Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Alexandra Mijovic
|
Hold
|
2024 3geø2 (3geø2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opstart af virksomhed
Hent e-bogen Virksomhedsøkonomi på praxisOnline. Brug aktiveringskoden AAEGHA.
Kapitel 4 i Jenrich, L.: Virksomhedsøkonomi B til A1
- Iværksætteri, herunder iværksættertyper
- Ledelsestyper iflg. Adizes
- Forretningsplanen, herunder budgetter
- Elevatortalen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Virksomheden i vækst
Kapitel 5 i Jenrich, L. : Virksomhedsøkonomi B til A1
- Virksomhedens livscyklus
- Vækstvirksomheden, herunder top- og bundlinje
- Handlingsparametre, herunder de 4 /de 7 P'er
- Business model Canvas
Kapitel 17 i Jenrich, L. : Virksomhedsøkonomi B til A1
- Virksomhedens ressourcer og kompetencer
- Værdikæde
- Vækststrategier, herunder Ansoffs vækstmatrice
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Regnskab
Kapitel 6 i VØ: Virksomhedens indtægter og omkostninger
Kapitel 7 i VØ: Eksternt regnskab, herunder Årsrapport, Resultatopgørelse og Balance
Kapitel 8 i VØ: Bæredygtig virksomhed, herunder den tredobbelte bundlinje og forholdet til interessenterne
Kapitel 9 i VØ: CSR og miljø
Kapitel 10-14 i VØ: Regnskabsanalyse, herunder nøgletal
- Rentabilitet
- Indtjeningsevne
- Kapitaltilpasningsevne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Strategi
Kapitel 15, VØ: Strategi, herunder typer og succeskriterier
Kapitel 16 VØ: Analyse af eksterne forhold, herunder
- STEEPLE
- Porteføljestrategier (Boston modellen og PLC kurven)
- Porters generiske konkurrencestrategier (omkostning eller differentiering)
- Porters Five Forces (analyse af konkurrencesituationen i branchen)
Kapitel 17 VØ: Analyse af interne forhold, herunder
- Ansoffs vækstmatrice
Kapitel 18 VØ: Opsamling på den strategiske analyse, herunder
- SWOT
- TOWS (reaktion på SWOT)
Kapitel 19 VØ: Strategisk intention og handlekraft, herunder
- Mission, vision, værdier
- Balanced Score Card
- implementering
- Økonomiske konsekvenser
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Solrød Kommune Erhverv
-
Jenrich, Lene m.fl.: Afsætning Niveau A, Bind 1 (3.udg), Trojka; sider: 63-87, 121-147
-
Kapitel 7_Strategisk Analyse_Afsætning A1.docx
-
Lene Jenrich, Lise Aarosin og Helle Villum Christensen: Afsætning Niveau A1, bind 1 (4. udgave), Trojka, 2018; sider: 140-146, 320-336
-
Spørgsmål 5 Markedsføring, regnskab og strategi .pdf
-
Lyn-vækst på 2.700 procent sender eftertragtet pris til Fyn: - Det her er tæt på uvirkeligt
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Markedsføring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Organisation og ledelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensprojekt + repetition
Eksamensprojekt om en af følgende:
Start-up virksomheden:
Eleven kan undersøge en eksisterende startup virksomhed eller arbejde med etablering af egen virksomhed. I undersøgelsen af den eksisterende startup virksomhed eller etablering af egen virksomhed skal eleven anvende fagets kernestof for på den måde at kunne forklare og diskutere alle relevante aspekter forbundet med virksomhedens etablering og vækstmuligheder.
Den bæredygtige virksomhed:
Eleven skal undersøge en eksisterende virksomheds bæredygtighed. Eleven kan vælge at fokusere på fx virksomhedens økonomiske bæredygtighed, miljømæssige bæredygtighed eller strategiske bæredygtighed. I undersøgelsen skal eleven anvende fagets kernestof for på den måde at kunne forklare og diskutere virksomhedens bæredygtighed.
Den socioøkonomiske virksomhed
Eleven skal undersøge en eksisterende socialøkonomisk virksomhed. Eleven kan vælge at fokusere på fx virksomhedens forretningsmodel, virksomhedens CSR-strategi eller virksomhedens rentabilitet. I undersøgelsen skal eleven anvende fagets kernestof for på den måde at kunne forklare og diskutere den socialøkonomiske virksomheds muligheder og begrænsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64835086795",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64835086795",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64835086795"
}