Solrød Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Solrød Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 TyF/1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Solrød Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Jana Pohl
Hold
2023 TyF/1 (
1gTyF1
,
2gTyF1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Musik
Titel 2
Verbrechen
Titel 3
Humor EXAMEN
Titel 4
Humor (Fortsetzung von 1g) EXAMEN
Titel 5
RAF (Terroristen) EXAMEN
Titel 6
Doppelgänger EXAMEN
Titel 7
DDR - Examen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Musik
Forløbet giver et indblik i nutidig tysk musikkultur, f.eks. Pop, Rock og Schlager. En bred vifte af tilgange indgår i forløbet såsom tekst/digtanalyse og udvalgte screenshots fra musikvideoer med medieanalytisk tilgang, historisk tilgang (med teksten ”Pop auf Deutsch” og ”Deutschland”) og psykologisk tilgang (med teksten ”Musik und Emotionen”).
- Tim Wessling/Anne Gassen: "Pop auf Deutsch" (2009):
https://www.dw.com/de/pop-auf-deutsch/a-4790506
-> (Die deutsche Welle)
- BR Wissen: "Musik und Emotion" (Musikforschung) (2021): https://www.br.de/wissen/psychologie/musik-forschung-psychologie-emotion-100.html
- Cro: „Sie“ (2023)
- Rammstein: „Deutschland“ (2019)
- Hansi Hinterseer: "Hände zum Himmel" (2004)
Indhold
Kernestof:
Willkommen. Wir lernen uns kennen und beginnen mit unserem neuen Thema.
Wir machen weiter mit dem Thema "Musik". Dine lektier: læs, forstå og husk dagens 5 ord:
opret dig her: https://quizlet.com/join/YmVCXSxDB
verber_præsens_træning_elev.pptx
Keine Hausaufgabe. Wörter des Tages: wieder, nichts, immer, egal, genau.
https://quizlet.com/849981880/vigtige-verber-flash-cards/?funnelUUID=7d9cb084-4e19-4dd4-bfd0-818447c14248
https://www.youtube.com/watch?v=EIDR9rmMP6I
Wörter des Tages: nur, dann, ohne, lieber, wenn.
Dine lektier: Træn dagens ord på quizlet. Der er 15 ord og jeg spørger dig i starten af timen.
verber + dagens ord.pptx
Musik und Emotionen.mp4
Hausaufgabe:
Verben
join: https://quizlet.com/join/YmVCXSxDB
Ingen lektier. Dagens ord: oft, während, dass, aber, ob
Booste deinen Wortschatz Adjektive.pptx
Keine Hausaufgabe. Wir sprechen über Aufgabe 1.
Vi skriver en lille prøve i dag. Dit pensum:
Dagens omdrejningspunkt er så tysk som det kan blive: Schlager. Dine lektier: Du skal læse om "Schlager" og finde ud af, hvilken slags musik det er. Skriv 8 gode tyske stikord i elevfeedback, der hjælper dig med at forklare på tysk, hvad Schlager er.
Dine lektier: Træn dagens ord: https://quizlet.com/854129087/worter-des-tages-flash-cards/ Jeg spørger dig i starten af timen.
Die besten Fotos: https://docs.google.com/document/d/1Tr0T4brrkM6GGuzwGVk_lx_HW8tLa1fYFVvlZUBfHYk/edit?usp=sharing
Wir sprechen über Aufgabe 2. Dine lektier ligger på minlaering. Her træner du ordstilling i bisætning, som Aufgabe 2 også handlede om. Giv den gas. Det ligger her: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=244930
Samme lektier som sidst: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=244930
Station 1:
Dine lektier: 1. Læs teksten "Pop auf Deutsch", som er vedhæftet. Læs den grundigt, dvs. slå ord du ikke forstår op i ordbogen.
Musik zur Filmszene_Experiment.pptx
Lektier: Hvis ikke du har læst "Pop auf Deutsch" grundigt, gør det til i dag. Den er vedhæftet. Du skal være klar til at snakke om teksten. Pop auf Deutsch neue Vokabeln.docx (lektier)
quizlet: Adjektive
quizlet: Verben
Deine Hausaufgabe: Træn og få styr på ordforrådet:
Aufgabe 3: ein Test in der Stunde. Dein Pensum
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=250114
Lektier: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=250114 (her repeterer du regler om køn. Dem havde vi snakket om lige til at starte med og nu skal de repeteres)
Claus Rode 1_bestemt_træning_elev.pptx
https://quizlet.com/607866241/flashcards
Dine lektier er vedhæftet. Det er en lille grammatisk øvelse, hvor du skal beslutte om der skal bruges nominativ (subjekt/kryds) eller akkusativ (direkte objekt/genstandsled/trekant). Skriv dine svar ned.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 41
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Verbrechen
Der arbejdes med vold og forbrydelser i multimodale tekster som lægger op til diskussion og problematisering af temaer som motiv, gerningsmand og / eller offer samt skyld.
Desuden har vi trænet tekstpræsentation med fokus på personkarakteristik mundtligt og skriftligt.
- Ferdinand von Schirach: "Anatomie" (aus "Schuld" 2013); Personencharakteristik
- "Anatomie" (Kurzfilm, ZDF, 2015), Personencharakteristik des Täters, Verbrechen: Opfer und Täter
- Die Toten Hosen "Böser Wolf" (1996); Verbrechen, Täter, Opfer, Symbole
- Sibylle Berg "Pia" (aus "Geht's weiter" 2012), Verbrechen, Aussenseiter
- Tatort "Neugeboren" (2021) Personencharakteristik; Tatort als Filmgenre in Deutschland
Der fokuseres på opbygning af ordforråd (se nedenstående to quizlet-lister), tekstforståelse og tekstanalyse.
I forløbet indgår vores ekskursion til Lübeck, jeres aflevering om "der perfekte Tatort" og vores samtale med to tyske politibetjente.
ordforråd, der indgår i emnet:
https://quizlet.com/887399344/verbrechen-wichtige-substantive-flash-cards/?funnelUUID=18b8570b-0b6b-486e-a3f4-fa15c47bc34a
https://quizlet.com/474448138/anatomie-flash-cards/?funnelUUID=442e474c-0353-420d-ab5a-f21f73b64e47
Indhold
Kernestof:
Keine Hausaufgabe. Wir beginnen unser neues Thema "Verbrechen". Das wird spannend und blutig :-)
Wir machen mit "Anatomie" weiter. Deine Hausaufgabe: Trainiere folgende Wörter:
Anatomie Ferdinand von Schirach.m4a
Til i dag har alle set filmen "Anatomie" og læst teksten. Filmen ligger på mitcfu og teksten er vedhæftet. I får 20 minutter til at afslutte jeres "Profil".
Afsnit
Lübecktouren brev til forældrene (1).docx
Keine Hausaufgabe. Hurra.
Keine Hausaufgabe. Wir machen weiter mit dem blutigen Thema "Verbrechen".
Verbrechen wichtige Substantive
wichtige Substantive zum Thema Krimi und Verbrechen.pptx
Denkt an eure Kopfhörer. Husk høretelefoner.
Sibylle Berg Pia.pdf
Til dagens time skal alle have læst historien "Pia", som danner grundlag for den næste skriftlige aflevering (Aufgabe 4). De fleste har nok læst den i vores sidste time, men hvis ikke du var der, skal du have læst den derhjemme. Du finder både tekste
Vores to lektioner i dag er træningslektioner. Keine Hausaufgaben
Den ubestemte artikel.pptx
https://app.minlaering.dk/bog/10/kapitel/13714/sektion/13805
Sidste gang trænede vi artikler. I dine lektier repeterer du det. De ligger på minlæring: du skal se en video om kendeord/artikler og tag øvelse 6. Det tager 9 minutter. Du finder det her:
Vores lille prøve i dag minder meget om Aufgabe 4, dvs. du skal vise, at du er god til bestemt og ubestemt artikel og førnutid. Aufgabe 4 kan du se her: Sibylle Berg Pia aflevering.docx
I dag skriver følgende elever prøven:
I dag arbejder vi med en tysk krimiserie, der hedder "Tatort". Vi forbereder filmen og ser den efterfølgende. Jeres lektier til dagens time forbinder filmen med grammatik. Du skal derhjemme bestemme sætningsled for nedenstående seks sætninger. Læg di
Wir haben die ersten 29 Minutten des Tatorts das letzte Mal gesehen. Heute sehen wir ihn fertig und beginnen mit Aufgabe 7. Ihr könnt gerne Snacks mitbringen, wenn ihr wollt.
Plan für heute:
Deine Hausaufgabe:
Vi afslutter emnet "Verbrechen" i dag med repetition og spil. Alle skal have styr på krimien (den ligger på mitcfu, hvis du mangler noget). Dine lektier:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Humor EXAMEN
Humor er, når man griner alligevel (også, når livet er hårdt). Det er en tysk talemåde og den viser allerede, at tyskere tilsyneladende ikke har det bedste forhold til humor. Vi læser forskellige eksempler på humoristiske tyske tekster. Vores forløb byder på viden om:
- aktuelle kultur- og samfundsforhold i Tyskland
- et udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer
- kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
- tekstanalyse (personkarakteristik, humoristiske virkemidler)
- grundlæggende regler for tysk udtale og grammatik
Vi læser og ser:
- "Deutsche und Humor" (2019) - Das Stereotyp, in Jana Pohl: “Spass muss sein” (tyskforlaget)
- "Einige Stilmittel des Humors" (2019), in ”Spass muss sein”
- "Rhabarberbarbara" (2015) https://deutschmusikblog.de/rhabarberbarbara/
- Horst Evers "Rheine" (2005; Kurzgeschichte):
https://www.youtube.com/watch?v=kDQy8Ai4x70
(gelesen von Jürgen von der Lippe)
- Ladykracher (2013): "Frau Adolf"
https://www.youtube.com/watch?v=dXQnEQ6F5jk
(virkemidler, sammenligning mit Familie Braun)
- ”Familie Braun” (2016; film; fokus på kontraster, ironi og filmiske virkemidler; tysk kultur- og samfundsforhold)
- Joachim Ringelnatz (1931): "Silvester bei den Kannibalen" (nonsens Gedicht)
https://www.youtube.com/watch?v=0tm7AyCjdME&t=18s
Vores faglige mål i dette forløb er:
- demonstrere viden om stereotypen at tyskere ingen humor har og årsagen, der ligger til grunde for dette
- redegøre på tysk for dette emne og de tekster, der indgår
- analysere og fortolke disse tekster med fokus på litterære virkemidler
- resumere en tekst og holde en monolog om teksten
- udtrykke sig mundtligt på tysk om dette emner med anvendelse af det ordforråd vi gennemgik
- træne lytte- og læsestrategier
Indhold
Kernestof:
Wörter des Tages (ich frage dich am Anfang der Stunde):
Deine Hausaufgabe:
Vi repeterer ordforråd + grammatik med forskellige aktiviteter. Keine Hausaufgabe.
Dine lektier:
Wörter des Tages:
www.duolingo.com/classroom/bcmzmh
Keine Hausaufgabe. Ihr bekommt Aufgabe 8, Teil 2 zurück und wir evaluieren.
Mathias - Isabella
https://jeopardylabs.com/play/humor-95
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Humor (Fortsetzung von 1g) EXAMEN
Humor er, når man griner alligevel (også, når livet er hårdt). Det er en tysk talemåde og den viser allerede, at tyskere tilsyneladende ikke har det bedste forhold til humor. Vi læser forskellige eksempler på humoristiske tyske tekster. Vores forløb byder på viden om:
- aktuelle kultur- og samfundsforhold i Tyskland
- et udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer
- kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
- tekstanalyse (personkarakteristik, humoristiske virkemidler)
- grundlæggende regler for tysk udtale og grammatik
Vi læser og ser:
- "Deutsche und Humor" (2019) - Das Stereotyp, in Jana Pohl: “Spass muss sein” (tyskforlaget)
- "Einige Stilmittel des Humors" (2019), in ”Spass muss sein”
- "Rhabarberbarbara" (2015) https://deutschmusikblog.de/rhabarberbarbara/
- Horst Evers "Rheine" (2005; Kurzgeschichte):
https://www.youtube.com/watch?v=kDQy8Ai4x70
(gelesen von Jürgen von der Lippe)
- Ladykracher (2013): "Frau Adolf"
https://www.youtube.com/watch?v=dXQnEQ6F5jk
(virkemidler, sammenligning mit Familie Braun)
- ”Familie Braun” (2016; film; fokus på kontraster, ironi og filmiske virkemidler; tysk kultur- og samfundsforhold)
- Joachim Ringelnatz (1931): "Silvester bei den Kannibalen" (nonsens Gedicht)
https://www.youtube.com/watch?v=0tm7AyCjdME&t=18s
Du skal have styr på følgende ordforråd:
https://quizlet.com/dk/933727010/humor-flash-cards/?i=1urwjh&x=1qqt
Vores faglige mål i dette forløb er:
- demonstrere viden om stereotypen at tyskere ingen humor har og årsagen, der ligger til grunde for dette
- redegøre på tysk for dette emne og de tekster, der indgår
- analysere og fortolke disse tekster med fokus på litterære virkemidler
- resumere en tekst og holde en monolog om teksten
- udtrykke sig mundtligt på tysk om dette emner med anvendelse af det ordforråd vi gennemgik
- træne lytte- og læsestrategier
Indhold
Kernestof:
Liebe Schülerinnen und Schüler: ich freue mich auf euch. Wir sprechen über unsere Sommerferien, wiederholen und machen mit unserem Thema weiter.
Dine lektier: 24 Hvor mange verber kan du.docx I den vedhæftede fil, som du kender fra vores timer, skal du skrive den tyske infinitiv og perfektum. F.eks. Står der "høre", så skriver du hören - wir haben gehört. Du må gerne gøre det fra hukommelsen,
Wir arbeiten mit dem Text "Deutsche und Humor". Bringt das Buch mit.
Deutsche und Humor. Eine Einführung kurz.docx
Bilderübung.pptx
Wörter
Wir sehen den Film "Familie Braun".
Hvad hedder "hende" og "ham" på tysk? Disse små ord driller os tit. I dine lektier lærer du mere om dem:
Wir arbeiten mit dem Film "Familie Braun".
Claus Rode 1_bestemt_træning_elev.pptx
Film Familie Braun Überblick.docx
Deine Hausaufgabe:
Plan für die Stunde:
Vi afslutter det morbide digt "Silvester bei den Kannibalen" i dag med en omgang cirkeltræning. For at kunne gennemføre det, skal du som lektier læs lidt om virkemidler i din bog "Spass muss sein" på s. 12-14. Koncentrer dig om:
Aufgaben Kannibalen.docx
Kleiner Test (max. 45 Minuten). Dein Pensum:
Bringe bitte deine Kopfhörer und dein Buch mit.
Rheine
Hvordan siger man "Alexanders bil" eller "mandens bil" på tysk? Den første ligger lige til højrebenet, den anden kræver en smule viden. Dine lektier giver dig denne viden. Se en video på 3 minutter og lav en lille øvelse (= øvelse 1) på minlaering. D
https://www.youtube.com/watch?v=kDQy8Ai4x70&t=121s
Oversæt følgende gloser til tysk. De indeholder alle genitiv/ejefald, som vi trænede sidste gang. Husk krydset (medmindre det er et navn). Skriv din tyske oversættelse i elevfeedback inden kl. 12 i dag. Jeg har hjulpet dig med oversættelse og køn, så
Ihr bekommt auch den Test zurück.
Aufgabe 2 zurück. Wir schliessen das Thema Humor ab und evaluieren.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
RAF (Terroristen) EXAMEN
”Terroristen”
Emnets omdrejningspunkt er RAF, både i et historisk men også i et aktuelt perspektiv. Vi tager udgangspunkt i det udvidede tekstbegreb og læser/ser/hører om terrorister i historien, i litteraturen og i samfundet.
- RAF: "Baader Meinhof Komplex" (2008) (Film: de første 45 minutter: indtil 1970 befrielsen af Baader; sidste 45 minutter: fokus på personkarakteristik af filmens fremstilling af forskellige medlemmer f.eks. Baader, Ensslin, Meinhof
- scene 32 i filmmanuskriptet (personkarakteristik)
- Slowgerman: RAF:
https://slowgerman.com/2016/06/10/raf/
(baggrundsviden)
- Jan Delay "Söhne Stammheims" (2001):
https://genius.com/Jan-delay-sohne-stammheims-lyrics
- WIZO: „R.A.F.“ (2001):
https://genius.com/Wizo-raf-lyrics
(Aufgabe 5)
- UDO JÜRGENS: „EINE HAND IST KEINE FAUST“ (1974):
https://genius.com/Udo-jurgens-eine-hand-ist-keine-faust-lyrics
(Aufgabe 5)
Listen mit Wortschatz.
https://quizlet.com/816803228/rebellen-flash-cards/?funnelUUID=f8d463cf-46dd-4ff0-8190-9597da278f6e
Indhold
Kernestof:
Wir beginnen mit unserem neuen Thema. Ihr habt das Thema Terrorismus gewählt. Deine Hausaufgabe:
STATION 1: WISSEN
STATION 2: GRAMMATIK
Blev du ikke færdig i vores time med spørgsmålene i den vedhæftede fil, afslut det venligst derhjemme. Alle skal have noter i den vedhæftede fil, når vi ses. Vi samler op på stationstraining fra sidste gang.
Claus Rode 4_præpositioner_træning_elev.pptx
Deine Hausaufgabe:
Wir arbeiten mit Aufgabe 4 und deiner Personencharakteristik. Læs venligst den vedhæftede scene fra filmen "Der Baader-Meinhof Komplex". Det er scene 32, som du allerede kender fra filmen. Her dukker Andreas Baader og Gudrun Ensslin op i Ulrike Meinh
image.png
https://quizlet.com/dk/825781637/baadermeinhof-bande-raf-flash-cards/?funnelUUID=e135bb48-621b-465d-a336-97ed2f6259ad
Deine Hausaufgabe: Til i dag skal du have styr på to ting
Indtil nu har vi snakket om præpositioner, der kan styre én kasus. I dag er omdrejningspunktet præpositioner, der kan styre to. Se venligst introvideoen på minlæring, tag noter og lav øvelse 1: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=300344
Unser Plan heute in der Stunde:
Lektie: Tag venligst øvelse 2 derhjemme for at træne tvivlspræpositioner. Her skal du kende forskel på kasus (den dovne dativ eller den aktive akkusativ): https://app.minlaering.dk/lektier?vis=300756
Deine Hausaufgabe: Lav øvelsen i det vedhæftede dokument.
Dagens time er en træningstime. I træner forskellige kompetencer (tale-, lytte-, skrive- og præsentationskompetencer) knyttet til ordforråd og grammatik.
Wir beenden das Thema "RAF", evaluieren und wählen das nächste Thema.
Unser Plan:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aufgabe 3
01-11-2024
TEST RAF
29-11-2024
Aufgabe 4
01-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Doppelgänger EXAMEN
Dobbeltgængermotiv i film, litteratur og vores liv. Vi har samlet vores teori i en powerpoint, som du skal have styr på. I læsningen af vores tekster har vi haft fokus på motivet, dvs. dobbelgængeren i én eller to personer og til dels også funktionen af motivet (se vores powerpoint)
- Kim Schwarz: "Wenn Menschen im Netz ihren Doppelgänger finden" (2014): https://www.stern.de/digital/online/wie-zwillinge--wenn-menschen-im-netz-ihren-doppelgaenger-finden-6714548.html
- Franz Hohler "Die Kleider des Herrn Zogg" (1981; aus Sterum "Der Doppelgänger" 2016)
- M. Wicking: "Mein Zwilling ist ein Roboter" (2014): https://www.bild.de/news/inland/roboter/daenemark-professor-hat-einen-zwillings-roboter-35495258.bild.html
- NPO: Doppelgänger – was steckt biologisch dahinter? (2022) https://www.wissen.de/doppelgaenger-was-steckt-biologisch-dahinter
- Dokumentarfilm "Der Doppelgänger von Ostberlin" (2019; indgår også i forløbet om DDR):
https://www.youtube.com/watch?v=iV006K7d278
Du skal
- have styr på vores emnespecifikke ordforråd:
https://quizlet.com/519099055/der-doppelganger-flash-cards/
-
https://quizlet.com/dk/1010559339/doppelganger-und-biologie-flash-cards/?funnelUUID=094b219a-5554-4fdd-ad9f-a08c67b8bfc9
- definere på tysk hvad en Doppelgänger er og hvilken psykologisk teori det stammer fra (kig i vores powerpoint)
- kunne give eksempler på dobbeltgængermotivet i litteratur, film og historie (kig i vores PPT)
- på tysk forklare dobbeltgængermotivets funktion i tekster (kig i vores PPT)
- anvende din viden om emnet på de kendte tekster vi har læst i forløbet og ukendte tekster, samt perspektivere til hinanden
- læse, analysere og fortolke teksterne nævnt ovenover
supplerende stof: "Dobbeltgængermotivet - introduktion til lærer og elever" i Rikke Sterum: Der Doppelgänger. Gyldendal 2016)
Indhold
Kernestof:
1. Læs den vedhæftede fil, som er en intro til vores nye emne.
Doppelgänger Schülerversion.pptx
Jana, som er tysker, kører en gammel bil. Hvordan oversætter du det lille ord "som" i denne sætning?
Und natürlich machen wir mit dem Thema, der Doppelgänger weiter. Hurra.
In der Stunde:
Dine lektier: Læs den vedhæftede lille historie om en mand, der hedder Herr Zogg. Brug gloserne i venstre spalte, mens du læser. Læs teksten grundigt, mindst 2 gange. Du skal have forstået, hvad der sker med manden og med tøjet i hele historien. Måsk
Lektier: Følgende sætninger står i præsens/nutid. Omskriv dem til perfektum/førnutid. Sætninger a-f er regelmæssige verber (ge-t). Sætninger g-l er uregelmæssige verber (ge-en). Skriv dine svar i elevfeedback:
Lektier som forberedelse:
Kleiner Test im Unterricht. Dein Pensum:
Lest bitte den Artikel zu Hause:
STATION 1:
Keine Hausaufgabe, hurra. Wir sehen einen Dokumentarfilm und bereiten Aufgabe 7 vor.
Anastacia, Mia und Sille schreiben ihren Test.
Am Anfang vergleichen wir kurz die Notizen um Professor und seinem Roboter.
Ihr bekommt den Test zurück. Keine Hausaufgabe.
Lektier: Bestem om det er en hovedsætning eller ledsætning eller begge:
I timen:
Dagens time er virtuel, fordi tysklærergruppen har arrangeret en efteruddannelse i dag, som desværre ligger samtidig med vores time. Timen er asynkron, dvs. nedenstående tre opgaver kan løses derhjemme eller på skolen. Deadline: kl. 14 i dag (3.3.25)
Folgende Schüler halten heute ihren Vortrag (Aufgabe 7):
Doppelgänger und Biologie Untersuchung.docx
Folgende Schüler halten heute ihren Vortrag (Aufgabe 7): Anastacia - Isabella Hjalte - Mathias E
Abschluss des Themas und Evaluierung
1. Ldkt 2. Wähle einen und rate
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aufgabe 5
09-01-2025
Aufgabe 6
04-02-2025
Aufgabe 6 Test Zogg
07-02-2025
Aufgabe 6 Test Grammatik
07-02-2025
Aufgabe 7
25-02-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
DDR - Examen
I vores forløb tilegner vi os viden om DDR, en anden diktatur i Tyskland, og koncentrerer os om muren. Vi finder ud af, hvorfor den blev bygget, hvordan folk prøvede at flygte og blev dræbt under flugten og hvorfor muren faldt.
Historisk baggrundsviden samler vi i en "Bildergalerie" (powerpoint), som I laver i par (bl.a. årstallene 1945, 1949, 1961, 1989, 1990)
Du skal have styr på dette ordforråd:
https://quizlet.com/359216845/die-mauer-flash-cards/
Wir lesen, sehen und hören:
- Dokumentarfilm "Der Doppelgänger von Ostberlin" (2019; indgår også i forløbet om Doppelgänger):
https://www.youtube.com/watch?v=U4MTi_ryL2g
; fokus på liv i DDR: manglende frihed til at vælge sin uddannelse og rejse; personkarakteristik af Michael Schneider
- Dokumentarfilm über die Mauer: https://kinder.wdr.de/tv/die-sendung-mit-der-maus/av/video-berliner-mauer-100.html (Hintergrundwissen)
- filmen "Nahschuss" (2021) med fokus på hovedpersonen Franz Walter og Stasis metoder og konsekvenser
- ”Regina Zywietz: Wie der Mauerbau fast mein Abitur verhindert hätte” (aus: Buddenberg/Henseler: "Berlin. Geteilte Stadt" 2012); fokus på levevilkår i DDR i 1960erne, bygning af muren, flugten
- Armin Fuhrer: „Mauer, Stacheldraht, Selbstschussanlage: So hart war die Flucht aus der DDR“ (2019), https://www.focus.de/wissen/mensch/geschichte/mauer-stacheldraht-selbstschussanlage-so-hart-war-die-flucht-aus-der-ddr_id_11257127.html; Auszug über Harry Deterling und Statistik
- Flix: "Frank" (2009); comic aus "Auf uns"
Fokus på disse faglige mål:
- søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse; vi træner også tekstpræsentation med emnerelateret ordforråd og samtaleteknikker
- redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i DDR
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
- anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i DDR i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier
- du skal have styr på dette ordforråd:
https://quizlet.com/359216845/die-mauer-flash-cards/
Indhold
Kernestof:
Vi fortsætter med vores nye emne DDR. I ved allerede en masse om landet og dette kapitel i Tysklands historie. I dine lektier aktiverer du denne forforståelse, som vi skal bruge i timen. Du skal derhjemme læs om DDR og finde ud af, hvad der skete i 1
i timen:
I dine lektier træner du modalverber. Tag 3 øvelser på minlaering: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=319540. Det tager et kvarter.
Die DDR und die Mauer historischer Hintergrund Schüler.pptx
KEINE HAUSAUFGABE
Hausaufgabe:
In der Stunde:
image.png
Alle har til i dag læst og forstået den vedhæftede tekst - også/især, hvis ikke du var der i mandags. Markér følgende detaljer i teksten:
Wir machen Aufgabe 8 im Unterricht. Aufgabe 8 ist ein Probeexamen. Du bekommst einen authentischen Examenstext und 60 Minuten Vorbereitungszeit. Es ist klug zu Hause Folgendes vorzubereiten:
Folgende Hilfsmittel darfst du benutzen:
Wenn wir mit dem Probeexamen fertig sind, beginnen wir mit einem megaspannenden Film, den wir in der nächsten Woche zu Ende sehen.
Dine lektier: Omskriv følgende sætninger til perfektum, f.eks. vi ser en film (wir sehen* einen Film) bliver til vi har set en film (wir haben einen Film gesehen). Prøv uden hjælpemidler, for vi har gennemgået alt du skal bruge. Skriv dine svar på di
Alle haben den Film "Nahschuss" zu Ende gesehen, wenn sie heute kommen. Der Film liegt auf mitcfu.
Nahschuss.pptx
Dine lektier: Ret følgende sætninger fra jeres prøveeksamen og vær klar til at præsentere det i starten af timen:
I dag repeterer vi grundlæggende grammatik og ordforråd og forbereder dermed vores obligatoriske test på onsdag (= sidste tyskaflevering).
Pensum:
Wir wiederholen und bereiten uns auf das Examen vor. Ich erzähle euch, wie man sich am besten auf das mündliche Examen vorbereitet.
https://jeopardylabs.com/play/wiederholung-examen
Ihr bekommt den letzten Test zurück und wir verabschieden uns tränenreich :-)
Wir essen zusammen Frühstück.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aufgabe 8
31-03-2025
Aufgabe 9
07-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62732810645", "T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62732810645", "H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62732810645" }