Holdet 2023 TyF/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Peter Damgaard Sørensen
Hold 2023 TyF/2 (1gTyF2, 2gTyF2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Das Leben in der Groβstadt (eksamensemne)
Titel 2 Reisen
Titel 3 Migration (eksamensemne)
Titel 4 Auβenseiter (eksamensemne)
Titel 5 Nachkriegszeit (eksamensemne)
Titel 6 Bildung und Schule (eksamensemne)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Das Leben in der Groβstadt (eksamensemne)

I dette forløb beskæftiger vi os med livet i forskellige tyske storbyer gennem læsning af forskellige genrer som digt, sang og novelle.
I tilknytning til forløbet ser eleverne filmen "Soul Kitchen" af Fatih Akin og arbejder med udvalgte scener fra det tilhørende manuskript.
Der indgår tekst fra før 1945 i forløbet.

Kernestof:

Lille video om Berlins seværdigheder: https://www.youtube.com/watch?v=YP8y5D_MUyM

Lone Holm og Jenny Gibson: Wir sind wir, s. 49-50 (om Berlin)

Marcus Brühl: Berliner Chat, side 44-49 in "Berlin von Wort zu Ort", Gyldendal

Kurt Tucholsky: Augen in der Groβstadt, s. 184 in "Auf uns", Gyldendal

Film: Fatih Akin: "Soul Kitchen". I den tilhørende drejebog er der arbejdet med scenerne 19, 30-33, 45-47, 64-66, 144-146.

Lille film om Hamburg: https://www.youtube.com/watch?v=H779MPLQ0FU

Jens Eisel: "Frei", s. 177-179 in "Auf uns", Gyldendal
Indhold


Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 (uploadet) 26-11-2023
Skrives i klassen 15-12-2023
Soul Kitchen 26-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Reisen

forløbet beskæftiger vi os med det at rejse. I forløbet er indgår en dagsekskursion til Lübeck, Eleverne har på forhånd udvalgt seværdigheder, de skal se i byen og læst om dem. Som produkt skal eleverne udarbejde en lille film fra turen, hvor de fortæller om byen og seværdighederne. I Lübeck besøger hele klassen Willy Brandt-museet og skal løse nogle opgaver om hans liv.

Ud over tekster om Lübeck læser vi andre skønlitterære tekster.

Der indgår tekst fra før 1945 i forløbet.

Kernestof:

Lille film om Lücbeck: Die Hansestadt Lübeck - Marzipan, Schiffe und Meer https://www.youtube.com/watch?v=45RrJTJXNbs

Artikel fra "Brennpunkt Deutsch", nr. 2, 2018: Lübeck hat einen ganz besonderen Charme, side 9-29

Martin Suter: "Ferienplanung", side 131-132 in "Los Geht's" af Mette Hermann, Gyldendal

Erich Kästner: "Das Eisenbahngleichnis" (1931), side 77 in "Auf uns" af Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal

Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Migration (eksamensemne)

I forløbet ser vi på migration i Tyskland. Vi har fokus på Tyskland som multikulturelt samfund med fokus på den migrationsbølge, der begynder efter 2. Verdenskrig og fortsætter op gennem 60'erne. Vi læser forskellige beretninger fra tyskere med anden etnisk oprindelse og ser på deres oplevelser af det tyske samfund.
Første del af emnet er læst i 1G, og emnet er genoptaget i 2G.

Vi har afholdt prøveeksamen med udgangspunkt i et uddrag af teksten "Neukölln: so fern so nah" af Mario Kaiser og Johanna Romberg in "Berlin von Wort zu Ort", Gyldendal.

Kernestof:

Lille film om Tyskland som indvandringsland: https://www.youtube.com/watch?v=SdrKR3jM5cQ

Erdal Sezer: "Es wird immer etwas Fremdes bleiben", s. 16-18 in "Hier ist meine Heimat", Tyskforlaget

Özlem Topcu: "Eine Familie - zwei Welten", s. 82-85 in "Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget

Hasnain Kazim: "Karlheinz S.", side 84-87 in "Spass muss sein", Tyskforlaget
Kortfilm af Pepe Danquart: "Der Schwarzfahrer", 1993

Lone Holm og Jenny Gibson: 'Wir sind wir', side 63-67 (om indvandringens historie i Tyskland).
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Auβenseiter (eksamensemne)

Aussenseiter

I forløbet beskæftiger vi os med "Auβenseiter", dvs. mennesker der på en eller anden måde er marginaliseret i samfundet. Det kan bl.a være pga. sociale vilkår, men det kan også skyldes kriminalitet. I forløbet læser vi flere tekster af Ferdinand von Schirach fra novellesamlingen "Schuld". I tilknytning til teksterne ser eleverne filmatiseringerne af teksterne.

Kernestof:

Ferdinand von Schirach: "Anatomie", s. 6-7 in "Schuld", Tyskforlaget

Ferdinand von Schirach: "DNA", s. 39-44 in "Schuld", Tyskforlaget

Ferdinand von Schirach: "Kinder", s. 49-54 in "Schuld", Tyskforlaget

Klip fra interview med Ferdinand von Schirach: https://www.youtube.com/watch?v=9-EmHbNNRw4


Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Nachkriegszeit (eksamensemne)

I forløbet beskæftiger vi os med Forbundsrepublikken Tyskland efter 2. Verdenskrig. Hovedvægten i forløbet ligger i perioden 1950'erne. Følgende punkter er vigtige i forløbet:
- Trümmerfrauen
- Fødevareknaphed
- Den økonomiske opblomstring og stigende velfærd (Wirtschaftswunder)
- Ungdommens frigørelse
- Tysklands sejr ved VM i 1954 (Das Wunder von Bern).

Kernestof:
Paul von Dyk & Peter Heppner: "Wir sind wir", sang 2009

Wolfgang Borchert: "Nachts schlafen die Ratten doch", s- 1-2.

Film: "Das Wunder von Bern", 2003

I manuskriptet til filmen er der arbejdet med følgende scener: 34, 38, 40, 63, 68, 69

"Freizeit, Konsum, Reklame", side 43-49 in "Wunderzeit", Kaleidoscope. Eleverne har præsenteret forskellige temaer fra perioden i grupper. Temaerne er: "Freie Zeit, Fresswelle, Mode, Weltmeisterschaft."
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Bildung und Schule (eksamensemne)

I forløbet ser på det tyske skolesystem. Forløbet falder i to dele.
Del 1: Vi ser på skolesystemet i dag. Nøgleord er:
- Grundschule og opdelingen af elever herefter
- De forskellige skoleformer Hauptschule, Realschule og Gymnasium
- Vanskelighederne ved at komme på gymnasiet i Tyskland sammenlignet med Danmark
- Det tyske karaktersystem

Del 2: Vi ser på skolesystemet i Nazitiden. Eleverne ser filmen "Napola" og læser uddrag fra manuskriptet. I denne del af forløbet indgår tekst fra før 1945.


Kernestof:

Klip fra Deutsche Welle om det tyske skolesystem: https://www.youtube.com/watch?v=lIy_MZ-f_j4

Lone Holm og Jenny Gibson: "Wir sind wir", s. 129-131, Gyldendal

Kerstin Gier: Jungs sind wie Kaugummi - süss und leicht um den Finger zu wickeln (in "Wir sind wir", Gyldendal): Side 132-137

Artikel fra t-online d. 4. juli 2016: "Keine Empfehlung fürs Gymnasium".

Mikael Busch og Kirsten Krehan: Napola. - Elite für den Führer. Der er arbejdet med følgende scener: 5-23, 35, 37, 61, 62, 76, 77, 99-103

Adolf Hitler: "Über Jugenderziehung"
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer