2e Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Procent- og rentesregning
INDHOLD
Kernestof:
• procent- og rentesregning, absolut og relativ ændring, renteformel
Afleveringer:
• Opgave i procent, renter, indeks
MATERIALER
Lærebog i matematik B1 STX
Kapitel 2, afsnit 2.1-2.4 og 2.9
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
• Matematik med relevans for hverdagen
• Forskel på korrekt matematisk sprog og dagligdagssprog
• Relativ og absolut forskel, og absolut forskel af relative ting, f.eks. procentpoint
• Matematik med relevans for studieretningen – økonomisk matematik og indekstal
VÆSENTLIGE ARBEJDSFORMER
• Tavleundervisning
• Regneopgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave i procent, renter, indeks
|
08-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Deskriptiv statistik
INDHOLD
Kernestof:
• simple statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, og empiriske statistiske deskriptorer
•
Supplerende stof:
• bearbejdning af autentisk datamateriale
Afleveringer:
• Statistikprojekt
MATERIALER
Lærebog i matematik B1 STX
Kapitel 8
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
• Emne uden tunge formler og beviser, dog første møde med en operator og iteration-notation
• Typer af statistik og hvad de bruges til at undersøge
• Det menneskelige valg som aspekt af statistik, helt fra design af spørgsmål/spørgeskema, og endeligt til rapportering af statistikken
• Deskriptiv statistik og grafiske afbildninger som formidling af et datasæt
• Excels funktionalitet for tabuliserede data
• Geogebra som tegneprogram, ikke blot som black box ét tryk statistikprogram
VÆSENTLIGE ARBEJDSFORMER
• Tavleundervisning
• Regneopgaver
• Arbejde med selvvalgte statistiske undersøgelser, først ugrupperet og så større grupperet, sidste med rapport og mundtlig præsentation
|
Indhold
|
Kernestof:
-
opgaver_modul1_lille-statistisk-undersøgelse.docx
-
Læs de tre første sider i kapitel 8, indtil "Simple statistiske deskriptorer", side 193-195 i bogen.
-
opgaver_modul2.docx
-
Læs side 195-197 indtil Kvartiler og boksplot.
-
opgaver_modul3.docx
-
Installer Geogebra Classic 5 - det er vigtigt det er version 5, ikke 6, og ikke webversionen, og ikke app.
-
Læs side 197-201, indtil "Skævhed og outliers".
-
opgaver_modul4.docx
-
Læs side 201-203.
-
opgaver_modul5.docx
-
Læs side 10-11 om intervaller i kapitel 1.Læs side 204-207 indtil "kvartiler og fraktiler" i kapitel 8.
-
opgaver_modul6.docx
-
Læs side 207-210 indtil "Middeltal [...]"
-
opgaver_modul7.docx
-
Læs side 210-211.
-
Sørg for at have lavet opgaverne til modul5, da det er de samme tal vi skal bruge i opgaverne idag!
-
mini_geogebra_statistikguide.docx
-
Skim kapitel 8 og noter ned de begreber, formler og grafiske afbildninger, du har lært.
-
opgaver_modul9.docx
-
datasæt_modul9.xlsx
-
Statistik i GeoGebra og Excel_miniguide.docx
-
Info_projekt.docx
-
Læs info om statistikprojektet og tag en kigger på statistikken i linket deri. Tænk over hvad kategorier, I vil sammenligne til idag.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Statistikprojekt
|
22-01-2024
|
Test i procent-rentesregning og statistik
|
29-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Geometri og trigonometri
INDHOLD
Kernestof:
• Trekanter, herunder ensvinklede og retvinklede trekanter. Pythagoras’ sætning. Sinus, cosinus og tangens anvendt på retvinklede trekanter. Sinus- og cosinusrelationerne. Beregning af sider, vinkler og areal i vilkårlige trekanter.
Supplerende stof:
• forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
Afleveringer:
• Aflevering i retvinklede trekanter
• Aflevering i vilkårlige trekanter (videoaflevering)
MATERIALER
Lærebog i matematik B1 STX
Kapitel 3
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
• Skitse-tegning, fra opgavens start, og fylde ud informationer undervejs
• Afmystificere sinus, cosinus og tangens funktioner vha. deres tabeller
• Beviser, med fokus på ingredienser og instruktioner og ”den gode ide”
• Opgaveløsning, med identifikation af givne oplysninger, indsnævring af løsningsmetoder, og udførelse
VÆSENTLIGE ARBEJDSFORMER
• Tavleundervisning
• Regneopgaver
• Pen-papir eller tavle-kridt til opgaver i timen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering i retvinklede trekanter
|
09-02-2024
|
Aflevering i vilkårlige trekanter
|
01-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
2. gradsligninger og polynomier
INDHOLD
Kernestof:
• ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer
• karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: polynomier
• modellering med anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper
Afleveringer:
• Aflevering i andengradsligning
MATERIALER
Lærebog i matematik B1 STX
Kapitel 1, afsnit 1.11, 1.12
Kapitel 5, side 122-125 (næsten hele afsnit 5.4)
Kapitel 6, afsnit 6.3-6.5
Kapitel 7, afsnit 7.4
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
• Ligningsløsning på flere forskellige muligheder, at afprøve alle, og blive komfortabel med mindst én
• Andengradsfunktionen som en del af de generelle n-te grads polynomier
• Det menneskelige valg i vurdering i regression, tilstedeværelse af a-priori viden, overfitning mht. n-te grads polynomier
VÆSENTLIGE ARBEJDSFORMER
• Tavleundervisning
• Regneopgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering i andengradsligning
|
21-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Funktioner
INDHOLD
Kernestof:
• karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: eksponentielle, potens- og logaritmefunktioner
• anvendelse af lineær, eksponentiel og potens og regression, herunder usikkerhedsbetragtning og residualplot
• modellering med anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper
• ligefrem og omvendt proportionalitet
Afleveringer:
• Aflevering i funktioner1
• Aflevering i eksponentielle funktioner
• Årsprøve-træning
MATERIALER
Lærebog i matematik B1 STX
Kapitel 1, afsnit 1.5 og 1.6
Kapitel 5, afsnit 5.6
Kapitel 6, afsnit 6.6-6.9
Kapitel 7, afsnit 7.2 og 7.3
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
• Forstå sammenhænge og forskelle mellem typer af funktioner
• log og ln som omvendte funktioner, afmystificering af deres ”matematik-magi”
• Det menneskelige valg i vurdering af regression, tilstedeværelse af a-priori viden, overfitning mht. n-te grads polynomier
VÆSENTLIGE ARBEJDSFORMER
• Tavleundervisning
• Regneopgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering i funktioner1
|
12-04-2024
|
Aflevering i eksponentielle funktioner
|
03-05-2024
|
Årsprøve-træning
|
22-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Funktioner - genbesøg
Der er kommet ny lærer på - og vi bruger noget tid på at genbesøge funktionerne som vi har behandlet i 1g.
Eksisterende kompetencer konsolideres og der opbygges et fælles sprog og en fælles forståelse af disse emner.
* lineære funktioner
* eksponentialfunktioner
* potensfunktioner
* polynomier
Særligt har vi beskæftiget os med andengradsligninger samt andengradspolynomier.
Det viser sig at de er en del af en større familie der hedder polynomier.
Vi arbejder med polynomier generelt - og 2. grads polynomiet i særdeleshed!
Grundlag:
B1: 43-35 ; 138-149 samt 188-192
Der arbejdes endvidere på at få koblet de forskellige repræsentationsformer - herunder at vi styrker vores håndering af GeoGeBra.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Differentialregning
Grænseværdi og kontinuitet
Differentiabilitet
Simple funktioners differentialkvotienter
Differentiation af sum, differens, sammensat funktion samt produkt af funktioner
Differentiation af ln(x), exp(x), exp(kx), a^x og x^a
Monotoniforhold og ekstrema
Optimering
Væksthastighed
Grundlag
Kapitel 2-5 i Lærebog i matematik, B2 STX
Mere præcist: siderne 27-51, 54-72 samt 77-88.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Vektorer og plangeometri
Sum og differens af vektorer
Multiplikation af vektor med tal
Koordinater for vektorer
Vektorlængde
Skalarprodukt
Tværvektor og determinant
Projektion
Linjens parameterfremstilling
Linjens ligning
Cirklens ligning
Afstand fra punkt til linje
Linjers skæring med cirklen
Grundlaget er fra Systime: Lærebog i matematik, B1 og B2 - som følger:
B1: 97-113
B2: 95-108 samt 111-145
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kombinatorik og sandsynlighedsregning
Kombinatorik og sandsynlighedsregning
Vi beskæftiger os med kombinatorik og grundlæggende sandsynlighedsregning
Særligt beskæftiger vi os med binomialkoefficienter og binomialfordelingen.
Af statistiske tests arbejder vi med binomialtests.
Grundlaget er fra Systime lærebog i matematik, B2:
* 179-220
* 229-240 (Dog kun ensidede tests)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Udvidet bankforretning
Udvidet bankforretning
Opsparingsannuiteter
Gældsafvikling
Amortiseringsplan
Hertil knytter sig siderne B1: 54-60 samt 62-64
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Særlige funktioner
Vi arbejder med
* funktionsbegrebet
* Stykkevis definerede funktioner
* at tegne grafer for funktioner i begrænset definitionsmængde
Derudover arbejder vi kort med "de trigonometriske funktioner" - og indser kvalitativt og grafisk de enkelte parameters betydning for det grafiske billede. Derudover lærer vi at fortolde os til begrebet Periode.
Baserer sig på:
B1: 115-129 (behandlet over perioden - men ikke notert sider for)
B1: 133-137
B2: 163-165
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition og klargøring til eksamen
Vi repeterer kort og forsøger at gøre os klar til eksamen.
Blandt andet tager vi en omgang med regression, residualer og residualplot - og lærer at forholde os til residualplottet som en måde at kvalitetsvurdere modellens evne til at beskrive sammenhængen mellem de aktuelle variable.
B2 - side 250-252
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62732253594",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62732253594",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62732253594"
}