Titel
1
|
Fodbold
Eleverne har arbejdet med fodboldteknik (indersideafleveringer, første berøring, lodret og halvtliggende vristspark, driblinger, vendinger, temposkift og finter), taktik (spilbarhed, bredde/dybde, kommunikation, opdækning, opbakning, forsvarsprincipper og forskellige positioner på banen), pulsmålinger, udvikling af og undervisning i egne fodboldrelaterede øvelser samt afsluttende fodboldkamp sammen med det lokale fodboldhold 60+.
Formålet med forløbet er (Bedømmelsen er en helhedsvurdering af de nedenstående faglige mål):
Eleven har viden om:
• Pulskurver under fodboldtræning og fodboldkamp
• Teknik og taktik i fodbold
Eleven kan:
• Anvende faglig viden om aerob træning til at forklare pulsmålinger fra undervisningen i fodbold samt fodboldkampen mod 60+ (her fokus på forskel på elevernes og 60+’ernes pulsmålinger)
• Deltage hensigtsmæssigt i øvelser i undervisningen, herunder samarbejde i makkerpar på tværs af fodbolderfarenhed
• Beherske centrale færdigheder i fodbold (lodret og halvtliggende vristspark, Okocha-finten)
• Udføre indersideafleveringer, første berøring, temposkift, vendinger og driblinger samt opdækning og opbakning i særdeleshed
• Bevæge sig og kommunikere hensigtsmæssigt på fodboldbanen ift. at udnytte banens bredde/dybde, gøre sig spilbare, sammenspil og ift. forskellige positioner på banen
• Udvikle, undervise i og kritisk vurdere egne fodboldrelaterede øvelser med forskellige fokuspunkter/benspænd (konditionstræning med bold, bredde/dybde, finter, vendinger og temposkift)
• Opnå kropsbevidsthed i relation til løb og spark
Materiale:
• Thing & Thing, Michael & Lone (2014): Boldbasis i gymnasiet og HF, s. 65-69 (Taktik) + s. 77 (Bredde/dybde) samt s. 89-90 (Når modstanderne har bolden) (ca. 8 sider)
• Diverse Youtube-videoer med fodboldteknik (indersidespark, lodret og halvtliggende vristspark, grundlæggende vendinger, Cruyff-vendingen, Okocha-finten)
• Diverse PDF’er med beskrivelser af forskellige småspil i fodbold
Cirka omfang: 8 sider + Youtube-videoer
Kernestof (fra læreplanen):
• aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
• aktiviteter, der træner boldbeherskelse
• aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
• grundlæggende principper for træning
• centralt arbejdsfysiologisk stof
• aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
• de for undervisningen relevante digitale redskaber (pulsbælter samt videooptagelser af spilsituationer)
Faglige mål (fra læreplanen):
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
• beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for boldspil
• opnå kropsbevidsthed
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
• opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk stof og træningslære og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
|