Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Trine Pedersen
|
Hold
|
2024 2gFy (2gFy, 2gFyø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Nordlys - repetition af lys
Vi startede skoleåret med at repetere emissionsspektra forklaret ud fra Bohrs atommodel, så primært fokus på lys som partikler. Alle tre typer af spektres er gennemgået, samt wiens forskydningslov, samt planckkurve.
Denne viden blev sat i relation til nordlys, som der netop er større sandsynlighed for i dette skoleår.
Arbejder har primært været gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mekanik
kinematisk beskrivelse af bevægelse i én dimension
̶ kraftbegrebet, herunder tyngdekraft, samt gravitationsloven
̶ Newtons love anvendt på bevægelser i én dimension
- mekaniske -, kinetisk - og potentiel energi.
- Coulombs gnidningslov
fysik i øjenhøjde: s. 142-150, 158-172
FysikABbogen side 152-168 (Energi og arbejde)
Eleverne har brugt LoggerPro til videoanalyse og har bl.a. arbejdet med data fra Felix Baumgartners hop fra stratosfæren.
Forsøg:
Undersøgelse af bevægelse der lastes op i luften, samt analyse af den mekaniske energi i bevægelsen. Bestemmelse af gnidningskoefficientern ved to forskellige forsøg. Analyse af muffinformes fald
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ellære
Der er arbejdet med elektriske kredsløb ved ̶simple elektriske kredsløb med stationære strømme beskrevet ved hjælp af strømstyrke, spændingsfald, resistans, samt energiomsætning
Eleverne har fået en kort introduktion til arduino, hvor de har bygget eksempler på kredsløb med elektriske sensorer.
fysik i øjenhøjde s. 68-79
Orbit 1: side 76-79
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Universet og lys
Historiske verdensbillede fra det græske verdensbillede til nutiden inklusiv Kepplers tre love. Vi har været forbi den nære astronomi, som bl.a. kan forklare sol- og måne formørkelse, samt månefaser.
Hubbles lov med indførelse af rødforskydning og det kosmologiske princip.
Fusion i stjerner, med fokus på ækvivalens mellem masse og energi,
Fysik i øjenhøjde: 39-9, 48-49, 58-60, 62-65, 100-106, 110-111, 118-121, kap 15-17
Orbit 3:
Kopier se vedhæftet filer på de enkelte lektioner og i OneNote.
Fremlæggelse i grupper af arbejdet, grupperne havde forskellige emner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
radioaktivitet
Kvantefysik
̶ atomers og atomkerners opbygning
̶ radioaktivitet, samt bevarelsessætninger, herunder henfaldstyper, aktivitet og henfaldsloven
- q-værdi
- halveringstykkelse og afstandskvadratloven
Fysik i øjenhøjde: s. 128-138, 190-191, 206-209
Orbit 2: 59-63
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Halveringstid
|
09-02-2025
|
halveringstykkelse
|
28-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tryk og gasser
Introduktion til tryk og gennemførelse af eksperimenter som leder hen mod idealgasligningen. Archimedes lov, samt tryk i væskesøjler
FysikABbogen 92-99,113-125
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
repetition - verdensbillede, universet
Elever har selvstændig arbejdet med at repetere den histroriske udvikling af verdensbillet. Dokumenter er i OneNote
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
lyd
Repetition af emnet lyd
Orbit C – 210-14
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754215784",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754215784",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754215784"
}