Holdet 2024 3gPs - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Lotte Gam Raaschou
Hold 2024 3gPs (3gPs)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kærlighed på godt og ondt
Titel 2 Ung i 2024
Titel 3 Sekter
Titel 4 Feltundersøgelser
Titel 5 Håndtering af livets udfordringer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kærlighed på godt og ondt

Forløbsbeskrivelse

I dette forløb har vi arbejdet med romantisk kærlighed på godt og ondt. Vi har arbejdet med det vanskelige spørgsmål om, hvad der skaber grobund for kærligheden? Hvem vi bliver tiltrukket af? Hvad det er for stærke kræfter, der får os til at søge ind i et kærlighedsforhold? (Fx motivationsteori -> Aron) - bevidste/ubevidste?
Hvad er det der sker, når vi forelsker os i et andet menneske, og hvem det typisk er, at vi forelsker os i? Hvornår blander biologien sig og hvornår/hvordan dukker fortiden på?
Hvad skal der til for at kærligheden holder?
Hvorfor bliver den nogle gange så svær?
Hvorfor gør kærligheden så godt og så ondt?

Vi undersøger med afsæt i forskellige psykologiske tilgange kærlighedsforholdets udfordringer og muligheder. Vi arbejder kort med parforholdets historiske udvikling men fokus er på aktuelle parforholdsdynamikker. Hvordan tidligere erfaringer former vores reaktioner i parforholdet, hvordan kommunikation påvirker kvaliteten af parforholdet, hvordan vi reparerer en svær relation og til slut, hvordan moderne teknologi risikerer at påvirke parforholdets kvalitet negativt.


Teori:

Psykologiens Veje (eBog 2024)

- https://psykveje.systime.dk/?id=5471 (definition)
- https://psykveje.systime.dk/?id=5479 (kærligheden er et pendul, der svinger mellem nærhed og distance - Bergmann/Mahler (se dokument m Mahlers teori))
- https://psykveje.systime.dk/?id=5674 – seksuel selektion & partnervalg + (Would you sleep with me tonight: https://www.youtube.com/watch?v=DmP1ier3R30)
- https://psykveje.systime.dk/?id=5474 – Kærlighedens tre komponenter
- https://psykveje.systime.dk/?id=5472 – Kærlighed & forelskelse er ren kemi
- https://videnskab.dk/krop-sundhed/kaerligheden-er-ustyrlig/
- https://psykveje.systime.dk/?id=5475 - Vi begærer det, andre begærer
- https://psykveje.systime.dk/?id=5478 - forskellige tilknytningsstile (+ dokument fra sidste år - repetition af Bowlby - se nedenfor)

- Arthur Aron: "The Self-Expansion Model" - Teori, motivation
     1) Arousal Attraction Effect (eksperiment med bro)
     2) Gøre noget spændende/nyt genopliver følelsen af kærlighed og spænding/ophidselse
     3) Including the Other in Ones Self
     4) Eksperiment - hvordan skaber man eksperimentel nærhed til en fremmed?

     - https://www.youtube.com/watch?v=P0aMEkGlcQE (The Science of Love, The Aron Study)
     - https://www.youtube.com/watch?v=Z81_eF-D8JA (Misattribution of Arousal -> The Arousal Attraction Effect)
     - https://www.youtube.com/watch?v=P0aMEkGlcQE (THE SCIENCE OF LOVE THE ARON STUDY - bro-forsøget)
     - https://www.youtube.com/watch?v=gVff7TjzF3A (The Science of Love with Arthur Aron)
     - Undersøgelse "The Experimental Generation of Closeness" (Arthur Aron) -> PowerPoint med de vigtigste konklusioner (LR) og med bl.a. hans teori om "Including the other in        ones self"
     - Teori (dokument skrevet af LR i lectio) baseret følgende artikel: Arthur Aron, Elaine N. Aron and Christina Norman: “Self-expansion Model of Motivation and Cognition in        Close Relationships and Beyond”  in “Blackwell Handbook of Social Psychology: Interpersonal Processes” (2001)


- John Gottman (The Love Lab):
     - The four Horsemen: https://www.youtube.com/watch?v=1o30Ps-_8is&t=62s
     - Foredrag Gottman: Making Marriage work: https://www.youtube.com/watch?v=AKTyPgwfPgg
     - Teori skrevet udefra foredraget af Gottman (ovenfor) samt hans hjemmeside med beskrivelse af teori og metode om The Four Horsemen, The Masters of relationsships og        The Disasters of Relationsships, de 3 principper for venskab, from Gridlock to Dialog, stonewalling, de empiriske undersøgelser mm (se dokument af LR i Lectio)
     - Empirisk studie af parforhold der virker eller ikke virker. John Gottman: kvantitative studier i hvad der får parforhold til at virke. Metodereflektioner: Gottmans forskning               (laboratorieobservation samt længdesnitsstudier af stort sample) vs. terapiens "Case-studie" af et enkelt par.


- Teori i forbindelse med "Stonewalling" (Gottman):
     - Still Face Experiment: https://www.youtube.com/watch?v=OyCHT9AbD_Y
     - Hjernens belønningssystem: https://psykveje.systime.dk/?id=5322

- Hvem bliver vi tiltrukket af? Lige børn leger bedst (homogami-tesen)
     - Psykologiens Veje: https://psykveje.systime.dk/?id=5473
     - Kan videnskaben forudsige kærlighed?, Videnskab.dk, 25. NOV. 2015
     - Nej, modsætninger tiltrækker ikke hinanden, Videnskab.dk, 30. APR. 2018
     - Parforhold: Skal vi ligne hinanden, eller er forskelle en styrke?, Videnskab.dk, 6. SEP. 2024

- Narrativ psykologi:
     - Se dokument sammenskrevet af LR (Kilder: • Olsen, Flemming B. (red.): Kulturen og det sociale liv, Frydenlund, 2007 & Larsen, Ole Schultz: Psykologiens Veje, Systime, 2008-2010 & Hauge, Lene & Mogens Brørup (red.): Gyldendals psykologihåndbog, Gyldendalske Boghandel, 2005)




Inddragelse og repetition af teori fra sidste år:

- Forsvarsmekanismer (https://psykveje.systime.dk/?id=4885 -> Psykologiens Veje) - (når tingene bliver svære og vi fx bliver bange for at blive forladt eller reagerer uforståeligt/voldsomt)
     - Undersøgelse: Forskningsnyt: "Fortrængning kræver konstant hjernearbejde", Forskningsnyt fra psykologien (1993, 2(5))
     - Undersøgelse: "Defense Mechanisms: Neuroscience Meets Psychoanalyses", Scientific American, April 2009
     - Defense Mechanisms in Therapy: https://www.youtube.com/watch?v=j7IH3OYjMWs

- Winnicott: falsk selv (se dokument - baseret på Den Nye Psykologihåndbog) -> Kobling til forsvarsmekanismer (skyld/skam/smerte/fare for at miste ved at vise sande selv)
- Eisenberger, Naomi: Social pain and inclusion (se studieplan for sidste år for links + forløbet "Håndtering af livets udfordringer" med mit samlende skriv)
- Leary "Need to belong"
- Bowlby og Ainsworth: Tilknytningsmønstre -> kognitiv psykologi (Piaget; assimilation/akkomodation - basale grundantagelser + automatiske tanker) - se vedhæftede dokumenter fra sidste år. -> Psykologiens Veje: https://psykveje.systime.dk/?id=5043 (-> hænger sammen med afsnittet "Forskellige tilknytningsstile ovenfor)
- Simon Baron-Cohen: Empati
- The Big Five (personlighedspsykologi)
- selvværd + empati og mentalisering/følelsesregulering/ansigtsduetter/affektiv afstemning/udviklende/synkroniserende øjeblikke (Stern)



Sekundær:
- Case: Lad ikke din smartphone stjæle nærværet i parforholdet, DR, 2015: https://www.dr.dk/levnu/parforhold/lad-ikke-din-smartphone-stjaele-naervaeret-i-parforholdet
- Case: Gift ved første blik: https://www.youtube.com/watch?v=WEtmBCj7lYg - Episode 1, 6, 7 med fokus på parret Søren & Morten.
- Dokumentar: “Kærlighedens laboratorium: Sindsygt forelsket”


Ca. antal sider 100
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ung i 2024

Forløbbeskrivelse:

I forløbet har vi undersøgt børn og unges trivsel/mistrivsel i dag med afsæt i hhv. statistisk materiale, eksempler fra SoMe samt eget eksperiment om brug af sociale medier og egne skærmvaner. Vi har arbejdet med, hvad det vil sige at være ung i dag (ungdom og senmodernitet) samt hvorfor denne periode er særlig sårbar (dannelse af identitet (Erikson)). Samtidig har vi taget udgangspunkt i CFUs (Naomi Katznelson) og Svend Brinkmanns opdeling i termerne klassisk og ny udsathed, hvor vi særlig har haft fokus på den nye udsathed blandt unge for at nuancere mistrivselsdebatten. Her har vi opdelt årsagsforklaringerne til stigningen i rapporteret mistrivsel blandt de unge i 3 overordnede kategorier, som vi har arbejdet med. Henholdsvis 1) psykologisering 2) strukturelle/ydre faktorer (senmodernitet, præstationssamfund, konkurrencestat, individualisering, sociale medier etc.) & 3) individual psykologiske faktorer (personlighed, genetiske dispositioner & barndom).

Indledningsvist har eleverne selv fundet statistik om børn og unges trivsel. Vi har talt om muligheder og begrænsninger ved brug af kvantitativt data. Hvad kan det sige noget om, og hvad ikke? Hvilken betydning har måden, man indsamler data på, for resultatet. Derefter har elevere med afsæt i egne erfaringer diskuteret, hvordan de oplever, at det står til med unges trivsel, og hvilke udfordringer, der er i ungdomslivet anno 2024. Med udgangspunkt i vores statistiske materiale og deres eksperiment med egne skærmvaner, tog vi, efter en gennemgang af de strukturelle problemstillinger og det samfundsmæssige pres, fat i forskellige problematikker i forhold til et stigende forbrug af sociale medier og online møder.  Her arbejdede vi vi med 1) Er der dynamikker på de sociale medier (selve måden de er struktureret på), som kan påvirke unges trivsel? (Social sammenligning + social selvværdsteoei + Need to Belong (Leary) + social identitetsteori (Tajfel & Turner) + falsk selv (Winnicott) 2) Statestikken viser, at unge mødes mindre fysisk - er der noget, som det online møde ikke kan? Sker der noget i det fysiske møde mellem mennesker, som er godt for os? (Stern + mødeøjeblikke/synkroniserende øjeblikke + undersøgelser Docs Rashid/Jonathan Haidt)) + når vi mødes: Bryder skærmene forstyrrende ind i dette møde? (Pain of Rejection, Stillface Eksperiment, Stonewalling) & 3) de unge sover mindre, fordi de er så meget på skræm, hvad sker der med os, når vores basale behov ikke dækkes? (Maslow).

Efter det strukturelle "ben" arbejdede vi med begrebet "psykologisering, som en forklaring på stigningen i rapporteret mistrivsel. Kan den stigende italesættelse af det indre og fokus på diagnoser/brug af psykologiske termer samt den massive fokus på trivslen være en medvirkende årsag til, at vi vender os mere og mere indad og mærker efter hele tiden? Og bliver det også legitimt hele tiden at anvende individbaserede årsagsforklaringer - også selvom samfundsstrukturer spiller en væsentlig rolle? (Brinkmann & Naomi Katznelson).

Afslutningsvist har vi arbejdet med individual psykologiske forklaringsmodeller og har med afsæt i dokumentaren "Min indre kode" (Genetic Me) set på, hvordan både genetiske og miljømæssige (barndom) påvirkninger spiller en rolle i forhold til om vi trives. Lone Frank undersøger sin egen personlighed gennem samtaler med førende forskere inden for genetisk og psykologi. Vi har talt om, hvordan vi fødes med en særlig genetik, der former vores personlighed og som har betydning for, hvordan vi håndterer de miljømæssige påvirkninger. Samtidig former samspillet mellem barn og omsorgsperson videre på personligheden og hjælper børn til at kende og regulere deres følelser (mentalisering), og dette kan have betydning for trivsel, og for hvordan de håndterer miljøets udfordringer.
Vi har således også arbejdet med barndommens betydning for vores udvikling og dermed trivsel på kortere og lang sigt. Her har Daniel Sterns teori været anvendt: begreber;: ansigtsduetter, affektiv afstemning, fælles opmærksomhedsfokus, RIG, følelsesmæssig smitte, social refereren.


Statestik (det I selv søgte) om trivsel - udgangspunkt:
- https://docs.google.com/document/d/1d1G27Oe7uTCITB9CgjNo6V0ZLc95eNYtwtYelVTBHR4/edit?tab=t.0


Teori:

1) Strukturel forklaring & ungdommen som særlig periode:

Ungdom & senmodernitet/præstationssamfund
- Ungdom og senmodernitet: https://psykveje.systime.dk/?id=5392
- En flodbølge af muligheder: https://psykveje.systime.dk/?id=5425
- Tvangen til at vælge: https://psykveje.systime.dk/?id=5424
     - Lars Geers Hammershøj
     - Thomas Ziehe
     - Anthony Giddens
     - Jean Paul Sartre
     - Ulrich Beck
- Præstationers betydning for identitetsdannelse og selvforståelse (Bog: PsykB – Temaer til psykologi på B-niveau) - se dokument "Præstationssamfundet_Teori"
     - Thomas Ziehe
     - Anthony Giddens
- Unge i konkurrencestaten: https://psykveje.systime.dk/?id=5414
- Kompendium "Om Identitet" af LR -> se dokument (kun Erikson & Giddens)
- Anders Petersen: "Præstationssamfundet": https://www.youtube.com/watch?v=qvH2r3YsvmI

Digitale medier/smart phones:
Fysisk versus digitalt møde:
- Dokument: Er det skærmenes skyld at børn og unge mistrives?
     - Daniel Stern: Mødeøjeblikke/synkroniserende øjeblikke (forbundethed -> Eisenberger og studie om inklusion og varme)
     - Imran Rashid (Instagram): "Om det analoge møde versus det digitale" - forskellige studier - bl.a. synkronisering af hjernebølger, hjerterytme, oxytocin, åndedræt

- Maslow & søvn:
     - https://psykveje.systime.dk/?id=5385

Dynamiker på sociale medier:
- Social sammenligning: https://psykveje.systime.dk/?id=5801 (Festinger)
- Social identitetsteori (Tajfel & turner) + social selvværdsteori/need to belong (Leary) + Eisenberger (Pain of Rejection) + Erikson + the big 5 + falsk selv (Winnicott) etc. fra tidligere forløb

I det fysiske møde:
- Pain of Rejection + Stonewalling + Still Face Experiment (tidligere forløb)


2) Psykologisering:
- Anne Görlich & Svend Brinkmann
     - Inde i mig - Vi mærker, føler og kigger indad for at mestre livet. Men måske ser vi nu ’psykologiseringens’ slagside: https://www.information.dk/moti/2023/12/maerker-foeler-kigger-indad-mestre-livet-maaske-ser-psykologiseringens-slagside
     - samtale mellem Mette Frederiksen og Svend Brinkmann (uddrag): Svend Brinkmann: Hvorfor mistrives så mange børn og unge? | Statsministeren Spørger: https://www.youtube.com/watch?v=iwBiIfaaN08 (verdensvendthed)



3) Individualpsykologiske faktorer:
     - Genetic me + personlighed (fra tidligere forløb)
     - Daniel Stern (mentalisering, følelsesregulering mm - fra tidligere forløb)
     - Bowlby (fra tidligere forløb)
     - Eisenberger + Big 5 mm





Cases:

- Dokumentar: Presset ungdom
- Dokumentar: Genetic Me (gener + miljø)
- Stor forskel mellem piger og drenge overrasker forskere: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-02-02-stor-forskel-mellem-piger-og-drenge-overrasker-forskere


ca. antal sider 75
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sekter

Forløbsbeskrivelse:

I dette forløb har vi arbejdet med, hvordan sekter/kulter kan påvirke mennesker til at blive en del af samt fastholde dens medlemmer i et endog ekstremt ondskabsfuldt miljø. Vi har taget udgangspunkt i såvel socialpsykologiske som individualpsykologiske forklaringsmodeller. Hvad får mennesker til at søge ind i sekter? Hvorfor bliver de på trods af, at de bliver en del af grænseoverskridende handlinger? Hvorfor forlader nogle mennesker sekten, mens andre ikke gør?

Vi har i dette tema knyttet an på teori, som vi allerede sidste år arbejdede med under temaet ”ondskab” på c-niveau. Arbejdsformen har i høj grad været knyttet an på gruppearbejde, idet vi har trænet synopsisskrivning til eksamen. Eleverne har selv været ansvarlige for at repetere den teori, som vi allerede havde arbejdet med, men vi har også tilføjet ny teori. Se nedenfor.

Arbejdet har, efter den første indledende introduktion samt visningen af en dokumentar omhandlende en bestemt sekt, som vi har brugt som case, ”Children of God” .


Teori:

Baseret på hele ondskabsforløbet på c-niveau

Kernestof:

- Kompendium "Ondskab" - LR

     - Ondskab medfødt eller tillært?  -  (Indledning + definition på ondskabsfulde handlinger; Kilde: Kuschel, Rolf & Faezeh Zand: "Ondskabens psykologi", Frydenlund; side 17 samt PV, 2010, side 347 - 348)
     
     - Det onde som frihed (PV, 2010) -> Ondsskabstyper
     
     - Eksistentialistisk psykologi (oversigt udarbejdet af LR på baggrund af PV eBog), Kapitel 17 "Eksistentiel og humanistisk psykologi")
     
     - Opvækstens betydning (personorienterede forklaringsforsøg) (Goldberg) - PV (eBog) -> Child of Rage -> Husk inddragelse af Bowlby + Stern til dybdegående forståelse af teorien
     
     - Fravær af empati (PV (eBog)) - Baron Cohen - neuropsykologisk/biologisk vinkel
     
     - Hvad er en gruppe? (PV (eBog)) - forkortet LR
            - Primær- og sekundærgrupper
            - Ind- og udgrupper
     
     - Gruppepres og social kontrol (PV (eBog))
            - Solomon Asch + Leary: den sociale selvværdsteori & need to belong (+ dokument om social selvværdsteori)
            - Gruppetænkning
            - gruppepolarisering
     
     - Det gør fysisk ondt at blive afvist (artikel)
     
     - (Fra emnet: "Du, jeg & vi") The pain of social rejection (Se tema "Du, jeg og vi": YouTubeklip med Naomi Eisenberger: https://www.youtube.com/watch?v=gqlJy4nBQAc&t=3s (Naomi Eisenberger: Social rejection and Inclusion) & https://www.youtube.com/watch?v=X7EFYwUopf8&t=3s (Naomi Eisenberger: Social rejection + personality) samt https://www.nxtbook.com/nxtbooks/apa/monitor_201204/index.php#/p/52) (Video med cyperball)
     
     - Lydighedens dilemma - Milgram (PV (eBog))
                                                 
     - IKKE LÆST(Roller (PV (eBog)
     - IKKE LÆST (Zimbardo og virkelighedens fængsel (PV (eBog)) )
     
     - Intergruppekonflikter (PV (eBog))
            - Robbers Cave + den realistiske konfliktteori
            - Tajfels minimalgruppeeksperiment
            - Tajfel & Turner: Den sociale identitetsteori

     - Stereotyper (PV 2010 + Jette Hanibal - forkortet & sammenskrevet LR)
     
     - Bandura: Moralsk frakobling (PV (eBog))
     
     - Kognitiv dissonans (PV (eBog))


- Erikson og den sociale selvværdsteori (Leary) (primært om jeg-identitet og social identitet) - se dokument "Om identitet"

- Rosenthaleffekten & selvopfyldende profetier - se dokument (LR)

- Tilknytning i forbindelse med Child of Rage og Carl Goldbergs teori -> Se temaet "du, jeg og vi" og PV: https://psykveje.systime.dk/?id=5633

- Artikel (Goldberg): Holck, Merete: "Ondskabens ansigt", Kristeligt Dagblad, 2. marts 2001 - Kan man helbrede personer med dyssocial personlighed?

- Kognitiv psykologi light_Piaget - se dokument (LR) -> Fra temaet "Du, jeg & vi"

- Personlighedspsykologi: The Big Five (PV (iBog): https://psykveje.systime.dk/?id=p5664) + Lundmann, Lars: "5 gode grunde til ikke at bruge personlighedstest", Børsen - se dokument (LR) ->  anvendt i forbindelse med "Pain of rejection" -> Se temaet "du, jeg og vi"

(Ny) Teori om sekter
- Podcast om hjernevask: "Sådan starter du en sekt", Videnskab.dk, 3. juli 2020
- Ted Talk: Why do people join cults? - Janja Lalich: https://www.youtube.com/watch?v=kB-dJaCXAxA
- Psykologiens Veje: Psykologiens Veje: 6.2 Usikker-identitetsteori (se dokument) Synopsisarbejde
- Dokumentar: ”Guds misbrugte børn” af Noah Thomson, 2010
- minimum 2 udvalgte breve/videoer af David Berg (lederen af kulten): https://davidberg.org/moletters/index.html
- ”Sekter vækker bekymring hos forsker”, Videnskab.dk, 29. april 2010: https://videnskab.dk/kultur-samfund/sekter-vaekker-bekymring-hos-forsker/
- Kuschel, Rolf & Faezeh Sand: "Ondskabens psykologi" - afsnit: "Ulven i fåreklæder: Ekstreme bevægelsers manipulation med menneskeliv" (sekter), , Frydenlund 2004, side 79 - 105 -> se dokument i Lectio under temaet

Ca. antal sider: 100
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Feltundersøgelser

Selvstændigt gruppearbejde, hvor eleverne arbejder med metode og selv udfører feltundersøgelser - dette munder ud i en rapport

DER STILLES IKKE SEPERAT SPØRGSMÅL TIL EKSAMEN I DETTE FORLØB, MEN VIDEN FRA FORLØBET KAN INDGÅ I ELEVENS UDARBEJDELSE AF BESVARELSEN.

Beskrivelse af forløbet:
I dette forløb præsenteres eleverne for de fire psykologiske metoder eksperiment, observation, spørgeskemaundersøgelse og interview. Eleverne introduceres også til begreberne kvalitativ og kvantitativ metode samt deduktiv og induktiv metode. Herudover præsenteres eleverne for kriterier for en kritisk vurdering af undersøgelser i forbindelse med begreberne validitet og reliabilitet samt etiske retningslinjer i psykologiske undersøgelser. Denne viden anvendes i udarbejdelse af elevernes egne psykologiske feltundersøgelser, som designes og udføres indenfor temaer præsenteret i foregående forløb. Den indsamlede data bearbejdes og formuleres i en rapport.

Faglige mål:
Demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
Redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
Demonstrere et grundigt kendskab til fagets metoder og på den baggrund selv være i stand til at designe og gennemføre mindre former for feltundersøgelser, herunder kunne præsentere og forholde sig til resultaterne med brug af et metodisk begrebsapparat
Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Der tages udgangspunkt i nedenstående kapitler fra Psykologiens Veje:

- Videnskabsteori og matode: https://psykveje.systime.dk/?id=5850
- Psykologiske feltundersøgelser: https://psykveje.systime.dk/?id=5642

(se dokumenter i Lectio med metode)

ca. antal sider 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Håndtering af livets udfordringer

Forløbsbeskrivelse:

Vi har i dette forløb arbejdet med perioder i livet, hvor det kan give udfordringer: I den forbindelse har vi i første omgang haft fokus på stress og coping som forlængelse af vores tema om den øgede mistrivsel blandt børn og unge i dag. Hvad er stress? Hvilke indre og ydre faktorer har betydning for udviklingen af kronisk stress: Herunder har vi udover bogens fokus på stressorer, krav, forklaringsstile, OSN og OAS mm. inddraget personlighed,  identitet i det senmoderne samfund, mentaliseringsevne og sociale relationer mm. Vi har arbejdet med, hvordan forskellige individer håndterer udfordringerne i livet, som de bliver stillet overfor, og om denne håndtering (opvækst? Personlighed/medfødt?) får betydning for deres resiliens i forhold til fx stress. Samtidig har vi inddraget omkringliggende faktorer som præstationssamfundet og sociale relationer.

Efterfølgende har vi arbejdet med den psykiske lidelse angst og med den kognitive adfærdsterapi (KAT) - samt hurtigt berørt den metakognitive terapi - i forsøget på at forstå, hvordan man kunne håndtere livet i en situation, hvor udfordringerne i livet overgår til at blive en dissideret psykisk lidelse. Da vi nærmede os eksamen, har vi også arbejdet med angsten, som en naturlig følelse, som vi alle mærker fx i situationer med meget pres og usikkerhed. Eleverne har arbejdet med deres egne automatiske tanker knyttet til eksamen og har forsøgt, at omstrukturere eventuelle uhensigtsmæssige katastrofetanker.

Afslutningsvist har vi arbejdet med et kulturpsykologisk perspektiv på psykiske lidelser og berørt, hvordan psykiske lidelser opleves forskelligt fra kultur til kultur, og ligeledes kigget på kulturspecifikke lidelser (des. psykiske lidelser, der kun optræder i nogle kulturer og ikke i andre). Vi har inddraget Vygotsky.


Vi har været omkring følgende teorier, begreber og undersøgelser:
Stress:
Akut stress og kronisk stress
Ydre stress faktorer:
Holmes og Rahes sociale belastningsskala: Livsforandringer
Arbejdspladsens krav
Krav-kontrol modellen
Indre stress faktorer:
Henrik Høgh-Olesen: Personlighedstyper: Forsigtig-risikovillig
Optimalt stimulationsniveau
Costa og McCrae: Big five
Martin Seligmans Attributionsteori: Pessimistisk og optimistisk forklaringsstil
Identitet som stressende i det senmoderne.
Coping.

Kernestof fra Psykologiens Veje (2025):
- Stress og coping: https://psykveje.systime.dk/?id=5559
- Akut og kronisk stress: https://psykveje.systime.dk/?id=5574
- Stress: Et samspil mellem ydre og indre faktorer: https://psykveje.systime.dk/?id=5573
- Coping: https://psykveje.systime.dk/?id=5806
- Klinisk psykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=5592
- Nervøse tilstande: https://psykveje.systime.dk/?id=5615
- Den kognitive terapi: https://psykveje.systime.dk/?id=5235
- Den forsigtige og den risikovillige type: https://psykveje.systime.dk/?id=4852
- The Big 5: https://psykveje.systime.dk/?id=5664

Stof fra andre kilder:
- Bobby Zachariae: https://www.youtube.com/watch?v=UmTV7yD6Cwo (beskyttelsesfaktorer, bl.a. sociale relationer & mentaliseringsevne)
- Naomi Eisenberger: social støtte/inklusion som beskyttende faktor? Personlige forskelle i forhold til inklusion og eksklusion? Fx følsomhed overfor smerte? (se dokument (under temaet) med opsummering af forskningen) & evt. YouTube-video fra sidste år)
- Kognitiv teori fra sidste år (tema vidner) om hvordan vores perception, opmærksomhed og hukommelse virker, som grundlag for at forstå den kognitive terapis udgangspunkt (ikke objektiv - en tolkning/oplevelse af verden)
- Eksperiment fra ForskningsNyt: "Kan spædbørn lære at frygte fremmede?", Forskningsnyt fra psykologi Nr.6, December 2006 (se dokument i Lectio)
- Vygotsky og den kulturhistoriske skole (primært fra Psykologi håndbogen - se dokument i Lectio under temaet)

Supplerende stof fra andre temaer:
- Brinkmann: verdensvendthed
- Stern (bl.a. social refereren + visual kløft, mentalisering og følelsesmæssig afstemning samt følelsesregulering (Fonagy))
- Bowlby: tilknytning og arbejdsmodeller (i forbindelse med vores basale antagelser/skemaer om os sel og verden)
- Naomi Eisenberger: Social inclusion and exclusion (Pain of Rejection)
- Præstationssamfund (Giddens, Ziehe, Anders Pedersen; Svend Brinkmann -> Ung i 2024)

Video + dokumentar + cases:
- Bobby Zachariae om stress: https://www.youtube.com/watch?v=UmTV7yD6Cwo (beskyttelsesfaktorer, bl.a. sociale relationer & mentaliseringsevne)
- Dokumentar: "Børn i angstens greb (1)", DR
- Kildegaard, Kasper: "Han har tøvet længe. Nu fortæller han omsygdommen, der fik alt til at sortne midt i en duel med statsministeren", Berlingske, 19. december 2021
- BBC (klip med eksperiment med farver) - kulturpsyk: "Di You See What I See?"

Eksamenstræning (synopsis) - cases:

- ”Alexander besvimede af stress, mens han børstede tænder: 'Jeg stillede for store krav til mig selv'” af Silas Bay Nielsen, DR/tværs, d. 14. marts 2021
- ”Når det hele koger over: Hver fjerde unge føler sig stresset” af Kevin Ahrens, DR/tværs 6. oktober 2017



Ca. antal sider 90


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer