Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Peter Damgaard Sørensen
|
Hold
|
2023 FrF (1gFrF, 2gFrF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Les jeunes
Forløbet strækker sig over grundforløbet og begyndelsen af studieretningsforløbet. Vi tager udgangspunkt i serien "Quatre amis" og arbejder med grundlæggende ordforråd og grammatik sideløbende. Med udgangspunkt i serien beskæftiger vi os med unge i Frankrig og kommer også ind på det franske skolesystem.
Kernestof:
Mette Bering og Mimi Sørensen: "Quatre amis", side 6-64, Gyldendal
Mette Bering og Mimi Sørensen: "Paroles françaises", side 21-22, Gyldendal
Nicolas Rey: "Son panache", s. 1-3 (novelle)
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
La bonne vie
I forløbet beskæftiger vi os med fransk mad og madkultur. Vi beskæftiger os med de forskellige måltider og deres sammensætning. Desuden ser vi på, hvad madkulturen betyder i Frankrig. Som en del af forløbet indgår en sprogdag, hvor eleverne selv laver fransk mad i skolekøkkenet. I den forbindelse skal de producere deres egen kokkevideo på fransk.
Kernestof:
Christine Andant et Annabelle Nachon : "À Table. À la découverte du repas gastronomique des Français", side 24-29, PUG 2013
Mimi Sørensen og Mette Bering: "Paroles françaises", side 32-34, 38-39. Gyldendal
Jean-Denis Bredin: "Un repas de famille", side 101-104 in "Obsessions", Gyldendal
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
La famille
I forløbet tager vi udgangspunkt i filmen "La famille" Bélier (film + manuskript + øvebog). Vi beskæftiger os med famlien i forskellige afskygninger. Både som den skildres i filmen, men også gennem novellegenren og en sang.
Kernestof:
Karen Schumacker: "La famille Bélier", side 11-15, 18-19, 27,34, 42-43, 47-53, Forlaget Passion.
Agota Kristof: "Hier", side 29-36 in "Obsessions", Gyldendal
Slimane : "La famille ça va bien" (sang)
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Banlieues (eksamensemne)
I forløbet beskæftiger vi os med de franske forstæder og de problematikker, der er knyttet til dem. Vi kommer ind på de helt aktuelle begivenheder i sommeren 2023 og laver et historisk tilbageblik til optøjerne i 2005. Vi læser tekster, der belyser negative såvel som positive sider af livet i forstæderne.
Vigtige fokuspunkter er:
- Optøjerne i 2023 i forbindelse med Nahels død
- Optøjerne i 2005 i forbindelse med Zyed og Bounas død
- Drabene på Kevine og Sofiane i Échirolles (Grenoble) i 2012
Kernestof:
Artikel fra www.francetvinfo.fr 30.10.2020: "Il y a 15 ans la mort de Zyed Benna et Bouna Traoré provoque la fureur de la population".
Artikel fra "Le journal des Enfants" 30.06.2023 af Caroline Gaertner: Grande colère après le meurtre de Nahel
Klip fra TF1 om Nahel: https://www.youtube.com/watch?v=Bo0-G34nuH8
Connie Pedersen: "Écouter la colère", side 41-42, Acces
Jens-Peder Weibrecht: "La Cité. Gamal. Une deuxième cour de récré", side 10-12 in "Les gars de Villiers"; Liljeforlaget.
Calogero : "Un jour au mauvais endroit" (sang)
Samuel Benchetritt: "Chronieques de l'asphalte", "Hall", side 8-13 in "La colère", Gyldendal
Ladj Ly: "Les Miserables", film 2019
|
Indhold
|
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Zyed et Bouna
|
29-08-2024
|
L'histoire d'Issa
|
26-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
La lutte de la femme (eksamensemne)
I forløbet beskæftiger vi os med forskellige kvinders kamp for deres rettigheder. Vi læser bl.a. et uddrag af Ennie Ernaux' roman "L'événement", hvor der er fokus på kvindens kamp for at få en abort i 60'ernes Frankrig, mens det endnu er forbudt . Vi ser også filmateriseringen af romanen.
Desuden kommer vi ind på kvinden, der bliver undertrykt i sit ægteskab illustreret af moderen i Édouard Louis' selvbiografiske roman "Combats et métamrphoses d'une femme".
Annie Ernaux : "L'événement", s. 17-24, 76-79, Points
Desuden har vi set uddrag fra filmen "L'événement", 2021
Klip fra Youtube om den franske abortlovgivnings historie: https://www.youtube.com/watch?v=3nuyr3B1cSU
Édouard Louis : "Combats et métamorphoses d'une femme", 21-22, 34-35, 93
Natasha St-Pier : "Tant que j'existerai" (sang, 2006)
Nicolas Rey : "Méningite", s. 45-47, Éditions de la Martinière
|
Indhold
|
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
L'événement
|
01-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
La francophonie : Le Maroc (eksamensemne)
Forløbet indledes med, at vi taler om de fransksprogede lande i verden. Resten af forløbet tager udgangspunkt i Marokko og landets kultur. Vi stifter bekendtskab med forskellige byer i Marokko og marokkanernes levevis.
Desuden berører emner som seksualitet, ægteskab og kvinders rettigheder.
Kernestof:
Mette Bering og Mimi Sørensen: "Entrées", Gyldendal: "La Francophonie", s.106, "Les Maghrébins et le sexe", s132-33.
Anna Elisabeth Kristensen og Monique Laidi Chabaud: "Le Maroc au coeur", Systime, kap. 1.2 + 1.3 + 1.5 + 1.6 (til "à la fleur d'oranger)
To kortfilm fra samlingen "Le Maroc qui bouge" ("Asmaa et Khadidja sous le même ciel" og "Marrakech, je t'aime")
Tahar Ben Jelloun: "Le mariage de plaisir" 49-51 (uddrag af roman), Gallimard
Interview med Leïla Slimani: https://www.youtube.com/watch?v=_CPASeeZmBo
|
Indhold
|
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Combats et métamorphoses d'une femme
|
12-01-2025
|
De mest brugte verber på fransk.
|
06-02-2025
|
Test i klassen 2
|
26-02-2025
|
Virtuel time
|
03-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
La précarité (eksamensemne)
I forløbet beskæftiger vi os med begrebet "prekaritet".
Forløbet indledes med "de gule veste" og deres protester i 2018 samt baggrunden herfor.
Desuden læser vi tekster om mennesker, der enten lever i fattigdom (les SDF) eller på fattigdomsgrænsen. Vi berører nogle af de sociale spændinger, som hersker i Frankrig i øjeblikket.
En stor del af forløbet tager udgangpspunkt i et uddrag af romenen "No et moi" af Delphine de Vigan. Eleverne ser filmatiseringen af romanen.
Forløbet afsluttes med at vi undersøger, hvad "Les Restos du Coeur" er for en organisation.
Kernestof:
Connie Pedersen: "Écouter la colère", side 48-56, Acces.
Delphine de Vigan: "No et moi", side 12-15, 18-20, 23-25 in "Les SDF" af Mette Bering og Mimi Sørensen, Systime.
Film: "No et moi", 2010
Desuden af eleverne arbejdet med "Les Restos du Coeur" ud fra hjemmesiden www.restosducoeur.org
Video fra Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=HzmJc_N6Q-I
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62732605113",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62732605113",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62732605113"
}