Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Magnus Hedegaard Grimar
|
Hold
|
2024 2h3gfi2 (2h3gfi2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 - Hvem/hvad er jeg?
HVAD GØR ET MENNESKE TIL ET MENNESKE?
Det undersøger vi i dette ontologiforløb ved at dykke ned i forskellige filosoffers menneskesyn. Temaet belyses fra forskellige perspektiver: eksistenstænkning, kønsfilosofi, epistemologi.
CENTRALE BEGREBER:
Søren Kierkegaard (1813-1855)
"Jeg er ånd"
- Sjæl-legeme-ÅND
- Lidenskab
- Frihed
- Fortvivlelse
- Angst
- "Hiin Enkelte"
- Stadielæren
- Digterfilosofisk stil
Primærtekster læst:
- af ”Forførerens Dagbog”, Enten – Eller (1843)
- af ”Ligevægten mellem det Æsthetiske og Ethiske i Personlighedens Udarbeidelse”, Enten – Eller (1843)
Jean-Paul Sartre (1905-1980)
"Jeg er mine valg"
- Valg
- Værdier
- Væren-for-sig vs. væren-i-sig / transcendent vs. immanent væren
- Eksistens forud for essens vs. Essens forud for eksistens
- Frihed
- Angst
- Ond tro
- Om forskellen på at leve og eksistere
Primærtekst læst:
- af Eksistentialisme er humanisme (1946)
Simone de Beauvoir (1908-1986)
"Jeg er ikke mit køn (jeg er faktisk som udgangspunkt ikke noget, før jeg vælger det)"
- Eksistentialisme
- Det Andet (vs. det Absolutte)
- Objekt vs. Subjekt
- Immanens vs. Transcendens
- Væren-i-sig vs. Væren-for-sig
- Essens før eksistens vs. Eksistens før essens
- Frihed
- Valg
- Kritik af det kulturelt determinerede syn på køn
Primærtekst læst:
- af Det andet køn (1949)
Immanuel Kant (1724-1804)
"Naturen har skabt mig som et fornuftsvæsen og udstyret mig med visse kønslige egenskaber"
- Uddrag af "Kønnenes karakter": et eksempel på et traditionelt biologisk deterministisk kønssyn: "Naturens omsorg (...)"
Primærtekst læst:
- af ”Kønnenes karakter” (u.å.)
Judith Butler (1956-)
"Jeg er den jeg performer"
- Queer theory
- Socialkonstruktivistisk kønssyn
- ”Biologisk køn” / ”socialt køn”
- Performativitet
- Flydende køn
- Opgør med den heteronormative diskurs (binær kønsopfattelse)
- Parodi – subversiv gentagelse af de herskende normer
Platon (427-347 fvt.)
"Jeg er sjæl og legeme og har dermed både et ben i idéernes og fænomenernes verden. Som menneske er jeg et fornuftsvæsen, hvilket giver mig adgang til idéernes verden og sand viden (episteme)"
- Dualisme
- Idealisme
- A priori erkendelse (i modsætning til a posteriori erkendelse)
- Idé- og fænomenverden
- Hulelignelsen
- Det godes idé
- Generindringstesen
- gr. doxa (almene meninger eller uklare forestillinger)
- gr. episteme (sikker viden)
- Den sokratiske dialog (dialektisk metode)
Primærtekst læst:
- af Phaidon
CASES:
- Mads Langer – Ukendt land: https://www.youtube.com/watch?v=_bi2HVj5fm0
- The Minds of 99 – Stor Som En Sol / Flad Som En Pandekage: https://www.youtube.com/watch?v=ZirvZi33N2U
- How I Met Your Mother – The Time Machine Move: https://www.youtube.com/watch?v=UwsuG7wCf7I&t=2s
- How I Met Your Mother – The Robin: https://www.youtube.com/watch?v=diQ2wdwbBqI&t=10s
- The Lego Movie – Emmet’s morning: https://www.youtube.com/watch?v=xGXTmcpTDok&t=1s
- Blok på bistand: Historien om Jimmi
- Olivia Levison: "Støv" (1885)
- Jules Koundé, fransk fodboldspiller (queer-teori)
- Arcade Fire: "We Exist" (queer-teori): https://www.youtube.com/watch?v=hRXc_-c_9Xc
- Queen: "I Want to Break Free" (queer-teori): https://www.youtube.com/watch?v=NkAm0u3lqH8
ARBEJDSFORMER:
Plenumdiskussioner, individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, projektorienteret arbejde, kreative øvelser, læreroplæg, elevoplæg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 - Hvordan bør jeg handle?
I dette forløb dykker vi ned i en af filosofiens kernediscipliner - etikken. Vi arbejder problemorienteret med forskellige etiske retninger: NYTTEETIK, PLIGTETIK og BIOCENTRISK ETIK. Undervejs beskæftiger vi os med klassiske og aktuelle etiske dilemmaer og tankeeksperimenter.
CENTRALE BEGREBER:
Jeremy Bentham (1748-1832)
- Nytte
- Konsekvens
- Fornuft
- Tilbøjeligheder
- Hedonisme
- Benthams lykkekalkule
- Objektiv, kvantificerbar og målbar etik
- Samfund og individ
- Diskussion: kan følelser gøres op i tal?
Primærtekst læst:
- af Indføring i principperne for moral og lovgivning (1780)
Immanuel Kant (1724-1804)
- Fornuft
- Pligt vs. behov/tilbøjelighed
- Agtelse vs. interesse
- Den gode vilje
- Det kategoriske imperativ
- Det praktiske imperativ (mål og middel)
- Morallov
- Almengyldig / universel / absolut (i modsætning til relativ)
Primærtekst læst:
- af Grundlæggelse af sædernes metafysik (1785)
Mickey Gjerris (1969-)
- Biocentrisk etik (over for antropocentrisk og økocentrisk etik)
- Entitet
- instrumentel vs. intrinsisk værdi
- Etiske agenter
- Etiske subjekter
- Identifikation som krav for etik (identifikationsbegrebet)
- Kompleksitetsbegrebet
- Det levendes sårbarhed / endelighed
- Hierarkisk vs. egalitær etik
Primærtekst læst:
- af ”Sårbarhedens pris” (2001)
CASES:
- Børneslaver laver vores chokolade, https://www.berlingske.dk/virksomheder/boerneslaver-laver-vores-chokolade
- Nak og æd, sæson 1, episode 5: En kanin på Fanø: https://www.dr.dk/drtv/se/nak-and-aed_-en-kanin-paa-fanoe_54026
- Elevers selvvalgte cases til projektarbejde (plancher)
ARBEJDSFORMER:
Plenumdiskussioner, individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, projektorienteret arbejde, kreative øvelser, læreroplæg, elevoplæg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 - Filosofi i medgang og modgang
Er glasset halvt fyldt eller halvt tomt? Lever vi i den bedste eller den værste af alle mulige verdener?
Det undersøger vi i dette forløb.
Med et opbyggeligt-pessimistisk syn på tilværelsen (Nietzsche og Arendt) supplerer vi den fornuftsbårne, optimistiske filosofi (Leibniz) med en modvægt, der betoner livets tragiske aspekter – ikke for at dvæle ved modgangen og meningsløsheden, men for at kunne bevæge os fra sortsyn til klarsyn, når ”livet rammer”.
CENTRALE BEGREBER:
Overordnet: OPTIMISME vs. PESSIMISME
G.W. Leibniz (1646-1716)
- Religionsfilosofi
- Teodicé-problemet
- Naturlig og moralsk ondskab
- Substansbegrebet: substans og prædikat
- Kompatibilisme (tanken om at fri vilje og determinisme kan sameksistere)
Primærtekst læst:
- af Afhandling om metafysikken (1686)
Friedrich Nietzsche (1844-1900)
- "Styrkens pessimisme"
- Perspektivisme
- Vilje til magt
- Herremoral vs. slavemoral
- Overmenneske vs. ressentimentsmenneske
- Slaveopstanden i moralen
- Dualismekritik: Platon og Kristendommen
- Nihilismekritik: at overvinde intetheden ved at "filosofere med hammeren"
Primærtekster læst:
- af Tragediens fødsel (1872). OBS: brugt i arbejde med Nietzsche-dokumentar og ikke udleveret i print.
- af Således talte Zarathustra (1885)
Hannah Arendt (1906-1975)
- Frihed som en intersubjektiv mulighed
- Pluralitet
- Politik = frihed
- Vita activa (det aktive liv) vs. vita contemplativa (det åndelige liv/eftertænksomhed/tænkning)
- Arbejde, fremstilling og handling (aktiviteter i vita activa)
- Tænkning (aktivitet i vita contemplativa)
- Subjekt-objekt processer vs. subjekt-subjekt processer
- Animal laborans ("arbejdende dyr")
- Homo faber ("skabende menneske")
- Mundanitet (worldliness / Weltlichkeit)
- Natalitet (fødthed)
- Modernitetskritik: umenneskeliggørelse og fremmedgørelse
Primærtekst læst:
- af Menneskets vilkår (1958)
Cases:
- Det Tredje Rige (Nazityskland)
- Dokumentar: Nietzsche om modgang
- Zalando-reklame: "free to be"
- Wall-E (uddrag), https://www.youtube.com/watch?v=h1BQPV-iCkU
- Donald Trumps administration
- Elevers egen hverdag (en typisk dag i vita activa)
ARBEJDSFORMER:
Plenumdiskussioner, individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, kreative øvelser, læreroplæg, elevoplæg (videoaflevering)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 - Teknologi og tænkning
Vi lever i en teknologiseret verden. Det kommer bl.a. til udtryk ved den stadigt tiltagende digitalisering af samfundets institutioner, eller den fremskridtsoptimistiske (og kapitalistiske) vilje til altid at eje det nyeste grej. Der er i det hele taget ikke mange menneskelige aktiviteter, der ikke i mere eller mindre grad er teknologisk formidlet, eller slet og ret muliggjort af teknologien. Ja, det er vel noget nær umuligt at være en borger i dagens Danmark uden en smartphone?
Den gennemgribende teknologisering af livet, og ikke mindst nyere tids opfindelser som pacemakere, sansende håndproteser, cochlear-implantater og senest kunstig intelligens, giver anledning til, at vi stopper op og spørger til teknikken:
- Hvad kan jeg vide, og hvad kan mit køleskab vide?
- Er AI en hest, der skal tøjles?
- Har AI en bevidsthed på linje med mennesket?
- Kan vi vurdere konsekvensen af AI?
- Skal vi frygte at AI får sine egne interesser?
... er nogle af de spørgsmål, vi stiller.
CENTRALE BEGREBER:
René Descartes (1596-1650):
- Dualisme
- Rationalisme
- Den metodiske tvivl
- Illusionsargumentet
- Drømmeargumentet
- Den onde dæmon
- Res cogitans (tænkende ting) vs. res extensa (udstrakt ting)
- Skepticisme
- Solipsisme
- Cogito ergo sum
- Gudsbeviset! -> ud af solipsismen -> Gud som garant for at det vi erkender via sanserne er pålideligt (at der ikke er en ond dæmon på spil)
- Det psyko-fysiske problem
- Menneske vs. automata
- perspektiveringer til Platon
Primærtekst læst:
- af Om metoden (1637)
Svag og stærk kunstig intelligens:
Alan M. Turing (1912-1954):
- Turing testen
- Behaviorisme
- Argumenter for stærk kunstig intelligens
John Searle (1932-):
- Syntaks og semantik
- Det kinesiske værelse
- Argumenter imod stærk kunstig intelligens
Primærtekst læst:
- af ”Bevidsthed, hjerner og programmer” (1980)
Hans Jonas (1903-1993):
- Afstandsetik
- Pligtetik
- Forsigtighedsprincip
- Ansvar for HELE menneskeheden
- Jonas' "kategoriske imperativ"
- Redningsbådssituationen
Primærtekst læst:
- af ”Hen imod en teknologietik” (1979)
Cases:
- div. optiske illusioner
- Cam Resents Mitchell's Relationship with Their Smart Fridge - Modern Family, https://www.youtube.com/watch?v=DpoHJWk4Bm4 (25.04.24)
- CNBC Television: “AI doesn’t stand a chance against actors, or Shakespeare: Ben Affleck”: https://www.youtube.com/watch?v=ypURoMU3P3U
- Replika (social AI)
- Sophia (menneskelignende AI)
- ChatGPT - afprøvning af Turing-testen i praksis
- Helene Kristine Holst: ”Menneskerobot vil være vores
ven” https://www.berlingske.dk/samfund/menneskerobot-vilvaere-
vores-ven, Berlingske Tidende, 23. marts 2016
- Mordene på Katarina, kortfilm, https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/mordene-paa-katarina
ARBEJDSFORMER:
Plenumdiskussioner, dialogcirkel, individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, kreative øvelser, læreroplæg, elevoplæg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64835121814",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64835121814",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64835121814"
}