Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Peter Damgaard Sørensen
|
Hold
|
2023 TyF/2 (1gTyF2, 2gTyF2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Das Leben in der Groβstadt (eksamensemne)
I dette forløb beskæftiger vi os med livet i forskellige tyske storbyer gennem læsning af forskellige genrer som digt, sang og novelle.
I tilknytning til forløbet ser eleverne filmen "Soul Kitchen" af Fatih Akin og arbejder med udvalgte scener fra det tilhørende manuskript.
Der indgår tekst fra før 1945 i forløbet.
Kernestof:
Lille video om Berlins seværdigheder: https://www.youtube.com/watch?v=YP8y5D_MUyM
Lone Holm og Jenny Gibson: Wir sind wir, s. 49-50 (om Berlin)
Marcus Brühl: Berliner Chat, side 44-49 in "Berlin von Wort zu Ort", Gyldendal
Kurt Tucholsky: Augen in der Groβstadt, s. 184 in "Auf uns", Gyldendal
Film: Fatih Akin: "Soul Kitchen". I den tilhørende drejebog er der arbejdet med scenerne 19, 30-33, 45-47, 64-66, 144-146.
Lille film om Hamburg: https://www.youtube.com/watch?v=H779MPLQ0FU
Jens Eisel: "Frei", s. 177-179 in "Auf uns", Gyldendal
|
Indhold
|
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1 (uploadet)
|
26-11-2023
|
Skrives i klassen
|
15-12-2023
|
Soul Kitchen
|
26-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Reisen
forløbet beskæftiger vi os med det at rejse. I forløbet er indgår en dagsekskursion til Lübeck, Eleverne har på forhånd udvalgt seværdigheder, de skal se i byen og læst om dem. Som produkt skal eleverne udarbejde en lille film fra turen, hvor de fortæller om byen og seværdighederne. I Lübeck besøger hele klassen Willy Brandt-museet og skal løse nogle opgaver om hans liv.
Ud over tekster om Lübeck læser vi andre skønlitterære tekster.
Der indgår tekst fra før 1945 i forløbet.
Kernestof:
Lille film om Lücbeck: Die Hansestadt Lübeck - Marzipan, Schiffe und Meer https://www.youtube.com/watch?v=45RrJTJXNbs
Artikel fra "Brennpunkt Deutsch", nr. 2, 2018: Lübeck hat einen ganz besonderen Charme, side 9-29
Martin Suter: "Ferienplanung", side 131-132 in "Los Geht's" af Mette Hermann, Gyldendal
Erich Kästner: "Das Eisenbahngleichnis" (1931), side 77 in "Auf uns" af Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Migration (eksamensemne)
I forløbet ser vi på migration i Tyskland. Vi har fokus på Tyskland som multikulturelt samfund med fokus på den migrationsbølge, der begynder efter 2. Verdenskrig og fortsætter op gennem 60'erne. Vi læser forskellige beretninger fra tyskere med anden etnisk oprindelse og ser på deres oplevelser af det tyske samfund.
Første del af emnet er læst i 1G, og emnet er genoptaget i 2G.
Vi har afholdt prøveeksamen med udgangspunkt i et uddrag af teksten "Neukölln: so fern so nah" af Mario Kaiser og Johanna Romberg in "Berlin von Wort zu Ort", Gyldendal.
Kernestof:
Lille film om Tyskland som indvandringsland: https://www.youtube.com/watch?v=SdrKR3jM5cQ
Erdal Sezer: "Es wird immer etwas Fremdes bleiben", s. 16-18 in "Hier ist meine Heimat", Tyskforlaget
Özlem Topcu: "Eine Familie - zwei Welten", s. 82-85 in "Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget
Hasnain Kazim: "Karlheinz S.", side 84-87 in "Spass muss sein", Tyskforlaget
Kortfilm af Pepe Danquart: "Der Schwarzfahrer", 1993
Lone Holm og Jenny Gibson: 'Wir sind wir', side 63-67 (om indvandringens historie i Tyskland).
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Auβenseiter (eksamensemne)
Aussenseiter
I forløbet beskæftiger vi os med "Auβenseiter", dvs. mennesker der på en eller anden måde er marginaliseret i samfundet. Det kan bl.a være pga. sociale vilkår, men det kan også skyldes kriminalitet. I forløbet læser vi flere tekster af Ferdinand von Schirach fra novellesamlingen "Schuld". I tilknytning til teksterne ser eleverne filmatiseringerne af teksterne.
Kernestof:
Ferdinand von Schirach: "Anatomie", s. 6-7 in "Schuld", Tyskforlaget
Ferdinand von Schirach: "DNA", s. 39-44 in "Schuld", Tyskforlaget
Ferdinand von Schirach: "Kinder", s. 49-54 in "Schuld", Tyskforlaget
Klip fra interview med Ferdinand von Schirach: https://www.youtube.com/watch?v=9-EmHbNNRw4
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nachkriegszeit (eksamensemne)
I forløbet beskæftiger vi os med Forbundsrepublikken Tyskland efter 2. Verdenskrig. Hovedvægten i forløbet ligger i perioden 1950'erne. Følgende punkter er vigtige i forløbet:
- Trümmerfrauen
- Fødevareknaphed
- Den økonomiske opblomstring og stigende velfærd (Wirtschaftswunder)
- Ungdommens frigørelse
- Tysklands sejr ved VM i 1954 (Das Wunder von Bern).
Kernestof:
Paul von Dyk & Peter Heppner: "Wir sind wir", sang 2009
Wolfgang Borchert: "Nachts schlafen die Ratten doch", s- 1-2.
Film: "Das Wunder von Bern", 2003
I manuskriptet til filmen er der arbejdet med følgende scener: 34, 38, 40, 63, 68, 69
"Freizeit, Konsum, Reklame", side 43-49 in "Wunderzeit", Kaleidoscope. Eleverne har præsenteret forskellige temaer fra perioden i grupper. Temaerne er: "Freie Zeit, Fresswelle, Mode, Weltmeisterschaft."
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Bildung und Schule (eksamensemne)
I forløbet ser på det tyske skolesystem. Forløbet falder i to dele.
Del 1: Vi ser på skolesystemet i dag. Nøgleord er:
- Grundschule og opdelingen af elever herefter
- De forskellige skoleformer Hauptschule, Realschule og Gymnasium
- Vanskelighederne ved at komme på gymnasiet i Tyskland sammenlignet med Danmark
- Det tyske karaktersystem
Del 2: Vi ser på skolesystemet i Nazitiden. Eleverne ser filmen "Napola" og læser uddrag fra manuskriptet. I denne del af forløbet indgår tekst fra før 1945.
Kernestof:
Klip fra Deutsche Welle om det tyske skolesystem: https://www.youtube.com/watch?v=lIy_MZ-f_j4
Lone Holm og Jenny Gibson: "Wir sind wir", s. 129-131, Gyldendal
Kerstin Gier: Jungs sind wie Kaugummi - süss und leicht um den Finger zu wickeln (in "Wir sind wir", Gyldendal): Side 132-137
Artikel fra t-online d. 4. juli 2016: "Keine Empfehlung fürs Gymnasium".
Mikael Busch og Kirsten Krehan: Napola. - Elite für den Führer. Der er arbejdet med følgende scener: 5-23, 35, 37, 61, 62, 76, 77, 99-103
Adolf Hitler: "Über Jugenderziehung"
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62732815005",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62732815005",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62732815005"
}