Holdet 2023 TyF/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Jana Pohl
Hold 2023 TyF/1 (1gTyF1, 2gTyF1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Musik
Titel 2 Verbrechen
Titel 3 Humor EXAMEN
Titel 4 Humor (Fortsetzung von 1g) EXAMEN
Titel 5 RAF (Terroristen) EXAMEN
Titel 6 Doppelgänger EXAMEN
Titel 7 DDR - Examen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Musik

Forløbet giver et indblik i nutidig tysk musikkultur, f.eks. Pop, Rock og Schlager. En bred vifte af tilgange indgår i forløbet såsom tekst/digtanalyse og udvalgte screenshots fra musikvideoer med medieanalytisk tilgang, historisk tilgang (med teksten ”Pop auf Deutsch” og ”Deutschland”) og psykologisk tilgang (med teksten ”Musik und Emotionen”).

- Tim Wessling/Anne Gassen: "Pop auf Deutsch" (2009): https://www.dw.com/de/pop-auf-deutsch/a-4790506 -> (Die deutsche Welle)
- BR Wissen: "Musik und Emotion" (Musikforschung) (2021): https://www.br.de/wissen/psychologie/musik-forschung-psychologie-emotion-100.html
- Cro: „Sie“ (2023)
- Rammstein: „Deutschland“ (2019)
- Hansi Hinterseer: "Hände zum Himmel" (2004)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Verbrechen

Der arbejdes med vold og forbrydelser i multimodale tekster som lægger op til diskussion og problematisering af temaer som motiv, gerningsmand og / eller offer samt skyld.

Desuden har vi trænet tekstpræsentation med fokus på personkarakteristik mundtligt og skriftligt.

- Ferdinand von Schirach: "Anatomie" (aus "Schuld" 2013); Personencharakteristik
- "Anatomie" (Kurzfilm, ZDF, 2015), Personencharakteristik des Täters, Verbrechen: Opfer und Täter
- Die Toten Hosen "Böser Wolf" (1996); Verbrechen, Täter, Opfer, Symbole
- Sibylle Berg "Pia" (aus "Geht's weiter" 2012), Verbrechen, Aussenseiter
- Tatort "Neugeboren" (2021) Personencharakteristik; Tatort als Filmgenre in Deutschland

Der fokuseres på opbygning af ordforråd (se nedenstående to quizlet-lister), tekstforståelse og tekstanalyse.

I forløbet indgår vores ekskursion til Lübeck, jeres aflevering om "der perfekte Tatort" og vores samtale med to tyske politibetjente.

ordforråd, der indgår i emnet:
https://quizlet.com/887399344/verbrechen-wichtige-substantive-flash-cards/?funnelUUID=18b8570b-0b6b-486e-a3f4-fa15c47bc34a

https://quizlet.com/474448138/anatomie-flash-cards/?funnelUUID=442e474c-0353-420d-ab5a-f21f73b64e47
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Humor EXAMEN

Humor er, når man griner alligevel (også, når livet er hårdt). Det er en tysk talemåde og den viser allerede, at tyskere tilsyneladende ikke har det bedste forhold til humor. Vi læser forskellige eksempler på humoristiske tyske tekster. Vores forløb byder på viden om:

- aktuelle kultur- og samfundsforhold i Tyskland
- et udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer
- kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
- tekstanalyse (personkarakteristik, humoristiske virkemidler)
- grundlæggende regler for tysk udtale og grammatik

Vi læser og ser:
- "Deutsche und Humor" (2019) - Das Stereotyp, in Jana Pohl: “Spass muss sein” (tyskforlaget)
- "Einige Stilmittel des Humors" (2019), in ”Spass muss sein”
- "Rhabarberbarbara" (2015) https://deutschmusikblog.de/rhabarberbarbara/
- Horst Evers "Rheine" (2005; Kurzgeschichte): https://www.youtube.com/watch?v=kDQy8Ai4x70 (gelesen von Jürgen von der Lippe)
- Ladykracher (2013): "Frau Adolf" https://www.youtube.com/watch?v=dXQnEQ6F5jk (virkemidler, sammenligning mit Familie Braun)
- ”Familie Braun” (2016; film; fokus på kontraster, ironi og filmiske virkemidler; tysk kultur- og samfundsforhold)
- Joachim Ringelnatz (1931): "Silvester bei den Kannibalen" (nonsens Gedicht) https://www.youtube.com/watch?v=0tm7AyCjdME&t=18s


Vores faglige mål i dette forløb er:
- demonstrere viden om stereotypen at tyskere ingen humor har og årsagen, der ligger til grunde for dette
- redegøre på tysk for dette emne og de tekster, der indgår
- analysere og fortolke disse tekster med fokus på litterære virkemidler
- resumere en tekst og holde en monolog om teksten
- udtrykke sig mundtligt på tysk om dette emner med anvendelse af det ordforråd vi gennemgik
- træne lytte- og læsestrategier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Humor (Fortsetzung von 1g) EXAMEN

Humor er, når man griner alligevel (også, når livet er hårdt). Det er en tysk talemåde og den viser allerede, at tyskere tilsyneladende ikke har det bedste forhold til humor. Vi læser forskellige eksempler på humoristiske tyske tekster. Vores forløb byder på viden om:

- aktuelle kultur- og samfundsforhold i Tyskland
- et udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer
- kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
- tekstanalyse (personkarakteristik, humoristiske virkemidler)
- grundlæggende regler for tysk udtale og grammatik

Vi læser og ser:
- "Deutsche und Humor" (2019) - Das Stereotyp, in Jana Pohl: “Spass muss sein” (tyskforlaget)
- "Einige Stilmittel des Humors" (2019), in ”Spass muss sein”
- "Rhabarberbarbara" (2015) https://deutschmusikblog.de/rhabarberbarbara/
- Horst Evers "Rheine" (2005; Kurzgeschichte): https://www.youtube.com/watch?v=kDQy8Ai4x70 (gelesen von Jürgen von der Lippe)
- Ladykracher (2013): "Frau Adolf" https://www.youtube.com/watch?v=dXQnEQ6F5jk (virkemidler, sammenligning mit Familie Braun)
- ”Familie Braun” (2016; film; fokus på kontraster, ironi og filmiske virkemidler; tysk kultur- og samfundsforhold)
- Joachim Ringelnatz (1931): "Silvester bei den Kannibalen" (nonsens Gedicht) https://www.youtube.com/watch?v=0tm7AyCjdME&t=18s

Du skal have styr på følgende ordforråd:
https://quizlet.com/dk/933727010/humor-flash-cards/?i=1urwjh&x=1qqt

Vores faglige mål i dette forløb er:
- demonstrere viden om stereotypen at tyskere ingen humor har og årsagen, der ligger til grunde for dette
- redegøre på tysk for dette emne og de tekster, der indgår
- analysere og fortolke disse tekster med fokus på litterære virkemidler
- resumere en tekst og holde en monolog om teksten
- udtrykke sig mundtligt på tysk om dette emner med anvendelse af det ordforråd vi gennemgik
- træne lytte- og læsestrategier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 RAF (Terroristen) EXAMEN

”Terroristen”
Emnets omdrejningspunkt er  RAF, både i et historisk men også i et aktuelt perspektiv. Vi tager udgangspunkt i det udvidede tekstbegreb og læser/ser/hører om terrorister i historien, i litteraturen og i samfundet.

- RAF: "Baader Meinhof Komplex" (2008) (Film: de første 45 minutter: indtil 1970 befrielsen af Baader; sidste 45 minutter: fokus på personkarakteristik af filmens fremstilling af forskellige medlemmer f.eks. Baader, Ensslin, Meinhof
- scene 32 i filmmanuskriptet (personkarakteristik)
- Slowgerman: RAF: https://slowgerman.com/2016/06/10/raf/ (baggrundsviden)
- Jan Delay "Söhne Stammheims" (2001): https://genius.com/Jan-delay-sohne-stammheims-lyrics
- WIZO: „R.A.F.“ (2001): https://genius.com/Wizo-raf-lyrics (Aufgabe 5)
- UDO JÜRGENS: „EINE HAND IST KEINE FAUST“ (1974):  https://genius.com/Udo-jurgens-eine-hand-ist-keine-faust-lyrics (Aufgabe 5)


Listen mit Wortschatz.
https://quizlet.com/816803228/rebellen-flash-cards/?funnelUUID=f8d463cf-46dd-4ff0-8190-9597da278f6e

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aufgabe 3 01-11-2024
TEST RAF 29-11-2024
Aufgabe 4 01-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Doppelgänger EXAMEN

Dobbeltgængermotiv i film, litteratur og vores liv. Vi har samlet vores teori i en powerpoint, som du skal have styr på. I læsningen af vores tekster har vi haft fokus på motivet, dvs. dobbelgængeren i én eller to personer og til dels også funktionen af motivet (se vores powerpoint)

- Kim Schwarz: "Wenn Menschen im Netz ihren Doppelgänger finden" (2014): https://www.stern.de/digital/online/wie-zwillinge--wenn-menschen-im-netz-ihren-doppelgaenger-finden-6714548.html
- Franz Hohler "Die Kleider des Herrn Zogg" (1981; aus Sterum "Der Doppelgänger" 2016)
- M. Wicking: "Mein Zwilling ist ein Roboter" (2014): https://www.bild.de/news/inland/roboter/daenemark-professor-hat-einen-zwillings-roboter-35495258.bild.html
- NPO: Doppelgänger – was steckt biologisch dahinter? (2022)  https://www.wissen.de/doppelgaenger-was-steckt-biologisch-dahinter
- Dokumentarfilm "Der Doppelgänger von Ostberlin" (2019; indgår også i forløbet om DDR): https://www.youtube.com/watch?v=iV006K7d278

Du skal
- have styr på vores emnespecifikke ordforråd: https://quizlet.com/519099055/der-doppelganger-flash-cards/
- https://quizlet.com/dk/1010559339/doppelganger-und-biologie-flash-cards/?funnelUUID=094b219a-5554-4fdd-ad9f-a08c67b8bfc9
- definere på tysk hvad en Doppelgänger er og hvilken psykologisk teori det stammer fra (kig i vores powerpoint)
- kunne give eksempler på dobbeltgængermotivet i litteratur, film og historie (kig i vores PPT)
- på tysk forklare dobbeltgængermotivets funktion i tekster (kig i vores PPT)
- anvende din viden om emnet på de kendte tekster vi har læst i forløbet og ukendte tekster, samt perspektivere til hinanden
- læse, analysere og fortolke teksterne nævnt ovenover

supplerende stof: "Dobbeltgængermotivet - introduktion til lærer og elever" i Rikke Sterum: Der Doppelgänger. Gyldendal 2016)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aufgabe 5 09-01-2025
Aufgabe 6 04-02-2025
Aufgabe 6 Test Zogg 07-02-2025
Aufgabe 6 Test Grammatik 07-02-2025
Aufgabe 7 25-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 DDR - Examen

I vores forløb tilegner vi os viden om DDR, en anden diktatur i Tyskland, og koncentrerer os om muren. Vi finder ud af, hvorfor den blev bygget, hvordan folk prøvede at flygte og blev dræbt under flugten og hvorfor muren faldt.

Historisk baggrundsviden samler vi i en "Bildergalerie" (powerpoint), som I laver i par (bl.a. årstallene 1945, 1949, 1961, 1989, 1990)

Du skal have styr på dette ordforråd: https://quizlet.com/359216845/die-mauer-flash-cards/

Wir lesen, sehen und hören:

- Dokumentarfilm "Der Doppelgänger von Ostberlin" (2019; indgår også i forløbet om Doppelgänger): https://www.youtube.com/watch?v=U4MTi_ryL2g; fokus på liv i DDR: manglende frihed til at vælge sin uddannelse og rejse; personkarakteristik af Michael Schneider
- Dokumentarfilm über die Mauer: https://kinder.wdr.de/tv/die-sendung-mit-der-maus/av/video-berliner-mauer-100.html (Hintergrundwissen)
- filmen "Nahschuss" (2021) med fokus på hovedpersonen Franz Walter og Stasis metoder og konsekvenser
- ”Regina Zywietz: Wie der Mauerbau fast mein Abitur verhindert hätte” (aus: Buddenberg/Henseler: "Berlin. Geteilte Stadt" 2012); fokus på levevilkår i DDR i 1960erne, bygning af muren, flugten
- Armin Fuhrer: „Mauer, Stacheldraht, Selbstschussanlage: So hart war die Flucht aus der DDR“ (2019), https://www.focus.de/wissen/mensch/geschichte/mauer-stacheldraht-selbstschussanlage-so-hart-war-die-flucht-aus-der-ddr_id_11257127.html; Auszug über Harry Deterling und Statistik
- Flix: "Frank" (2009); comic aus "Auf uns"

Fokus på disse faglige mål:
- søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse; vi træner også tekstpræsentation med emnerelateret ordforråd og samtaleteknikker
- redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i DDR
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
- anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i DDR i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier
- du skal have styr på dette ordforråd: https://quizlet.com/359216845/die-mauer-flash-cards/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aufgabe 8 31-03-2025
Aufgabe 9 07-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer