Holdet 2023 FrF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Peter Damgaard Sørensen
Hold 2023 FrF (1gFrF, 2gFrF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Les jeunes
Titel 2 La bonne vie
Titel 3 La famille
Titel 4 Banlieues (eksamensemne)
Titel 5 La lutte de la femme (eksamensemne)
Titel 6 La francophonie : Le Maroc (eksamensemne)
Titel 7 La précarité (eksamensemne)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Les jeunes

Forløbet strækker sig over grundforløbet og begyndelsen af studieretningsforløbet. Vi tager udgangspunkt i serien "Quatre amis" og arbejder med grundlæggende ordforråd og grammatik sideløbende. Med udgangspunkt i serien beskæftiger vi os med unge i Frankrig og kommer også ind på det franske skolesystem.

Kernestof:

Mette Bering og Mimi Sørensen: "Quatre amis", side 6-64, Gyldendal

Mette Bering og Mimi Sørensen: "Paroles françaises", side 21-22, Gyldendal

Nicolas Rey: "Son panache", s. 1-3 (novelle)
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 La bonne vie

I forløbet beskæftiger vi os med fransk mad og madkultur. Vi beskæftiger os med de forskellige måltider og deres sammensætning. Desuden ser vi på, hvad madkulturen betyder i Frankrig. Som en del af forløbet indgår en sprogdag, hvor eleverne selv laver fransk mad i skolekøkkenet. I den forbindelse skal de producere deres egen kokkevideo på fransk.

Kernestof:

Christine Andant et Annabelle Nachon : "À Table. À la découverte du repas gastronomique des Français", side 24-29, PUG 2013

Mimi Sørensen og Mette Bering: "Paroles françaises", side 32-34, 38-39. Gyldendal

Jean-Denis Bredin: "Un repas de famille", side 101-104 in "Obsessions", Gyldendal
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 La famille

I forløbet tager vi udgangspunkt i filmen "La famille" Bélier (film + manuskript + øvebog). Vi beskæftiger os med famlien i forskellige afskygninger. Både som den skildres i filmen, men også gennem novellegenren og en sang.

Kernestof:

Karen Schumacker: "La famille Bélier", side 11-15, 18-19, 27,34, 42-43, 47-53, Forlaget Passion.

Agota Kristof: "Hier", side 29-36 in "Obsessions", Gyldendal

Slimane : "La famille ça va bien" (sang)
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Banlieues (eksamensemne)

I forløbet beskæftiger vi os med de franske forstæder og de problematikker, der er knyttet til dem. Vi kommer ind på de helt aktuelle begivenheder i sommeren 2023 og laver et historisk tilbageblik til optøjerne i 2005. Vi læser tekster, der belyser negative såvel som positive sider af livet i forstæderne.
Vigtige fokuspunkter er:
- Optøjerne i 2023 i forbindelse med Nahels død
- Optøjerne i 2005 i forbindelse med Zyed og Bounas død
- Drabene på Kevine og Sofiane i Échirolles (Grenoble) i 2012

Kernestof:

Artikel fra www.francetvinfo.fr 30.10.2020: "Il y a 15 ans la mort de Zyed Benna et Bouna Traoré provoque la fureur de la population".

Artikel fra "Le journal des Enfants" 30.06.2023 af Caroline Gaertner: Grande colère après le meurtre de Nahel

Klip fra TF1 om Nahel: https://www.youtube.com/watch?v=Bo0-G34nuH8

Connie Pedersen: "Écouter la colère", side 41-42, Acces

Jens-Peder Weibrecht: "La Cité. Gamal. Une deuxième cour de récré", side 10-12 in "Les gars de Villiers"; Liljeforlaget.

Calogero : "Un jour au mauvais endroit" (sang)

Samuel Benchetritt: "Chronieques de l'asphalte", "Hall", side 8-13 in "La colère", Gyldendal

Ladj Ly: "Les Miserables", film 2019
Indhold


Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Zyed et Bouna 29-08-2024
L'histoire d'Issa 26-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 La lutte de la femme (eksamensemne)

I forløbet beskæftiger vi os med forskellige kvinders kamp for deres rettigheder. Vi læser bl.a. et uddrag af Ennie Ernaux' roman "L'événement", hvor der er fokus på kvindens kamp for at få en abort i 60'ernes Frankrig, mens det endnu er forbudt . Vi ser også filmateriseringen af romanen.
Desuden kommer vi ind på kvinden, der bliver undertrykt i sit ægteskab illustreret af moderen i Édouard Louis' selvbiografiske roman "Combats et métamrphoses d'une femme".

Annie Ernaux : "L'événement", s. 17-24, 76-79, Points

Desuden har vi set uddrag fra filmen "L'événement", 2021

Klip fra Youtube om den franske abortlovgivnings historie: https://www.youtube.com/watch?v=3nuyr3B1cSU

Édouard Louis : "Combats et métamorphoses d'une femme", 21-22, 34-35, 93

Natasha St-Pier : "Tant que j'existerai" (sang, 2006)

Nicolas Rey : "Méningite", s. 45-47, Éditions de la Martinière
Indhold


Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
L'événement 01-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 La francophonie : Le Maroc (eksamensemne)

Forløbet  indledes med, at vi taler om de fransksprogede lande i verden. Resten af forløbet tager udgangspunkt i Marokko og landets kultur. Vi stifter bekendtskab med forskellige byer i Marokko og marokkanernes levevis.
Desuden berører emner som seksualitet, ægteskab og kvinders rettigheder.

Kernestof:
Mette Bering og Mimi Sørensen: "Entrées", Gyldendal: "La Francophonie", s.106,  "Les Maghrébins et le sexe", s132-33.

Anna Elisabeth Kristensen og Monique Laidi Chabaud: "Le Maroc au coeur", Systime, kap. 1.2 + 1.3 + 1.5 + 1.6 (til "à la fleur d'oranger)

To kortfilm fra samlingen "Le Maroc qui bouge" ("Asmaa et Khadidja sous le même ciel" og "Marrakech, je t'aime")

Tahar Ben Jelloun: "Le mariage de plaisir" 49-51 (uddrag af roman), Gallimard

Interview med Leïla Slimani: https://www.youtube.com/watch?v=_CPASeeZmBo

Indhold


Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Combats et métamorphoses d'une femme 12-01-2025
De mest brugte verber på fransk. 06-02-2025
Test i klassen 2 26-02-2025
Virtuel time 03-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 La précarité (eksamensemne)

I forløbet beskæftiger vi os med begrebet "prekaritet".
Forløbet indledes med "de gule veste" og deres protester i 2018 samt baggrunden herfor.
Desuden læser vi tekster om mennesker, der enten lever i fattigdom (les SDF) eller på fattigdomsgrænsen. Vi berører nogle af de sociale spændinger, som hersker i Frankrig i øjeblikket.
En stor del af forløbet tager udgangpspunkt i et uddrag af romenen "No et moi" af Delphine de Vigan. Eleverne ser filmatiseringen af romanen.
Forløbet afsluttes med at vi undersøger, hvad "Les Restos du Coeur" er for en organisation.

Kernestof:

Connie Pedersen: "Écouter la colère", side 48-56, Acces.

Delphine de Vigan: "No et moi", side 12-15, 18-20, 23-25 in "Les SDF" af Mette Bering og Mimi Sørensen, Systime.

Film: "No et moi", 2010

Desuden af eleverne arbejdet med "Les Restos du Coeur" ud fra hjemmesiden www.restosducoeur.org

Video fra Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=HzmJc_N6Q-I




Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer